Verschillende soorten bankkaarten

De ene betaalkaart is de andere niet. Hieronder leest u alles over de verschillende soorten betaalkaarten en hun belangrijkste eigenschappen.

1. Betekenis debetkaart of debit card

De meeste klanten zullen een debetkaart op zak hebben. Elke Belgische bank treedt op als uitgever van debetkaarten, die gekoppeld zijn aan een zichtrekening bij diezelfde bank. Met debetkaarten kunnen klanten cash geld opnemen bij een betaalautomaat, overschrijvingen doen vanop hun bankrekening, en betalen in winkels en webshops

Hoe werkt een debetkaart?

Een debetkaart is rechtstreeks gekoppeld aan de bankrekening van de gebruiker. Als een klant een aankoop doet bij een handelaar, wordt het betaalde bedrag direct van de zichtrekening van de klant gehaald. 

Wat zijn Bancontact en Maestro?

Bancontact is een betaalschema en beheert de meest gebruikte betaalinfrastructuur in België. Ook Maestro is een betaalschema, beheerd door Mastercard. Het gebruik van Maestro wordt over de komende 5 jaar afgebouwd. Maestro debetkaarten worden geleidelijk aan vervangen door Mastercard debit cards. Lees daarover verder in dit artikel meer.

De meeste debetkaarttransacties verlopen, althans in België, via het transactienetwerk van Bancontact. Bancontact is zelf geen kaartuitgever. Een consument kan een Bancontact debetkaart aanvragen bij een Belgische bank.

Een man gebruikt zijn debetkaart om af te rekenen via een mobiele betaalterminal.

Voor- en nadelen debetkaart

Waarom is de debetkaart zo geliefd? Eerst en vooral is de drempel voor het aanvragen van een debetkaart miniem. Iedereen kan een zichtrekening openen bij een bank en een debetkaart koppelen aan die rekening. Bij de meeste banken kan dat gratis of aan een lage maandelijkse kost.

Daarnaast is een debetkaart gebruiken veilig. De gebruiker kan in principe niet meer geld gebruiken dan die ter beschikking heeft op diens zichtrekening. Zo is de kans dat de gebruiker schulden opbouwt miniem.

Uitzondering: Bij bepaalde banken kan een kaartgebruiker wel in het rood gaan, bijvoorbeeld via een domiciliëring. Vaak zijn er extra kosten verbonden aan het aflossen van de schuld.

Het nadeel van een gewone debetkaart? Debetkaarten werken doorgaans enkel binnen de eurozone. In het buitenland betalen en afrekenen bij webshops die bijvoorbeeld geen Bancontact betalingen aanvaarden, is niet mogelijk met een gewone debetkaart.

2. Kredietkaart of creditcard

Consumenten kunnen bij hun bank niet enkel een debetkaart aanvragen, maar ook een kredietkaart. Banken zijn echter niet de enige uitgevers van kredietkaarten. Andere financiële instellingen, kredietverstrekkers en zelfs winkel(keten)s treden op als uitgevers van kredietkaarten.

Met een kredietkaart kan de gebruiker geld opnemen en betalen in winkels en webshops, maar doorgaans geen overschrijvingen verrichten. Afhankelijk van de kaartuitgever en de gekozen formule, geniet de gebruiker ook bepaalde kortingen, verzekeringen en andere voordelen. 

Verder in dit artikel leest u meer over de voor- en nadelen van kredietkaarten.

Hoe werkt een kredietkaart?

Waar een debetkaart rechtstreeks gekoppeld is aan de zichtrekening van de klant, is dat met een kredietkaart niet het geval. Wanneer de klant betaalt met diens kredietkaart, bouwt die een schuld op. Later moet die schuld afgelost worden bij de uitgever van de kaart.

De bestedingslimiet (hoeveel schulden de gebruiker mag opbouwen) en de aflosfrequentie (om de hoeveel tijd de gebruiker de schuld moet aflossen) verschillen per uitgever en per formule.

Een hoge bestedingslimiet en extra voordelen gaan evenwel vaak gepaard met een hogere jaarlijkse of maandelijkse kost voor de gebruiker. Doorgaans moet de gebruiker ook kunnen aangeven voldoende kredietwaardig te zijn om de kredietkaart in gebruik te mogen nemen.

Verschillende debetkaarten en kredietkaarten liggen op een gewaaierd stapeltje op het zwart met witte toetsenbord van een grijze laptop.

VISA, Mastercard en American Express

VISA, Mastercard en American Express zijn creditcardmaatschappijen. Zij treden zelf niet op als kaartuitgevers. Ze zijn verantwoordelijk voor het beheren van het transactienetwerk en de transactiebeveiliging

Naast kredietkaarten beheren zij ook het netwerk en de beveiliging van verschillende debet- en prepaidkaarten.

Kredietbetaling in uw zaak?
Verken de mogelijkheden en verhoog uw omzet

3. Prepaidkaart

Een prepaidkaart is in principe het omgekeerde van een kredietkaart. De gebruiker schrijft een bepaald saldo over naar de prepaidkaart. Dat saldo kan die opgebruiken. Eens er geen geld meer op de kaart staat, is die niet langer bruikbaar – tot de gebruiker de kaart opnieuw oplaadt.

Let wel: Niet elke prepaidkaart kan van een nieuw saldo voorzien worden.

Wat kunt u met een prepaid kaart?

Prepaidkaarten worden vaak gebruikt als geschenkkaarten, maar ook als alternatief betaalmiddel voor wie op reis gaat. Omdat de gebruiker op voorhand het bruikbare saldo bepaalt, kan de prepaidkaart helpen bij het beheren van diens budget.

Een prepaidkaart zal vaak wereldwijd geaccepteerd worden. De gebruiker kan daardoor eenvoudig betalen of contant geld opnemen in het buitenland. Ook online betalen kan eenvoudiger zijn met een prepaidkaart.

Opgelet: Contant geld afhalen met een prepaidkaart kan extra kosten met zich meebrengen.

Nieuw: VISA en Mastercard debetkaarten

Steeds meer banken vervangen hun gewone Bancontact en Maestro debetkaarten met Bancontact-VISA en -Mastercard debetkaarten. Die nieuwe debetkaarten hebben enkele handige voordelen:

  • Online betalen. Mastercard en VISA debetkaarten beschikken over een CVC-code die online betalingen vergemakkelijkt én beter beveiligt.
  • Wereldwijde acceptatie. Mastercard en VISA kennen een veel breder draagvlak dan Bancontact of Maestro. Gebruikers kunnen met hun nieuwe debetkaart wereldwijd betalen en contant geld opnemen.
  • Extra diensten. Mastercard en VISA bieden hun gebruikers enkele leuke voordelen. Van welke voordelen de gebruiker geniet, is echter voornamelijk afhankelijk van de kaartuitgevende bank.

Goed om weten: De nieuwe debetkaarten kunnen doorgaans ook transacties verrichten via de betaalinfrastructuur van Bancontact.

Zoveel mogelijk klanten de beste service bieden?
Dat kan, met de juiste betaalterminal. Vergelijk vrijblijvend opties op maat van uw onderneming
arrow Ontvang offertes

Afschaffing Maestro

Maestro is, net als Bancontact, een betaalschema. Maestro wordt beheerd door de creditcardmaatschappij Mastercard. Maestrokaarten kunnen binnen Europa vrij breed gebruikt worden.

Mastercard zal Maestro echter afschaffen. Banken geven geen nieuwe Maestrokaarten meer uit. Maestrokaarten worden nu Mastercard debit cards. Zo verdwijnen Maestrokaarten geleidelijk aan uit de portefeuilles van uw klanten. 

De betaalinfrastructuur van Maestro blijft echter wel nog enkele jaren actief, zodat kaartgebruikers hun Maestrokaarten wel nog veilig kunnen blijven gebruiken.

Een vrolijke dame met een ronde bril en een groene trui gebruikt haar kredietkaart of debetkaart om een online aankoop te doen met haar smartphone.

Wat is het nut van een kredietkaart?

Waarom gebruiken mensen een kredietkaart? En wat zijn de valkuilen?

1. Geld afhalen en betalen in het buitenland

Met een kredietkaart kunt u eenvoudig betalen in het buitenland. Ook geld afhalen met een kredietkaart is in het buitenland een stuk eenvoudiger. De gebruiker kan zo over nagenoeg de hele wereld transacties verrichten met eenzelfde betaalkaart.

Let wel: Een kredietkaart gebruiken gaat doorgaans gepaard met hogere kosten. Voor het afhalen van contant geld betaalt u gemiddeld 5 tot 8 euro extra, en/of een percentage van het opgenomen bedrag.

2. Bredere acceptatie online betalingen

Met een kredietkaart kunnen klanten betalen in aanzienlijk meer webshops. Niet elke webshop aanvaardt immers betalingen met een Bancontact debetkaart.

Kanttekening: Ook met de nieuwe VISA en Mastercard debetkaarten kunt u bij meerdere webshops eenvoudig afrekenen.

Betaaloplossing nodig?
Verken het aanbod en bespaar kosten

3. Kredietscore

Door een kredietkaart regelmatig en op een verantwoorde manier te gebruiken, toont de kaartgebruiker dat die in staat is schulden af te lossen. In het buitenland is die informatie belangrijk voor de kredietscore van de klant. 

Een goede kredietscore kan het daar gemakkelijker maken om een lening aan te vragen voor bijvoorbeeld de aankoop of verbouwing van een woning. In België zit de vork net iets anders in de steel.

Is er een credit score in België?

Veel landen werken met een zogenaamde kredietscore. Is dat ook in België het geval? Er is in België geen echte credit score zoals die in bijvoorbeeld Nederland wel in gebruik is. België hanteert wel een vergelijkbaar systeem, maar een volwaardige kredietscore is er niet. 

Financiële instellingen zoals banken en kredietverstrekkers kunnen het (af)betaalgedrag van potentiële klanten inzien bij de Positieve Kredietcentrale van België.

Goed om weten: Een handelsinformatiebureau kan een credit score uitbrengen, maar enkel met de medewerking van de onderzochte persoon en/of via gegevens die publiek beschikbaar zijn.

Een man in een grijs pak met een blauwe das overhandigt zijn kredietkaart aan een verkoper in een lichtblauw hemd. Op de achtergrond blinkt een donkerblauwe wagen.

4. Noodgevallen

In noodgevallen kan een kredietkaart handig van pas komen. De kaartgebruiker kan bijvoorbeeld op een onverwachte kost botsen. De kredietkaart maakt het mogelijk die kost meteen te dekken, zonder daarvoor een lening aan te vragen bij een financiële instelling. Uiteraard moet de gebruiker die kost, net als bij een gewone lening, aflossen.

5. Verzekeringen en beveiliging

Een kredietkaart kan de consument beschermen tegen bijvoorbeeld bepaalde vormen van fraude. Vaak zijn aankopen die via een kredietkaart worden gedaan beter verzekerd dan aankopen via een debetkaart. De klant kan bijvoorbeeld een betaling vergoed krijgen wanneer de verkoper dienst beloften niet nakomt.

Daarnaast gaan kredietkaarten vaak gepaard met allerlei andere verzekeringen. Denk maar aan een (gratis) annulatieverzekering wanneer de gebruiker een reis boekt, of een verzekering wanneer de gebruiker een auto huurt. Ook in geval van verlies van de kaart kan de kaartuitgever op verschillende manieren tussenkomen.

Welke verzekeringen de kredietkaart met zich meebrengt, is voornamelijk afhankelijk van de uitgever van de kaart. De creditcardmaatschappij die het transactienetwerk en de netwerkbeveiliging beheert, heeft daarover in mindere mate controle. 

Meer weten over consumenten- en verkopersbescherming?
Ontdek de mogelijkheden en vind de oplossing die bij u past
arrow Ontvang offertes

6. Handige extra’s

Naast verzekeringen en beschermingen geniet de gebruiker vaak andere voordelen. Denk maar aan puntensystemen, spaarprogramma’s, toegang tot exclusieve producten of diensten, en andere leuke extra’s.

Nadelen kredietkaart

Het grootste nadeel van een kredietkaart? De mogelijkheid om schulden op te bouwen. Roekeloos gebruik van een kredietkaart kan heel wat problemen tot gevolg hebben.

Daarnaast is het gebruik van een kredietkaart in de meeste gevallen verbonden aan bepaalde kosten. Zo betaalt de gebruiker vaak een jaarlijkse of maandelijkse kost. Ook kunnen betalingen met een kredietkaart of het opnemen van contant geld met een kredietkaart duurder zijn dan vergelijkbare transacties met een debetkaart. 

Doorgaans geldt: Hoe meer voordelen de gebruiker geniet, hoe hoger de jaarlijkse bijdrage. Het gebruik van een debetkaart is daardoor, algemeen gezien, goedkoper.

Welke kaarten accepteren in uw onderneming?

Welke kaartbetalingen u best aanvaardt in uw onderneming, is afhankelijk van uw publiek en de aard van de producten en diensten die u aanbiedt.

Zo kan het voor een internationaal publiek heel wat klantvriendelijker zijn om ook kredietkaartbetalingen te aanvaarden. Op die manier vermijdt u bovendien dat klanten zonder kredietkaart niet tot aankoop overgaan

Voor handelaars die vooral klanten uit eigen land bedienen, kan het aanvaarden van Bancontactbetalingen volstaan.

Benieuwd welke betalingen u best aanvaardt in uw zaak, of op zoek naar een betaaloplossing die alle nodige betaalopties accepteert? Vul het formulier onderaan deze pagina in en ontvang advies en offertes op maat.

Een dame stopt haar kredietkaart in de gleuf van een donkergrijze betaalterminal die ook debetkaarten aanvaardt.

Een betaaloplossing op maat van uw onderneming? Vergelijk offertes en krijg advies

Of u nu een hotel, restaurant of buurtwinkel uitbaat: als ondernemer wilt u een zo breed mogelijk publiek zo goed mogelijk bedienen. Door verschillende soorten kaarten te aanvaarden, verzekert u dat elke klant in uw zaak terecht kan.

Benieuwd welke betaaloplossingen geschikt zijn voor uw onderneming? Of op zoek naar een betaaloplossing op maat? Vul dan onderstaand formulier in. U ontvangt gratis vrijblijvende offertes op maat en advies van specialisten. Zo komt u snel en eenvoudig een belangrijkere stap dichter bij de meest voordelige betaaloplossing.

arrow
Beschrijf uw project
1*. Welk type betaalterminal zoekt u?
2*. Wenst u de betaalterminal te kopen of te huren?
3*. Wat wenst u?
4. Voor welke activiteit of sector wenst u een betaalterminal?
5. Beschrijving van uw project
6. Voeg foto’s en/of bijlagen toe (Optioneel)
Uploaden
Uploading…
Done!
Error! .
Uw gegevens
Door uw aanvraag in te dienen, gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.
Mijn aanvraag versturen
VERTROUWELIJK | Uw gegevens zullen alleen zichtbaar zijn voor specialisten die in aanmerking komen voor uw aanvraag.
Vragen met een sterretje (*) zijn verplicht.

Wij respecteren uw privacy. In overeenstemming met de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot gegevensverwerking, kan u uw gegevens opvragen en wijzigen. Meer informatie vindt u in ons privacybeleid
Betaalterminal
Actief in meer dan 150 verschillende sectoren
Bobex is het grootste offerteplatform in België
Wij helpen elke maand meer dan 35.000 mensen
Al 24 jaar de pionier in de offertevergelijking
Prima oplossing om met diverse bedrijven in contact te komen. Bobex doet eerste screening en door het feedback systeem k...Lees meer
Paul C.
Enorm positieve ervaring. De leveranciers nemen zelf contact op, dat is een enorme tijdswinst voor ons. Wij moeten zelf ...Lees meer
Sylvie V.
De leveranciers hebben zeer snel gereageerd waardoor wij op zeer korte termijn een beslissing hebben kunnen nemen. Wij z...Lees meer
Kelly V.