Wat is een tijdsregistratiesysteem?

Een tijdsregistratiesysteem (zoals een prikklok of badgelezer) stelt uw personeel in staat om zelf hun gewerkte uren te registreren. Elke werknemer klokt in bij aankomst, en klokt uit bij vertrek. Uw personeel kan de gepresteerde uren aangeven met een prikklok, badgelezer, software of ander systeem.

Een ouderwetse blauwzwarte wekker geeft aan dat het 1 uur is. Een dame houdt de wekker vast met haar duim en wijsvinger. Haar bovenlichaam is vervaagd zichtbaar op de achtergrond. Ze draagt een donkerblauw maatpak met licht hemd.

Beheer van werktijden en registratie werkuur

Een tijdsregistratiesysteem vergemakkelijkt het registreren van aankomst-, vertrek- en werktijden, pauzes en afwezigheden. U krijgt een objectief beeld van alle gepresteerde uren en van de aanvangs- en eindtijden van elke werknemer.

Personeelsplanning en loonberekening

Tijdsregistratiesystemen vereenvoudigen heel wat administratieve taken. Via automatische tijdsregistratie krijgt u een correct overzicht van de gepresteerde uren. Dat zorgt voor een correctere loonberekening, en verhoogt de efficiëntie van de personeelsplanning.

Gegevens delen met boekhouder, accountant en/of sociaal secretariaat via software

De software achter de prikklok of badgelezer houdt de gegevens efficiënt en correct bij. Die gegevens kunt u snel een eenvoudig delen met de relevante partijen. Denk aan uw sociaal secretariaat, boekhouder, accountant, of managers en toezichthoudend personeel.

Tijdsregistratie implementeren?
Vergelijk vrijblijvende offertes voor badgesystemen, prikklokken en andere oplossingen
arrow Ontvang gratis offertes voor tijdsregistratiesystemen

Voordelen (voor zowel werkgever als werknemer)

Tijdsregistratie zorgt voor transparantie, duidelijkheid en efficiëntie voor zowel de werkgever als de werknemer.

  • Betrouwbare registratie. Geautomatiseerde, onpartijdige tijdsregistratie maakt korte metten met menselijke fouten in systemen waar werktijden handmatig op papier worden bijgehouden.
  • Correcte loonadministratie. Objectieve gegevens en automatische rapportering vormen een waardevolle basis voor een efficiënte en foutloze loonberekening.
  • Inzicht en efficiëntie. Het tijdsregistratiesysteem geeft u scherpe inzichten in werktijden en personeelsbenutting, vereenvoudigt personeelsplanning en zorgt voor het nodige overzicht in ondernemingen met flexibele roosters en glijdende werktijden.
  • Bescherming werknemer. Tijdsregistratiesystemen beschermen werknemers tegen overwerk en zorgen voor duidelijk afgebakende werkuren, extra zekerheid en een correcte loonberekening.
  • Transparantie en rechtszekerheid. Het systeem zorgt voor een objectieve registratie van werktijden en overuren. Daarmee voorkomt u discussies, en kunt u zich steeds beroepen op objectieve gegevens bij (juridische) conflicten en betwistingen. 

Met een tijdsregistratiesysteem automatiseert u een deel van uw administratie. De gegevens zorgen voor een meer efficiënte loon- en personeelsadministratie, en geven werknemers en werkgevers een objectieve basis bij (juridische) geschillen.

Een blauwgrijs rekenmachine. Op het scherm staat het woord Payroll in hoofdletters. Rond het rekenmachine liggen een potlood, euromunten, notitieboekjes en een bril.

Binnenkort verplicht in België?

Al in 2019 maakte het Europees Hof van Justitie bekend dat de Europese lidstaten werkgevers moeten verplichten om de arbeidstijd van werknemers op een objectieve, betrouwbare en toegankelijke manier moeten meten.

Een tijdsregistratiesysteem moet bijhouden hoeveel uren een werknemer werkt, en of de maximale werk- en rusttijden gerespecteerd worden. In België bleef een beslissing lang uit, tot eerder dit jaar.

Wetgeving in 2025

Er is in België momenteel nog geen algemene verplichting voor tijdsregistratie. Bedrijven kiezen doorgaans zelf of ze wel of niet met een systeem voor tijdsregistratie werken. In bepaalde sectoren en gevallen is het wél verplicht om werkuren te registreren:

  • Glijdende uurroosters en werktijden. In ondernemingen met glijdende werkuren is het verplicht om de werkuren te registreren.
  • Deeltijds met variabel uurrooster. Voor deeltijdse werknemers moet u elke afwijking van het normale uurrooster registreren.
  • Sectoren. In verschillende gereguleerde sectoren met afwijkende werkvormen en -tijden is tijdsregistratie vaak de norm. Denk aan transport, schoonmaak en bouw.

Veranderingen in 2027 voor publieke en private sector

Vanaf 1 januari 2027 zal, naar verwachting, tijdsregistratie verplicht worden voor werkgevers in de publieke en private sector. Werkgevers moeten vanaf dan verplicht gebruik maken van een objectief, betrouwbaar en flexibel tijdsregistratiesysteem. U heeft zelf (onder voorwaarden) de keuze tussen verschillende systemen, zoals prik- of tikklokken, badgelezers en apps.

Systeem voorzien voor eind 1ste kwartaal 2026 (31 maart)

Heeft u nog geen tijdsregistratiesysteem? Zorg er dan voor dat u, voor het einde van het 1ste kwartaal van 2026, over een operatief systeem beschikt.

Opties en prijzen vergelijken? Dat doet u snel, eenvoudig, gratis en geheel vrijblijvend via het offerteformulier onderaan deze pagina.

Werkuren registreren?
Vind het systeem dat past bij uw onderneming

Oplossingen voor tijdsregistratie + welke kiest u?

Discussies over overuren voorkomen, meer controle bij flexibiliteit in de uurroosters, en een efficiëntere en correctere loon- en personeelsadministratie: het stroomlijnen van de registratie van arbeidstijd brengt handige voordelen met zich mee. Maar wat is nu het verschil tussen een prikklok en een badgelezer? En welke vorm van tijdsregistratie is het meest geschikt voor uw onderneming

We bespreken de werking, mogelijkheden en toepassingen van de klassieke prikklok, badgesystemen, en mobiele of online oplossingen.

1. Prikklok of tikklok

Een elektronische tik- of prikklok is allicht de eenvoudigste optie voor tijdsregistratie. De prikklok is gekoppeld aan tijdsregistratiesoftware. Meer geavanceerde toestellen zijn vaak ook gekoppeld aan software voor personeels- en loonadministratie.

Elke werknemer heeft een eigen identificatiemiddel. Zo houdt u bij welke werknemer wanneer begint, pauze neemt of vertrekt. Meestal gaat het om een pincode of personeelsnummer.

Een prik- of tikklok is de ideale oplossing voor ondernemingen waar werknemers op een vaste plek tewerkgesteld zijn.

Een wit met blauwe elektronische tikklok of prikklok, met een klein, langwerpig scherm en 2 toetsenborden.

2. Badgelezer of badgesysteem voor tijdsregistratie

Een digitale badgelezer of badgesysteem is een meer moderne variant van de prikklok. Werknemers klokken in met gebruik van een unieke, persoonlijke badge, gekoppeld aan hun personeelsgegevens. Het kan gaan om een tag of sleutelhanger, magnetische kaart of RFID-badge.

Het systeem is gekoppeld aan een registratiesysteem en, bijvoorbeeld, software voor loonberekening, aanwezigheidsmonitoring en personeelsplanning

Een badgesysteem kan extra mogelijkheden bieden. Zo kan de badge gekoppeld zijn aan een systeem voor toegangscontrole, waardoor enkel geautoriseerde werknemers toegang krijgen tot gevoelige ruimtes. Met foto-identificatie voorkomt u misbruik van het systeem.

De badgelezer is geschikt voor ondernemingen waar werknemers tewerkgesteld zijn op vaste locaties. Het systeem biedt uitbreidingsmogelijkheden en is wat geavanceerder dan de klassieke prikklok.

Tijdsregistratiesysteem op maat kopen?
Vergelijk offertes voor prikklokken, badgesystemen en andere oplossingen
arrow Ontvang gratis en vrijblijvende offertes op maat

Biometrische systemen

Meer geavanceerde systemen registreren gepresteerde uren (en kunnen toegangscontrole faciliteren) via biometrie. Denk aan een scan van de iris of een vingerafdruk. Let met dit soort oplossingen op de privacy- en GDPR-wetgeving.

Een hand houdt een witte kaart voor een grijze badgelezer met zwart numeriek toetsenbord. De badgelezer is bevestigd tegen een glazen deur.

3. Mobiele of online oplossing of tool voor tijdregistratie personeel (apps en software)

Een mobiele prikklok of badgelezer is een goed alternatief voor ondernemingen waar personeel vaak vanop afstand werkt. Werknemers klokken in via bijvoorbeeld een app of portaal.

Mobiele badgelezers en prikklokken zijn ideaal voor ondernemingen met thuiswerkers en werknemers die op verplaatsing werken (zoals consultants, techniekers, poetspersoneel en dergelijke meer).

U kunt uw mobiele systeem perfect koppelen aan een badgelezer of prikklok op de werkvloer. Ook hier is gedetailleerde rapportering en koppeling aan payroll- en planningssoftware perfect mogelijk.

GPS en geolocatie

Systemen met geolocatie en GPS maken het eenvoudiger om de locatie én prestaties van werknemers vanop afstand te monitoren.

U krijgt zicht op wanneer werknemers prestaties leveren, en waar ze dat precies doen. Handig voor ondernemingen waar personeel actief moet zijn op verschillende locaties.

Let met GPS- en geolocatiesystemen wel op de GDPR-wetgeving.

Een werknemer met zwart haar en een oranje hemd zit achter een computerscherm dat op een houten tafel staat. Ze meldt zich aan via het portaal van haar werkgever.

Hoeveel kosten de verschillende systemen voor tijdsregistratie? Prijs badgesysteem, prikklok en alternatieven

Hoeveel kost een systeem voor tijdsregistratie? We overlopen de prijs en terugkerende kosten voor het kopen en installeren van een elektronische prikklok, badgesysteem, mobiele/online en hybride systemen. We overlopen ook de prijzen voor tijdsregistratiesystemen met GPS of geolocatie, en systemen met biometrie.

Prikklok, badgesysteem of andere oplossing kopen? Deze tabel geeft je een indicatie met prijzen voor 2025-2026: 

Soort systeem voor tijdsregistratieToepassingRichtprijs tijdsregistratie (exclusief btw)Extra kosten (exclusief btw en onderhouds- + softwarekosten)
Elektronische prikklokTewerkstelling op vaste locatie(s)€ 150 – 800 per terminalNiet van toepassing
Badgelezer/badgesysteemTewerkstelling op vaste locatie(s) met nood aan extra opties (toegangscontrole, identificatie, biometrie…)€ 400 – 900 per terminal€ 2 – 3 per badge
Biometrische tijdsregistratieTewerkstelling op vaste locatie met nood aan extra beveiliging€ 200 – 1.000 per terminalInstallatie- en opstartkosten
Mobiele en online systemenThuiswerk, telewerk en personeel op verplaatsing € 3 – 15 per maand, per gebruikerMogelijke opstartkost
Tijdsregistratiesysteem met geolocatie of GPSPersoneel op verplaatsing (mobiele werknemers/ploegen in transport, bouw, techniek…)€ 8 – 25 per maand, per gebruikerEventuele hardware (trackers, werfpalen, terminal…)
Hybride systemenMix van personeel op vaste locatie, op verplaatsing en thuiswerk€ 400 – 900 per terminal€ 5 – 25 per maand, per gebruiker

Het gebruik van een tijdsregistratiesysteem kan gepaard gaan met software- en onderhoudskosten. Hoe geavanceerder de oplossing, hoe groter de nood aan sporadische controles, updates of bijstand.

Benieuwd naar exacte prijzen?
Vergelijk gratis en vrijblijvende offertes op maat

Prijsbepalende factoren

De prijs voor een tijdsregistratiesysteem is afhankelijk van verschillende factoren. Hoe geavanceerder en complexer het systeem, hoe hoger de kosten – zoveel spreekt voor zich. 

De prijs voor een prikklok of badgesysteem is voorts afhankelijk van hoeveel personeel u in dienst heeft. Een uitgebreider tijdsregistratiesysteem is doorgaans wat prijziger. Werkt u met een (gedeeltelijk) online of mobiel systeem? Dan lopen de maandelijkse kosten snel op.

Hybride maatwerk systemen, en in het bijzonder hybride systemen met GPS, geolocatie en/of biometrie, zijn de duurste optie.

De prijs voor een prikklok, badgelezer of ander tijdsregistratiesysteem verschilt in België ook sterk van aanbieder tot aanbieder. Vergelijk offertes op maat via het formulier onderaan deze pagina.

Een vinger op de vingerafdruklezer van een biometrisch tijdsregistratiesysteem. De terminal is grijsgroen, en heeft een klein scherm met een klokje tegen een blauwe achtergrond. Het alfanumerieke toetsenbord is zwart, de cijfers en letters zijn wit.

Belangrijke aandachtspunten

Een systeem voor tijdsregistratie vergt wat voorbereiding. Een doordachte implementatie is daarom aangeraden. Kiest u voor een systeem met biometrie, geolocatie en/of GPS? Let dan goed op de privacy- en GDPR-wetgeving.

Tijdsregistratiesysteem implementeren

Enkele zaken om bij stil te staan als u een tijdsregistratiesysteem in gebruik neemt:

Arbeidsreglement en personeelsbeleid

Vaak is het verplicht om afspraken rond het gebruik van een tijdsregistratiesysteem op te nemen in het arbeidsreglement en personeelsbeleid. Maak onder meer duidelijk hoe het systeem werkt, wanneer werknemers in- en uitklokken, hoe de gegevens bewaard worden en wat de bewaartermijn is. Geef ook aan waar werknemers de terminals, het portaal en/of de applicatie terugvinden, en hoe ze (indien van toepassing) zelf toegang krijgen tot de gegevens.

Communicatie naar werknemers

Een tijdsregistratiesysteem wordt niet altijd even enthousiast onthaald. Duidelijke communicatie en heldere afspraken rond implementatie en gebruik zijn een absolute must. Betrek uw personeel waar mogelijk met de invoering, en ga transparant te werk.

Maak ook de voordelen voor de werknemers duidelijk. Het systeem dient ook om hén te beschermen, en kan de efficiëntie in uw organisatie verhogen.

Schakel uw sociaal secretariaat voor een vlotte implementatie

Uw sociaal secretariaat kan u bijstaan bij de implementatie van een systeem voor tijdsregistratie. Het secretariaat informeert u voorts over uw plichten als werkgever, en hoe u het systeem op een conforme manier in gebruik neemt. 

Let op privacywetgeving en GDPR

Implementeert u een systeem dat gevoelige personeelsgegevens verzamelt, zoals een vingerafdruklezer of irisscanner? Ga dan voorzichtig te werk. Er gelden strenge regels rond het gebruiken, bewaren en beveiligen van zulke gegevens

Ook systemen met geolocatie en GPS-registratie kunt u niet zomaar in gebruik nemen.

Het gebruik van GPS-, geolocatie- en biometrische systemen moet proportioneel en functioneel noodzakelijk zijn. Daarnaast moet u de privacy- en GDPR-wetgeving naleven. Foutief of onrechtmatig gebruik van de systemen kan leiden tot boetes en andere sancties.

Extra aandachtspunten bij biometrische tijdsregistratie

Voor biometrische systemen houdt u ook rekening met:

  • Alternatieven. Zijn er minder ingrijpende alternatieven die de noden van uw onderneming vervullen? Dan is het gebruik van tijdsregistratie via biometrie in de regel niet toegestaan.
  • Wettelijke grondslag. Er moet een duidelijke wettelijke grondslag zijn rond het gebruik van de gegevens.
  • Transparantie. Wees transparant over het gebruik van de systemen en het verwerken, bewaren en beveiligen van de gegevens.
  • Data Protection Impact Assessment (DPIA). Voer een verplichte DPIA uit voor u gevoelige persoonsgegevens gebruikt als het gebruik van biometrische systemen een (hoog) risico vormt voor de rechten en vrijheden van uw werknemers.
Een man met grijs t-shirt zit achter zijn laptop, die op een houten tafel staat. Hij meldt zich aan via het online tijdsregistratiesysteem van zijn werkgever. Links van zijn laptop staan twee kamerplantjes in witte potjes. Rechts van de laptop staat een pennenhouder met schrijfgerei en een doorzichtige tas met koffie zonder melk.

Veelgestelde vragen over tijdsregistratie

Kunt u de werktijden ook manueel op papier bijhouden?

+
In kleine ondernemingen met vaste uurroosters en als tijdelijke overgangsoplossing zou een papieren tijdsregistratie mogelijks kunnen volstaan. In de praktijk voldoet een papieren registratiesysteem niet aan de normen: tijdsregistratie moet, volgens de Europese normen, objectief, betrouwbaar en toegankelijk zijn. Bovendien hebben rechtbanken in het verleden al geoordeeld dat een papieren registratie onvoldoende is om de rechten van werknemers te garanderen.

Wat is het verschil tussen tijdregistratie en tijdsregistratie?

+
Er is geen verschil. Beide schrijfwijzen – met en zonder tussen ‘s’ – zijn correct en verwijzen naar het registreren van, in de context van dit artikel, gepresteerde werkuren.

Moet u werknemers toegang geven tot hun tijdsregistratiegegevens?

+
Ja, werknemers moeten hun geregistreerde werkuren kunnen inkijken. Het arbeidsreglement moet duidelijk vermelden waar ze die informatie terugvinden.

Moeten ook management- en kaderleden hun werktijden registreren?

+
In de regel wel: de wetgeving maakt geen onderscheid tussen functies. Enkel bij specifieke, wettelijke uitzonderingen kan daarvan afgeweken worden.

Prikklok, badgelezer of andere oplossing gezocht? Vergelijk offertes en vind het systeem dat bij u past

Heeft u vragen over de invoering van tijdsregistratie in uw onderneming? Bent u benieuwd naar de prijzen voor een systeem op maat? Of wilt u meer weten over de mogelijkheden tot het gebruik van biometrische, GPS- of geolocatiesystemen? Vul dan onderstaand offerteformulier in en deel uw aanvraag met erkende aanbieders. U ontvangt gratis en volledig vrijblijvende prijsvoorstellen en advies op maat.

Gratis offertes
Volledig vrijblijvend
Erkende vakmannen uit uw buurt
Omschrijf uw aanvraag
Beantwoord enkele korte vragen en kom in contact met betrouwbare vakspecialisten. We vragen uw adresgegevens zodat we specialisten kunnen selecteren die actief zijn in uw regio.
1*. Hoeveel personen stelt u te werk?
2*. Welk soort prikklok of badge-lezer wenst u?
3. Wanneer dient de installatie van de prikklok plaats te vinden?
4. Beschrijving van uw project
5. Voeg foto’s en/of bijlagen toe (Optioneel)
Uploaden
Uploading…
Done!
Error! .
Uw gegevens
Aangenaam!
Gelieve uw voornaam in te voeren
Leuke naam!
Gelieve uw familienaam in te voeren
Ziet er goed uit!
Vul een geldig e-mailadres in
Perfect, klaar voor verzending!
Vul een geldig telefoonnummer in
Top!
Voer een geldige bedrijfsnaam in
Prima!
Voer een geldige bedrijfs-btw in
Genoteerd!
Voer een geldig adres in
Prima!
Voer een geldige postcode in
Goed gedaan!
Voer een geldige stad in
Door uw aanvraag in te dienen, gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.
Lokale bedrijven gespecialiseerd in: tijdsregistratie