Inhoud
Tijdelijke rolstoel
Heb je tijdelijk een rolstoel nodig (bijvoorbeeld na een beenbreuk)? Die kun je uitlenen bij een uitleendienst van een thuiszorgwinkel zoals Goed. De eventuele aankoop van een rolstoel die je niet permanent nodig hebt, betaal je in principe volledig zelf. Informeer je bij je ziekenfonds voor je opties.
Permanente rolstoel: Kun je de kosten voor een rolstoel vergoed krijgen?
Personen met bijvoorbeeld een handicap of mensen die aan een chronische ziekte lijden, hebben in bepaalde gevallen permanent een rolstoel nodig. In dat geval kun je een aanvraag voor een vergoeding indienen. Hieronder ontdek je hoe dat precies werkt en bij welke instanties je terecht kunt.
Vanuit de wettelijke ziekteverzekering
De vergoeding voor een rolstoel wordt geregeld vanuit de VSB: de Vlaamse Sociale Bescherming.
VSB mobiliteitshulpmiddelen
De Vlaamse Sociale Bescherming voorziet in bepaalde gevallen een tegemoetkoming voor wie een mobiliteitshulpmiddel (zoals een rolstoel of rollator) nodig heeft. Afhankelijk van je leeftijd, je medische toestand en het soort hulpmiddel ontvang je vanuit de VSB een volledige of gedeeltelijke terugbetaling.
Welke diagnose geldt voor een vergoeding van een rolstoel?
Om in aanmerking te komen voor de terugbetaling van je rolstoel, heb je een formulier nodig van je huisarts. Die beschrijft daarin je medische situatie: gaat het om een blijvende beperking, hoe lang je zonder hulpmiddel kunt stappen of rechtstaan, enzovoort.
Een arts van de Zorgkas (ofwel die van je mutualiteit, ofwel de Vlaamse Zorgkas) overloopt je dossier en bepaalt of je al dan niet in aanmerking komt voor een vergoeding voor de rolstoel.
Persoonlijk advies en begeleiding
Rolstoel nodig? Je staat er niet alleen voor. Zowel je huisarts als de mobiliteitsverstrekkers van bijvoorbeeld de Goed Thuiszorgwinkel begeleiden je bij de volledige aanvraag.
Zij helpen je onder meer door het aanbod aan hulpmiddelen en de reglementering rond een terugbetaling te navigeren.
Elektrische rolstoel, rollator of ander mobiliteitshulpmiddel
Het formulier waarin je huisarts je medische situatie beschrijft, speelt een belangrijke rol in het vinden van het juiste mobiliteitshulpmiddel. De mobiliteitsverstrekker bekijkt het formulier en onderzoekt, binnen het kader van de bepalingen van de Vlaamse Sociale Bescherming, voor welke hulpmiddelen je een vergoeding kunt krijgen.
Blijkt op basis van het voorschrift dat je een elektrische rolstoel of scootmobiel (scooter) nodig hebt? Dan verwijst je huisarts of je mobiliteitsverstrekker je door naar een rolstoeladviesteam. Wanneer het om een neurologische, snel degeneratieve aandoening gaat, krijg je ook een doorverwijzing naar een neuroloog.
Zo werkt de aanvraag
Hoe ga je te werk?
- Huisarts of specialist. Ga langs bij een huisarts of specialist voor een voorschrift. De arts of specialist bestudeert je situatie en beschrijft die gedetailleerd.
- Rolstoeladviesteam. Voor een elektrische rolstoel, scooter of een ander geavanceerd hulpmiddel op maat verwijst de huisarts of de mobiliteitsverstrekker je door naar een (gespecialiseerd) rolstoeladviesteam. Het team zorgt voor een uitgebreid onderzoek van je medische situatie en bezorgt je advies op maat.
- Mobiliteitsverstrekker of bandagist. Met het voorschrift (en eventueel het advies van het rolstoeladviesteam en een neuroloog) kun je terecht bij een erkend verstrekker van mobiliteitshulpmiddelen. Die informeert je over de geschikte mobiliteitshulpmiddelen. Je kunt doorgaans kiezen uit verschillende merken en modellen. Heb je een snel degeneratieve aandoening? Dan ga je langs bij een mobiliteitsverstrekker met een speciale machtiging.
- Aanvraagformulier. Samen met de mobiliteitsverstrekker vul je het aanvraagformulier in. Voor meer geavanceerde hulpmiddelen voorziet de verstrekker een motiveringsrapport, dat motiveert waarom je dat specifieke hulpmiddel nodig hebt.
- Test (elektronische rolstoel of scooter). Koop je voor het eerst een elektronische rolstoel? Dan moet de verstrekker je de kans geven om minstens 2 rolstoelen thuis uit te testen. Koop je een scooter? Dan moet je die ook kunnen testen (maar niet per sé bij je thuis).
- Ondertekenen en indienen. Ga je akkoord met het voorstel van de verstrekker? Dan onderteken je het aanvraagformulier. De verstrekker dient het formulier in.
- Wachttijd. Het duurt 10 tot 20 dagen voor je Zorgkas en mobiliteitsverstrekker gecontroleerd hebben of je voldoet aan alle voorwaarden. Eventuele extra controles zijn mogelijk, en in uitzonderlijke gevallen gebeurt zo’n controle bij je thuis.
- Bijzondere technische commissie (hulpmiddel dat niet op de officiële lijst staat). Kies je een hulpmiddel dat niet is opgenomen in de officiële lijst van de mobiliteitsverstrekker? Dan moet een technische commissie ook goedkeuring geven. Daarvoor heeft de commissie 45 werkdagen de tijd.
- Uitslag. Je ontvangt een reactie van de Zorgkas.
- Levering hulpmiddel. Na 1,5 tot 2,5 maand ontvang je het hulpmiddel. De levering van rollators verloopt iets sneller.
Dringend nood aan een rolstoel? Dan kun je die huren bij de uitleendienst van je thuiszorgwinkel.
Hoeveel krijg je terugbetaald?
De prijs van en de vergoeding voor elk mobiliteitshulpmiddel is vast bepaald.
Het deel van de kosten dat je terugbetaald krijgt, hoef je niet zelf te betalen of voor te schieten. De vergoeding wordt rechtstreeks aangerekend aan de Zorgkas.
Je vindt de prijs, vergoeding en je persoonlijk aandeel (supplement) voor elk hulpmiddel in de officiële productenlijst. Zijn bepaalde aanpassingen aan de rolstoel nodig? Dan vind je de prijs, vergoeding en je persoonlijk aandeel (supplement) voor elke mogelijke aanpassing in de lijst met aanpassingen voor mobiliteitshulpmiddelen.
Huur
In bepaalde gevallen – bijvoorbeeld als je in een woonzorgcentrum verblijft of als je ouder bent dan 85 – krijg je enkel een vergoeding wanneer je het hulpmiddel huurt. De VSB betaalt vaak de volledige huurprijs.
Extra kosten bij huur
De verstrekker kan eventuele transportkosten aanrekenen. Schade bij verhuur kan ook betekenen dat de verstrekker een schadevergoeding aanrekent.
Heb je geen recht op een verhoogde tegemoetkoming en verkeer je niet in een behartenswaardige situatie? Dan kan de verstrekker een waarborg vragen.
Onderhoud en reparaties
Voor het onderhoud of eventuele reparaties aan het hulpmiddel dekt de VSB een vast deel van de kosten.
Dit betaal je zelf
Naast je persoonlijk aandeel zijn er bepaalde kosten die je zelf draagt:
- Supplement voor duurdere merken of modellen.
- Extra kosten voor een hulpmiddel dat meer geavanceerd is dan het hulpmiddel dat de verstrekker voorstelt en je echt, strikt nodig hebt.
- Supplement voor niet noodzakelijke aanpassingen.
- Kosten voor onderhoud en reparaties die boven het forfait liggen. De VSB betaalt een vast bedrag voor onderhoud en reparaties van een mobiliteitshulpmiddel. Is dat vaste bedrag opgebruikt? Dan betaal je de bijkomende onderhoud- en reparatiekosten in de meeste gevallen zelf.
Gegarandeerde vergoeding
Je ontvangt wel steeds een vergoeding overeenkomstig met het hulpmiddel dat je strikt nodig hebt. Ook als je bijvoorbeeld een duurder of meer geavanceerd model kiest.
Het verschil tussen de prijs van het strikt noodzakelijke en het meer geavanceerde hulpmiddel betaal je zelf.
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH)
Het VAPH zorgt voor een terugbetaling voor bepaalde meerkosten voor hulpmiddelen en aanpassingen aan hulpmiddelen. Je vindt de mogelijkheden terug op de refertelijst.
Hernieuwingstermijn
Wie een mobiliteitshulpmiddel koopt en daarvoor een volledige of gedeeltelijke terugbetaling ontving van de VSB, mag dat hulpmiddel na een bepaalde periode vervangen. Je ontvangt opnieuw een tussenkomst.
De hernieuwingstermijn is afhankelijk van het type hulpmiddel. Om het hulpmiddel te vervangen, moet je een volledig nieuwe aanvraag indienen. Wie een gelijkaardig hulpmiddel nodig blijkt te hebben, mag meestal rekenen op een iets eenvoudigere aanvraagprocedure.
Terugbetaling rolstoel of scootmobiel vanuit je ziekenfonds
De terugbetaling van een rolstoel of scootmobiel verloopt niet via je ziekenfonds zelf, maar via de Zorgkas. De Zorgkas zorgt, in opdracht van de Vlaamse overheid, voor de organisatie van de VSB. Denk aan de terugbetaling van rolstoelen, maar ook aan het uitbetalen van zorgbudgetten en de jaarlijkse zorgpremie aslook het verlenen van advies.
Elk Vlaams ziekenfonds heeft een eigen Zorgkas. Daarnaast is er de Vlaamse Zorgkas: de zorgkas van de Vlaamse overheid zelf.
In principe ben je steeds aangesloten bij de Zorgkas van jouw mutualiteit.
Wie heeft recht op een gratis rolstoel?
In een aantal gevallen worden de kosten voor een standaard of elektrische rolstoel volledig terugbetaald en heb je dus recht op een gratis rolstoel. Of je daarvoor in aanmerking komt, hangt af van onder meer je medische toestand.
Hoe kom je in aanmerking voor een volledige terugbetaling?
Om te weten of jij in aanmerking komt voor een volledige terugbetaling van de kosten, doorloop je hetzelfde parcours. Je mobiliteitsverstrekker bekijkt samen met jou wat mogelijk is.
Op zoek naar het ziekenfonds dat bij je past? Ontvang advies op maat
Je ziekenfonds kan je via de Zorgkas informeren over de beschikbare mobiliteitsmiddelen voor mensen met een beperking of chronische aandoening en het bedrag dat je terugbetaald krijgt voor je mobiliteitshulpmiddel.
Ben je op zoek naar het ziekenfonds dat het beste past bij jouw specifieke noden en wensen? Vul onderstaand formulier in. We brengen je gratis en volledig vrijblijvend in contact met ziekenfonds- en verzekeringsexperts. Zij helpen je met advies en oplossingen op maat.