Wat kost een sociaal secretariaat?

De sociaal secretariaat kosten hangen af van welk secretariaat u kiest en welke taken u het secretariaat geeft. Als u alles uit handen geeft, zal u bijbetalen voor de licentie van hr software en bijkomende dienstverlening die apart gefactureerd wordt.

Een sociaal secretariaat met bijvoorbeeld 70 jaar ervaring en expertise, waar u terecht kunt met specifieke vragen, zal u meer geld kosten. Sommigen rekenen de prijs voor de hr software ook per gebruiker, terwijl anderen dit gratis aanbieden. Dit zal uiteraard invloed hebben op de kostprijs.

Taken zoals het opmaken van DIMONA’s (Déclaration IMmédiate – ONmiddellijke Aangifte), het opmaken van documenten en leveren van rapporten zullen ook aangerekend worden, waardoor de prijs nog stijgt.

Sociaal secretariaat

Kosten sociaal secretariaat: wat is hun takenpakket?

Sociale secretariaten ontfermen zich over heel wat zaken. Daarom is het sterk aangeraden om gebruik te maken van een sociaal secretariaat. U wint hierdoor heel veel tijd, waardoor u geld uitspaart. Hou er wel rekening mee: hoe meer taken u het sociaal bureau geeft, hoe hoger de kostprijs.

De voornaamste taken van het sociaal secretariaat:

  • Verlenen van sociaal juridisch advies: ondersteuning bij sociale rechten en plichten
  • Salarisadministratie
  • Loonberekening
  • Innen en storten van sociale bijdragen en bedrijfsvoorheffing
  • Regelen van administratie rond arbeidsongeschiktheid, tijdskrediet en afwezigheid door ziekte
  • Advies verlenen rond ontslag, aanwerving en afwezigheden
  • Personeelsadministratie
Sociaal secretariaat administratie

Sociaal-juridisch advies

Voor werkgevers is het onmogelijk om alles met betrekking tot juridische en administratieve verplichtingen op te volgen. Een sociaal secretariaat zal u hierbij helpen.

Ze zorgen ervoor dat werkgevers op de hoogte blijven van de rechten en plichten en zo de beste keuze maken. Een sociaal secretariaat zorgt dus voor een goede samenwerking.

Loonadministratie

Loonadministratie betekent de administratie van het salaris en andere loonbestanddelen. Als je medewerkers in dienst hebt, is dit verplicht voor de Belastingdienst.

Een salarisadministratie draait dus niet enkel om het salaris, maar zorgt voor inzicht in de financiële positie. Het geeft u als werkgever een inzicht in de loonkosten. Ook de medewerkers krijgen elke maand een loonstrook, zodat ze kunnen nakijken wat ze verdiend hebben.

Sociaal secretariaat loonberekening

Loonberekening

Een sociaal secretariaat regelt dat de lonen op tijd en correct betaald worden. Als u zelf de loonberekening zou maken, de sociale wetgeving toepast en een een kleine fout maakt dan kan u dit veel geld kosten. Daarom is het beter om het sociaal bureau zich te laten ontfermen over de loonberekening.

Bedrijfsvoorheffing en sociale bijdragen betalen

De werkgever houdt sociale zekerheidsbijdragen en bedrijfsvoorheffing van het loon af en stort deze door naar de RSZ en belastingen. Het loon waarvan de sociale bijdragen en bedrijfsvoorheffing zijn afgehouden, vormt het nettoloon.

Het nettoloon van zowat iedere medewerker ziet er door deze afrekening anders uit. Dit komt omdat het loon afhankelijk is van de persoonsgegevens en de situatie waarin de medewerker zich bevindt.

Als u aangesloten bent bij een sociaal secretariaat, zullen zij de sociale zekerheidsbijdragen en bedrijfsvoorheffingen innen. Het secretariaat zal deze informatieoverdracht naar de Belgische overheid doen in uw naam en uw rekening.

Administratieve taken

De administratie van arbeidsongeschiktheid, afwezigheid door ziekte (ziekteverzuim) en tijdskrediet is zeker geen onbelangrijke taak voor het sociaal secretariaat. Als u dit zelf zou doen, zou u dit veel tijd kosten.

Advies over ontslag, aanwerving en afwezigheden

Sociaal secretariaten zullen u advies verlenen over het ontslag en aanwerving van medewerkers. Wanneer u een personeelslid aanneemt, bent u trouwens verplicht u aan te sluiten bij externe diensten voor preventie en bescherming op het werk en kinderbijslagfonds.

Het secretariaat zorgt ervoor dat dit allemaal in orde is. Ook de afwezigheden van de werknemer wordt bijgehouden door het sociaal secretariaat.

Sociaal secretariaat aanwerving

Kosten voor opstart eigen zaak of bedrijf

Als u zelfstandige wordt, zal u een aantal formaliteiten in orde moeten brengen. U zult hiervoor, net zoals alle zelfstandigen, moeten betalen. De kosten hangen wel af van wat u juist wil doen. Een eenmanszaak oprichten zal andere kosten hebben dan bijvoorbeeld een vennootschap.

Eenmanszaak of zelfstandige praktijk

Een eenmanszaak of zelfstandige praktijk betekent dat u de enige eigenaar van uw bedrijf bent of een zelfstandig beroep uitoefent. Een eenmanszaak betekent echter niet dat u alleen moet werken, u kan perfect personeel in dienst hebben.

Bent u starter van een handels- of ambachtsonderneming? Dan bent u verplicht u in te schrijven bij een ondernemersloket. Bij een eenmanszaak betaalt u het volgende:

  • Voor een ondernemingsnummer betaalt u eenmalig € 89,50.
  • Een BTW nummer kost u € 50 (excl. BTW)
  • Vergunningen voor uw onderneming zullen u € 75 (excl. BTW) kosten en een leurkaart kost u € 150 per vergunning.   
  • Het aansluiten bij het sociaal verzekeringsfonds is gratis. U zult wel om de drie maand 22 % van uw winst moeten afgeven aan dit fonds. Als starter krijgt u hier wel de eerste drie jaar korting op.

Vennootschap

Voor een kleine vennootschap betaalt u € 347,5 per jaar. Voor een grote vennootschap betaalt u € 868 per jaar. Voor de oprichting van uw vennootschap dient u eerst statuten op te stellen.

Die moet u vervolgens neerleggen bij de griffie en publiceren in het Belgisch Staatsblad. Voor deze zaken kan u terecht bij notarissen of boekhouders. Dit zorgt natuurlijk wel voor bijkomende kosten.

Een vennootschap is ook verplicht om bijdragen te betalen aan het RSVZ (Rijksinstituut voor Sociale Verzekeringen der Zelfstandige). Het sociaal-verzekeringsfonds is hier een tussenpersoon. Bij bepaalde gevallen kan het vennootschap trouwens tijdens de eerste 3 jaar een vrijstelling van de RSVZ hebben.

Loonberekening sociaal bureau

Info over kosten sociaal secretariaat: vraag advies en vergelijk prijzen

Zoals eerder aangegeven variëren de prijzen van sociale secretariaten. Het is daarom belangrijk om het juiste advies te vragen en prijzen te vergelijken. Vraag onderaan in dit artikel uw gratis en vrijblijvende offertes aan.

Wilt u veranderen van sociaal secretariaat?

Als u van sociaal secretariaat wilt veranderen, dan zijn er wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Zo moet de minimumtermijn van het contract bij het huidige sociale secretariaat zijn overschreden (bij de meeste sociale secretariaten is dit 3 à 4 jaar). Dit termijn is echter niet wettelijk verplicht en kan verminderd worden tot 1 jaar.

Sociale secretariaten hebben een ingebouwde opzegtermijn van 6 maanden in het contract. Daarom moet u er rekening mee houden dat u het juiste papierwerk indient 6 maanden voor de opstart. Ook moeten alle beheerskosten van het boekjaar afgelost zijn.

Tenslotte moet u nog een aansluitingsformulier en ontslagformulier invullen en dit bezorgen aan het nieuwe sociaal secretariaat.

Sociaal secretariaat kiezen: vergelijk advies en gratis offertes

Bent u van plan om u aan te sluiten of te veranderen van een sociaal secretariaat? Vergelijk hier gratis offertes en vind het sociaal secretariaat dat het beste bij u past.

orange-arrow-form.png
Beschrijf uw project
1*. Hoeveel medewerkers (inclusief bedrijfsleiders) telt uw bedrijf of organisatie?
2*. In welke sector bent u actief?
3*. Wat bent u?
4*. Wat is uw ondernemingsnr. (BTW nr.)?
5. Beschrijving van uw project
6. Voeg foto's en/of bijlagen toe (Optioneel)
Uploaden
Uploading…
Done!
Error! .
Uw gegevens
Door uw aanvraag in te dienen, gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.
Mijn aanvraag versturen
VERTROUWELIJK | Uw gegevens zullen alleen zichtbaar zijn voor specialisten die in aanmerking komen voor uw aanvraag.
Vragen met een sterretje (*) zijn verplicht.

Wij respecteren uw privacy. In overeenstemming met de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot gegevensverwerking, kan u uw gegevens opvragen en wijzigen. Meer informatie vindt u in ons privacybeleid

 

Actief in meer dan 150 verschillende sectoren
Bobex is het grootste offerteplatform in België
More than 35,000 people find the right professional here every month
Al 22 jaar de pionier in de offertevergelijking
Prima oplossing om met diverse bedrijven in contact te komen. Bobex doet eerste screening en door het feedback systeem k...Lees meer
Paul C.
Enorm positieve ervaring. De leveranciers nemen zelf contact op, dat is een enorme tijdswinst voor ons. Wij moeten zelf ...Lees meer
Sylvie V.
De leveranciers hebben zeer snel gereageerd waardoor wij op zeer korte termijn een beslissing hebben kunnen nemen. Wij z...Lees meer
Kelly V.
Bedrijven voor Kosten sociaal secretariaat