Inhoud
Wat is een 3-fase laadpalen?
Het belangrijkste verschil tussen een 1-fase en een 3-fase laadpaal is dat een 3-fase laadpaal drie keer sneller opladen mogelijk maakt. Dit zorgt voor een groot verschil en maakt het mogelijk om binnen één nacht je auto op te laden.
Met een 1-fase laadpaal bestaat echter de kans dat je stroomnetwerk overbelast wordt. Het is daarom raadzaam te kiezen voor een laadpaal met dynamic load balancing. Een laadpaal met dynamic load balancing controleert voortdurend het elektriciteitsverbruik van je huis en weet welke capaciteit nog beschikbaar is om je auto op te laden.
Terwijl een 1-fase laadpaal 220/230V gebruikt, maakt een 3-fase laadpaal gebruik van 3x 220/230V of 380/400V. Als je auto geschikt is voor het opladen met een 3-fase laadstation, is het aangewezen daar ook gebruik van te maken.
Een elektricien zal deze aansluiting in je meterkast moeten installeren als je nog een 1-fase aansluiting hebt. Indien je gebruik gaat maken van een 3-fase aansluiting, is het mogelijk dat je stroomtarieven wijzigen. Vraag dit vooraf na bij je energieleverancier.
Laadvermogen en aansluiting
De combinatie van het aantal aansluitingen en de stroomsterkte bepaalt het maximaal laadvermogen die je kunt bereiken. Voor een 3-fase aansluiting mag je de stroomsterkte per fase vermenigvuldigen met drie. De populairste aansluitingen voor een laadpaal vind je in onderstaande tabel:
Aansluiting | Maximale laadvermogen |
1 x 16 A | 3,7 kW |
1 x 25 A | 5,8 kW |
1 x 30 A | 6,9 kW |
3 x 16 A | 11,0 kW |
3 x 25 A | 17,2 kW |
3 x 32 A | 22,0 kW |
Welk type elektrisch voertuig is geschikt voor een 3-fase laadpunt?
De auto speelt eveneens een belangrijke rol als het gaat om de oplaadsnelheid. Dit komt omdat niet alle elektrische auto’s een hoge oplaadsnelheid kunnen vragen van de laadpaal. Bovendien kan een slimme laadpaal nooit te veel stroom verbruiken.
Het laadpunt levert de maximale hoeveelheid stroom die je elektrische auto nodig heeft om op te laden. Bij de aankoop van een elektrische auto is het verstandig om na te gaan wat het maximale laadvermogen van de auto is.
Er zijn auto’s die maximaal 3,7 kW kunnen laden (enkelfasig, 16A laadstation), maximaal 7,4 kW (enkelfasig, 32A of driefasig, 16A laadstation) of zelfs auto’s die een 11 kW lader nodig hebben. In deze laatste categorie zijn drie fasedraden aanbevolen als je van de maximale laadsnelheden gebruik wilt maken.
Hoeveel tijd het duurt om de batterij van je auto volledig geladen te hebben, het hangt ook af van de capaciteit ervan. Als je een kleinere accu hebt, zal deze sneller worden opgeladen dan een accu met een hogere capaciteit.
Wat kost de installatie van een 3-fase aansluiting?
Bij de verzwaring van je netwerk zijn er drie kosten waar je rekening mee moet houden. Om te beginnen zijn er de kosten voor de technische installatie voor een nieuwe aardlekgroep. Een wijziging van de meterkast van monofasig naar 3-fase start vanaf 125 euro.
Daarnaast rekent de netbeheerder gemiddeld zo’n 220 euro voor het afwerken van de verzwaring. Als je deze eenmalige kosten hebt gemaakt, heb je voor altijd meer stroom in je huishouden. Een laatste kost waarmee je nog rekening moet houden is het jaarlijks vastrecht. Voor een 3X35A aansluiting kan dit oplopen tot 800 euro.
Een laadpaal thuis in 3-fase installeren? Vraag advies en vergelijk gratis offertes
Wil je meer weten over 3-fase laadpalen voor thuis? Ontvang via onderstaand offerteformulier gratis advies en ontvang tegelijk meerdere vrijblijvende offertes voor 3-fase laadpalen. Zo kan je prijzen gemakkelijk vergelijken en vind je de beste prijs en vakmannen in jouw regio.