Vooraleer u effectief de handen in elkaar slaat met een sociaal secretariaat, is het geen overbodige luxe om aan sociaal secretariaat vergelijken te doen door zoveel mogelijk offertes op te vragen en u ook te vergewissen van de aandachtspunten die ze met zich meebrengen.

Wat doet een sociaal-secretariaat? Takenpakket

Het takenpakket van een huidig sociaal secretariaat is omvangrijker dan u op het eerste zicht zou vermoeden. Zo is salarisadministratie een van de diensten die tot hun taken behoort. Verder staan ze ook in voor:

  • Administreren van zaken als arbeidsongeschiktheid, betaald verloof en brugpensioen
  • Calculeren van bedrijfsvoorheffing, eindejaarspremies, loon, opzegvergoedingen, vakantiegeld
  • Ontvangen en doorstorten van bedrijfsvoorheffing en bijdragen voor het sociaal verzekeringsfonds
  • Verstrekken van sociaal juridisch advies
  • Voorzien van noodzakelijke documenten als C4, elektronische aangiften voor de overheid en loonbons

Vergelijk hier offertes van sociaal secretariaten

Sociaal-secretariaat vergelijken: aandachtspunten

In uw zoektocht naar het ideale sociaal secretariaat kiezen, is het belangrijk dat u enkele essentiële aandachtspunten in acht neemt. Die zullen het u een pak makkelijker maken in de keuze die u voor een welbepaald sociaal secretariaat neemt.

Beheerskosten

In ruil voor de diensten die sociale secretariaten u bewijzen, betaalt u hen een zeker percentage aan sociale zekerheidsbijdragen. Dat percentage gaat onder de naam “beheerskosten”, ook wel gekend als verwerkingskosten, door het leven. Het schommelt tussen 3,05 en 4,25%. Let op: u kunt pas overschakelen naar een ander sociaal secretariaat eens uw beheerskosten afgelost zijn.

Ervaring

Naast beheerskosten is ook ervaring een niet te verwaarlozen factor. U wilt ongetwijfeld zeker zijn dat u waar krijgt voor uw geld en dat u kunt terugvallen op jarenlange ervaring in het vak, met persoonlijk advies op maat.

Online dienstverlening

Een derde en laatste cruciale aandachtspunt is online dienstverlening. We kunnen het niet genoeg benadrukken hoe noodzakelijk dat de dag van vandaag is, in tijden van steeds groter wordende digitalisering en in de nasleep van de coronapandemie.

Verneem hier de beste deals voor sociaal secretariaten

Bekendste sociaal bureaus in België

U zal naar alle waarschijnlijkheid enkele sociale secretariaten bij naam kunnen noemen, maar dat neemt niet weg dat u van enkelen nog nooit gehoord zal hebben, terwijl ze ook best bekend zijn. In onderstaand overzicht komt u de bekendste sociaal bureaus in België te weten.

SD Worx

SD Worx bestaat al meer dan 70 jaar en kan zo tonnen ervaring en een resem tevreden klanten voorleggen. Het sociaal secretariaat is steeds correct als het aankomt op loon- en personeelsadministratie. Bovendien houden ze u te allen tijde up to date van nieuwigheden in de sociaal-juridische wetgeving en wetsontwerpen.

sdworx (1)

Acerta

Ondanks het feit dat Acerta een nog relatief jong sociaal secretariaat is, kan het ondertussen toch al wedijveren met de grote vissen in de sector. Een van hun voordelen is dat ze bijzonder klantvriendelijk overkomen. Acerta heeft momenteel al meer dan 40000 medewerkers in dienst.

acerta (1)

Liantis

Liantis staat gekend als een sociaal secretariaat met een persoonlijke aanpak. Ze bieden u twee vaste klantenadviseurs die stelstelmatig gewend geraken aan uw bedrijf, waardoor ze hulp kunnen bieden waar nodig. Verder hebben ze heel wat experts op de loonlijst staan, die steeds klaar staan met raad en daad.

Partena

Het sociaal secretariaat Partena wierp zich de afgelopen jaren op tot een toonaangevende speler in de branche. Zo viel het eind februari 2021 in de prijzen met de Professional Corporate HR Award en ging het ook al aan de haal met de Special HR Community Recognition Award.

Xerius

Ook Xerius maakt deel uit van de populairste sociale secretariaten binnen de Belgische landsgrenzen. Ze hanteren naar eigen zeggen een heilig principe: dat van begrip voor zelfstandigen. Hun experts werken niet alleen snel en efficiënt, ze schikken zich voorts naar uw beschikbaarheden en winden er geen doekjes om. Op die manier kunt u zich volledig focussen op uw eigen onderneming. Xerius valt in de smaak, met 110000 vennootschappen en 200000 zelfstandigen die voor hun aanpak opteren.

Attentia

Attentia is een jonge en ambitieuze firma die ook tot de hoogst aangeschreven Belgische sociaal secretariaten gerekend mag worden. Zij zijn gespecialiseerd in persoonlijke dienstverlening, sociaal-juridische ondersteuning, software die op maat gemaakt is en nog verschillende andere zaken.

Securex

Securex is de zevende en laatste in het rijtje der grootste spelers van sociaal secretariaten in België. Ze bestaan al meer dan een eeuw en hebben doorheen de decennia het nodige aanzien verworven. Ze zijn eveneens in andere landen actief, met name in Frankrijk, Nederland, Luxemburg en Spanje.

securex (1)

Ontvang sociaal secretariaat offertes

Wat kost een sociaal-secretariaat?

Het prijskaartje dat aan een sociaal secretariaat kleeft, is geen exacte wetenschap. Een vaste kost is er wel, en daarbovenop komt ook nog een keer een som voor de jaarlijkse softwarelicentie en extra kosten voor bijkomende andere diensten.

Die bijkomende diensten hebben betrekking op de aanmaak van Dimona (elektronisch bericht aan de sociale zekerheid waarmee de werkgever met onmiddellijke ingang aangeeft wanneer iemand in dienst of uit dienst treedt), de opmaak van documenten en de aanlevering van rapporten. Als u van tevoren een concreet beeld wilt verwerven over het exacte kostenplaatje, is het geen slecht idee om offertes op te vragen.

Vergelijk sociaal-secretariaten in België met 1 aanvraag

Sociaal secretariaten razendsnel met elkaar vergelijken? Dat kan! Door slechts 1 aanvraag te doen, kunt u alle sociaal secretariaten in België met elkaar vergelijken. Op die manier komt u te weten waar u de beste slag kunt slaan en welk huidig sociaal secretariaat kiezen het meest is afgestemd op uw persoonlijke wensen en noden.

Beschrijf uw project
1*. Hoeveel medewerkers (inclusief bedrijfsleiders) telt uw bedrijf of organisatie?
2*. In welke sector bent u actief?
3*. Wat bent u?
4*. Wat is uw ondernemingsnr. (BTW nr.)?
5. Beschrijving van uw project
6. Voeg foto's en/of bijlagen toe (Optioneel)
Uploaden
Uploading…
Done!
Error! .
Uw gegevens
Door uw aanvraag in te dienen, gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.
Mijn aanvraag versturen
VERTROUWELIJK | Uw gegevens zullen alleen zichtbaar zijn voor specialisten die in aanmerking komen voor uw aanvraag.
Vragen met een sterretje (*) zijn verplicht.

Wij respecteren uw privacy. In accordance with the law of July 30, 2018 on the protection of individuals with regard to data processing, you have the right to access and rectify your data. To find out more, see our privacy charter
bedrijven in andere regio's