Inhoud
Is digitaal of elektronisch betalen aanbieden verplicht?
Sinds 1 juli 2022 moet elke onderneming haar klanten de mogelijkheid bieden om elektronisch te betalen. De verplichting omvat minstens 1 elektronische betaaloptie per onderneming, ongeacht haar grootte of schaal.
Wat valt onder elektronisch betaalmiddel? De mogelijkheden
U mag zelf kiezen welke elektronische betaaloptie(s) u aanbiedt. Het kan gaan om een vaste, draagbare of kassagekoppelde betaalterminal, de optie tot betaling via overschrijving, of het ondersteunen van contactloze betalingen via smartphones of smartwatches.
Is Bancontact aanvaarden verplicht?
U bent niet verplicht om Bancontact betalingen te aanvaarden. Als ondernemer kiest u zelf welke elektronische betaalmethode u aan uw klanten aanbiedt, en welke betaalschema’s u ondersteunt.
Opgelet: Geen extra kosten of betalingen weigeren
Extra kosten aanrekenen voor het gebruik van een elektronische betaaloptie is niet toegestaan. U mag ook geen elektronische betalingen weigeren als het te betalen bedrag onder een bepaalde grens ligt.
Wat wel mag, is verschillende elektronische betaalopties aanbieden die variëren naarmate de grootte van het te betalen bedrag. Kiest u voor die optie? Dan moet u het aanbod aan opties en hun voorwaarden duidelijk zichtbaar publiceren voor de klant.
Ook cash betalen blijft mogelijk
Hoewel het aanvaarden van elektronische betalingen verplicht is, betekent dat niet dat betalingen met cash geld uit beeld verdwijnen. U moet nog steeds cash betalingen aanvaarden. Ook munten van 1 en 2 eurocent moet u aanvaarden.
Een klant die meer dan 50 munten van 1 of 2 eurocent gebruikt, gebruikt echter geen redelijke hoeveelheid van die munten. Een betaling met meer dan 50 munten van 1 of 2 eurocent mag u wel weigeren.
Voor wie geldt de verplichting? Van dokterspraktijk tot horeca
Elke onderneming is verplicht om een elektronische betaalmethode aan te bieden aan hun klanten.
Het gaat dus niet enkel om handels- of horecazaken, maar ook om ondernemers die een vrij beroep uitoefenen, verenigingen en overheden die een permanente, economische, op de klant gerichte activiteit uitvoeren. Een cultureel centrum, dokterspraktijk, zwembad of bibliotheek moet dus ook elektronische betalingen aanvaarden.
Vind de juiste elektronische betaalsystemen voor uw onderneming
Over het algemeen heeft u 2 opties: een betaalsysteem met een betaalterminal, of een betaalsysteem met een betaalapplicatie.
Juiste betaalterminal vinden
Er zijn verschillende vaste en mobiele betaalterminals op de markt. Zo’n betaalterminal aanvaardt betalingen met debetkaarten en, indien de terminal daarop voorzien is, kredietkaarten, maaltijd-, eco- en consumentencheques. Bepaalde terminals kunnen zelfs geschenkbonnen aanvaarden.
Een vaste betaalterminal krijgt zijn eigen plek op de toonbank of kassa in uw zaak. Een mobiele betaalterminal kunt u eenvoudig meenemen, bijvoorbeeld naar een klant thuis of naar een beurs.
Er zijn voorts heel wat verschillende toestellen te vinden. Bent u op zoek naar een betaalterminal die past bij de noden en wensen van uw cliënteel? Vul dan het formulier onderaan deze pagina in.
Elektronische betalingen met betaalapps aanvaarden
Ook het aanbieden van elektronische betalingen via een betaalapp volstaat om te voldoen aan de verplichting. Denk daarbij aan Payconiq by Bancontact.
Ook de optie tot een klassieke overschrijving aanbieden, bijvoorbeeld vereenvoudigd door een QR-code, is een goede manier om aan de verplichting te voldoen.
Vind snel en eenvoudig de juiste betaaloplossing voor uw zaak
Als handelaar of ondernemer wilt u uw cliënteel zo goed mogelijk onthalen. Met het juiste elektronische betaalsysteem kan elke klant probleemloos en veilig afrekenen voor uw diensten of producten.
Bent u op zoek naar een elektronisch betaalsysteem op maat van uw onderneming? Vul dan onderstaand formulier in. U ontvangt gratis en volledig vrijblijvende offertes op maat en advies van experts. Zo kunt u het aanbod snel en eenvoudig vergelijken, en vindt u in een handomdraai de ideale oplossing voor uw zaak!