Wat doet Acerta?

Acerta is 1 van de grootste sociale secretariaten in België. De organisatie ondersteunt zelfstandige werkgevers met loon- en personeelsadministratie, begeleiding en advies op maat, en handige digitale tools. Daarnaast fungeert Acerta als sociaal verzekeringsfonds en ondernemingsloket, en helpt het zelfstandigen bij het vinden en afsluiten van verzekeringen.

Partner voor personeels- en loonadministratie gezocht?
Vergelijk gratis en vrijblijvend het aanbod van erkende sociale secretariaten
arrow Ontvang gratis offertes op maat

1. Loonadministratie en payroll

Acerta ondersteunt werkgevers met een efficiënt en correct beheer van de volledige loonadministratie. Het sociaal secretariaat zorgt voor loonberekeningen, tijdige uitbetaling en het beheer van allerlei sociale voordelen. Daarnaast helpt Acerta werkgevers met loonsimulaties en advies over eerlijke én aantrekkelijke vergoedingen voor personeel. Ook voor het optimaliseren van uw loonkosten kunt u bij Acerta terecht.

Payroll voor werknemers in het buitenland

Acerta beheert ook de internationale payroll voor werkgevers met personeel in het buitenland

Een donkergrijs rekenmachine met lichtgrijze en witte toetsen. Op het scherm staat, in hoofdletters, het woord payroll. Rechts van het rekenmachine ligt een zwart potlood. Daarboven ligt een notitieblok met ringen, waarop twee goudkleurige knijpers liggen. Rechtsboven het rekenmachine ligt een bril. Rechts naast het rekenmachine liggen stapels met eurocenten.

2. Personeelsadministratie en HR

De tweede kerntaak van elk sociaal secretariaat is de personeelsadministratie. Van een efficiënt beheer van personeelsgegevens tot begeleiding bij aanwervingen en ontslagprocedures: Acerta biedt advies en begeleiding op maat, en vereenvoudigt administratieve taken. 

3. Digitale tools en applicaties

Voor een vlotter verloop van administratieve processen voorziet Acerta een reeks handige digitale tools en applicaties, met een aanbod op maat van elk soort onderneming. Bereken uw sociale bijdragen met handige simulators, of regel de verwerking en opvolging van de lonen via Acerta Connect.

Ook startende zelfstandigen en zelfstandigen zonder personeel vinden bij Acerta handige tools en applicaties. 

Klantenportaal MyAcerta 

MyAcerta is het klantenportaal voor elke zelfstandige die is aangesloten bij Acerta. Zelfstandigen met en zonder personeel vinden er informatie over hun sociaal statuut, loopbaanattesten, sociale bijdragen en meer.

Tools en apps voorwerkgevers

Acerta biedt daarnaast een reeks handige tools en applicaties voor werkgevers. Enkele voorbeelden:

  • Connect is een payrolltool: Connect Easy is de oplossing voor kleine organisaties, Connect Smart ondersteunt KMO’s, en grote ondernemingen maken gebruik van Connect Pro.
  • Connect HR Office, gelinkt aan Connect, is de tool voor het digitaliseren en optimaliseren van uw personeelsadministratie. 
  • Salary Benchmark geeft werkgevers inzicht in realistische verloningen. Handig bij salarisverhoging, extralegale voordelen en aanwerving.
  • Trefzeker bevat alle relevante informatie over personeelsbeleid, ook binnen complexe sectoren. Voeg modules toe naar wens en krijg toegang tot modeldocumenten en simulatietools.

4. Proactief advies, opleidingen en begeleiding op maat

Acerta biedt daarnaast toegang tot een ruim netwerk een expertise en kennis, met betrouwbaar fiscaal, sociaal en juridisch advies voor elke sector in België. Zo voldoet u keer op keer aan uw wettelijke verplichtingen als werkgever.

Het sociaal secretariaat verbindt zich ertoe werkgevers proactief te adviseren, met oog op de groei en het floreren van kleine tot grote ondernemingen. Met maatwerk opleidingen en advies en begeleiding op maat streeft Acerta naar een optimale ondersteuning.

5. Sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen met en zonder personeel

Naast de rol als sociaal secretariaat fungeert Acerta ook als sociaal verzekeringsfonds. Elke zelfstandige – met of zonder personeel, in hoofd- of bijberoep, en met een eenmanszaak of vennootschap – kan Acerta inschakelen voor het beheer van de sociale zekerheidsbijdragen.

6. Ondernemingsloket 

Als erkend ondernemingsloket helpt Acerta zelfstandigen met administratieve formaliteiten. Denk aan de aanvraag van ondernemingsnummers en vergunningen, en het doorvoeren van adreswijzigingen. 

7. Verzekeringen (in samenwerking met KBC)

Via Acerta krijgen zelfstandigen (vaak voordelig) toegang tot verschillende verzekeringsproducten. Denk aan het VAPZ (Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen), een hospitalisatie- en/of arbeidsongevallenverzekering, of een Verzekering Gewaarborgd Inkomen.

Een hand houdt een klein houten blok vast waarop de letters HR staan. Achter de hand is, vervaagd, een blauw hemd zichtbaar. De achtergrond is groengrijs.

Troeven van Acerta

Waarom zou u samenwerken met Acerta? Van kantoren over heel België en een groot expertisenetwerk met sociaal, juridisch en fiscaal advies tot een breed aanbod voor zelfstandigen.

1. Wijdverspreid: van Kortrijk en Brugge tot Leuven en Charleroi

Acerta heeft kantoren over heel België. Een afspraak maken bij een kantoor in de buurt is altijd een optie – en meer dan welkom bij complexe vraagstukken.

2. Betrokken aanpak met proactief advies

Elke Acerta-klant krijgt een vast contactpersoon toegewezen. Die leert uw onderneming door en door kennen, en biedt proactief advies op maat.

3. Groot expertisenetwerk

Als 1 van de grootste sociale secretariaten in België ontbreekt het bij Acerta niet aan expertise en kennis. Kleine tot grote ondernemingen in elke sector vinden in Acerta een waardevolle partner.

4. Ruim aanbod voor zelfstandigen en werkgevers

Van uw opstart als zelfstandige tot het aanwerven van uw 1ste of 500ste personeelslid: Acerta begeleidt ondernemers van A tot Z. Meld nieuwe vestigingen bij het Ondernemingsloket, laat uw sociale zekerheidsbijdragen beheren door het sociaal verzekeringsfonds, besteed uw loon- en personeelsadministratie uit, en sluit voordelig verzekeringen af via 1 en dezelfde allround partner.

Aanbod Acerta vergelijken?
Verken het aanbod en vergelijk offertes op maat

Contact: Hoe kunt u Acerta contacteren?

Acerta is vlot bereikbaar via telefoon en e-mail. U kunt ook een afspraak boeken bij een kantoor in uw buurt.

Telefoonnummer en e-mail

Naast de algemene contactgegevens en die van uw lokale kantoor, krijgt u ook de rechtstreekse contactgegevens van uw vaste contactpersoon.

Afspraak maken tijdens openingsuren

Acerta heeft verschillende kantoren in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Boek een afspraak voor een kennismakingsgesprek, advies, begeleiding, opleiding of workshop.

Kosten Acerta

Hoeveel u betaalt voor de diensten van het sociaal secretariaat, hangt sterk af van de grootte van uw onderneming en personeelsbestand, alsook van de diensten, tools en applicaties waarvan u gebruik maakt.

Kiest u Acerta als sociaal verzekeringsfonds? Dan betaalt u een vaste beheerskost van 3,05 procent op uw sociale bijdragen. De minimale bijdrage in hoofdberoep is 106,35 euro, en maximaal 609,49 euro per jaar. 

Een stapel met zeshoekige houten blokken. Op elk blokje staat een donkerbruin icoontje dat een werknemer symboliseert. Op de blokken ligt een zeshoekig rood blok, met hetzelfde icoontje in het wit.

Veelgestelde vragen

Wie is de eigenaar?

+
Acerta is voor 50 procent eigendom van Group S, en voor 50 procent eigendom van MRBB (Boerenbond holding).

Hoe kunt u overgaan naar een ander sociaal secretariaat?

+
Via het offerteformulier onderaan deze pagina deelt u uw aanvraag snel en eenvoudig met erkende sociale secretariaten in België. Kies de juiste partner voor uw bedrijf, en zij begeleiden u doorheen de volledige overstapprocedure.

Moeten werkgevers zich aansluiten bij Acerta?

+
Nee, het is niet verplicht om u aan te sluiten bij Acerta of een ander sociaal secretariaat. Zelfstandigen (met of zonder personeel) moeten zich wel aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Dat kan bij Acerta, of bij een ander verzekeringsfonds.

Acerta en andere sociale secretariaten vergelijken? Vind de juiste partner voor uw onderneming

Een sociaal secretariaat is een onmisbare partner voor elke zelfstandige met personeel. Bent u op zoek naar het secretariaat met het aanbod dat naadloos aansluit op de noden en behoeften van uw onderneming? Vul dan onderstaand offerteformulier in en deel uw aanvraag snel en eenvoudig met erkende sociale secretariaten in België. U ontvangt gratis en volledig vrijblijvende prijsvoorstellen op maat. Verken uw opties, vergelijk prijzen, en vind de ideale partner voor uw bedrijf. 

Gratis offertes
Volledig vrijblijvend
Erkende vakmannen uit uw buurt
Omschrijf uw aanvraag
Beantwoord enkele korte vragen en kom in contact met betrouwbare vakspecialisten. We vragen uw adresgegevens zodat we specialisten kunnen selecteren die actief zijn in uw regio.
1*. Hoeveel medewerkers (inclusief bedrijfsleiders) telt uw bedrijf of organisatie?
2*. In welke sector bent u actief?
3*. Wat bent u?
4. Wat is uw ondernemingsnr. (BTW nr.)?
5. Heeft u al een dienst voor preventie en bescherming op het werk?
6. Beschrijving van uw project
7. Voeg foto’s en/of bijlagen toe (Optioneel)
Uploaden
Uploading…
Done!
Error! .
Uw gegevens
Aangenaam!
Gelieve uw voornaam in te voeren
Leuke naam!
Gelieve uw familienaam in te voeren
Ziet er goed uit!
Vul een geldig e-mailadres in
Perfect, klaar voor verzending!
Vul een geldig telefoonnummer in
Top!
Voer een geldige bedrijfsnaam in
Prima!
Voer een geldige bedrijfs-btw in
Genoteerd!
Voer een geldig adres in
Prima!
Voer een geldige postcode in
Goed gedaan!
Voer een geldige stad in
Door uw aanvraag in te dienen, gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.
Actief in meer dan 150 verschillende sectoren
Bobex is het grootste offerteplatform in België
Wij helpen elke maand meer dan 35.000 mensen
Al 25 jaar de pionier in de offertevergelijking
Prima oplossing om met diverse bedrijven in contact te komen. Bobex doet eerste screening en door het feedback systeem k...Lees meer
Paul C.
Enorm positieve ervaring. De leveranciers nemen zelf contact op, dat is een enorme tijdswinst voor ons. Wij moeten zelf ...Lees meer
Sylvie V.
De leveranciers hebben zeer snel gereageerd waardoor wij op zeer korte termijn een beslissing hebben kunnen nemen. Wij z...Lees meer
Kelly V.
Sociale secretariaten