Inhoud
Kun je een elektrische auto opladen met een thuisbatterij?
Ja! Als je een laadpaal installeert, kan die gebruik maken van de groene energie die je zonnepanelen opwekken – maar het is ook perfect mogelijk om je auto op te laden met de energievoorraad in je thuisbatterij.
Dat heeft enkele voordelen, maar is in de meeste situaties helaas niet de interessantste optie. Hieronder gaan we dieper in op de voor- en nadelen van het opladen van de accu van je elektrische auto via je thuisbatterij.
Voordelen
De voordelen zijn voor de hand liggend:
- Opladen wanneer je wil. Wie overdag niet thuis is, mist het ideale moment om de elektrische wagen op te laden met groene energie. Via een thuisbatterij gebruik je die groene energie op een later moment, wanneer je zonnepanelen weinig of geen energie opwekken.
- Meer zelfverbruik. Met een thuisbatterij kun je een groter aandeel van de opgewekte energie zelf verbruiken. Voor een gemiddeld gezin gaat het om een stijging van zo’n 30 procent naar maar liefst 70 procent.
- Groen rijden. Een elektrische wagen die je oplaadt met zonne-energie, rijdt volledig groen.
- Ook laden bij stroompanne dankzij back-up functie. Heeft je zonne-energiesysteem een noodstroomfunctie? Dan kun je zelfs bij een stroomuitval de accu van je elektrische auto opladen met zonne-energie.
Nadelen
Dat gezegd zijnde: je auto opladen via je thuisbatterij, is lang niet de meest efficiënte optie. In de meeste gevallen blijft het interessanter om je wagen rechtstreeks op te laden met de energie van je zonnepanelen.
1. Batterij gaat minder lang mee
De levensduur van een thuisbatterij hangt af van het aantal laadcycli en hoe snel je die doorloopt. Een accu met 6.000 laadcycli kan bijvoorbeeld zo’n 6.000 keer volledig op- en ontladen.
De accu van een gemiddelde elektrische auto heeft een opslagcapaciteit van om en bij de 71,9 kWh (met een range van zo’n 40 tot 100 kWh). Dat is een stuk groter dan de capaciteit van een gemiddelde particuliere thuisbatterij.
Los van het feit dat je de elektrische auto allicht niet dagelijks volledig moet opladen, vergt het opladen van een elektrische auto een vrij groot deel van je energiereserve. Daardoor is het aannemelijk dat je, door een laadpaal te koppelen aan je thuisbatterij, dat aantal laadcycli sneller doorloopt.
2. Hogere prijs voor grotere batterijen
Een mogelijke oplossing voor bovenstaand probleem, is de installatie van een thuisbatterij met een grotere opslagcapaciteit. Nu lopen de kosten voor een grotere batterij snel op.
3. Onvoldoende opgeslagen energie
Daarnaast is het niet met elke zonnepaneelinstallatie mogelijk om een grote batterij volledig op te laden, waardoor het alsnog moeilijk kan blijken om je auto op te laden met energie uit je thuisbatterij.
Nog een probleem: de energie die je verbruikt om je elektrische auto op te laden, kun je niet gebruiken om je woning van elektriciteit te voorzien.
Houd ook rekening met de ontladingsdiepte (welk percentage van de opgeslagen energie je werkelijk kunt gebruiken) en het energieverlies bij het op- en ontladen van je thuisbatterij.
4. Langere laadsessies
Tot slot heeft een gemiddelde thuisbatterij een ontlaadvermogen dat lager ligt dan de laadvermogen of de laadsnelheid van een laadpaal. Een normale thuisbatterij heeft een ontlaadvermogen van rond de 5 kWh, terwijl een gemiddelde laadpaal een laadvermogen van zo’n 7 kWh heeft. Dat betekent dat je, als je enkel de energie uit je thuisbatterij gebruikt, de potentiële laadsnelheid van je laadpaal niet optimaal kunt benutten.
Ter nuancering: de laadvermogens en ontlaadvermogens verschillen sterk van laadpaal tot laadpaal en van thuisbatterij tot thuisbatterij.
6 Tips voor wie een laadpaal combineert met een thuisaccu
Hoe zorg je ervoor dat je de groene stroom van je zonnepaneelinstallatie zo efficiënt mogelijk inzet bij het opladen van je auto?
Tip 1: Gebruik laadpaal naast thuisbatterij
Het is zeker niet aanbevolen om je auto volledig op te laden met energie uit je thuisbatterij.
- Dergelijk systeem vraagt om een enorme energieproductie én een enorme energieopslag
- De nodige energieproductie is moeilijk te verwezenlijken, zeker in de winter
- De nodige energieopslag vergt een flinke investering van gemakkelijk meer dan 10.000 euro
Het is dus interessanter om je laadpaal apart te gebruiken en rechtstreeks via je zonnepaneelinstallatie van energie te voorzien. Laad je wagen dus waar mogelijk overdag op.
‘s Avonds en ‘s nachts laden doe je bij voorkeur met netstroom – of met een combinatie van netstroom en een deel van de energievoorraad in je thuisbatterij.
Tip 2: Combineer met slim energiebeheer
Met een slim EMS (energy management system) zorg je voor een optimale verdeling van de beschikbare zonne-energie over de elektrische installatie bij je thuis, je laadpaal, en je thuisbatterij.
Tip 3: Let op het ontlaadvermogen en de laadsnelheid
Het ontlaadvermogen van een thuisbatterij drukt uit hoe snel de batterij energie kan afstaan. Daartegenover staat de laadsnelheid van je laadpaal. Idealiter zijn het ontlaadvermogen en de laadsnelheid goed op elkaar afgestemd. Een te laag ontlaadvermogen resulteert in aanzienlijk langere laadbeurten.
Het ontlaadvermogen van een thuisbatterij en de laadsnelheid van een laadpaal kunnen sterk verschillen van model tot model. Over het algemeen geldt: hoe hoger het ontlaadvermogen of de laadsnelheid, hoe duurder het toestel.
Tip 4: Zorg voor voldoende energieproductie
Wie zowel een thuisbatterij als een elektrische wagen wil opladen, moet voldoende (overtollige) zonne-energie opwekken. Laat het nodige vermogen van je installatie berekenen door een expert – zo zorg je voor een systeem met optimale prestaties op donkere én zonnige dagen.
Tip 5: Vul energietekorten aan met netstroom
Je volledige woning van elektriciteit voorzien én je elektrische auto opladen, vraagt mogelijks wat te veel van je thuisbatterij en zonnepaneelinstallatie. Energietekorten vang je op met elektriciteit van het stroomnet.
Tip 6: Kies de juiste accu
Hoewel het (zeker in de winter) weinig realistisch is dat je ‘s avonds zowel je woning als je auto en laadpaal van voldoende zonne-energie kunt voorzien, is het alsnog aan te raden om een eerder grote thuisbatterij aan te schaffen. Daarin sla je voldoende energie op om je auto ‘s avonds (gedeeltelijk) op te laden.
Welke accu is geschikt?
Om je elektrische auto op te laden, is het aangeraden om te mikken op een eerder grote thuisbatterij van minimaal 10 kWh. De precieze opslagcapaciteit laat je best berekenen door een expert. Via het formulier onderaan deze pagina kun je gratis en vrijblijvende offertes op maat aanvragen. Je krijgt ook meteen deskundig advies van installateurs die je helpen bij de nodige berekeningen.
Prijzen
Voor een grote thuisbatterij met een vermogen van boven de 10 kWh, mag je rekenen op een startprijs van 8.000 euro inclusief installatie. Een slimme laadpaal vind je al voor 1.200 euro, inclusief installatie.
Wat kost een slimme 50 kW batterij?
Dat hangt sterk af van onder meer het merk en het type thuisbatterij. De prijzen voor een thuisbatterij met een opslagcapaciteit van 50 kWh beginnen rond de 20.000 euro.
Is het rendabel om je thuisbatterij ‘s nachts op te laden met energie aan het daltarief?
Je kunt de meeste thuisbatterijen niet enkel opladen met zonne-energie, maar ook met netstroom (idealiter aan het daltarief). Kort gezegd: een thuisbatterij aanschaffen heeft weinig zin als je geen zonnepaneelinstallatie hebt.
Wil je de thuisbatterij volledig opladen, ook op donkere winterdagen waarop je zonnepanelen weinig energie produceren? Dan kan het interessant zijn om daarvoor wél goedkope netstroom aan het daltarief te gebruiken. Hoe rendabel dat is, hangt onder meer af van je energietarief, de verschillen tussen dal- en piektarieven, en je energiecontract.
Alternatief: Je wagen als thuisbatterij via een bidirectionele laadpaal
Een steeds interessantere optie, is de aanschaf en installatie van een bidirectionele laadpaal. Daarmee kun je een elektrische auto in principe gebruiken als thuisbatterij.
Wat is bidirectioneel laden?
Met een bidirectionele laadpaal kun je de accu van je auto op- en ontladen. Je kunt dus, net als in een thuisbatterij, energie opslaan in de accu van je elektrische wagen. Wie de elektrische auto overdag oplaadt, kan de resterende energie uit de accu op een later moment weer gebruiken om diens woning van elektriciteit te voorzien.
Belangrijk: niet élke elektrische wagen ondersteunt bidirectioneel laden.
Zonnepanelen en een batterij, of liever een laadpaal? Vergelijk de opties en ontvang offertes op maat
Benieuwd naar de ideale opstelling voor bij jou thuis? Heb je vragen over de verschillende modellen of soorten laadpalen en thuisbatterijen? Of ben je op zoek naar een ervaren installateur in je regio? Vul dan onderstaand formulier in. Je ontvangt gratis en volledig vrijblijvende offertes op maat én deskundig advies van specialisten. Zo kun jij de opties verkennen, prijzen vergelijken en een oplossing vinden die perfect past bij jouw persoonlijke situatie.