Telefooncentrale

Vergelijk gratis en vrijblijvend offertes

Optimaliseer het beheer van uw oproepen met een telefooncentrale

Bent u op zoek naar een efficiënt beheer van uw inkomende en uitgaande telefoonoproepen? Dan is een telefooncentrale een oplossing voor uw bedrijf.

Makkelijk schaalbaar
U kunt gemakkelijk nieuwe telefoontoestellen aansluiten op een telefooncentrale. Zo groeit een centrale mee met uw bedrijf.

Doorschakelen naar GSM
Oproepen kunnen ook doorgeschakeld worden naar externe nummers en GSM’s.

Ruime keuze aan opties
Zet uw telefooncentrale volledig naar uw hand door de opties te kiezen die nodig zijn voor uw bedrijf .

Antwoordapparaat inschakelen
Uiteraard is het onmogelijk om alle oproepen te beantwoorden. Met een goed en duidelijk antwoordapparaat geeft u klanten de mogelijkheid toch een boodschap na te laten. Zo kan u later rustig alle oproepen beluisteren en toch alle klanten helpen. .

Wat kost een telefooncentrale?

Wat kost een telefooncentrale? 

Hieronder vindt u een aantal indicaties wat betreft de kostprijs van een telefooncentrale. Uiteraard zijn de prijzen afhankelijk van de soort waar u voor kiest. Ook moet u rekening houden met het feit dat er altijd bijkomende kosten zijn, ook deze zullen hieronder opgesomd worden.

Type telefooncentrale Prijs
Analoge installatie (PSTN-aansluiting)
  • Minicentrales: €100
  • Normale grote: €300 - €1000 +
Digitale installatie (ISDN-lijnen)
  • < 15 gebruikers: €500
  • 68 gebruikers: €1000 +
VoIP
  • Compacte (fysieke) mini-VoIP-centrale: €500 +
  • Gemiddelde hardware-installatie (twintigtal gebruikers): €3000
Cloud telefooncentrale
  • Opstartkost: €150
  • Maandelijkse kost per client: vanaf €20 


Bij een telefooncentrale komen er meestal ook extra (maandelijkse) kosten bij kijken.

  • Fysieke centrales gaan hand in hand met handsets.
  • Hoe meer opties u installeert, hoe complexer uw telefooncentrale, hoe hoger de kostprijs.
  • Vaak zijn er bijkomende kosten voor converters of adapters, geheugen- en netwerkkaarten, extra (virtuele) netlijnen en extensies, softwaremodules, …
  • U moet vaak ook iets extra betalen voor een gebruikerslicentie.
  • Ook de beltarieven kosten geld. Het is daarom belangrijk dat u erachter probeert te komen welke formule het beste past bij uw financiële toestand.

Een telefooncentrale kopen of huren?

De drie opties hebben uiteraard voor- en nadelen. Afhankelijk van het type telefooncentrale dat u kiest, kan u nagaan wat de beste formule is voor uw bedrijf.

  • Als u een telefooncentrale koopt, bent u ervan verzekerd dat het uw eigendom blijft. Er komen ook enkele voordelen bij kijken. U hebt bijvoorbeeld zelf een grote keuze uit verschillende leveranciers, er komen vaak gratis opleidingen bij kijken en de installatie wordt bovendien vaak gratis geïnstalleerd. Daarnaast is een service- en onderhoudscontract vaak in de prijs inbegrepen. Anderzijds moet u denken aan de eventuele latere extra investeringen en de veroudering van uw installatie.
  • Huren heeft ook zijn voordelen. Eerst en vooral zorgt huren ervoor dat u al geen grote investering moet uitvoeren, naast de eenmalige kosten voor de installatie van uw telefooncentrale die soms verplicht zijn. Daarnaast zal u altijd zeker zijn van uw maandelijkse kostprijs en zal u nooit voor verrassingen komen te staan. Bovendien krijgt u bij een huurformule meestal een abonnement met verschillende faciliteiten, waaronder telefonie, internet en belkrediet.
  • Leasen is echter een tussenoplossing, want voor een bepaalde periode is de installatie ook uw bezit. Het kan een zware investering zijn, maar u krijgt de mogelijkheid om de betaling over 1 of meerdere jaren te spreiden en de aanschaffing van een andere installatie na de afbetaling zal tegen soepele voorwaarden zijn!

Hoe werkt een telefooncentrale

Hoe zit een telefooncentrale nu in elkaar? De installatie zorgt er eigenlijk voor dat een gesprek kan plaatsvinden dankzij de verbinding van telefoontoestellen. Bij een analoge installatie (PSTN-aansluiting) is het de bedoeling dat de telefooncentrale zich ergens in het midden bevindt en de aangesloten toestellen daarrond. Het signaal wordt dan in de centrale omgezet in bits (of gedigitaliseerd), om vervolgens verder verwerkt te worden. Tegenwoordig hebben de meeste telefooncentrales echter een digitale werking! Als er sprake is van een digitale installatie (ISDN-aanluiting), dan wordt de data op een digitale wijze aan de centrale bezorgd.

Soorten telefooncentrales

Er zijn verschillende soorten telefooncentrales en dat maakt de juiste keuze nog belangrijker. Hieronder worden enkele soorten weergegeven.

Kleine telefooncentrales (huiscentrale of minicentrale)

Als u het gevoel heeft dat u geen complexe en uitgebreide installatie nodig heeft, dan is een kleine telefooncentrale een logische optie. Hoewel u dan niet zal beschikken over alle mogelijke opties en configuraties, gaat u wel gewoon verschillende toestellen kunnen aansluiten. Ook gaat u nog steeds meerdere simultane lijnen kunnen benutten en zal u beschikken over een antwoordapparaat. Tenslotte zal u de vrije keuze hebben tussen een analoge of een digitale telefooncentrale! U gaat wel slechts een beperkt aantal toestellen kunnen connecteren, een maximum van 6 tot 8 toestellen. Is dit te weinig? Dan zal u moeten kiezen voor een grotere telefooncentrale.

Analoge telefooncentrale 

Hoewel digitale telefooncentrales altijd in trek zijn geweest, representeert analoge telefonie nog steeds 80% van het zakelijk telefoonverkeer. Dat is ook niet voor niets, aangezien deze soort ongelooflijk veel opties biedt.

Hoe werkt een analoge telefooncentrale? Er komen namelijk één of meerdere telefoonlijnen het bedrijf binnen van het ISDN-type en dankzij de analoge telefooncentrale kunnen meerdere toestellen deze binnenkomende lijn gebruiken. Dankzij een analoge telefoonkabel zijn de toestellen verbonden met de telefooncentrale. 

VoIP

VoIP-telefooncentrales zijn in volle opmars. Het is een digitale telefooncentrale die gepaard gaat met enorm veel voordelen. VoIP-telefooncentrales werken met een VoIP server / bestaand IP-netwerk, in plaats van met een interne telefooncentrale, waardoor er geen nieuwe netwerkbekabeling nodig zal zijn. Wat zijn dan de voordelen? Eerst en vooral betekent een VoIP-telefooncentrale al meteen relatief lagere instapkosten. Daarnaast zijn de kosten voor onderhoud ook lager dan bij andere soorten. Om deze redenen spreekt het ook eerder kleinere ondernemingen met een kleiner kapitaal aan, maar uiteraard is het ook geschikt voor grote bedrijven.

Er bestaat bovendien ook nog een ‘hosted’ VoIP-telefooncentrale. Dit betekent concreet dat u uw telefooncentrale vanop afstand kan beheren via een netwerkcomputer (server). Handig, toch?

Welke telefooncentrale kiezen?

Cloud telefooncentrale

Tegenwoordig gebruiken wij het internet voor bijna alles en ook de Cloud telefooncentrale kan gebruik maken van dit wondermiddel! Hoe gebeurt dit dan? De VoIP operator zorgt ervoor dat uw telefooncentrale vanop afstand beheerd kan worden. Bovendien bent u verbonden met uw telefooncentrale via het internet a.d.h.v. een log-in en paswoord of via een gratis app. Makkelijker dan dit wordt het niet!

IPBX 

Tenslotte bestaat er ook nog de IPBX-telefooncentrale, of voluit de Intranet Private Branch eXchange telefooncentrale. Wilt u schakelen naar een volledig VoIP-netwerk, maar bezit u nog te veel analoge toestellen? In dit geval kan u gebruik maken van een IPBX-telefooncentrale. Hoewel deze soort via ISDN lijnen verbonden blijft met het telefoonnet, koppelt het zowel VoIP toestellen als analoge toestellen aan één telefooncentrale. Het feit dat deze telefooncentrale als een soort van verbinding zorgt, is al een groot voordeel op zich.

Telefooncentrales voor elke sector

Uiteraard heeft iedere sector andere noden wat betreft telefooncentrales, sommige sectoren gebruiken een telefooncentrale al wat intensiever dan anderen, bijvoorbeeld. U kan hier dus best rekening mee houden bij het kiezen van een bepaalde soort. Het is slim om op voorhand erachter te komen hoe het telefoonverkeer van de afgelopen 3 maand eruit ziet en u daarop te baseren.

Telefooncentrales worden in veel sectoren gebruikt, maar de bouwsector, de sector landbouw en voeding, de horeca, callcenters en helpdesks, … maken er veel gebruik van. Ook de onderwijsinstellingen, de zorginstellingen en de openbare instellingen hebben nood aan een goed functionerende telefooncentrale. 

Vergelijk telefooncentrales en maak de beste keuze

Twijfelt u nog steeds? Vergelijk hier verschillende telefoonoplossingen voor uw bedrijf. Vul onze vragenlijst in en ontvang snel en gratis tot vijf offertes voor telefooncentrales!