Wat is een Globaal Preventieplan?

Het Globaal Preventieplan is, net als het Jaaractieplan, een cruciaal onderdeel van het dynamisch risicobeheersingssysteem van een onderneming. Het Globaal Preventieplan omvat de preventieve maatregelen die u opstelt aan de hand van een risicoanalyse. Het plan geeft weer welke maatregelen u in de komende 5 jaar zult nemen om de veiligheid en gezondheid van uw werknemers te beschermen.

Op basis van het Globaal Preventieplan stelt u jaarlijks het Jaaractieplan op. Daarin staat concreet vermeld welke maatregelen u het komende jaar zult nemen, wie daarvoor verantwoordelijk is, en welke middelen zij kunnen gebruiken.

Globaal Preventieplan opstellen

Zijn het Globaal Preventieplan en het Jaaractieplan verplicht?

Volgens de codex welzijn op het werk bent u verantwoordelijk voor de veiligheid en gezondheid binnen uw onderneming. Om gevaarlijke en ongezonde werkomstandigheden te voorkomen, moet u de nodige maatregelen nemen. Het GPP en het JAP vormen een verplicht onderdeel van het dynamisch risicobeheersingssysteem waarin die maatregelen kaderen.

Net als het Jaaractieplan moet u het Globaal Preventieplan voorleggen aan het Comité voor Preventie en Bescherming op het werk. Beschikt uw onderneming niet over een CPBW? Dan legt u de plannen voor aan de syndicale afvaardiging. Als er geen syndicale afvaardiging is binnen uw onderneming mag u de plannen rechtstreeks voorleggen aan uw werknemers.

Wie stelt het JAP en het GPP op?

Het opstellen van het Globaal Preventieplan is een gedeelde taak. Als werkgever bent u de eindverantwoordelijke, maar u wordt bijgestaan door onder meer de interne en externe diensten voor preventie en bescherming op het werk. De interne en externe preventieadviseurs spelen daarin een belangrijke rol: ze adviseren bij en coördineren de verschillende taken binnen het opstellen van het plan.

Ontvangt u graag gratis advies over welzijn op het werk?
Contacteer vrijblijvend een expert voor advies op maat.
arrow Ontvang offertes

Wat moet er in een Globaal Preventieplan staan?

Elke onderneming kent haar eigen uitdagingen, gevaren en risico’s op het vlak van welzijn en gezondheid. Elk GPP ziet er bijgevolg wat anders uit. Maar wat staat er precies in het GPP?

  • De resultaten uit de risicoanalyses en inspectieverslagen.
  • De risico’s binnen het bedrijf.
  • De preventiemaatregelen en acties die u zult nemen om welzijn op het werk te bevorderen.
  • Verplichte keuringen van bijvoorbeeld de elektrische voorzieningen.
  • Eventuele aanpassingen in de werkomstandigheden.
  • Eventuele wijzigingen in de wetgeving.
  • Uw doelstellingen en prioriteiten betreffende van welzijn op het werk.
  • De criteria die u zult hanteren om het preventiebeleid te evalueren.
  • De taakverdeling voor de leden van uw onderneming die betrokken zijn bij welzijn op het werk.

Eens opgesteld, is het GPP 5 jaar geldig. Toch is het aan te raden om het GPP jaarlijks te herbekijken en eventueel aan te passen.

Dat kan bijvoorbeeld aan de hand van de adviezen van uw preventieadviseurs, de interne en externe preventiediensten, of het CPBW. Ook bij een wijziging in de arbeidsomstandigheden, na een arbeidsongeval of na een werkincident kan het aan te raden zijn om het GPP aan te passen.

Open communicatie op de werkvloer

Meer weten over welzijn op het werk? Raadpleeg een expert voor informatie op maat

Het dynamisch risicobeheersingssysteem is cruciaal voor zowel uw werknemers als uw onderneming. U vermijdt ongevallen, verhoogt de veiligheid en bevordert de gezondheid van uw personeel. Heeft u vragen over het GPP, wilt u meer weten over welzijn op het werk, of bent u op zoek naar een preventieadviseur? Vul dan onderstaand formulier in. U ontvangt gratis en volledig vrijblijvend advies van specialisten, en offertes op maat. Zo vindt u snel en eenvoudig een oplossing voor uw onderneming!

arrow
Beschrijf uw project
1*. Heeft u reeds een dienst voor preventie en bescherming op het werk?
2*. Hoeveel medewerkers heeft u?
3*. Vanaf wanneer wenst u beroep te doen op een preventieadviseur?
4. Bijkomende informatie
5. Voeg foto’s en/of bijlagen toe (Optioneel)
Uploaden
Uploading…
Done!
Error! .
Uw gegevens
Door uw aanvraag in te dienen, gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.
Mijn aanvraag versturen
VERTROUWELIJK | Uw gegevens zullen alleen zichtbaar zijn voor specialisten die in aanmerking komen voor uw aanvraag.
Vragen met een sterretje (*) zijn verplicht.

Wij respecteren uw privacy. In overeenstemming met de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot gegevensverwerking, kan u uw gegevens opvragen en wijzigen. Meer informatie vindt u in ons privacybeleid
Actief in meer dan 150 verschillende sectoren
Bobex is het grootste offerteplatform in België
Wij helpen elke maand meer dan 35.000 mensen
Al 24 jaar de pionier in de offertevergelijking
Prima oplossing om met diverse bedrijven in contact te komen. Bobex doet eerste screening en door het feedback systeem k...Lees meer
Paul C.
Enorm positieve ervaring. De leveranciers nemen zelf contact op, dat is een enorme tijdswinst voor ons. Wij moeten zelf ...Lees meer
Sylvie V.
De leveranciers hebben zeer snel gereageerd waardoor wij op zeer korte termijn een beslissing hebben kunnen nemen. Wij z...Lees meer
Kelly V.