Inhoud
Wat is bedrijfsvoorheffing?
U kunt de bedrijfsvoorheffing zien als een voorschot op de personenbelasting die geheven wordt op het loon van uw werknemers. Als werkgever houdt u dus bij de toekenning van elke bezoldiging een voorschot in, dat u aangeeft bij en doorstort naar de FOD Financiën.
Het gaat dus om:
- een voorschot op de definitieve personenbelasting voor dat aanslagjaar
- dat werkgevers inhouden op de bezoldiging (wedden, lonen, premies, voordelen van alle aard …)
- die toegekend worden aan werknemers (en bedrijfsleiders in een vennootschap)
De wet spreekt van ‘inhouding aan de bron’. In de praktijk betekent het gewoon dat u, als werkgever (de zogenaamde bron van het loon) de voorheffingen moet inhouden van het loon.
In de praktijk: voorheffing op normale bezoldigingen
In de praktijk betekent de voorheffing dat uw werknemers een lager netto loon ontvangen. Tegelijk betekent het dat de werknemers een (al dan niet volledig) voorschot hebben betaald op hun personenbelasting.
Na de definitieve belastingaangifte kunnen zij een deel terugbetaald krijgen, of moeten ze bijbetalen.
Uw taak als werkgever
Als werkgever moet u de bedrijfsvoorheffing correct berekenen, inhouden en doorstorten. U kunt die taken ook uitbesteden aan een sociaal secretariaat.

Hoe wordt de bedrijfsvoorheffing berekend in 2025?
De berekening van de bedrijfsvoorheffing is vrij complex. In grote lijnen verloopt de berekening van de bedrijfsvoorheffing op de bezoldiging van werknemers en bedrijfsleiders als volgt:
Bepaling van het bruto jaarinkomen
Bepaal het jaarbedrag van alle bezoldigingen: lonen, voordelen, premies enzovoort.
Inhouding RSZ
Verminder het bruto jaarinkomen met de socialezekerheidsbijdragen.
Bepaling van het belastbaar netto jaarinkomen
Het bruto jaarinkomen minus de socialezekerheidsbijdragen en eventuele beroepskosten.
Berekening van de jaarbelasting, met verminderingen.
Volgens progressieve belastingschijven, en met vermindering van onder meer de belastingvrije som en persoonlijke variabelen (kinderen en personen ten laste, werkbonus etcetera).
Omzetting naar een maandbedrag
Het resterende jaarbedrag wordt omgezet naar een maandbedrag: de bedrijfsvoorheffing.
Heel snel een voorlopige, indicatieve berekening van de bedrijfsvoorheffing maken? Bepaal de belastingbijdrage van vorig aanslagjaar en deel door 12. Het bedrag geeft u een beeld van de mogelijke bedrijfsvoorheffing, maar is in geen enkel opzicht evenwaardig aan een nauwkeurige berekening.
Factoren die de berekening beïnvloeden
Verschillende variabele factoren beïnvloeden de berekening. De belangrijkste zijn:
- bezoldiging (loon en voordelen)
- fiscale situatie
- verminderingen
We gaan er hieronder dieper op in.
Bezoldiging
Onder de bezoldiging kan veel meer vallen dan de wedden en lonen alleen. Ook zaken als premies, uitkeringen en voordelen van alle aard worden mee opgenomen in de bezoldiging. Denk ook aan zaken als verbrekingsvergoedingen, fooien en bedieningsgeld.
Onder voordelen van alle aard vallen heel wat zaken die beschouwd worden als een (vorm van) beroepsinkomen. Denk aan bedrijfswagens, computers, voordelige leningen of telecomabonnementen.
Fiscale situatie
De fiscale situatie van werknemers en bedrijfsleiders hangt af van zaken als de gezinssamenstelling, personen ten laste en het gezinsinkomen.
Verminderingen
Naast de (variabele) belastingvrije som kunnen ook andere verminderingen van toepassing zijn. Denk aan de werkbonus en verminderingen voor weduwen/weduwenaars.
Richtlijnen bij berekening in 2025
De berekening van de bedrijfsvoorheffing verandert elk jaar een beetje. Zowel de belastingschijven als de bedragen van verminderingen zoals de werkbonus en de belastingvrije som worden jaarlijks aangepast. Dat kan via indexeringen, maar evengoed via fiscale hervormingen.
Uw sociaal secretariaat zorgt, jaar na jaar, voor een correcte berekening, rekening houdend met de verschillende situaties van elke werknemer en de bedrijfsleider.

Bedrijfsvoorheffing en loon: Hoeveel wordt er ingehouden? Percentages ter indicatie
De bedrijfsvoorheffing verschilt per situatie. Een goede indicatie vindt u in de volgende tabel:
| Inkomen | Percentage bedrijfsvoorheffing (indicatief) |
|---|---|
| Laag | 10 % of lager (soms zelfs 0 %) |
| Gemiddeld | 11 – 13 % |
| Hoog | 20 % of hoger |
Bedrijfsvoorheffing op loonstrook/loonfiche
Op elk loonfiche van een werknemer (of bedrijfsleider) staan:
- Het brutoloon
- In mindering gebracht door de socialezekerheidsbijdrage (door de werkgever doorgestort naar de RSZ)
- Minus de bedrijfsvoorheffing (door de werkgever doorgestort naar de FOD Financiën)
Het resterende bedrag is het nettoloon.
Bedrijfsvoorheffing verschilt
De bedrijfsvoorheffing kan verschillen van werknemer tot werknemer, zelfs als het brutoloon gelijk is. Logisch ook: de berekening gebeurt individueel, en hangt af van heel wat persoonlijke variabelen.
De bedrijfsvoorheffing kan lager liggen als de werknemer bijvoorbeeld personen ten laste heeft, en net hoger zijn wanneer de werknemer een partner met een hoger inkomen heeft.
Hoe hoger het brutoloon, hoe hoger de bedrijfsvoorheffing.
Terugbetaling of bijbetalen bij afwijking
De bedrijfsvoorheffing geeft een beeld van de totale personenbelasting, maar is en blijft een voorschot op de definitieve belasting.
- Werd er te veel bedrijfsvoorheffing ingehouden? Dan krijgt de werknemer een terugbetaling.
- Werd er te weinig bedrijfsvoorheffing ingehouden? Dan moet de werknemer bijbetalen.

Bedrijfsvoorheffing voor zelfstandigen en zaakvoerders
Moet u nu bedrijfsvoorheffing betalen of niet, hangt niet af van de bedrijfsvorm: eenmanszaak of vennootschap. Belangrijker is het betalen van het loon.
U betaalt altijd bedrijfsvoorheffing op het loon dat u betaalt:
- Aan uzelf als bedrijfsleider (via de vennootschap)
- Aan uw werknemers (via een arbeidsovereenkomst)
Ook zelfstandigen in een eenmanszaak betalen bedrijfsvoorheffingen als ze loon uitbetalen aan hun personeel.
Maar een zelfstandige in een eenmanszaak betaalt zichzelf, technisch gezien, geen loon en betaalt dan ook geen bedrijfsvoorheffingen op het ‘eigen inkomen’. Zelfstandigen in een eenmanszaak betalen wel een voorafbetaling op de eigen personenbelasting.
1. Zelfstandigen zonder vennootschap, zonder werknemers (eenmanszaak zonder personeel)
Als zelfstandige met een eenmanszaak zonder personeel, betaalt u geen bedrijfsvoorheffingen. U betaalt in principe een voorafbetaling op uw eigen personenbelasting. Die voorafbetalingen zijn niet wettelijk verplicht, maar wel sterk aanbevolen.
Wie geen of te weinig voorafbetalingen doet, riskeert een belastingvermeerdering. Het is daarnaast altijd interessant om die betalingen te spreiden om een eenmalige, maar zeer hoge belasting te vermijden.
Waarom zelfstandige in eenmanszaak geen loon ontvangt
Als zelfstandige in een eenmanszaak ontvangt u technisch gezien geen loon. Er is geen loonrelatie tussen u en de zaak, want u ‘bent’ uw zaak. Alle inkomsten uit uw zelfstandige activiteit behoren bijgevolg toe aan u als persoon.
In een vennootschap is dat anders: daar behoren de inkomsten toe aan de vennootschap. De vennootschap wordt immers gezien als aparte rechtspersoon.
Om zelf een inkomen te vergaren, moeten zelfstandigen in een vennootschap zichzelf een loon uitbetalen vanuit de vennootschap. Er is dus wel sprake van een loonrelatie – en daarom ook van een bedrijfsvoorheffing.
2. Zelfstandigen zonder vennootschap, met werknemers (eenmanszaak met personeel)
Als zelfstandige in een eenmanszaak met personeel betaalt u:
- Voorafbetalingen op de eigen personenbelasting
- Bedrijfsvoorheffingen op het loon van uw werknemers
De bedrijfsvoorheffing wordt in de regel op dezelfde manier berekend als die voor werknemers die werken voor zelfstandigen in een vennootschap. De voorafbetalingen op uw eigen personenbelasting worden op dezelfde manier berekend als de voorafbetalingen van zelfstandigen in een eenmanszaak zonder personeel.
3. Zelfstandigen met een vennootschap (met of zonder personeel)
Als zelfstandige in een vennootschap is er een duidelijk onderscheid tussen u (en uw vermogen) en het vermogen van de vennootschap. Om zelf een inkomen te vergaren, kunt u zichzelf een loon uitbetalen vanuit de vennootschap.
Zelfstandigen in een vennootschap betalen bedrijfsvoorheffingen op:
- het loon dat ze zichzelf uitbetalen vanuit de vennootschap
- het loon dat ze uitbetalen aan eventuele werknemers
Zijn er meerdere zaakvoerders/bedrijfsleiders in de vennootschap? Dan betaalt de vennootschap bedrijfsvoorheffingen op het loon van elke zaakvoerder/bedrijfsleider.
Technisch gezien is het steeds de vennootschap die de bedrijfsvoorheffing betaalt.
De bedrijfsvoorheffing op het loon van zaakvoerders/bedrijfsleiders wordt volgens dezelfde fiscale logica berekend als de voorheffing op het loon van eventuele werknemers.
Voorafbetaling op de vennootschapsbelasting
Tot slot: vennootschappen betalen ook voorafbetalingen. Niet op de personenbelasting, en ook niet (enkel) via bedrijfsvoorheffingen, maar op de vennootschapsbelasting.
Vrijstelling voor starters
Start u voor het eerst met een zelfstandige activiteit in hoofdberoep? Dan bent u voor de eerste 3 jaar vrijgesteld van voorafbetalingen.
Gedurende die eerste 3 jaar past de fiscus geen belastingvermeerdering toe, ook als u geen of te weinig voorafbetalingen doet.
De vrijstelling geldt zowel voor eenmanszaken (op de personenbelasting) als voor vennootschappen (op de vennootschapsbelasting).
Aangifte en betaling van de bedrijfsvoorheffing
Hoe werkt de inhouding, aangifte en betaling van de bedrijfsvoorheffing in de praktijk?
Wanneer en hoe moet u de bedrijfsvoorheffing doorstorten?
De verplichting om bedrijfsvoorheffing te betalen, ontstaat bij elke toekenning van een bezoldiging. U moet dus, elke keer dat u loon uitbetaalt (aan uzelf, een andere bedrijfsleider, of uw personeel) bedrijfsvoorheffing inhouden.
In de praktijk gebeurt de aangifte en betaling van de bedrijfsvoorheffing maandelijks of 1 keer per kwartaal.
Met de aangifte informeert u de FOD Financiën over de bedrijfsvoorheffingen. U geeft aan hoeveel bedrijfsvoorheffing u inhoudt, over welke periode, op welke lonen, en voor welke werknemers of bedrijfsleiders.
De uitbetaling gebeurt gelijktijdig: u stort de bedrijfsvoorheffingen door aan de FOD Financiën.
Aangifte en uitbetaling doet u voor de deadline:
- De meeste werkgevers moeten de aangifte en betaling maandelijks doen. Dat is uiterlijk op de 15de van de maand die volgt op de maand waarop de bedrijfsvoorheffing betrekking heeft.
- Kleine werkgevers mogen de aangifte en betaling eens per kwartaal doen. Dat gebeurt uiterlijk op de 15de van de maand die volgt op het kwartaal waarop de bedrijfsvoorheffing betrekking heeft.
De meeste werkgevers besteden alle taken – berekening, inhouding, aangifte en betaling – uit aan een sociaal secretariaat.
Wie is verantwoordelijk voor de aangifte?
De werkgever is altijd verantwoordelijk voor het inhouden, de aangifte en de doorstorting van de bedrijfsvoorheffing.
In een eenmanszaak bent u als zelfstandige persoonlijk aansprakelijk. In een vennootschap draagt de vennootschap technisch gezien de aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid.
Schakelt u een sociaal secretariaat in? Dan blijft u (eenmanszaak) of de vennootschap verantwoordelijk en aansprakelijk.
Zo vermijdt u te veel of te weinig bedrijfsvoorheffing
De beste manier om uw bedrijfsvoorheffing correct te berekenen? Eerlijke, volledige gegevens gebruiken, en de berekening overlaten aan een expert (zoals een sociaal secretariaat).
Uw sociaal secretariaat regelt al het nodige, zoals:
- Verzamelen, bijhouden en verwerken van alle relevante gegevens
- Beheer van personeel- en loonadministratie
- Berekening van de bedrijfsvoorheffing
- Inhouden van de bedrijfsvoorheffing
- Aangifte en doorstorting aan FOD Financiën

Veelgestelde vragen
Waarom moet u bedrijfsvoorheffing betalen?
Waar vindt u meer informatie over uw bedrijfsvoorheffing?
Moet u als zelfstandige bedrijfsvoorheffing betalen?
Zelfstandigen in een eenmanszaak zonder personeel betalen geen bedrijfsvoorheffing, maar voorafbetalingen op de personenbelasting.
Advies nodig over bedrijfsvoorheffing? Doe beroep op een sociaal secretariaat: vergelijk offertes
Het berekenen, inhouden, aangeven en doorstorten van de bedrijfsvoorheffing brengt heel wat administratie met zich mee. Een correct beheer van bedrijfsvoorheffingen vergt, naast tijd en energie, ook kennis en expertise. Fouten kunnen bovendien zware gevolgen hebben.
Precies daarom werken de meeste werkgevers samen met een sociaal secretariaat. Het beheert belangrijke administratieve zaken, zoals de loonadministratie en bijhorende bedrijfsvoorheffing. Op zoek naar een sociaal secretariaat dat past bij uw onderneming, voorkeuren en budget?
Vul onderstaand offerteformulier en deel uw aanvraag snel, eenvoudig en geheel vrijblijvend met erkende Belgische sociale secretariaten.