Inhoud
Hoe werkt een laadpaal in België?
De werking van een laadpaal kan lichtjes verschillen per model of type laadpaal. De eerste stap in het laadproces is de elektrische wagen verbinden met de laadpaal. Dit kan door een losse laadkabel of een vaste laadkabel in de elektrische auto in te pluggen.
Bij openbare laadpalen scan je vervolgens jouw persoonlijke laadpas in het laadstation en begint het laadproces. De kosten van het elektrisch laden aan een openbare laadpaal worden automatisch in mindering gebracht op jouw rekening.
Er is een stijgende trend van het aantal elektrische voertuigen op de markt. Dit resulteert in een felle toename van het aantal privé en publieke laadpalen.
Wat moet je voorzien voor laadpaal?
Voor het elektrisch laden van jouw elektrische of hybride wagen moeten er een aantal voorzieningen aanwezig zijn. Zo heb je uiteraard een laadstation nodig. Dit laadstation kan op openbaar terrein of op jouw eigendom staan.
Voor de connectie van je elektrische wagen met de laadpaal heb je een laadkabel nodig. Sommige laadpalen zijn voorzien van een vaste laadkabel, die vasthangt aan het laadstation. Ook kan je een eigen losse laadkabel aanschaffen. Zo kan je jouw auto opladen indien er geen vaste laadkabel aanwezig is.
Verder heb je vaak voor openbare laadpalen een laadpas nodig. Dit is een soort van betaalmiddel. Het brengt de laadkosten meteen in mindering. Met behulp van signalisatie wordt aangegeven wanneer de auto, laadpaal en laadkabel correct verbonden zijn. En dus het laadproces kan starten.
Privé laadpunt
Het laden van een elektrische accu duurt langer in vergelijking met het tanken van fossiele brandstoffen. Vandaar dat bestuurders van een elektrische auto het handig vinden om een privé laadpaal thuis te laten installeren.
Het ideale moment om je voertuig op te laden is ’s nachts. De accu kan in de avond worden opgeladen, waardoor jij in de ochtend met een volle accu weg kan rijden. De installatie van het laadstation kan op 3 verschillende manieren, via het stopcontact, een laadpunt of een snellaadstation.
Het voordeel van je eigen laadpaal is dat je niet telkens op te zoek hoeft te gaan naar een (semi-)publieke laadpaal. De duur van het laadproces is afhankelijk van diverse factoren. Zo speelt het type laadpaal en de soort accu van de elektrische auto een grote rol.
Publiekelijk laadpunt
Zoals de naam doet vermoeden zijn publieke laadpunten geschikt voor het brede publiek. Dit betekent dat iedereen hier gebruik van mag maken, mits je beschikt over een laadpas.
De gemeente voorziet vaak signalisatie om aan te duiden waar de verschillende laadpunten staan en waar je voor het gebruik van deze dienst mag parkeren.
Mocht er in jouw omgeving geen openbare laadpaal te vinden zijn, dan kun je er snel en eenvoudig één aanvragen via jouw gemeente. De laadkosten voor het gebruik van de openbare laadpaal kunnen verschillen van regio tot regio. Ook zijn er steeds meer bedrijven die gratis een openbaar oplaadpunt aanbieden.
Welke soorten laadpalen bestaan er?
Er bestaan verschillende soorten laadpalen, onder andere:
- Publieke laadpalen: Deze laadpalen zijn geschikt voor iedereen.
- Semi-publieke laadpalen: Deze laadpalen bevinden zich op privéterrein, maar ook andere mogen hier gebruik van maken.
- Snelle laadpalen: Deze laadpalen laden sneller dan gewone laadpalen, maar zijn ook duurder in aankoop.
- Privé laadpalen: Deze laadpalen bevinden zich op privé-eigendom en zijn geschikt voor privégebruik.
Thuis laden is relatief goedkoper in vergelijking met het laden aan openbare laadpunten. Dit komt omdat je bij het publiekelijk laden een meerkost moet betalen voor het gebruik van de laadpaal.
Je betaalt gemiddeld 20 tot 30 eurocent per kWh meer bij een openbare laadpaal. Wanneer je dit vergelijkt met het privé laden van een wagen met een laadvermogen van 60 kWh bespaar je ongeveer 15 euro per laadsessie.
Ook belastingvoordelen spelen een rol bij het aanschaffen van een laadpaal. Zo kunnen bij het installeren van een privé of publieke laadpaal subsidies of belastingverminderingen worden toegekend.
Je kan een laadpaal op de parking van jouw bedrijf laten installeren. Dit brengt heel wat voordelen met zich mee. Zo creëer je een milieubewuste uitstraling. Ook kan je uiteenlopende laadtarieven hanteren.
Elektrische voertuigen thuis opladen
Aan het thuis laden van je wagen zijn verschillende voordelen en nadelen verbonden.
Voordelen
- Gemakkelijk
- Goedkoper, je betaalt een lager tarief
- Investeringskosten snel terugverdienen
- Subsidies en belastingvermindering
- Veilig
Nadelen
- Duurdere investering (het plaatsen van laadpaal)
- Stijging van je energieverbruik
- Bij het laden met een stopcontact is er brandgevaar
Wat kiezen: 11 kW of 22 kW laadpaal?
De meeste elektrische auto’s hebben een laadvermogen van 11 kW en de gemiddelde oplaadtijd schommelt rond de 8 uur. Een laadpaal van 11 kW is ideaal om bij je thuis of op het werk te plaatsen. Deze laadpaal kan laden met de standaard 230 Voltage en 16 Ampère, maar heeft wel een 3-fase laadpaalaansluiting nodig.
Wil je snel thuis je auto opladen en kan met 22 kW AC laden? Dan is de snelle 22 kW laadpaal handig voor thuis of op het werk! Wel heb je hiervoor een verzwaring van je elektriciteitscapaciteit nodig.
Let op! Nieuwere elektrische auto’s met een vermogen van 22 kW, kunnen dit niet uit een 11 kW laadpaal halen.
Meer weten over de werking van een laadpaal? Vraag advies en vergelijk gratis offertes
Benieuwd naar de werking van een laadpaal? Twijfel je tussen de verschillende soorten laadpalen? Via onderstaand formulier kan je gratis vrijblijvende offertes en professioneel advies vragen. Zo kan je meerdere prijzen vergelijken en de beste optie vinden voor jouw situatie.