Voor wie is een laadinfrastructuur verplicht? 

Laadpalen zijn verplicht voor:

  • Bestaande niet-residentiële gebouwen met parkeerterreinen met minstens 10 parkeerplaatsen.
  • Nieuwe/gerenoveerde woningen met minstens 2 parkeerplaatsen.

Er wordt bij parkeerterreinen geen onderscheid gemaakt tussen ondergrondse parking, naastgelegen parkeerterrein of bovengrondse parking. Hieronder lees je meer over de verschillende richtlijnen betreffende de verplichting van laadpalen.

De verplichtingen gelden voor parkeerterreinen die naast het gebouw liggen en zich binnen in het gebouw of parkeergebouw bevinden. Een oprit van een woning wordt als toegangsweg en niet als parkeerterrein gerekend. 

Een nieuwe residentiële woning waar, volgens de wetgeving in België, een laadpaal of wallbox geïnstalleerd werd. Op de voorgrond de wallbox, op de achtergrond de gevel van de nieuwe woning en een elektrisch voertuig.

1. Parkeerterreinen nieuwe residentiële gebouwen

De Vlaamse overheid heeft beslist dat alle nieuwe residentiële gebouwen waar vanaf 11 maart 2021 een omgevingsvergunning wordt voor aangevraagd, verplicht zijn om een laadpaal te installeren voor elke parkeerplaats.

Het gaat om zowel binnengarages met minstens 2 parkeerplaatsen als parkeerterreinen met 2 minstens parkeerplaatsen die naast het gebouw liggen. Zowel privéwoningen als bijvoorbeeld appartementsgebouwen moeten aan de verplichting voldoen.

De oprit naar de woning wordt niet gezien als parkeerterrein, maar als toegangsweg.

Opmerkelijk aan deze verplichting is dat de laadpalen zelf er nog niet hoeven te staan. Enkel de nodige infrastructuur, de bekabeling en aansluitingen waarop de laadpalen kunnen worden aangesloten hoeven al aanwezig te zijn.

Die voorzieningen komen tegemoet aan een eventuele toekomstige installatie van laadpunten voor elektrische wagens.

Ingrijpende renovatie residentiële gebouwen met minstens 10 parkeerplaatsen

Gaat het om een residentieel gebouw met een parkeerterrein met minstens 10 parkeerplaatsen en ondergaat het gebouw een ingrijpende renovatie? Dan moet voor elke parkeerplaats laadinfrastructuur verzorgd worden.

Boetes voor ontbrekende voorzieningen

Leef je de verplichting niet na? Dan kan er een boete worden opgelegd van 1.000 euro per parkeerplaats waar de verplichte voorzieningen ontbreken.

Bestaande residentiële gebouwen

Voor bestaande residentiële gebouwen die niet ingrijpend gerenoveerd worden, zijn er momenteel geen verplichtingen wat de laadinfrastructuur betreft.

Thuis een laadpaal laten installeren?
Ontvang informatie en advies op maat.
arrow Ontvang offertes

2. Laadpaal in buurt van nieuwe en gerenoveerde niet-residentiële gebouwen

De wetgeving in verband met de verplichting van laadpalen voor nieuwe en gerenoveerde niet-residentiële gebouwen, zegt dat er bij gebouwen met minstens 10 parkeerplaatsen:

  • Minstens 2 oplaadpunten voor elektrische voertuigen met een normaal of hoog vermogen aanwezig moeten zijn.
  • Voor 1 op de 4 parkeerplaatsen bekabeling, leidingen of minstens goten voor elektrische kabels te laten plaatsen.

Op die manier kunnen er in de toekomst snel en eenvoudig oplaadpunten bijgemaakt en geïnstalleerd worden. Een elektrisch voertuig bezitten is zo aantrekkelijker.

De verplichtingen zijn cumulatief.

Boetes voor ontbrekende laadpunten

Wanneer de verplichtingen rond het installeren van laadpalen bij nieuwe en gerenoveerde niet-residentiële woningen niet gevolgd worden, kan er een boete worden opgelegd.

De boete voor het ontbreken van laadpunten bedraagt 2.000 euro per ontbrekend laadpunt. Wanneer de voorbereiding voor een laadpunt ontbreekt, mag je rekenen op een boete van 1.000 euro.

Regelgeving bij bestaande niet-residentiële gebouwen

Bij bestaande gebouwen verloopt de wetgeving lichtjes anders. Bestaande niet-residentiële gebouwen hebben meer tijd. Wanneer zij over meer dan 20 parkeerplaatsen beschikken, moeten zij hun parkeerterrein uiterlijk op 1 januari 2025  voorzien van minstens 2 laadstations voor elektrische of hybride wagens. Ook daar gaat het om laadstations met een normaal of hoog vermogen.

De verplichting geldt ook als er voor het gebouw geen omgevingsvergunning werd aangevraagd.

Andere particuliere gebouwen met minder parkeerplaatsen hoeven niet aan de wetgeving te voldoen.

Een niet-residentieel gebouw met een parkeerterrein waar, volgens de wetgeving in België, na een ingrijpende renovatie of bij nieuwbouw minstens 2 laadpalen aanwezig moeten zijn. De oranje parkeerplaatsen zijn voorzien van laadpalen. Op de achtergrond een witte elektrische auto.

Extra wetgeving rond laadpalen in België

Naast verplichtingen over wie er laadpalen hoort te installeren zijn er nog enkele regelgevingen waar je best rekening mee houdt.

Hoelang mag ik bij een laadpaal staan?

Over het algemeen zijn er geen regels rond hoelang je bij een laadpaal mag staan. Best controleer je de lokale regelgeving, gezien het op sommige plaatsen verplicht is jouw wagen te verplaatsen als de batterij volgeladen is.

Is een laadpaal vergunningplichtig?

Wil je een laadpaal installeren, dan heb je geen stedenbouwkundige vergunning nodig.

Meet weten over de wetgeving rond laadpalen?
Ontvang hier gratis advies en offertes op maat.

Waar mag je een laadpaal plaatsen en wie is verantwoordelijk?

Een laadpaal kan zowel op privé als op gemeentelijke eigendommen geplaatst worden. Voor de installatie van oplaadpunten op gemeentegrond moet je een aanvraag doen. Zowel wanneer je de paal privé als openbaar plaatst zal jij de verantwoordelijke zijn.

Opgelet: een laadpaal mag geen obstakel vormen voor voetgangers en andere weggebruikers.

Geldt een andere wetgeving voor een ondergrondse parkeerplaats?

Er wordt bij parkeerterreinen geen onderscheid gemaakt tussen bovengrondse of ondergrondse parkeerplaatsen. De wetgeving is voor beide hetzelfde.

Waarom is een laadpaal in sommige gevallen verplicht?

De verplichte installatie (onder bepaalde voorwaarden zoals hierboven beschreven) van laadpunten voor elektrische voertuigen kadert in het Besluit van de Vlaamse regering in 2020.

Daarin staat onder meer dat bestaande en nieuwe gebouwen zich moeten voorbereiden op de toekomstige toename van het aantal elektrische wagens. Het Besluit sluit aan op het Europees plan “Schone energie voor alle Europeanen” dat werd goedgekeurd in 2019.

Een hand met een voorstelling van een batterij waaruit een bliksemschicht gesneden is. Op de achtergrond de zonsondergang. Het zonlicht schijnt door de uitsnijding in de batterij.

Extra info nodig? Vraag advies en vergelijk tegelijk gratis offertes

Wil je meer informatie omtrent de installatie van laadpalen of de verplichtingen voor laadpunten? Wil jij je steentje bijdragen aan het milieu met de aankoop van een laadpaal? Of wil je prijzen voor geschikte laadpunten voor thuis vergelijken? Vraag via onderstaand formulier gratis vrijblijvende offertes en professioneel advies. Zo kan je makkelijk meerdere prijzen vergelijken en de beste laadpaal vinden voor jouw elektrische wagen.

Gratis offertes
Volledig vrijblijvend
Erkende vakmannen uit uw buurt
Beschrijf uw project
1*. Waar wenst u een laadpaal te installeren?
2*. Voor welke elektrische auto is de installatie bestemd?
3*. Wanneer wenst u de laadpaal te plaatsen?
4*. Heeft u reeds een elektrisch voertuig?
5*. Bent u ook geïnteresseerd in zonnepanelen?
6. Bijkomende informatie
7. Voeg foto’s en/of bijlagen toe (Optioneel)
Uploaden
Uploading…
Done!
Error! .
Uw gegevens
Aangenaam!
Gelieve uw voornaam in te voeren
Leuke naam!
Gelieve uw familienaam in te voeren
Ziet er goed uit!
Vul een geldig e-mailadres in
Perfect, klaar voor verzending!
Vul een geldig telefoonnummer in
Genoteerd!
Voer een geldig adres in
Prima!
Voer een geldige postcode in
Goed gedaan!
Voer een geldige stad in
Door uw aanvraag in te dienen, gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.
Laadpaal thuis
Actief in meer dan 150 verschillende sectoren
Bobex is het grootste offerteplatform in België
Wij helpen elke maand meer dan 35.000 mensen
Al 24 jaar de pionier in de offertevergelijking
Prima oplossing om met diverse bedrijven in contact te komen. Bobex doet eerste screening en door het feedback systeem k...Lees meer
Paul C.
Enorm positieve ervaring. De leveranciers nemen zelf contact op, dat is een enorme tijdswinst voor ons. Wij moeten zelf ...Lees meer
Sylvie V.
De leveranciers hebben zeer snel gereageerd waardoor wij op zeer korte termijn een beslissing hebben kunnen nemen. Wij z...Lees meer
Kelly V.
Bedrijven voor Laadpaal thuis