Definitie: Wat is een arbeidsovereenkomst?

Een arbeidsovereenkomst is een (doorgaans schriftelijke) overeenkomst tussen een werknemer en een werkgever. De werknemer stemt toe om, onder het gezag van de werkgever, arbeid te verrichten in ruil voor een loon (en eventuele extra voordelen).

4 Essentiële elementen van de arbeidsovereenkomst

Om van een arbeidsovereenkomst te spreken, moet er dus sprake zijn van 4 elementen:

  • Overeenkomst (vrijwillig, tussen werkgever en werknemer)
  • Arbeid (het uitgevoerde werk)
  • Loon (een bepaalde vergoeding voor de geleverde prestaties)
  • Gezag (de werknemer is ondergeschikt aan de werkgever)

Verschil arbeidsovereenkomst en zelfstandige samenwerking

Wanneer u samenwerkt met een andere zelfstandige (bijvoorbeeld een freelancer), voert die ook arbeid uit in ruil voor betaling. De grootste verschillen zijn:

  • In een zelfstandige samenwerking is er geen sprake van gezag of ondergeschiktheid. De zelfstandige organiseert het eigen werk.
  • U betaalt een factuur, geen gewoon loon.
  • De zelfstandige betaalt zelf socialezekerheidsbijdragen en belastingen.
  • Voorwaarden kunnen contractueel worden afgesproken, maar vallen niet onder de arbeidswetgeving.
Een dame in wit hemd houdt een pen boven een contract in een wit klembord. Ze zit aan een lichte houten tafel, waarop ook een laptop staat.

Collectief versus individueel (+ Wat is een collectieve arbeidsovereenkomst of cao?)

Een arbeidsovereenkomst tussen u en een enkele werknemer is een individuele arbeidsovereenkomst. Daarnaast bestaan er collectieve arbeidsovereenkomsten (cao’s). 

Een cao bevat regels rond zaken als het minimumloon, opzegtermijnen en verplaatsingsvergoedingen. Die gelden voor alle werknemers binnen uw onderneming. Sectorale cao’s gelden voor alle bedrijven (en hun werknemers en werkgevers) binnen een bepaalde sector.  

Het paritair comité, dat werknemers- en werkgeversorganisaties vertegenwoordigt, speelt een belangrijke rol bij het opstellen van de cao.

Arbeidsovereenkomst opstellen?
Laat u bijstaan door een sociaal secretariaat dat het beste aansluit bij uw onderneming
arrow Vergelijk sociale secretariaten

Arbeidsovereenkomstenwet

Alle regels rond arbeidsovereenkomsten tussen werkgevers en werknemers, zijn opgenomen in de Arbeidsovereenkomstenwet van 3 juli 1978. U vindt er onder meer de rechten en plichten van werkgevers en werknemers, regels rond opzegging, loonbescherming en arbeidsduur. 

Een vulpen boven een officieel document. Op de achtergrond, vervaagt, een dik oud boek en een koperen stempel met houten handvat.

Welke soorten arbeidsovereenkomsten bestaan er?

Er bestaan verschillende soorten arbeidsovereenkomsten. Welke overeenkomst u kiest, hangt af van:

  • de duur van de overeenkomst: bepaald, onbepaald of voor een specifiek werk/project.
  • de aard van de arbeid: arbeider, bediende, student …
  • de gepresteerde uren: deeltijds of voltijds.
  • aparte situaties, zoals een vervangingscontract of flex-werk.

Een sociaal secretariaat helpt u bij het kiezen van de juiste contractvorm.

1. Contract van bepaalde versus onbepaalde duur

Een contract kan van bepaalde of onbepaalde duur zijn.

In een contract van bepaalde duur (ook wel tijdelijk contract genoemd) staan een duidelijke start- en einddatum voor de tewerkstelling.

Een contract van onbepaalde duur (ook wel vaste tewerkstelling) blijft lopen tot de arbeidsovereenkomst wordt beëindigd, en heeft geen vooraf bepaalde einddatum.

Contract voor duidelijk omschreven werk

Een arbeidsovereenkomst voor duidelijk omschreven werk kent geen vaste einddatum, maar loopt ook niet zomaar door tot het contract beëindigd wordt. Het gaat om een overeenkomst waarin een werkgever een werknemer in dienst neemt om een welomschreven taak te voltooien.

Eens de taak of het project is uitgevoerd, eindigt het contract voor het duidelijk omschreven werk.

Hoe vaak mag een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd worden verlengd?

Het is in principe verboden om verschillende overeenkomsten voor bepaalde duur na elkaar af te sluiten met eenzelfde werknemer. Daarop bestaan enkele specifieke uitzonderingen

Het contract kan bijvoorbeeld vernieuwd worden op vraag van de werknemer. Ook als u kunt verantwoorden dat het wettelijk gerechtvaardigd is om meerdere contracten van bepaalde duur na elkaar af te sluiten, kan een uitzondering toegestaan zijn.

Er geldt wel steeds een limiet:

  • U mag maximaal 4 opeenvolgende contracten van bepaalde duur na elkaar afsluiten met dezelfde werknemer.
  • De contracten duren telkens minimaal 3 maanden.
  • De totale looptijd van de opeenvolgende contracten moet minder dan 2 jaar zijn.

In heel uitzonderlijke gevallen en met uitdrukkelijke toelating van de sociale inspectie mag u contracten met een totale looptijd van maximaal 3 jaar afsluiten, met een duur van elk minstens 6 maanden.

Uw sociaal secretariaat bekijkt mee wat mogelijk is.

Vragen over arbeidscontracten?
Stel ze gratis en vrijblijvend aan specialisten

2. Voltijds of deeltijds

U kunt werknemers voltijds of deeltijds tewerkstellen.

Hoeveel uren een voltijdse tewerkstelling bedraagt, ligt vast in uw sectorale cao of de cao van uw onderneming. Het gaat vaak om 36,6, 38 of 40 uur per week. In principe is 40 uur het maximum, maar in de praktijk bestaan daarop heel wat uitzonderingen. Denk onder meer aan ploegenarbeid, glijdende uurroosters en overuren.

Een werknemer die deeltijds tewerkgesteld is, werkt, tenzij anders bepaald in een sectorale cao:

  • minstens 3 uur per werkperiode 
  • minstens 1/3 van het aantal uren dat een voltijdse werknemer presteert 

Een deeltijdse werknemer heeft dezelfde rechten als een voltijdse werknemer, maar wel in verhouding tot de geleverde prestaties. Deeltijdse tewerkstellingen hebben invloed op het loon en de sociale werkloosheidsuitkeringen, pensioenrechten en dergelijke meer.

Onder bepaalde voorwaarden kan daarop een uitzondering gemaakt worden voor wie onvrijwillig deeltijds werkt.

3. Bijzondere contracten (interim, flexi-job, jobstudent of vervanging)

Er bestaan ook heel wat andere contractvormen, met elk hun eigen regels. Enkele voorbeelden:

  • Interimcontracten, waarbij het uitzendkantoor als werkgever optreedt. Vaak nuttig om personeelstekorten op te vangen in (onverwacht) drukke periodes, ter vervanging van een afwezige werknemer, of om uit te testen of een kandidaat geschikt is voor een vaste tewerkstelling.
  • Studentenovereenkomsten, voor het goedkoop en tijdelijk inzetten van jobstudenten (met minimale RSZ-bijdrage).
  • Flexi-jobs, toegestaan in bepaalde sectoren voor flexibele en goedkope extra werkkrachten die ook elders tewerkgesteld of gepensioneerd zijn (met beperkte RSZ-bijdrage).
  • Vervangingscontracten, voor het vervangen van een afwezige werknemer (tijdens arbeidsongeschiktheid, ouderschapsverlof, vakantie …). Het contract loopt af van zodra de afwezige werknemer het werk hervat.

Combinaties 

Uiteraard kunt u verschillende contractvormen onderling combineren. Zo kunt u een werknemer deeltijds tewerkstellen voor bepaalde duur, of een werknemer voor onbepaalde duur voltijds in dienst nemen.

Let wel op bij bijzondere contractvormen: daar kunnen aparte regels van toepassing zijn. Uw sociaal secretariaat zorgt steeds voor advies op maat, en stelt een juridisch waterdicht arbeidscontract op.

Welke gegevens moeten verplicht in een arbeidscontract staan? 

U legt elke arbeidsovereenkomst bij voorkeur schriftelijk vast, ook als dat niet strikt noodzakelijk is. Als het arbeidscontract schriftelijk wordt vastgelegd, moet die minstens volgende zaken vermelden:

  • Gegevens van werknemer (naam, adres, rijksregisternummer)
  • Gegevens van de werkgever (naam, adres en eventueel het ondernemingsnummer)
  • Startdatum (en einddatum wanneer van toepassing) van de tewerkstelling
  • Functie (titel) van de werknemer
  • Aard van het werk
  • Soort contract en arbeidsregeling  (bepaalde of onbepaalde duur, vol- of deeltijds)
  • Loon (bruto maand-, week-, dag- of uurloon) en betalingsfrequentie
  • Plaats van de tewerkstelling
  • Eventuele extralegale voordelen, premies en/of toeslagen
  • Handtekening van de werknemer en de werkgever

De arbeidsovereenkomst kan uiteraard heel wat extra informatie en clausules bevatten. In veel gevallen is dat zelfs verplicht. Bij het opstellen van een arbeidsovereenkomst laat u zich best bijstaan door een sociaal secretariaat.

Een contract in een zwarte map ligt op een lichte houten tafel. De handen van een man met horloge ondertekenen het contract met een zwarte pen. Aan de overkant van de tafel zit een tweede man, met wit hemd en zwart gestreepte blazer. Hij houdt zijn hand boven de bovenste linkerhoek van het contract.

Voorbeeld arbeidsovereenkomst: waar downloaden?

U vindt online heel wat voorbeelden van arbeidsovereenkomsten. Grote sociale secretariaten stellen vaak gratis voorbeeldcontracten ter beschikking. Die kunnen u een goed beeld geven van de vorm en inhoud waarover het arbeidscontract moet beschikken. 

Idealiter laat u een contract op maat opstellen door uw sociaal secretariaat. U kunt het contract door hen ook laten nalezen, bijvoorbeeld door een interne HR-medewerker of een jurist

Een juridisch correcte arbeidsovereenkomst opmaken?
Laat u ondersteunen door een sociaal secretariaat
arrow Win vrijblijvend advies in bij experts

Mondelinge arbeidsovereenkomst

Het is in principe niet altijd verplicht om een arbeidsovereenkomst schriftelijk vast te leggen. In bepaalde gevallen, zoals bij een overeenkomst van onbepaalde duur, mag de overeenkomst ook mondeling worden vastgelegd.

In de praktijk is dat geen goed idee. Het ontbreken van een schriftelijk arbeidscontract leidt gemakkelijk tot discussies en onduidelijkheid. In principe bent u als werkgever aansprakelijk voor eventuele problemen die voortvloeien uit het ontbreken van een schriftelijke overeenkomst.

Daarom legt u best elke arbeidsovereenkomst schriftelijk vast – zelf als dat niet wettelijk verplicht is.

Twee mensen met witte hemden en zwarte vesten schudden elkaar de hand. Op de achtergrond, vervaagt, een derde figuur in maatpak.

Veelgestelde vragen

Wanneer moet een arbeidsovereenkomst schriftelijk worden opgesteld?

+
Een schriftelijk en ondertekend arbeidscontract is verplicht in bepaalde situaties. Het gaat om arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd, duidelijk omschreven werk, deeltijdse arbeid, tijdelijke arbeid en uitzendarbeid. Hetzelfde geldt voor arbeidsovereenkomsten voor studenten en huisarbeiders, alsook voor vervangingsovereenkomsten.

Kan een mondeling arbeidscontract geldig zijn in België?

+
Ja, een mondeling arbeidscontract kan in bepaalde gevallen geldig zijn. In de praktijk legt u elke arbeidsovereenkomst bij voorkeur schriftelijk vast.

Kunt u het contract zomaar wijzigen?

+
Nee: een arbeidscontract is een bindende afspraak. U kunt het contract enkel wijzigen met schriftelijk akkoord van de werknemer: via wijzigingsclausules (die in het contract zijn opgenomen bij ondertekening), of via een cao. Kleine, niet-essentiële wijzigingen die de werknemer niet benadelen, kunt u soms, onder voorwaarden, wel doorvoeren.

Praktische info of advies nodig? Stel uw vragen aan specialisten van sociaal secretariaten

Het opstellen van arbeidscontracten is, zeker in complexe sectoren, niet altijd even eenvoudig. Hebt u nood aan advies en begeleiding bij het opstellen van een arbeidsovereenkomst? Wilt u meer weten over uw rechten en plichten als werkgever? Of, bent u op zoek naar een sociaal secretariaat dat perfect past bij uw onderneming?

Vul onderstaand offerteformulier in. Ontvang vervolgens gratis en volledig vrijblijvend advies en offertes op maat.

Gratis offertes
Volledig vrijblijvend
Erkende vakmannen uit uw buurt
Omschrijf uw aanvraag
Beantwoord enkele korte vragen en kom in contact met betrouwbare vakspecialisten. We vragen uw adresgegevens zodat we specialisten kunnen selecteren die actief zijn in uw regio.
1*. Hoeveel medewerkers (inclusief bedrijfsleiders) telt uw bedrijf of organisatie?
2*. In welke sector bent u actief?
3*. Wat bent u?
4. Wat is uw ondernemingsnr. (BTW nr.)?
5. Heeft u al een dienst voor preventie en bescherming op het werk?
6. Beschrijving van uw project
7. Voeg foto’s en/of bijlagen toe (Optioneel)
Uploaden
Uploading…
Done!
Error! .
Uw gegevens
Aangenaam!
Gelieve uw voornaam in te voeren
Leuke naam!
Gelieve uw familienaam in te voeren
Ziet er goed uit!
Vul een geldig e-mailadres in
Perfect, klaar voor verzending!
Vul een geldig telefoonnummer in
Top!
Voer een geldige bedrijfsnaam in
Prima!
Voer een geldige bedrijfs-btw in
Genoteerd!
Voer een geldig adres in
Prima!
Voer een geldige postcode in
Goed gedaan!
Voer een geldige stad in
Door uw aanvraag in te dienen, gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.
Actief in meer dan 150 verschillende sectoren
Bobex is het grootste offerteplatform in België
Wij helpen elke maand meer dan 35.000 mensen
Al 25 jaar de pionier in de offertevergelijking
Prima oplossing om met diverse bedrijven in contact te komen. Bobex doet eerste screening en door het feedback systeem k...Lees meer
Paul C.
Enorm positieve ervaring. De leveranciers nemen zelf contact op, dat is een enorme tijdswinst voor ons. Wij moeten zelf ...Lees meer
Sylvie V.
De leveranciers hebben zeer snel gereageerd waardoor wij op zeer korte termijn een beslissing hebben kunnen nemen. Wij z...Lees meer
Kelly V.
Sociale secretariaten