Bidirectioneel laden: stroom terugleveren aan huis

Eerst en vooral: wat is bidirectioneel laden precies – en hoe werkt het?

Met bidirectioneel laden verwijzen we naar laden in 2 richtingen. Dat gaat als volgt:

  1. Je verbindt je elektrische auto met de bidirectionele laadpaal.
  2. Je laadt de auto op met zonne-energie of netstroom.
  3. Je verbruikt een deel van de lading in je accu om rond te rijden.
  4. Je verbindt je elektrische auto opnieuw met de bidirectionele laadpaal.
  5. Je ontlaadt de accu en de opgeslagen energie belandt weer op het elektriciteitsnet van je woning.

V2H: Vehicle to Home (van voertuig naar huis)

Bidirectioneel laden wordt ook wel eens aangeduid als V2H: vehicle to home, of van voertuig naar huis

Er zijn ook andere manieren van bidirectioneel laden. Zo levert een V2G (vehicle to grid) wagen de energie terug aan het net, en kun je een V2L (vehicle to load) auto gebruiken als mobiele batterij om bijvoorbeeld rechtstreeks een andere elektrische auto of koelkast op te laden.

Close-up van een wit met zwarte laadkabel in de plug van een elektrische auto.

Is het een goed idee om een elektrische auto als thuisbatterij te gebruiken?

Nu de hamvraag: is het slim om je elektrische wagen in te zetten als thuisbatterij – of schaf je toch beter een aparte accu aan voor je woning?

Voorwaarden:

Om je auto als thuisbatterij te gebruiken, heb je 3 dingen nodig:

1. (Voldoende) zonnepanelen

Eerst en vooral heb je een zonnepaneelinstallatie nodig die voldoende energie opwekt om je wagen op te laden en je woning van groene energie te voorzien

Auto als thuisbatterij zonder zonnepanelen

Een elektrische auto gebruiken zonder zonnepanelen, is natuurlijk ook mogelijk – maar met zo’n opstelling is het minder interessant om je wagen ook als thuisbatterij te gebruiken.

Je kunt er voor kiezen om je auto ‘s nachts op te laden met goedkope energie aan het daltarief. Zo bespaar je wat op energiekosten – maar die besparing is natuurlijk minder significant dan wanneer je gebruik maakt van je eigen, gratis zonne-energie.

Hoeveel zonnepanelen je nodig hebt (en hoeveel elektriciteit je moet opwekken), laat je bij voorkeur berekenen door een expert. Die zorgt voor een optimaal renderende zonnepaneelinstallatie waarmee je zo goed mogelijk in je eigen energiebehoeften kunt voorzien. Heb je nog geen elektrische auto? Dan zal de zonnepaneelspecialist daar rekening mee houden in de berekeningen. 

Een gemiddelde elektrische auto (die jaarlijks zo’n 15.000 à 20.000 kilometer aflegt) verbruikt volgens onderzoek van Luminus tussen de 1.875 en 2.500 kWh per jaar.

Elektrische auto en/of een thuisbatterij?
Leg je situatie voor aan experts en ontvang professioneel advies en offertes op maat
arrow Ontvang advies en offertes op maat

2. Bidirectionele laadpaal 

Een tweede noodzakelijkheid is natuurlijk een bidirectionele laadpaal: een laadpaal waarmee je de accu van je elektrische wagen zowel kunt opladen als ontladen. Een bidirectionele laadpaal is voorzien van een ingebouwde omvormer die gelijkstroom kan omzetten naar wisselstroom, en omgekeerd.

1-fase of 3-fase aansluiting

Om je bidirectionele laadpaal optimaal te benutten, heb je ook de juiste aansluiting nodig. Voor de beste prestaties is een 3-fase aansluiting aangeraden. Daarmee is het mogelijk om de potentiële laadsnelheid van je laadpaal te benutten.

Je kunt de aansluiting bij je thuis laten verzwaren: daarvoor doe je beroep op je netbeheerder.

Kies bij voorkeur voor een slimme bidirectionele laadpaal. Die helpt je om je energie te beheren en berekent continu of het voordeliger is om de elektriciteit op te slaan, of te injecteren op het elektriciteitsnet.

Omvormer in de laadpaal, omvormer in de auto

De omvormer zet gelijkstroom (opgewekt door je zonnepanelen, maar niet bruikbaar voor je huishoudelijke apparaten) om in bruikbare wisselstroom. Een bidirectionele laadpaal kan wisselstroom opnieuw omzetten in gelijkstroom, en omgekeerd.

Een elektrische auto wordt meestal met wisselstroom opgeladen via een laadpaal. De wisselstroom wordt door een ingebouwde omvormer in de auto omgezet naar gelijkstroom. Bij snelladen of DC-laden wordt dan weer direct gelijkstroom gebruikt

3. Geschikt elektrisch voertuig

Tot slot heb je de juiste elektrische auto nodig. Niet elk elektrisch voertuig ondersteunt bidirectioneel laden – maar het aanbod breidt zich steeds sneller uit. Of je auto bidirectioneel kan laden, hangt niet per se af van de autobatterij, maar van onder meer de software en het soort laadpoort.

Een donkergrijze elektrische auto in een bosachtige omgeving.

Voordelen

Wat zijn de voordelen van een auto als thuisbatterij?

  • Dubbele functie. Je elektrische auto brengt je naar je bestemming en weer terug, en fungeert tegelijk als thuisbatterij.
  • Grotere capaciteit. Met een gemiddelde opslagcapaciteit van zo’n 70 à 80 kWh kun je in de accu van je elektrische auto veel meer energie opslaan dan in de gemiddelde thuisbatterij. De opslagcapaciteit varieert wel van model tot model: van zo’n 40 tot maar liefst 120 kWh. Natuurlijk heb je minstens een deel van die energie nodig om je auto als vervoersmiddel te gebruiken. De ideale opslagcapaciteit is in dit geval dus niet enkel afhankelijk van je energieverbruik thuis, maar ook van je vervoersnoden.
  • Auto als back-up. Met een opgeladen autobatterij en laadpaal met back-upfunctie ben je altijd – zelfs tijdens stroompannes – voorzien van groene energie. Let wel: niet elk model is voorzien van een noodstroom- of back-upfunctie.
  • Dubbele besparing. Je auto ook als thuisbatterij gebruiken, betekent dat je niet enkel bespaart op benzinekosten, maar ook op netstroomkosten.

Daarnaast profiteer je natuurlijk ook van de voordelen van een gewone thuisbatterij: een lagere energiefactuur, een kleinere ecologische voetafdruk, en een hoger zelfverbruik.

Nadelen

Het V2H-systeem heeft echter ook enkele nadelen.

Eerst en vooral vergen de aanschaf (en installatie) van een bidirectionele laadpaal, elektrische auto en een grote zonnepaneelinstallatie een flinke investering

Daarnaast is het nog steeds niet helemaal duidelijk welke invloed het V2H-systeem heeft op je autobatterij. Intensief batterijgebruik zou ervoor kunnen zorgen dat de batterij minder lang meegaat. Er wordt momenteel nog volop bekeken hoe groot dat effect is.

Volgens bepaalde onderzoeken zouden slimme V2H-systemen die degradatie van de autobatterij kunnen beperken door rekening houden met de laadcycli en de ontladingsdiepte

Tot slot is het aantal auto’s die bidirectioneel laden ondersteunen nog redelijk beperkt. Het aanbod groeit wel steeds sneller, wat ook kan betekenen dat het V2H-systeem steeds verder verfijnd wordt.

Meer weten over energieopslag?
Stel je vragen aan erkende installateurs in jouw regio

Wat kies je best: een thuisbatterij of een V2H-systeem?

Nu de hamvraag: kies je voor een thuisbatterij of een autobatterij? Het antwoord is volledig afhankelijk van je persoonlijke situatie, je rijgewoontes, je budget en je voorkeuren.

Een gewone thuisbatterij is goedkoper dan een elektrische wagen en bidirectionele laadpaal. Wie vooral aan het budget denkt, is in de meeste gevallen beter af met een traditionele thuisbatterij. 

In een elektrische wagen kun je veel meer energie opslaan – maar een deel van die elektriciteit heb je nodig om rond te rijden. Het energieverbruik van je huishouden enerzijds, en je gewoontes als chauffeur anderzijds, zijn hier doorslaggevend.

Daarnaast is er ook je persoonlijke situatie: het tijdstip waarop je de auto oplaadt, en waar je dat doet. Staat de elektrische wagen overdag vooral bij je thuis? Dan is het (zeker in de lente- en zomermaanden) kinderspel om de accu doorheen de dag op te laden met groene energie.

Staat de auto voornamelijk op het parkeerterrein van je werkgever? Dan is het V2H-systeem minder interessant – tenzij je werkgever natuurlijk laadpalen en een zonnepaneelinstallatie voorziet om je wagen op te laden op het werk.

Een donkergrijze elektrische auto naast een bidirectionele laadpaal.

Welke auto’s zijn geschikt?

Niet elke elektrische auto ondersteunt het opslaan én afgeven van stroom. Er komen echter steeds meer van zulke modellen op de markt.

Van Nissan Leaf tot Kia EV6

De Nissan Leaf en de Kia EV6 waren 2 van de eerste modellen met een batterij die geschikt was voor bidirectioneel laden. Ondertussen zijn ook andere autofabrikanten druk in de weer geweest met het ontwikkelen, produceren en verkopen van V2H-voertuigen.

Enkele bekende en minder bekende automerken die V2H-auto’s op de markt brachten:

  • Renault, met de Renault 5
  • Volvo, met de Volvo EX90
  • Ford, met de Ford F-150 Lightning
  • Hyundai, met de Hyundai IONIQ 5
  • Mitsubishi, met de Mitsubishi Outlander PHEV
  • Volkswagen, met de ID-serie
  • Polestar (nu onderdeel van Volvo), met de Polestar 3

V2H, V2G of V2L?

Bij het kiezen van een elektrische wagen, moet je rekening houden met de verschillende soorten bidirectioneel laden.

  • Een V2L-auto (vehicle to load) kun je niet gebruiken om stroom terug te leveren aan de elektrische installatie van je woning. V2L-auto’s hebben een of meerdere ingebouwde stopcontacten waarop je apparaten (of andere elektrische wagens) rechtstreeks kunt aansluiten.
  • Een V2G-auto (vehicle to grid) kan stroom terugsturen naar het elektriciteitsnet (bijvoorbeeld wanneer de energietarieven hoog liggen).
  • Een V2H-auto (vehicle to home) gebruik je voor klassiek bidirectioneel laden: je levert de stroom die je opslaat in de batterij weer terug aan je woning.
  • Een V2B-auto (vehicle to building) gebruik je om stroom terug te leveren aan een (groter) gebouw – niet enkel je woning, maar bijvoorbeeld ook een bedrijf.
Een dame gebruikt een laadkabel van een bidirectionele laadpaal om haar gele elektrische auto op te laden. Op de achtergrond stappen een jonge vrouw, een man en een jongetje een woning met witte gevel binnen.

Stroom uit je auto terugleveren aan huis – of toch beter een thuisbatterij? Offertes en advies op maat

Is bidirectioneel laden straks ook bij jou thuis mogelijk? Of kies je toch eerder voor een traditionele thuisbatterij? Via onderstaand formulier leg jij je persoonlijke situatie, voorkeuren en budget voor aan een erkend installateur.

Hij of zij bestudeert je wensen, gaat mee op zoek naar de ideale oplossing voor jouw huishouden, en bezorgt je een vrijblijvende offerte op maat. Zo vind je binnen de kortste keren de juiste oplossing voor jouw situatie – en krijg je meteen ook een beeld van de gemiddelde prijs voor jouw project.

Gratis offertes
Volledig vrijblijvend
Erkende vakmannen uit uw buurt
Omschrijf uw aanvraag
1*. Welke opslagcapaciteit wenst u voor uw thuisbatterij?
2*. Wat is het vermogen van uw zonnepaneleninstallatie?
3*. Heeft u reeds een digitale meter?
4*. Wanneer wilt u de thuisbatterij installeren?
5. Projectomschrijving
6. Voeg foto’s en/of bijlagen toe (Optioneel)
Uploaden
Uploading…
Done!
Error! .
Uw gegevens
Aangenaam!
Gelieve uw voornaam in te voeren
Leuke naam!
Gelieve uw familienaam in te voeren
Ziet er goed uit!
Vul een geldig e-mailadres in
Perfect, klaar voor verzending!
Vul een geldig telefoonnummer in
Genoteerd!
Voer een geldig adres in
Prima!
Voer een geldige postcode in
Goed gedaan!
Voer een geldige stad in
Door uw aanvraag in te dienen, gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.
Thuisbatterij
Actief in meer dan 150 verschillende sectoren
Bobex is het grootste offerteplatform in België
Wij helpen elke maand meer dan 35.000 mensen
Al 25 jaar de pionier in de offertevergelijking
Prima oplossing om met diverse bedrijven in contact te komen. Bobex doet eerste screening en door het feedback systeem k...Lees meer
Paul C.
Enorm positieve ervaring. De leveranciers nemen zelf contact op, dat is een enorme tijdswinst voor ons. Wij moeten zelf ...Lees meer
Sylvie V.
De leveranciers hebben zeer snel gereageerd waardoor wij op zeer korte termijn een beslissing hebben kunnen nemen. Wij z...Lees meer
Kelly V.
thuisbatterij installateur: thuisbatterij