Hoe werkt een mutualiteit? Van bijdrage tot terugbetaling

Je mutualiteit werkt via een systeem waarbij haar leden samen bijdragen aan een fonds. Jij betaalt – net als de andere leden – een maandelijkse bijdrage. Dat geld belandt in een fonds dat gebruikt wordt om de gezondheidskosten van alle leden te vergoeden

Wanneer je zelf medische hulp ontvangt, heb je recht op een gedeeltelijke of volledige terugbetaling van de medische kosten.

Wie vergoedt wat?
Kom in contact met ziekenfonds adviseurs en vergelijk

Voor welke kosten heb je recht op een terugbetaling?

De mutualiteit betaalt (een deel van) de kosten voor verschillende medische behandelingen terug. Het gaat om een reeks behandelingen die wettelijk zijn goedgekeurd. Het gaat onder meer om volgende categorieën en/of behandelingen:

Tandarts

Ook tandzorg wordt in de meeste gevallen gedekt door je ziekenfonds.

Geneesmiddelen

Je ontvangt ook een tegemoetkoming wanneer je geneesmiddelen nodig hebt. Het gaat om generische geneesmiddelen, magistrale bereidingen en farmaceutische specialiteiten.

Een apotheker geeft uitleg bij een potje medicijnen aan zijn klant: een dame met bruin haar, in een groen hemd met een leren tas rond de schouder. De twee staan aan de toonbank van de apotheek, waarop een klembord ligt en enkele brochures staan.

Wat is het RIZIV?

Het RIZIV (Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering) gaat onder meer na of ziekenfondsen zich aan de regels rond terugbetalingen houden. Het RIZIV zorgt er ook voor dat er duidelijke regels rond tegemoetkomingen zijn.

Nomenclatuur

De Nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen is een lijst met behandelingen en diensten waarvoor je ziekenfonds een tegemoetkoming uitkeert. Elke behandeling in de lijst krijgt een cijfer: de nomenclatuurcode, bestaande uit 6 cijfers.

Wanneer je medische zorg ontvangt, vermeldt de zorgverlener de nomenclatuurcode bij het aanrekenen van de medische kosten. Zo weet ook je ziekenfonds precies om welke behandeling het gaat, en kan je ziekenfonds in de juiste tegemoetkoming voorzien.

Meer weten over tegemoetkomingen in medische kosten?
Stel je vragen aan 1 of meer ziekenfondsspecialisten en ontvang advies op maat
arrow Kom snel in contact met ziekenfonds adviseurs

Hoe weet je hoeveel je terugkrijgt?

Bij elke behandeling of verstrekking, betaal je een bedrag aan je zorgverlener. Dat bedrag is het zogenaamde honorarium. Je bezorgt je ziekenfonds het getuigschrift, waarop de nomenclatuurcode voor de behandeling vermeld staat. Die code is gekoppeld aan een vast bedrag: je tegemoetkoming

Het verschil tussen het honorarium en de tegemoetkoming van je ziekenfonds heet het remgeld of persoonlijk aandeel: het deel van de kosten dat je zelf draagt.

Sommige ziekenfondsen zorgen voor bepaalde behandelingen voor een hogere tegemoetkoming.

Wie een aanvullende hospitalisatieverzekering heeft, ontvangt voor veel behandelingen een extra terugbetaling na tussenkomst van de mutualiteit.

Tegemoetkoming checken in Nomensoft-databank

In de Nomensoft-databank van het RIZIV kun je een nomenclatuurcode ingeven. Die vind je terug op het getuigschrift dat je ontvangt van je zorgverlener. Als je de code ingeeft, krijg je een beschrijving van de behandeling of verstrekking.

Je krijgt ook het bijhorende honorarium voor een geconventioneerd zorgverlener terug, én het bedrag van de tegemoetkoming waarop je wettelijk gezien recht hebt.

Je eigenlijke tegemoetkoming kan hoger liggen, afhankelijk van de bepalingen in je ziekteverzekering.

Geconventioneerde versus niet-geconventioneerde artsen

Wie medische hulp ontvangt van een niet-geconventioneerd arts, betaalt meer remgeld dan wie een geconventioneerd arts bezoekt. Hoe komt dat?

  • Een geconventioneerd arts heeft duidelijke afspraken met de mutualiteit wat betreft de tarieven die hij of zij hanteert. Het gaat om vaste, officieel bepaalde bedragen. De tegemoetkoming van je ziekenfonds wordt berekend aan de hand van die bedragen.
  • Een niet-geconventioneerd arts bepaalt zijn of haar tarieven zelf. Je terugbetaling wordt berekend op basis van het officiële tarief (dat een geconventioneerd arts zou hanteren voor dezelfde medische zorgen), en dekt dus niet het volledige bedrag dat de niet-geconventioneerde arts aanrekent.

Hoe wordt de terugbetaling berekend?

Dat hangt af van je verzekering:

  • Soms via een vast forfaitair bedrag
  • Soms op basis van je werkelijke kosten
  • Soms als percentage van het wettelijk plafond (PMSS)

Hoeveel bedraagt de terugbetaling voor een bezoek aan je huisarts?

De terugbetaling van je huisarts hangt af van:

  • Of je huisarts al dan niet geconventioneerd is
  • Of je een GMD (Globaal Medisch Dossier) hebt
  • Wanneer je de huisarts bezoekt (‘s avonds, ‘s nachts, op feestdagen en in het weekend worden extra kosten aangerekend, waarvoor bij de meeste mutualiteiten ook een hogere tegemoetkoming wordt terugbetaald)
  • Of je in aanmerking komt voor een verhoogde tegemoetkoming

Voor patiënten zonder verhoogde tegemoetkoming ligt de terugbetaling doorgaans tussen de 15 en 20 euro. Het remgeld (bedrag dat je zelf betaalt) ligt voor hen tussen de 4 en 7 euro. Voor patiënten met een verhoogde tegemoetkoming bedraagt de terugbetaling rond de 22 euro. Het remgeld bedraagt voor hen tussen de 1 en 2 euro.

Een dokter met bril en kort bruin haar in een witte doktersjas met stethoscoop rond de schouders en een blauw t-shirt houdt een klembord voor aan haar mannelijke patiënt met wit hemd en bril.

Hoe verloopt een terugbetaling?

Na een consultatie of behandeling krijg je van de zorgverlener een ASD (attest van verstrekte zorgen). Dat attest bewijst dat je recht hebt op een terugbetaling

Sommige artsen bezorgen het ASD rechtstreeks aan je mutualiteit.

Krijg je een ASD op papier? Dan kleef je er een vignet op van het ziekenfonds (de zogenaamde klevers of kleefbriefjes) en steek je het in de brievenbus van je mutualiteit. Zij controleren je dossier en zorgen voor een terugbetaling.

Hoe lang duurt het voor je een terugbetaling ontvangt?

Dat hangt af van de mutualiteit waarbij je bent aangesloten. Over het algemeen ontvang je de terugbetaling vrij snel: binnen enkele dagen na het verwerken van je ASD

Wanneer de zorgverlener het ASD rechtstreeks aan de mutualiteit bezorgt, verloopt die verwerking het snelst. Je ontvangt meestal binnen de 3 dagen een terugbetaling

Tot wanneer kun je terugbetaling vragen?

Tot 1 jaar na de consultatie of behandeling. De voorwaarden kunnen echter verschillen per mutualiteit. In sommige situaties zijn kortere of langere termijnen van kracht. Neem contact op met je ziekenfonds voor informatie op maat.

Meer weten?
Stel je vragen aan ziekenfondsspecialisten

Welke behandelingen worden terugbetaald?

BehandelingInfo over terugbetaling
BrillenTerugbetaling hangt af van het soort bril: leesbril, zonnebril, multifocale glazen, enzovoort.
LenzenWorden vaak terugbetaald, afhankelijk van je aanvullende verzekering en het type lenzen.
TandartsJaarlijkse controles, reinigingen, vullingen, beugels, protheses en meer worden gedeeltelijk terugbetaald.
KinesitherapieAfhankelijk van je pakket. Soms krijg je extra terugbetaling als de sessies niet onder de sociale zekerheid vallen.
HospitalisatieJe mutualiteit kan (een deel van) de medische kosten, verblijf, vervoer en maaltijden terugbetalen.
Medicatie en geneesmiddelenTussen 15 % en 65 % terugbetaling, afhankelijk van je contract en het soort geneesmiddel.
PodoloogDe terugbetaling hangt af van je contract. Meestal gaat het om een percentage van het officiële tarief.

Tussenkomst mutualiteit, wel of niet?

2 handen masseren de hoofdhuid van een dame die haar hoofd voorovergebogen houdt. Ook haar ogen zijn gesloten.
Haptotherapie

Geniet je voor haptotherapie een vergoeding van je mutualiteit? Check de voorwaarden in ons blogartikel over vergoeding haptotherapie.
Een dame ligt op een beige sofa. Naast haar zit een man met een blauw hemd en een pen en notitiebord in de handen.

Hypnotherapie

Ook voor hypnotherapie kan je in een aantal gevallen rekenen op een tussenkomst. We zetten alles op een rij in een apart blogartikel.

Een hand plaatst behoedzaam een naald in de huid van een patiënt(e). Op verschillende plekken steken al naalden in de huid. De acupuncturist draagt zelf een zwart hemd.
Acupunctuur

Wat dan met de behandeling van een acupuncturist? Wat doet welk ziekenfonds. Ontdek de opties in ons blogartikel over acupunctuur.
Een hand knijpt in een oranje flacon zonnecrème: eronder een open hand om de zonnecrème op te vangen. De zonnige zee op de achtergrond.
Zonnecrème

Wordt zonnecrème terugbetaald? In een aantal gevallen wel! Check de voorwaarden in ons speciaal artikel over terugbetaling zonnecrème.
Een gele ziekenwagen met een rode streep in het midden en bovenaan, en met het opschrift 'ambulance' staat voor een publiek gebouw. De achterdeuren van de ziekenwagen staan open.
Ziekenvervoer

Ziekenvervoer om medische of niet-medische redenen? Wanneer is er wel of niet een tussenkomst? Lees het in ons artikel over ziekenvervoer.

Wat is het remgeld en hoe werkt het?

Het remgeld is het deel van de medische kosten dat je zelf moet betalen, nadat de mutualiteit haar deel heeft terugbetaald. Het is het verschil tussen het bedrag dat je betaalt voor de medische zorg, en het bedrag dat de mutualiteit terugbetaalt.

En, wat is de derdebetalersregeling?

Bij de derdebetalersregeling hoef je niets voor te schieten. De mutualiteit zorgt voor een rechtstreekse betaling van de tegemoetkoming aan de arts, het ziekenhuis of de apotheek. Jij betaalt enkel het remgeld.

Twee handen van een jonge vrouw, met de palmen naar boven, in de handpalmen van een dokter. In de handen van de vrouw ligt een rood hartje.

Meer weten over de terugbetaling van medische kosten? Kom in contact met specialisten

Ben je op zoek naar een aanvullende ziekteverzekering? Heb je vragen over je recht op terugbetaling? Of, wil je bijvoorbeeld meer weten over de tegemoetkoming bij hulp aan bejaarden of over andere prangende kwesties? Vul dan onderstaand formulier in.

We brengen je, gratis en volledig vrijblijvend, in contact met ziekenfondsexperts. Zij beantwoorden je vragen, geven je deskundig advies op maat en helpen je bij het vinden van oplossingen op maat van je behoeften.

Gratis offertes
Volledig vrijblijvend
Erkende verzekeraars
Omschrijf uw aanvraag
Beantwoord enkele korte vragen en kom in contact met betrouwbare vakspecialisten. We vragen uw adresgegevens zodat we specialisten kunnen selecteren die actief zijn in uw regio.
1*. Bent u op zoek naar een ziekenfonds?
2*. Wilt u dat een ziekenfonds u eerst contacteert voor een vrijblijvend verkennend gesprek?
3*. Wanneer bent u het best bereikbaar voor dit gesprek?
4*. Hoe ontvangt u daarna het liefst informatie over de mogelijkheden?
5*. Wat vindt u het belangrijkst bij een ziekenfonds?
(Kies maximaal drie opties)
Uw gegevens
Aangenaam!
Gelieve uw voornaam in te voeren
Leuke naam!
Gelieve uw familienaam in te voeren
Ziet er goed uit!
Vul een geldig e-mailadres in
Perfect, klaar voor verzending!
Vul een geldig telefoonnummer in
Genoteerd!
Voer een geldig adres in
Prima!
Voer een geldige postcode in
Goed gedaan!
Voer een geldige stad in
Door uw aanvraag in te dienen, gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.

Ook sportkampen voor kinderen kunnen in een aantal gevallen rekenen op een terugbetaling van je ziekenfonds.

Kan je rekenen op een volledige of gedeeltelijke terugbetaling? Lees meer over de voorwaarden in ons blogartikel over terugbetaling sportkampen.

terubgetaling-sportkamp-basketbal-hoeveel-ziekenfonds-1024x538.jpg
Kinderen houden een grasveld een kleurrijke stoffen doek vast boven hun hoofden en wapperen ermee.

Ook voor het inschrijvingsgeld en andere kosten van de jeugdbeweging kan je soms rekenen op een tussenkomstvan je mutualiteit.

Ontdek welk ziekenfonds wat doet en hun voorwaarden in ons blogartikel over terugbetaling jeugdbeweging.

Actief in meer dan 150 verschillende sectoren
Bobex is het grootste offerteplatform in België
Wij helpen elke maand meer dan 35.000 mensen
Al 25 jaar de pionier in de offertevergelijking
Prima oplossing om met diverse bedrijven in contact te komen. Bobex doet eerste screening en door het feedback systeem k...Lees meer
Paul C.
Enorm positieve ervaring. De leveranciers nemen zelf contact op, dat is een enorme tijdswinst voor ons. Wij moeten zelf ...Lees meer
Sylvie V.
De leveranciers hebben zeer snel gereageerd waardoor wij op zeer korte termijn een beslissing hebben kunnen nemen. Wij z...Lees meer
Kelly V.