Wat is bidirectioneel laden?

Bij bidirectioneel laden laadt een elektrisch voertuig op langs twee kanten. Bij unidirectioneel laden stroomt de elektriciteit in één richting van het elektriciteitsnet naar het elektrisch voertuig.

Hoe werkt nu juist een laadpaal? Bij het opladen van een elektrisch voertuig wordt de wisselstroom (AC) van het elektriciteitsnet omgezet naar gelijkstroom (DC). Stroom die bruikbaar is voor een auto. Die conversie wordt doorgevoerd via de eigen converter van de elektrische auto of de converter die in de lader zit.

Indien je vervolgens de opgeslagen energie/overtollige elektriciteit in de batterij van het elektrisch voertuig wil gebruiken voor de woning of ze wil terugzenden naar het elektriciteitsnet, is de logische stap om DC opnieuw om te zetten naar AC.

Momenteel zijn er nog niet veel bidirectionele laders te verkrijgen. De beschikbare laders zijn wel allemaal uitgerust met eigen converters. Daarmee kunnen ze de conversie van DC naar AC maken. Ze kunnen bovendien de hoeveelheid stroom van de batterij regelen.

Let op: Bidirectioneel laden is vandaag nog niet mogelijk in België. De regelgeving hierover staat nog niet 100 % op punt. Plus, momenteel lopen nog proefprojecten rond bidirectioneel laden. Daarbij worden onder meer de mogelijkheden van een bidirectionele laadinfrastructuur uitgebreid in kaart gebracht. Maar ook wordt gekeken welke regelgeving hierrond kan worden uitgeschreven.

Verschil bidirectioneel en slim laden

Ondertussen vraag je jezelf naar alle waarschijnlijkheid af wat het exacte verschil is tussen bidirectioneel laden en slim laden.

Slim laden heeft betrekking op zowel uni- en bidirectioneel laden. Daarbij regelen slimme laadpalen in de plaats van een manuele aan-/uitknop de laadtijd en het laadtarief via een dataconnectie tussen het elektrisch voertuig en de lader.

Voorbeelden zijn de slimme laadapplicaties die zorgen dat je met behulp van je smartphone in staat bent om te bepalen hoe je elektrisch voertuig opgeladen wordt.

De auto kan dan wel op de lader aangesloten zijn, dat wil daarom niet zeggen dat hij de hele tijd daadwerkelijk aan het opladen is. In plaats daarvan kan bepaald worden wanneer het nu het meest efficiënt is om de elektrische auto op te laden, rekening houdend met pijlers als energievraag en kosten.

Dit kan soms economische voordelen met zich meebrengen voor klanten. Zo bieden tal van energiebedrijven ’s nachts voordelige tarieven. Zo voorkomen ze dat de meeste van de eigenaars van elektrische auto’s tegelijkertijd laden en bijgevolg het elektriciteitsnet zwaar belast wordt.

bidirectionele laadpaal

Toepassingen van bidirectioneel laden?

Zoals je reeds te weten kwam, kan de energie met bidirectioneel laden twee kanten op gaan. De duurzame energie kan de auto in, maar evengoed ook weer uit. Waar komt de energie terecht als die de auto uitstroomt?

1. Vehicle to Grid (V2G)

Vehicle to Grid, kortweg V2G, wordt aangewend om het beschikbare vermogen door te geven van het voertuig naar het elektriciteitsnet. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de converter in de lader om DC te converteren naar AC. V2G regelt lokale, regionale en nationale energiebehoeften, en brengt ze in evenwicht door toedoen van slim laden.

De voertuigen kunnen op die manier opladen tijdens daluren en energie teruggeven aan het net tijdens piekuren, wanneer de energievraag hoger ligt bijvoorbeeld.

Neem nu het voorbeeld van auto’s, die in het algemeen 95 % van de tijd geparkeerd staan. Dat maakt dat met een nauwgezette planning en de nodige infrastructuur geparkeerde en aangesloten elektrische voertuigen dienst kunnen doen als grote powerbanks om het toekomstige elektriciteitsnet te stabiliseren.

Kortom: je kan elektrische auto’s in feite beschouwen als een soort grote batterijen op wielen die iedereen op eender welk moment van energie kunnen voorzien.

Vergelijk gratis offertes van bidirectionele laadpalen

2. Vehicle to Home (V2H)

Vehicle to Home, kortweg V2H, doet zich voor wanneer de bidirectionele lader als functie heeft om vermogen van een batterij naar een huis of ander gebouw te leveren. Daarvoor wordt in de meeste gevallen een beroep gedaan op de lader in de converter om DC om te zetten naar AC.

Net zoals V2G kan ook V2H lokale, regionale en nationale elektriciteitsnetten op grote schaal besturen en in evenwicht brengen. Dat kan door je elektrisch voertuig ’s nachts op laden, op een moment dat de vraag naar elektriciteit lager ligt en die elektriciteit bijgevolg gebruikt wordt in het stroom voorzien van je huis tijdens de dag.

Kort samengevat is V2H bij machte om huizen van voldoende stroom te voorzien op de meest noodzakelijke momenten. V2G kan op zijn beurt zorgen voor een lagere druk op het elektriciteitsnet in zijn totaliteit.

In aanloop naar een compleet hernieuwbaar energiesysteem kunnen V2G en V2H nog belangrijker worden. Hernieuwbare energie wekt namelijk variërende hoeveelheden energie op afhankelijk van dag en seizoen (zonnepanelen overdag, windturbines in geval van wind enzovoort).

Bidirectioneel laden laat niet alleen toe de volledige opslagmogelijkheden van een batterij te benutten ten voordele van het energiesysteem, maar ook ten voordele van de planeet. Elektrische voertuigen kunnen met andere woorden bijdragen aan een flexibel energiesysteem door de opvang en opslag van zonne-energie en windenergie op het moment van opwekking.

Later is die energie dan voorradig op momenten van hoge vraag en lage productie.

v2g laadpaal

Bidirectioneel laden: voordelen en nadelen

Hieronder informeren we je over de voordelen en nadelen van bidirectionele laadpalen. Op die manier krijg je een duidelijk beeld van de plus- en minpunten die eraan verbonden zijn. Zo kan je een goede en doordachte keuze maken wat de juiste slimme laadpaal betreft.

Bidirectionele laadpalen installeren?Vergelijk gratis offertes en bespaar kosten

Voordelen

Aan bidirectionele laders en hun bidirectionele technologie zijn 3 belangrijke voordelen gekoppeld:

  • Je kan geld verdienen door overtollige energie terug te verkopen aan het net
  • Je kan geld besparen door gebruik te maken van de daluren in energietarieven
  • Je kan zelfvoorzienend worden door aansluiting op eigen hernieuwbare energiebronnen

Nadelen

Tegenover de voordelen staan ook 3 nadelen:

  • De methode is niet geschikt voor alle soorten auto’s
  • Niet geschikt voor alle soorten laadpalen
  • Het is niet evident om de berekening van de stroomkosten bij te houden
  • Nog veel onduidelijkheid rond regelgeving en uitrol infrastructuur. Daarom nog niet mogelijk vandaag in België

laadpaal zonnepanelen

Meer weten over bidirectioneel laden? Vraag advies en vergelijk gratis offertes

Heb je extra uitleg nodig over bidirectioneel laden? Twijfel in dat geval niet om advies te vragen aan professionals in jouw buurt en ontvang tegelijk gratis vrijblijvende offertevoorstellen.

arrow
Beschrijf uw project
1*. Waar wenst u een laadpaal te installeren?
2*. Voor welke elektrische auto is de installatie bestemd?
3*. Wanneer wenst u de laadpaal te plaatsen?
4*. Bent u ook geïnteresseerd in zonnepanelen?
5. Bijkomende informatie
6. Voeg foto's en/of bijlagen toe (Optioneel)
Uploaden
Uploading…
Done!
Error! .
Uw gegevens
Door uw aanvraag in te dienen, gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.
Mijn aanvraag versturen
VERTROUWELIJK | Uw gegevens zullen alleen zichtbaar zijn voor specialisten die in aanmerking komen voor uw aanvraag.
Vragen met een sterretje (*) zijn verplicht.

Wij respecteren uw privacy. In overeenstemming met de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot gegevensverwerking, kan u uw gegevens opvragen en wijzigen. Meer informatie vindt u in ons privacybeleid
Actief in meer dan 150 verschillende sectoren
Bobex is het grootste offerteplatform in België
Wij helpen elke maand meer dan 35.000 mensen
Al 22 jaar de pionier in de offertevergelijking
Prima oplossing om met diverse bedrijven in contact te komen. Bobex doet eerste screening en door het feedback systeem k...Lees meer
Paul C.
Enorm positieve ervaring. De leveranciers nemen zelf contact op, dat is een enorme tijdswinst voor ons. Wij moeten zelf ...Lees meer
Sylvie V.
De leveranciers hebben zeer snel gereageerd waardoor wij op zeer korte termijn een beslissing hebben kunnen nemen. Wij z...Lees meer
Kelly V.
Bedrijven voor Laadpaal thuis