Recente artikels over Bobex

Dit zijn de renovatie- en bouwtrends volgens Bobex

Bouwenwonen.net
2024

Bobex heeft de evolutie van de offerte-aanvragen (via het Bobex-platform) in 2023 geanalyseerd en maakt een balans op van de tendensen in de bouw- en renovatiesector. Bobex is een website om offertes van bouw- en renovatiebedrijven te vergelijken. Komt het huidige lage consumentenvertrouwen vandaag tot uiting in de bouwsector? In welke bouwsectoren zal de impact het grootst zijn? Een stand van zaken en een vooruitblik op 2024.

Warmtepompen zijn nog steeds in opmars

Al in 2022 ontdekte de Belg massaal de voordelen van warmtepompen. En ook in 2023 is de warmtepompsector de grote winnaar met een stijging van 43% in Vlaanderen. In het zuiden van het land zijn er indrukwekkende groeicijfers te zien van maar liefst 76%. Lucht-luchtwarmtepompen waren het meest populair, goed voor meer dan de helft (56%) van de verkochte exemplaren. Ze worden gevolgd door lucht-waterwarmtepompen met 39%. Die zijn wat minder duur dan het eerste type, en vooral populair bij nieuwbouw of complete renovaties. Water-water (hydrothermische) en bodemwater (geothermische) warmtepompen kennen momenteel nog een beperkte vraag.

De populariteit van warmtepompen toont een interesse van de consument om over te stappen naar groenere verwarmingsoplossingen. We kunnen verwachten dat de populariteit zich in 2024 zal verderzetten dankzij de verlengde btw-verlaging naar 6% in woningen jonger dan 10 jaar.

Vraag naar zonnepanelen aanzienlijk gedaald

De grootste daling in 2023 ligt bij de vraag naar zonnepanelen. Vooral in Vlaanderen zien we een daling ten opzichte van 2022 (-33%). Maar ook het Waalse gewest blijft niet gespaard met een daling van 13%. Deze daling kan deels verklaard worden door het feit dat de regio’s minder financiële steun bieden voor de installatie van zonnepanelen. Hoewel in 2023 een recordaantal zonnepanelen werd geïnstalleerd, gaat dit waarschijnlijk voornamelijk over aankopen uit 2022 die pas later effectief werden geplaatst en gekeurd. Het jaar 2024 belooft opnieuw een uitdaging te worden voor deze sector na het afschaffen van de premie in Vlaanderen, het einde van de terugdraaiende teller in Wallonië en de btw-verhoging in heel België. Wat betreft laadpalen en thuisbatterijen bleef de vraag redelijk stabiel vergeleken met 2022. ​

Vochtbestrijding blijft stabiel

Ook al viel er in de zomer en het najaar van 2023 meer regen dan gemiddeld, toch bleef de vraag naar vochtbehandeling stabiel, zowel in Vlaanderen als in Wallonië.

Isoleren was geen prioriteit

Ondanks de vele mogelijke financiële steun, zowel in Vlaanderen als in Wallonië, zijn de aanvragen voor isolatiewerken in België gedaald. Er kwam een daling bij dakisolatie van 18% in Vlaanderen en 14% in Wallonië. Muurisolatie daalde in Vlaanderen ook (-22%), maar bleef in Wallonië stabiel. De Belgen isoleerden hun woning in 2022 aanzienlijk en isolatie kwam in de lift. Er waren grote stijgingen van spouwmuurisolatie (+ 86%) en dakisolatie (+ 91%). Het lijkt erop dat ze in 2023 een kleine pauze namen.

Meer vraag naar dakwerken

Belgen blijven investeren in dakwerken, de vraag steeg zowel in Vlaanderen (+7%) als aan Franstalige zijde (+12%). Een goed geïsoleerd dak opent mogelijks de deur naar meer isolatieprojecten. Dit kan een goede voorbode zijn voor 2024.​

Ramen en deuren krijgen klappen

In Vlaanderen daalden aanvragen voor ramen en deuren lichtjes met 11%. In het noorden van het land bleef de vraag stabieler (+4%). Het makkelijker kunnen aanvragen van premies voor ramen en deuren in Wallonië kan verklaren waarom de sector hier minder benadeeld werd.

Veranda’s, badkamers en gevelwerken waren populair in 2023

De energiecrisis in 2022 had een positieve invloed op duurzame sectoren, maar verlaagde de vraag naar andere bouw – en renovatieprojecten. In 2023 zien we dat de Belg opnieuw gaat investeren in esthetische projecten. Veranda’s noteerden in Vlaanderen een stijging van de vraag (+14%). Ze vormen een perfecte oplossing die de Vlaming heeft weten te verleiden: genieten van zomerse temperaturen terwijl je toch beschermd bent van de regen. Ook badkamers krijgen opnieuw een centrale rol in het leven van de Belgen. Er kwam een stijging van zo’n 17%. Deze groei is voornamelijk te danken aan de verhoogde populariteit in Vlaanderen (+27%). Gevelwerken waren dan weer voornamelijk in Wallonië populair. Daar zagen ze een groei van 12%.

Offerteplatform Bobex doet het goed

Ondanks een algemene daling op de markt meldt Bobex voor het vierde jaar op rij een groei, met dit jaar een indrukwekkende toename van 38% in inkomsten. Deze prestatie is toe te schrijven aan de aanzienlijke vraag van bouwbedrijven, die actief op zoek gaan naar nieuwe klanten. De bedrijven zoeken meer dan ooit naar projecten, en zijn bereid hier meer voor te betalen. Dit leidt tot een stijging van de prijzen. Er is een afname bij de vraag van consumenten in bepaalde categorieën, maar de wil om te investeren in bouw en renovatiewerken blijft sterk aanwezig bij de Belgen. Zelfs in tijden van crisis.

Diverse vaardigheden: de sleutel tot succes in 2024

Bobex fungeert als tussenpersoon tussen consumenten en bedrijven. De vraag blijft hoog in vele sectoren en particulieren zijn steeds vastberadener een perfecte match te vinden. Hier ligt de toegevoegde waarde van Bobex: het biedt de mogelijkheid om aanbiedingen van bedrijven te vergelijken, zowel op economisch vlak als niet-economisch.

Dit jaar zal voor de bouwsector ongetwijfeld gekenmerkt worden door een groeiende behoefte aan diversiteit. Meer dan ooit zullen bedrijven zichzelf moeten heruitvinden en nieuwe vaardigheden leren. Ondernemers uit de bouwsector hebben er, bijvoorbeeld door de forse daling van de vraag naar zonnepanelen, alle belang bij om meerdere diensten te kunnen aanbieden. Bobex, genomineerd voor de prestigieuze Trends Gazellen 2024, is hier de ideale partner om op de hoogte te blijven van alle veranderingen binnen de bouw- en renovatiesector.

Bobex.com is genomineerd voor de prestigieuze Trends Gazellen 2024!

Trends-Tendances
2023
trends_gazellen_2024_gold.png
De redactie van Trends Magazine selecteert dit jaar voor 23ste keer de Trends Gazellen. Gazellen zijn snelgroeiende bedrijven die als een inspirerend rolmodel dienen voor andere bedrijven. Gazellen zijn snelgroeiende bedrijven, bovendien vormen ze een integraal onderdeel van ons economisch landschap. Deze competitieve ondernemingen hebben een positieve invloed op het ondernemingsklimaat in hun regio. Het zijn krachtbronnen van innovatie en werkgelegenheid. Een bekroning tot Trends Gazellen wordt door de ondernemingswereld gekoesterd omwille van de nationale bekendheid én regionale erkenning. Trends Gazelle word je op basis van harde groeicijfers: Groei in Omzet (Toegevoegde waarde), Personeel en Cash-flow

Jean-Louis van Marcke is successvol met Bobex in Brussel

Krant van West-Vlaanderen
2023

Zonen en dochters van: Jean-Louis Van Marcke (Bobex.com) rijdt prachtig parcours

Made in
2023
20230921_Made-in-West-Vlaanderen_Jean-Louis-Van-Marcke-page-001-min-scaled.jpg

Consument schuift met energie-investeringen

HLN
2023
062023-Bobex-HLN.jpg

Energiecrisis doet Belg anders (ver)bouwen

HLN
2022
Energiecrisis-doet-Belg-anders-verbouwen.jpg

Wat u moet weten als
u zonnepanelen wilt plaatsen

De Tijd
2022

Met de stijgende elektriciteitsprijzen wordt de terugverdientijd van zonnepanelen almaar korter. De
investering lijkt een no-brainer voor wie ze aankan, maar roept heel wat praktische vragen op.

Voor velen is de energiefactuur de voorbije maanden meer dan verdubbeld of zelfs verdrievoudigd. Een
neveneffect van de hoge energieprijzen is dat de terugverdientijd van energiezuinige investeringen fors
is ingekort.

Dat resulteert in een verhoogde vraag en langere levertermijnen bij installateurs van zonnepanelen. ‘De
levertermijnen lopen bij sommige installateurs op tot 4 maanden, al zijn er ook nog die voldoende
voorraad hebben’, zegt Jean-Louis Van Marcke, de CEO van de prijsvergelijker Bobex.com. De levertermijn
is maar een van de vele vragen die rijzen bij wie zonnepanelen overweegt. We beantwoorden enkele veel
gestelde vragen.

Waarop moet ik letten als ik zonnepanelen kies?

De keuze aan zonnepanelen en fabrikanten is de voorbije jaren zo opgelopen dat het er voor gebruikers
niet eenvoudiger op geworden is. Frédéric Dumalin, manager van de organisator van groepsaankopen
iChoosr, hanteert drie parameters bij de keuze: de fabrikant en het product, de installateur en de
persoonlijke situatie.

“Sommigen schuwen Chinese producenten, maar vergeten vaak dat de zonnepanelen van vele Europese spelers
ook vol zitten met Aziatische onderdelen. Belangrijker dan de afkomst is dat de producenten voldoen aan
de Tier 1-vereisten.”, Frédéric Dumalin, Manager iChoosr, organisator van groepsaankopen

U kiest het best voor een Tier 1-producent. Die moet aan gereglementeerde kwaliteitsniveaus voldoen.
Daarbij is de afkomst van de producent niet zo belangrijk. ‘Sommigen schuwen Chinese producenten. Maar
vaak wordt vergeten dat de zonnepanelen van vele Europese producenten ook vol zitten met Aziatische
onderdelen. Belangrijker dan de afkomst is dat de producenten voldoen aan de Tier 1-vereisten’, zegt
Dumalin. Voor de omvormer, het toestel dat de gelijkstroom van de panelen omzet naar de wisselstroom die
u in huis kunt gebruiken, gaat u het best voor een producent die op de Synergrid-lijst staat.

Ook speelt de productgarantie een rol. Bij alle producenten krijgt u een minimale garantie van tien
jaar. Sommige producenten bieden productgaranties tot 30 jaar. ‘Die panelen zijn niet noodzakelijk
beter. Sommigen verkiezen de gemoedsrust van een langere garantie, maar weet dat dat vaak doorgerekend
wordt in de prijs’, zegt Dumalin.

Verder krijgt u een rendementsgarantie op de panelen. Die garandeert dat de panelen na X jaar nog
voldoende rendement opleveren. ‘Ook hier zijn de standaarden van kwaliteitsproducenten zo ver
opgeschoven dat de verschillen tussen panelen kleiner zijn geworden’, zegt Dumalin.

Wie een fabrikant gekozen heeft, gaat het best in zee met een installateur met ervaring, financiële
stabiliteit en een dienst na verkoop. Wie aanspraak op de zonnepanelenpremie van de Vlaamse overheid
wilt maken, moet een installateur kiezen met een certificaat van bekwaamheid (RESCert). De lijst met
erkende installateurs is te vinden op www.rescert.be.

Ten slotte speelt de persoonlijke situatie een belangrijke rol bij de keuze van zonnepanelen. Hebt u
voldoende dakoppervlakte, hebt u een elektrische wagen, valt er soms schaduw op het dak door bomen? Al
die elementen bepalen hoe groot het vermogen van de panelen en de volledige installatie moet zijn, en of
u moet opteren voor zonnepanelen die parallel staan in plaats van in serie.

Is het interessant om zonnepanelen via een groepsaankoop te kopen?

Via een groepsaankoop kunt u vaak besparen. Bovendien kiezen specialisten de gekochte zonnepanelen. Maar
er zijn ook aandachtspunten. Door de focus op de prijs liggen de garantieniveaus misschien niet zo hoog
als u wenst. En weet dat u bij een groepsaankoop de installateur van de panelen niet kunt kiezen.

Ook is het eerste prijsvoorstel vaak gebaseerd op een ‘gemiddelde’ woning. Pas na een bezoek ter plaatse
kan de leverancier een offerte op maat maken. Als uw woning dan niet zo gemiddeld blijkt te zijn, kan de
definitieve factuur hoger uitvallen. Standaard krijgt u bijvoorbeeld een voorstel voor zonnepanelen in
serie. Maar als delen van uw dak regelmatig in de schaduw liggen, dan is een (duurdere) installatie in
parallel aan te raden.

Het voordeel van een groepsaankoop is dat die vrijblijvend is. U bent niet verplicht erop in te gaan als
u niet met het persoonlijke voorstel akkoord gaat.

In hoeveel jaar zijn mijn zonnepanelen terugverdiend?

De berekeningen lopen uiteen. Conservatief berekend kunt u met de huidige stroomprijzen op de
termijnmarkt een doorsnee-zonnepaneleninstallatie van 5.500 euro al terugverdienen in 2,5 jaar. Enkele
jaren geleden lag de terugverdientijd op 7 à 10 jaar. De reden voor de kortere terugverdientijd is
dubbel. Door de hogere tarieven spaart u niet alleen meer geld uit voor de elektriciteit die u niet van
het net haalt. Daarnaast krijgt u meer betaald voor de overtollige elektriciteit die u op het net zet.
Ook die prijzen zijn gestegen.

Wie een digitale meter heeft, krijgt een lagere prijs voor de elektriciteit die hij op het net zet
(injectietarief) dan voor de stroom die hij van het net afneemt (afnametarief). Maar dat prijsverschil
wordt steeds kleiner. Dat komt omdat u bij afname niet alleen de elektriciteit betaalt, maar ook
netkosten, heffingen, bijdragen en btw. Het injectietarief is alleen gelinkt aan de elektriciteitsprijs.

Wie bepaalt de prijs voor de elektriciteit die ik op het net zet, en verschilt die per leverancier?

Een energieleverancier is vrij het injectietarief te bepalen. Wettelijk zijn de leveranciers zelfs niet
verplicht zo’n vergoeding te geven. Wie zonnepanelen en een digitale meter laat installeren, vergelijkt
dus het best het afname- en het injectietarief. U moet niet noodzakelijk kiezen voor de aanbieder met
het hoogste injectietarief. Veel hangt af van uw verbruiksprofiel en de grootte van uw
zonnepaneleninstallatie. Als u heel veel overtollige stroom produceert, is het belang van het
injectietarief uiteraard groter dan als u al uw zonne-energie zelf opsoupeert.

Sinds 1 juli kunt u ook beslissen om uw te veel geproduceerde energie te verkopen aan buren, familie of
vrienden in plaats van aan een energieleverancier. Het voordeel is dat u een hogere prijs kunt bedingen
dan die de energieleverancier biedt. Beide partijen moeten wel over een digitale meter beschikken, en ze
moeten aangesloten zijn bij dezelfde energieleverancier. Die laatste voorwaarde vervalt op 1 januari
2023. Verwacht wordt dat de populariteit van energiedelen dan toeneemt.

Ben ik verplicht een digitale teller te installeren als ik zonnepanelen heb geplaatst?

Nee, u mag de analoge meter met een terugdraaiende teller tijdelijk (tot 2025) behouden. In dat geval
krijgt u hetzelfde tarief voor stroom die u zelf op het net zet als voor de elektriciteit die u van het
net haalt. Dat is gunstiger dan bij de digitale meter, waarbij het injectietarief lager ligt dan het
afnametarief.

De maximale premie voor de installatie van zonnepanelen bedraagt dit jaar 1.500 euro. Voor in 2023
geïnstalleerde installaties valt de maximale premie terug tot 750 euro.

Maar er zijn ook nadelen aan een analoge meter. Zo moet u een prosumententarief betalen. Dat is een
forfaitair bedrag gebaseerd op de capaciteit van de geïnstalleerde omvormers. Dat prosumententarief
betaalt u niet (meer) als u een digitale meter hebt. Bovendien kunt u met een analoge meter geen
aanspraak maken op de Vlaamse premie voor zonnepanelen.

Krijg ik een tegemoetkoming voor de installatie van zonnepanelen?

Vlaanderen biedt een premie voor de installatie van zonnepanelen, in combinatie met een digitale meter.
Het premiebedrag is begrensd tot 40 procent van de investeringskosten (inclusief btw). De premie wordt
berekend op basis van het vermogen van de zonnepanelen zelf. De maximale premie bedraagt dit jaar 1.500
euro. Voor in 2023 geïnstalleerde installaties valt de maximale premie terug tot 750 euro, voor
installaties van 2024 is dat 375 euro.

Daarnaast biedt Vlaanderen de mogelijkheid om renteloos te lenen voor de installatie van zonnepanelen.
Met de MijnVerbouwlening kunt u sinds 1 september de aanvraag doen. Let wel: er is een inkomensgrens. De
lening is weggelegd voor alleenstaanden met een maximaal jaarinkomen van 46.170 euro, of voor
alleenstaanden met één persoon te laste of koppels zonder persoon ten laste met een gezamenlijk
jaarinkomen van maximaal 65.960 euro. Per persoon ten laste wordt de inkomensgrens met 3.700 euro
verhoogd.

Worden zonnepanelen duurder?

Volgens de sectorfederatie van hernieuwbare energie zijn de prijsstijgingen relatief beperkt gebleven.
‘Zonnepanelen zijn 10 à 15 procent duurder dan 24 maanden geleden’, zet Dirk Van Evercooren van de
sectorfederatie ODE Vlaanderen. ‘Maar weet dat de prijzen van zonnepanelen 15 jaar voortdurend gedaald
zijn. De prijsstijging van zonnepanelen weegt ook niet op tegen de enorme stijging van de
elektriciteitstarieven. Een investering in zonnepanelen is eigenlijk een no-brainer voor wie ze aankan.’

Zijn zonnepanelen interessant als ik overdag niet thuis ben?

Hoe meer elektriciteit u rechtstreeks verbruikt van uw eigen zonnepanelen, hoe hoger het rendement van
uw installatie. Maar dat betekent niet dat zonnepanelen oninteressant zijn als u weinig thuis bent.
Omdat u een vergoeding krijgt voor de elektriciteit die u op het net zet, brengen ze ook op als u van
huis bent.

“We zien almaar meer oost-westopstellingen, waarbij de helft van de panelen op de oostkant ligt en de
andere helft op de westkant. Zo brengen uw zonnepanelen al van ‘s ochtends vroeg op.”, Dirk Van Evercooren, CEO sectorfederatie ODE Vlaanderen.

Wie overdag niet thuis is, kan het rendement van zijn zonnepanelen verhogen door ook een thuisbatterij
te plaatsen. In die batterij kunt u uw overtollige stroom opslaan in plaats van hem naar het net te
sturen. U kunt die stroom dan gebruiken wanneer de zon niet of minder schijnt. Dat bespaart u dure
stroom die u van het net moet afnemen.

Hebben zonnepanelen zin als mijn dak niet zuidgericht is?

Zonnepanelen die op het zuiden gericht zijn, zullen tijdens de dag het langst in de zon liggen. Maar u
kunt ook zonnepanelen laten leggen als uw dak niet zuidgericht is. Om het rendement van uw zonnepanelen
te maximaliseren is het belangrijk dat de panelen van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat elektriciteit
opwekken. ‘Daarom zien we steeds meer oost-westopstellingen, waarbij de helft van de panelen op de
oostkant ligt en de andere helft op de westkant. Zo brengen uw zonnepanelen al van ‘s ochtends vroeg
op’, zegt Van Evercooren. ‘Over het hele jaar bekeken zal de productie misschien iets lager liggen dan
bij een pure zuidopstelling, maar het rendement van de zonnepanelen zal hoger liggen.’

“De toestand van het dak is vaak niet goed bij kandidaat-klanten. We raden hen aan dat eerst aan te
pakken voor ze zonnepanelen laten plaatsen.”, Jean-Louis Van Marcke, CEO Bobex.com.

Minstens even belangrijk als de oriëntatie is de toestand van het dak. ‘Vaak is de toestand niet goed.
Soms gaat het om een oud dak, soms om een dat niet-geïsoleerd is. We raden kandidaat-klanten aan dat
eerst aan te pakken, voor ze zonnepanelen laten plaatsen’, zegt Van Marcke.

Kunnen zonnepanelen ook op andere plaatsen geïnstalleerd worden?

U kunt zonnepanelen ook plaatsen op andere delen van uw huis, zoals een bijgebouw, een gevel of een
tuinhuis. Zonnepanelen vereisen geen omgevingsvergunning als ze geïntegreerd worden in een hellend dak,
of op een plat dak als ze niet meer dan een meter boven de dakrand komen. In een tuin met voldoende zon
en ruimte kunnen de panelen op de grond staan. Zonnepanelen in de tuin kunnen worden vrijgesteld van een
vergunning als ze voldoen aan de regels van niet-overdekte constructies.

Wat als ik in een appartement woon?

Technisch is het zeker mogelijk zonnepanelen te installeren op het dak van een appartementsgebouw. Maar
in de praktijk is het niet makkelijk dat voor eigen verbruik te doen. Het dak van een appartementsgebouw
is gemeenschappelijk. Beslissingen over de gemeenschappelijke delen worden door alle eigenaars samen
genomen op de algemene vergadering van de vereniging van mede-eigenaars (VME). Momenteel worden
zonnepanelen op een appartementsgebouw vooral gebruikt voor de gemeenschappelijke delen, zoals de lift
en de verlichting in de inkomhal.

Moet ik aan mijn energieleverancier laten weten dat ik zonnepanelen heb geplaatst?

Wie zonnepanelen heeft geplaatst, is verplicht die te laten keuren door een erkende keurder. Vervolgens
moet de installatie aangemeld worden bij de netbeheerder Fluvius. Via de aanmelding weet Fluvius op
welke punten elektriciteit in het net stroomt. Op basis van uw gemelde vermogen wordt uw
prosumententarief vastgelegd, als u vasthoudt aan een analoge meter. Fluvius zal u ook voorstellen over
te schakelen naar een digitale meter. Die overschakeling is een noodzaak om de premie te kunnen
aanvragen.

Kan een leverancier extra kosten aanrekenen als ik de terugdraaiende teller behoud?

Onlangs raakte bekend dat de energieleverancier Mega een extra forfait zal aanrekenen aan cliënten die
vasthouden aan de terugdraaiende teller. Op die manier wil Mega de extra onevenwichtskosten doorrekenen
die het moet maken om te verzekeren dat op ieder moment van de dag precies genoeg stroom is aangekocht
om zijn klanten van stroom te voorzien.

‘Bijkomende kosten voor eigenaars van zonnepanelen zijn mogelijk. Neem een (hogere) vaste vergoeding of
bijkomende kosten in functie van het vermogen van de omvormer, zoals Octa+ al probeerde te doen en Mega
doet’, zegt Eric Houtman, Ombudsman voor Energie. ‘Belangrijk voor die bijkomende tarifering is dat ze
op voorhand duidelijk wordt gecommuniceerd aan nieuwe klanten – via de tariefkaart – of aan bestaande
klanten. In het laatste geval moet dat minstens twee maanden voor de einddatum van het lopende contract
bij een contractvernieuwing.’

Offerteplatform Bobex: “Energiecrisis leidt tot rush op zonnepanelen”

Business AM
2022

Zonnepanelen en airco staan hoger dan ooit op de wenslijstjes van verbouwers, stelt CEO Jean-Louis Van Marcke van het offerteplatform Bobex vast. En dat zal nog even zo blijven, voorspelt hij. “Vakmensen die daarin specialiseren, hebben de komende jaren gegarandeerd werk.”

Het matchingplatform Bobex helpt verbouwers bij het vinden van een vakman of installateur. De diensten zijn gratis voor de aanvragers, veelal particulieren die hun woning verbouwen. De vaklui betalen Bobex een vergoeding per ontvangen offerteaanvraag.

Het Brusselse internetbedrijf, dat Van Marcke in 2000 mee oprichtte in volle dotcomhype, heeft dus een uitstekend zicht op de Belgische renovatiemarkt. “Van corona over de haperende toeleveringsketen tot de oorlog in Oekraïne en de energiecrisis, we moeten ons steeds aanpassen aan de veranderende omgeving. Want als je dat als bedrijf niet doet, kom je in de problemen”, zegt de geboren Kortrijkzaan tijdens een gesprek in het Molenbeekse hoofdkwartier van Bobex.

De dure energieprijzen houden iedereen in de ban. Hoe uit zich dat op de renovatiemarkt?

Jean-Louis Van Marcke: “De verbouwers willen massaal af van aardgas en stookolie en zélf hun elektriciteit maken. En dus wil iedereen opeens zonnepanelen op zijn dak, wat logisch is. Maar er is enorm veel vraag en een beperkt aanbod. Wij zien als matchingplatform ook nog maar een deel van de grote vraag, want de vakmensen op ons platform krijgen natuurlijk ook rechtstreekse aanvragen.”

Zijn er lange wachttijden?

“Hoewel het aanbod in zonnepanelen beperkter is dan een paar maanden geleden, hebben we normaal gezien nog voldoende vakmensen actief hierin. Het verschil zal wellicht zijn dat de klanten minder gaan kunnen onderhandelen. Ze gaan niet in contact komen met 4 of 5 partijen maar eerder 1 à 3 partijen op dit moment. We gaan ervan uit dat deze situatie na het bouwverlof in augustus weer gaat verbeteren.”

Eind vorig jaar worstelde de hele bouw- en renovatiesector met een tekort aan materialen. Hoe zit dat vandaag?

“Het is aan het verbeteren. In die periode zetten veel van onze vakmensen zelf een stop op de nieuwe aanvragen, omdat ze geen stock meer hadden – bijvoorbeeld van zonnepanelen uit het Verre Oosten – en er niet snel geleverd kon worden. Dat had onder meer te maken met de fabriekssluitingen door corona in China en de schaarste van computerchips.”

Toch groeide in het coronajaar 2021 de omzet van Bobex met 30 procent in België, wat duidt op grote activiteit bij de verbouwers. Wat is de verklaring?

“Een combinatie van twee factoren. Vooreerst werkten veel mensen van thuis uit, waardoor ze elke dag met de gebreken van hun woning geconfronteerd werden. Ten tweede konden ze vaak niet op reis gaan om coronaredenen. De reisbudgetten werden gebruikt om de woning te renoveren.”

De coronacrisis is dan naadloos overgelopen in de Oekraïne- en energiecrisis.

“Wat betekent dat we ons als matchingplatform steeds moeten aanpassen, want de klantenbehoeften van vandaag kunnen anders zijn dan die van vorig jaar. Er is niet alleen de energiecrisis, maar klimaatverandering.”

“Het is nog onduidelijk hoe dat de renovatiemarkt precies zal veranderen, maar het zal wellicht tot nieuwe diensten leiden, bijvoorbeeld om de hitte te bestrijden of om wateroverlast of bosbranden tegen te gaan. Een trend is wel al duidelijk: de vraag naar airco is sterk gestegen de voorbije twee jaar, terwijl dat vroeger heel uitzonderlijk was voor een particuliere woning.”

“Ook de warmtepomp komt op, maar is met een prijskaartje van 5.000 tot 20.000 euro voorlopig nog altijd heel duur. De mensen rekenen uit hoelang het duurt vooraleer ze hun investering terugverdiend hebben en moeten soms veel geduld hebben. Misschien gaat dat veranderen als er subsidieregelingen voor komen, want dat verandert natuurlijk het hele financiële plaatje.”

Wat zou u jongeren met technische aanleg aanraden als specialisatie?

“In de technieken waar we het over hadden – warmtepompen, zonnepanelen en airconditioning – zit enorm veel toekomst. Vroeger waren we actief in Zweden, dat tien jaar voorloopt op België. Ik leerde twee woorden, omdat die steeds maar terugkeerden: solpaneler en värmepumpar. Een warmtepomp is daar al jaren doodnormaal. Maar ook in traditionelere afwerkingsklussen – schilderen, elektriciteitswerken – zal de vraag hoog blijven.”

“Nog een tip voor de jonge Vlaamse vakmensen: leer Frans. In Wallonië zijn de woningen veel minder geïsoleerd dan in Vlaanderen. Dubbelglas, hetzelfde verhaal. Voor glazenzetters of verkopers van raamprofielen liggen daar dus nog grote opportuniteiten.”

U staat intussen 22 jaar aan het hoofd van Bobex. Is dat niet erg lang voor een internetbedrijf? De stichters van pakweg Uber of Twitter zijn al helemaal verdwenen uit hun bedrijf.

“Pompen en zo snel mogelijk de grootste zijn, dat was rond 2000 de ingesteldheid van veel internetbedrijven. Veel stichters van toen zijn inderdaad al vertrokken en naar een volgend project overgestapt.”

“Wij hebben het na enige tijd anders aangepakt. We zijn op de rem gaan staan, om er eerst voor te zorgen dat we winstgevend zijn. Onze internationale expansie hebben we ook teruggeschroefd. Daarna zijn we organisch gegroeid (de bedrijfswinst van de Bobex-bedrijven bedroeg meer dan 500.000 euro in 2021, red.).”

Online platformen hebben het vaak over scalability of schaalbaarheid, met een minimum aan extra investeringen snel internationaal groeien.

(glimlacht) “Over de vraag of we scalable zijn, hebben al veel discussies gevoerd in onze raad van bestuur. Bij een internetbedrijf zou je denken: ‘Een server, twee IT’ers en hup, we zijn vertrokken.’ Maar wij zijn een atypisch internetbedrijf, want we contacteren onze aanvragers telefonisch en dat vergt mankracht, want we verwerken 35.000 aanvragen per maand. Bobex telt 60 medewerkers, waaronder slechts 3 IT’ers. We zijn dus eerder een dienstenbedrijf.”

“Bovendien zijn er aan de kant van de vakmensen en installateurs maar weinigen die over de grenzen heen werken. Voor trapliften werken we samen met het Duitse ThyssenKrupp, maar dat blijft een uitzondering.”

Bobex is gevestigd aan het kanaal in Sint-Jans-Molenbeek, een gemeente die vaak negatief in de publiciteit komt. Hoe is het hier ondernemen?

“Het klopt dat Molenbeek bij sommigen bepaalde connotaties oproept, maar onbekend is onbemind. Ik vind het hier alvast aangenaam werken. We hebben nooit problemen gehad. Het is alleen jammer dat het gemeentebestuur niet ondernemersgezind is. In plaats van iets te doen om bedrijven aan te trekken, heb ik de indruk dat ze het tegenovergestelde doen.”

U loopt in november de marathon van New York. Is ondernemen ook een marathon?

“Wat mij betreft wel. Ik geloof meer in langetermijnrelaties en ook veel van onze personeelsleden zijn al heel lang aan boord. We namen recentelijk het Nederlandse digital marketing-platform verbouwkosten.com over. Het klikte, omdat ze dezelfde langetermijnrelaties met klanten en medewerkers beogen.”

Bobex volgt een eerder klassiek groeiparcours?

“Is dat te conservatief, te voorzichtig, te Belgisch? Ik ben er vast van overtuigd: hadden we het niet zo gedaan, dan bestonden we niet meer.”

Prijsvergelijker Bobex neemt verbouwkosten.com over

De Tijd – Bloovi – BouwenWonen – DVO
2022

Brussel 15 juni 2022 – Bobex.com – Bobex, een Belgische prijsvergelijker voor bouw en renovatie, koopt zijn Nederlandse sectorgenoot verbouwkosten.com voor een onbekend bedrag.

Verbouwkosten.com is een website waar consumenten terecht kunnen met vragen over bouwen en renoveren. Het internetbedrijf uit Den Bosch, dat 15 jaar geleden is opgericht door Peter Viveen, bereikt jaarlijks 4 miljoen unieke bezoekers.

‘Zij trekken elke maand 300.000 Nederlandse en 60.000 Vlaamse consumenten met bouwprojecten aan op hun adviesplatform. Wij kunnen deze bezoekers nu helpen een stap verder te gaan en ook offertes op maat te bieden voor hun bouwprojecten. Dankzij deze verticale integratie kunnen wij ons netwerk van duizenden vakmensen meer en betere projecten aanleveren’, zegt Jean-Louis van Marcke, de oprichter en CEO van Bobex.

De overname van de website komt enkele maanden na de overname van het online renovatienetwerk SVH en van het Franse Renowizz, begin vorig jaar. Financiële details van de Nederlandse overname zijn niet bekend, maar oprichter Viveen blijft volgens een persbericht aandeelhouder van Verbouwkosten.com, en zal actief blijven in het bedrijf.

Prijsvergelijkers die gefocust zijn op de bouw doen momenteel goede zaken, als gevolg van de inflatie en de schaarste aan bouwmaterialen. Vorig jaar groeiden we met 30 procent in België en bijna 60 procent in Nederland’, zegt Van Marcke.

Bobex neemt Nederlandse sectorgenoot Verbouwkosten over

Persbericht
2022

Drie overnames op anderhalf jaar tijd voor Belgisch internetsucces

Bobex, de grootste Belgische vergelijkingssite voor offertes bij bouw- en renovatiebedrijven, zet zijn overnametocht gestaag verder en neemt het Nederlandse Verbouwkosten BV over. De sectorgenoot is een gevestigde waarde in Nederland en één van de grootste klusnetwerken in de Benelux. Met deze overname versterkt Bobex zijn positie in Nederland en zijn leidende positie in de Benelux. Op Verbouwkosten.com kunnen consumenten terecht met al hun vragen over bouwen en renoveren. Bobex wil met zijn derde overname op anderhalf jaar tijd nog meer inzetten op duurzame sectoren. Eerder dit jaar nam het al het online renovatienetwerk SVH over en begin 2021 het Franse Renowizz.

Uniek bouwnetwerk

Met maar liefst 4 miljoen unieke bezoekers per jaar, is Verbouwkosten een gevestigde waarde voor Nederlandse bouwers en verbouwers, die er terechtkunnen met al hun vragen. “Het team digitale marketers uit ‘s-Hertogenbosch heeft een enorme expertise in huis op het vlak van online content en advies over bouwprojecten in en rond het huis”, vertelt Jean-Louis van Marcke, oprichter en CEO van Bobex. “Zij trekken elke maand 300.000 Nederlandse en 60.000 Vlaamse consumenten met bouwprojecten aan op hun adviesplatform. Wij kunnen deze bezoekers nu helpen om een stap verder te gaan en ook offertes op maat te krijgen voor hun bouwprojecten. En dankzij deze verticale integratie zullen wij ons netwerk van duizenden vakmensen nog meer en betere projecten kunnen aanleveren”, vervolgt Jean-Louis van Marcke.

“Geen sprint maar een marathon”

Peter Viveen, oprichter van Verbouwkosten: “Het is een groot compliment voor mezelf en het hele team van Verbouwkosten dat Bobex interesse heeft getoond in het bedrijf dat ik 15 jaar geleden opgestart heb. Dankzij deze samenwerking zullen we onze duizenden geïnteresseerde bezoekers met bouwplannen dagelijks snel kunnen helpen met het vinden van de juiste vakman.”

Verbouwkosten blijft trouwens opereren in de huidige vorm en locatie. “Ik blijf actief en aandeelhouder, want ik geloof in dit uniek project”, vervolgt Peter Viveen. “Ook buiten het werk hebben we nauwe banden, daar Jean-Louis en andere Bobex collega’s ook fervente hardlopers zijn. Vorig weekend liepen wij samen de 20 km van Brussel, en binnenkort gaan we ook weer marathons lopen”. Jean-Louis van Marcke bevestigt: “Inderdaad, we delen dezelfde passie maar ook dezelfde langetermijnvisie. Wij bieden kwaliteit aan en willen langetermijnrelaties met onze klanten, medewerkers en partners. Het is geen sprint maar een heuse marathon.”

“Elk nadeel heb se voordeel”

Dat de bouwsector momenteel kreunt onder prijsstijgingen, is geen geheim. Vaak zijn ze een gevolg van de schaarste van materialen en de inflatie. Bouwwerken worden stilgelegd omdat er aan de afgesproken prijs niet meer gebouwd kan worden. Offertes zijn niet langer betrouwbaar en vaklui zijn vaak bezet of onderbemand. Een tendens die Bobex geen windeieren legt, want door prijzen te vergelijken op Bobex.com kunnen bouwers en verbouwers enorm veel geld besparen, tot wel 40 procent op een aankoop.

“Wij zijn een kwalitatieve datingsite voor (ver)bouwers en vaklui”, vertelt Jean-Louis van Marcke. “Bobex zorgt voor de ideale match, op basis van criteria zoals de beschikbaarheid van een vakman, zijn expertise, zijn betrouwbaarheid en uiteraard de specifieke behoefte en de voorkeuren van de verbouwer. Wij zijn matchmakers en brengen de twee partijen met elkaar in contact. De klant krijgt een overzicht van de vakman, met reviews en recensies en een historiek op het platform. Zo verliest er niemand tijd en zorgen we voor een ideale kwalitatieve ‘date’. Hierin zijn wij uniek.”

“Omzetgroei is goed, maar rendabele groei is nog beter”

Bobex.com bestaat al 22 jaar en kan gerust een van de weinige Belgische internetsuccessen genoemd worden. Met de overname van Verbouwkosten is de Brusselse tech-speler niet aan zijn proefstuk toe. Het Franse Renowizz en het Belgische renovatienetwerk SVH werden al eerder ingelijfd. “Vorig jaar groeiden we 30 procent in België en bijna 60 procent in Nederland”, vertelt Jean-Louis Van Marcke. “Maar wij willen op een slimme en rendabele manier groeien. Veel omzet draaien met veel verlies interesseert ons niet. Vandaar dat we heel selectief zijn bij onze overnames. We willen verder groeien in Nederland en Frankrijk en ook andere overnames sluiten we niet uit, we blijven de markt scannen voor andere opportuniteiten.”

Offertevergelijker Bobex koopt klusnetwerk SVH

Persbericht
2022

Brussel 25 januari 2021 – Bobex.com – de grootste Belgische vergelijkingssite voor offertes bij bouw- en renovatiebedrijven – doet opnieuw een overname. Het neemt het online renovatienetwerk SVH van Sam Van den Haute over. De overname kadert in de groeiplannen van Bobex, om nog meer actief te zijn in alle duurzame sectoren. Eind 2020 nam Bobex ook al de het Franse Renowizz (ex-Companeo) over.

Bouwplatform rond informatie en offertes

Het SVH bouwplatform is een uitgebreid informatiekanaal van gespecialiseerde websites in de bouwwereld. Particulieren vinden er antwoorden op al hun vragen voor het bouwen en verbouwen van hun woning. Maar de bezoekers kunnen voortaan ook meteen in contact komen met de juiste vakmensen in hun regio via het uitgebreide Bobex netwerk van duizenden gekwalificeerde vakmensen. ‘Het SVH klusnetwerk geeft ons toegang tot nieuwe kennis in de bouwwereld en tot nieuwe kanalen. We komen nu ook dagelijks in contact met duizenden nieuwe geïnteresseerde bezoekers met bouwplannen. En wij kunnen nu al die mensen helpen met het vinden van de juiste vakman.’ zegt Dick Boelens, Marketing Manager van Bobex.

Krapte op de markt

‘In 2022 is het vaak niet eenvoudig om de juiste vakman te vinden, doordat de agenda’s van de specialisten vaak maandenlang vol zitten, maar ook door de schaarste aan bouwmaterialen. Bovendien is er de onzekerheid omtrent de prijzen van de materialen door de oplopende inflatie, wat offertes onzeker of soms onnauwkeurig maakt. Het Bobex platform biedt hiervoor een passende oplossing, daar wij de matching gaan doen voor elk project op basis van een veelheid aan criteria, zoals de beschikbaarheid van elke vakman, maar ook zijn specialiteiten en werkgebied, en uiteraard de behoeften en voorkeuren van elke klant. Op deze manier kunnen wij een unieke kwalitatieve match doen per project. Wij brengen de twee partijen in contact en de klant krijgt ook een volledig transparant overzicht van elke vakman, met al zijn reviews en recensies, maar ook zijn volledige historiek op het platform. Op deze manier verliest er niemand tijd en zorgen we voor een ‘ideale date’’, vervolgt Dick Boelens.

Internationaal

Bobex.com werd meer dan twintig jaar geleden opgericht als een van de eerste online offertevergelijkingsplatforms in Europa. Oprichter Jean-Louis Van Marcke: ‘We willen onze expansie verder zetten. In België, maar ook in het buitenland willen we groeien. In Brussel zijn we uniek gepositioneerd om de Franse en Nederlandse markten verder uit te bouwen door onze unieke kennis en nabijheid van de Franse en Nederlandse markten en culturen. Als je bedenkt dat 90 procent van de verkoop in de bouwsector vandaag voortkomt uit mond-tot-mondreclame, is er nog enorm veel potentieel voor de online ‘match-making’. De 10 procent die de weg al heeft gevonden naar online platformen en offertevergelijkers zal sterk groeien in de komende jaren.’

Corona cocooning boost

Corona zette het bedrijf in 2020 even onder druk, maar toch bleven de omzet en marge groeien. ‘In 2021 stegen we opnieuw heel sterk”’, zegt Van Marcke. ‘Corona deed de vraag bij consumenten sterk stijgen. De eindconsument zat meer thuis, had meer tijd en sommigen konden sparen en meer uitgeven aan een renovatie.’

DVO.BE

Bobex.com N.V. (Brussel) , de Belgische vergelijkings-site voor offertes bij bouw- en renovatiebedrijven, neemt het on-line renovatienetwerk SVH van Sam Van den Haute over. De overname kadert in de groeiplannen van Bobex om nog meer actief te zijn in alle duurzame sectoren.

Offertevergelijker Bobex neemt activiteiten van Franse Renowizz over

Datanews Knack – Computable.nl – De Tijd – HLN
2020

Datanews – Knack

Bobex, een grote Belgische site om offertes te vergelijken, neemt de commerciële activiteiten van het Franse Renowizz over. Dat bedrijf is de nummer vier op de Belgische markt van vergelijkingssites en was een rechtstreekse concurrent van Bobex.

Computable

Bobex, de Belgische vergelijkingssite voor bouwoffertes, neemt zijn Franse concurrent Renowizz over. Het is een aanzet voor groei in Europa en mogelijk Nederland, vertelt directeur Jean-Louis Van Marcke.

De Tijd

bobex-tijd.jpg

HLN

bobex-hln.jpg

Vrijwilligers bouwen IT-platform voor hulp tijdens corona

De Tijd
2020

Brussel – 17 april 2020

Dankzij www.help-coronavirus.be, het eerste grote ‘matching’ platform voor aangeboden hulp tijdens de coronacrisis, kunnen bedrijven en vrijwilligers beter inspelen op de specifieke behoeften van ziekenhuizen en andere organisaties.

‘Als online offertevergelijkingsplatform heeft Bobex veel ervaring met het matchen van vraag en aanbod tussen bedrijven’, stelt Jean-Louis Van Marcke, de CEO van Bobex. ‘Binnen het bedrijf hebben we samen nagedacht over hoe we onze technologische expertise kunnen gebruiken in de strijd tegen COVID-19, en al heel snel is een enthousiast team van vrijwilligers beginnen te werken aan een gloednieuw IT-platform om vraag en aanbod voor coronahulp in recordtempo op elkaar af te stemmen.’

Gratis online platform

‘Veel ziekenhuizen, rusthuizen en overheden worden overspoeld met voorstellen van bedrijven, organisaties en individuen die hun steentje willen bijdragen in de strijd tegen het coronavirus’, zegt Bobex. ‘De verwerking van al die initiatieven, groot en klein, kost echter tijd. Veel bedrijven en vrijwilligers weten niet waar ze hun aangeboden hulp kenbaar kunnen maken om mensen in nood te helpen. Daardoor is dus het risico reëel dat goede bedoelingen nooit zullen worden gerealiseerd.’

‘Een team van vrijwilligers bij Bobex heeft een IT-platform gebouwd om snel en efficiënt te reageren op de aangeboden hulp tijdens de coronacrisis.’ JEAN-LOUIS VAN MARCKE, CEO VAN BOBEX

Via het gratis online platform van Bobex maken organisaties hun specifieke behoeften kenbaar aan het grote publiek en kunnen ze ook het aanbod inkijken van bedrijven. Dat kan variëren van een bio-ethanolbedrijf dat 40.000 liter handreinigingsgel wil aanbieden tot een autodistributeur die gratis auto’s ter beschikking wil stellen.

Meer info op: www.bobex.be

Elke oplossing gaat vergezeld van een beschrijving van de diensten of goederen, de locatie van het bedrijf dat de dienst aanbiedt en een contactpersoon. Op deze manier hoopt de website alle partijen op een efficiënte manier bij elkaar te brengen. Het samenwerkingsplatform is volledig gratis, open en transparant.

#SamenTegenCorona: al voor meer dan 165.000 euro aan horecawaardebonnen gekocht

HLN
2020

8 april 2020

Samen Tegen Corona! Het coronavirus heeft ons dagelijkse leven veranderd. We moeten meer afstand nemen, maar gelukkig staan we er niet alleen voor. Wil je mensen die zorgen of in quarantaine zitten steunen met een videoboodschap, of heb je een idee om je medemens te helpen, deel dan jouw initiatief, een hartverwarmende video, foto of bericht op sociale media met de hashtag #samentegencorona.

Crowdfundingsactie Cheer for Champions

Verschillende organisaties slaan de handen in elkaar en starten met een nationale crowdfundingsactie voor mentale ondersteuning in de zorg. Onder meer Ann Lemmens, Sean Dhondt, Gène Thomas, Leen Dendievel en Yanina Wickmayer zetten hun schouders onder ‘Cheer for Champions’ en roepen op om voor onze helden te supporteren met een gift. Met die giften biedt Cheer for Champions gratis mentaal-emotionele eerstelijnshulp aan de zorgverleners via de vzw Coaching for Heroes. Op de website kunnen zorg- en hulporganisaties ook zelf een pagina aanmaken om fondsen te werven voor hun eigen projecten rond mentale weerbaarheid.

165.000 euro horecawaardebonnen

Op vrijdag 3 april werd horeca-comeback gelanceerd, een online platform waarop iedereen zijn of haar favoriete café of restaurant kan steunen door waardebonnen aan te kopen.

Ondertussen zijn al meer dan 4.300 zaken geregistreerd op het platform, werden er bijna 4.000 waardebonnen aangekocht en staat de teller op meer dan 165.000 euro.

Matchingplatform voor helpers en organisaties

Vandaag lanceert een team vrijwilligers bij het Belgische bedrijf Bobex het eerste grote matchingplatform voor coronahulp. Bedrijven, organisaties of individuen kunnen er hun hulp aanbieden, en ziekenhuizen of andere organisaties kunnen er al hun aanvragen plaatsen. Op de website staat een handig overzicht van alle aanbiedingen en aanvragen, zodat partijen die ‘matchen’ snel met elkaar in contact kunnen komen.

Gratis sushi voor de zorg

Op dinsdag en donderdag krijgen de mensen die in de Aarschotse zorgsector werken een gratis sushimaaltijd. Bipan Gurung baat het sushirestaurant Shokudo uit in Aarschot en is fel begaan met de mensen die werken in de zorgsector. Als dankbetuiging voor hun harde werk maakt hij 600 sushimaaltijden klaar om uit te delen aan eenieder uit die sector. “Dinsdag bezorgden wij er al 300 en vandaag zijn we druk in de weer om de 300 andere voor te bereiden. Donderdagochtend verdelen we die dan, onder andere aan mensen van het Wit-Gele Kruis en een zorgcentrum in Rillaar. In totaal bezorgen we maaltijden op een vijftal locaties. We willen hen op die manier aanmoedigen in deze toch wel heel moeilijke tijden”, vertelt de restauranthouder.

Tachtig elektrische wagens gekocht via groepsaankoop

De Standaard – Trends Knack – Vrt – HLN – Het Nieuwsblad
2019

Vijf procent van de geïnteresseerden in de groepsaankoop gelanceerd door Vlaams minister Lydia Peeters (Open VLD), kocht ook effectief een elektrische wagen.

Elektrisch rijden toegankelijker maken via een groepsaankoop, dat was de bedoeling van minister Lydia Peeters, die in januari het initiatief lanceerde. Het was geen groepsaankoop in de klassieke zin van het woord: de prijzen stonden op voorhand vast, maar lagen wel onder de catalogusprijs. De kortingen waren vergelijkbaar met die op het Autosalon. Vier types van elektrische wagens konden zo goedkoper worden aangeschaft: de Peugeot Ion, de ­Renault Zoe, de Nissan Leaf en de Hyundai Kona EV.

Intussen heeft de formule geleid tot 80 verkochte exemplaren, blijkt uit cijfers van Bobex, die in opdracht van de overheid de aankoop organiseerde. 2.655 Vlamingen schreven zich in, 1.596 mensen ­werden doorgestuurd naar een verdeler in de buurt. 80 particulieren kochten ook effectief een elektrische wagen. ‘Een verkoops­ratio van 5 procent is zeer positief in de automobielsector en zelfs uitzonderlijk in het segment van elektrische wagens’, zegt Jean-Louis Van Marcke van Bobex. ‘Meestal bedraagt die 2 tot 3 procent.’

Drempel verlaagd

80 elektrische wagens lijkt weinig als je weet dat er in het eerste kwartaal – in heel België weliswaar – meer dan tweeduizend stuks verkocht werden, voor een groot deel Tesla’s. De meeste ­geïnteresseerden doen het dus zonder groepsaankoop. ‘Maar dat zijn meestal overheden of bedrijven’, zegt Van Marcke. ‘De markt van elektrische wagens is nog voor een groot deel een markt voor bedrijven. Wij richten ons op particulieren. En we zijn erin geslaagd de drempel voor hen te verlagen. In het eerste kwartaal werden er 230 premies voor de aankoop van een elektrische wagen aangevraagd door particulieren, waarvan er dus 80 via ons kwamen.’

Vooral vijftigers

De meeste geïnteresseerden zijn vijftigers, meestal wonen ze aan de rand van de stad. Bobex vroeg ook rond waarom geïnteresseerden uiteindelijk niet kochten. ‘De prijs blijkt de grootste drempel. De actieradius of laadproblemen spelen veel minder een rol. 60 procent zegt wel nog een elektrische wagen te overwegen in de toekomst.’

Aanmelden voor een testrit kan nog tot 15 mei. In het najaar plant Bobex een nieuwe groepsaankoop, niet in samenwerking met de overheid deze keer en gericht op bedrijven.

Al bijna 2000 inschrijvingen voor Vlaamse groepsaankoop van elektrische auto’s

De Standaard – Knack – Vrt – VTM – HLN – Het Nieuwsblad – GVA – HBVL – Metrotime – Techpulse – Milieumagazine
2019

Vooral 55-plussers uit de Antwerpse stadsrand blijken interesse te tonen in de groepsaankoop, vaak ter vervanging van de tweede kleine wagen.

De grote interesse toont volgens Vlaams minister van Energie Lydia Peeters aan dat Vlamingen elektrisch rijden meer en meer in overweging nemen. Tegen 2020 wil de Vlaamse overheid het aandeel elektrische wagens op 7,5 procent krijgen.

‘Deze groepsaankoop heeft nu al onze verwachtingen overtroffen’, zegt Jean-Louis Van Marcke, CEO en oprichter van Bobex. ‘Het bewijst duidelijk dat de groepsaankoop de trigger is die veel Vlamingen nodig hadden om tot actie over te gaan. We hebben bij Bobex ondertussen al extra personeel aangeworven om de grote toeloop op te vangen. Want we willen alle geïnteresseerden uiteraard zo snel mogelijk kunnen opbellen om hen in contact te brengen met een verdeler in de buurt voor een testrit.’

Volgens Bobex is 44 procent van de inschrijvingen afkomstig van 55-plussers. ‘Het gaat opvallend vaak over iets oudere mannen, uit de stadsrand van Antwerpen of Gent. Het succes is het grootst in de provincie Antwerpen, met als topgemeente Wommelgem. Ook in Berlaar, Wijnegem, Moerbeke-Waas en De Pinte is de groepsaankoop een groot succes’, klinkt het.

Geïnteresseerde consumenten kiezen vaak voor een elektrische wagen ter vervanging van een oude dieselwagen die dienst doet als tweede wagen. De grootste groep geeft aan minder dan vijftig kilometer per dag te zullen rijden met de wagen.

Ombudsman kritisch

Toch reageert niet iedereen positief. ‘Meestal zijn groepsaankopen de beste garantie om niét de beste prijs te hebben’, zegt Vlaams ombudsman Bart Weekers. ‘Ook nu kreeg ik al veel klachten van mensen die een betere deal hebben gevonden. Ik begrijp de goede bedoelingen, maar ik kan de klachten over enkele maanden al voorspellen. Op de website doen ze alsof iedereen recht heeft op de premie van de Vlaamse overheid. Terwijl dat helemaal niet zo is. De zero-emissiepremie (tot 4000 euro) krijg je alleen als je die wagen als particulier aankoopt.’

‘Dus over enkele maanden gaat het Vlaams Energieagentschap (VEA) de wind van voren krijgen, omdat het die premies niet aan iedereen zal uitbetalen’, gaat hij verder. ‘Die mensen gaan klagen, en dan ga ik moeten zeggen: sorry overheid, als jullie zo communiceren, dan begrijp ik dat mensen dit niet wisten. Dan is de vraag: krijgen die mensen alsnog hun premie?’

Bij Bobex, het bedrijf dat de groepsaankoop organiseert, is men zich van geen kwaad bewust. ‘Dat staat wél op onze website, maar we zullen het nog eens expliciet vermelden bij de prijsvergelijking, zodat mensen zich zeker niet vergissen’, luidt het daar.

Vlaamse gezinnen renoveren weer massaal hun woning

Immo Proxio – Immo Nobels
2019

“Veel vraag naar zonnepanelen en veranda’s”

Na een kalmere periode eind 2017 zijn de Vlamingen in januari 2018 weer massaal aan het renoveren. Volgens de bouwbarometer van Bobex, de online marktplaats, is er zelfs een groei van 28 procent tegenover begin vorig jaar en zelfs 45 procent in vergelijking met begin 2015. Bobex is een online marktplaats die particulieren en bedrijven helpt om snel en betrouwbaar de juiste leverancier of vakman te vinden. Gebruikers sturen er gratis hun offerteaanvragen uit. Bobex voert een diepgaande kwaliteitscontrole uit en gaat de vraag matchen met de gepaste leveranciers, die dan uitgenodigd worden om contact op te nemen voor een afspraak en een offerte. Gezien de Bobex marktplaats een trefpunt is van vraag en aanbod, is het doorgaans een goede graadmeter voor het consumentenvertrouwen.

Na een sterke groei van de vraag in de diverse bouwsectoren in 2016 bleef de vraag verder stijgen tot de zomer van 2017. De groei vertraagde in het derde trimester en daalde zelfs in het laatste trimester van 2017. Maar sinds 1 januari zijn de Vlamingen weer onverwachts positief en zijn ze massaal op zoek naar specialisten om hun woning te laten renoveren of te verfraaien.

Grijs weer, maar toch veel vraag naar zonnepanelen en veranda’s. Door het aanhoudende regenweer van de laatste twee maanden is er uiteraard heel wat vraag voor vochtbestrijding.

Niettemin is de vraag slechts met 6 procent gestegen in vergelijking met begin 2017. Ook ramen en deuren en condensatieketels, typisch winterse producten, deden het beter en stegen met respectievelijk 41 en 53 procent t.o.v. vorig jaar. Wat verder wel opmerkelijk is, is dat de zonnepanelen en veranda’s een fenomenale groei kenden van respectievelijk 38 en 97 procent tegenover vorig jaar. Energiebewuste producten zoals zonnepanelen zitten duidelijk weer in de lift, maar de Vlaamse gezinnen willen ook hun huis verfraaien met een nieuwe veranda. Ook zijn de waterverzachters erg in trek met een toename van 23 procent in Vlaanderen.

Minder vraag naar isolatie na wegvallen subsidies

Na het wegvallen van de isolatiesubsidies eind 2016 kreeg de isolatiemarkt het moeilijker in 2017. Veel isolatiespecialisten klaagden over de dalende vraag, voornamelijk degene die massaal geïnvesteerd hadden om de verwachte piek van eind 2016 te kunnen bedienen. De isolatiemarkt bleef echter ook in januari dit jaar relatief kalm in vergelijking met de andere bouwsectoren. Ook warmtepompen en pelletkachels kennen nog maar relatief weinig succes in Vlaanderen.

Recordaantal aanvragen

Januari 2018 was een recordmaand voor Bobex. Jean-Louis Van Marcke, gedelegeerd bestuurder bevestigt dit: in januari hebben we 25.000 opdrachten verwerkt op de marktplaats. En in februari verwachten we hetzelfde aantal. Veel gezinnen willen hun woning renoveren en hebben hiervoor duidelijk hun weg gevonden op het internet. Datingsites dienen niet enkel meer om een partner te vinden, je kan er ook je vakman of installateur ontmoeten!?

Waalse gezinnen renoveren nog meer

Ook in Wallonië ziet Bobex een forse groeitendens in de renovatiemarkt. Met 53 procent is de Waalse groei zelfs nog sterker dan de Vlaamse (28 procent). Dit lijkt op een inhaalbeweging, daar de groei een jaar eerder beperkt was op de Waalse markt. Het aanbod, met name het aantal actieve aanbieders, is er veel meer geconcentreerd dan in Vlaanderen. Ook de Nederlandse markt ging er sterk op vooruit in de eerste maand van 2018. Maar dit heeft deels te maken met het feit dat Bobex er nog jonger is, en nog geen gevestigde waarde is zoals in België.

Bobex bij de snelst groeiende bedrijven van Europa

Inc. 5000 Europe List
2018
inc-5000.fw_.png

Brussel – 6 maart 2018.


Bobex is door het gerenommeerde AmerikaanseInc. Magazineopgenomen in haar jaarlijkse ranglijst van de 5.000 snelst groeiende Europese bedrijven. Het Amerikaanse weekblad voor groeibedrijven en start-ups zet Bobex op plaats 4.760 in zijn Inc. 5000 Europe ranking.

Eerder nam Inc. Magazine succesverhalen zoals Microsoft, HelloFresh en Coolblue op in deze lijst. Nu heeft ook het Belgische Bobex zijn plaats bemachtigd met een groei van 68%.

Dat heeft het bedrijf te danken aan zijn sterke groei als offerteplatform de laatste jaren. Het platform is vooral populair bij Vlamingen die hun huis willen verbouwen en op het internet op zoek gaan naar offertes. Bobex brengt hen snel en gratis in contact met de beste aannemers uit hun buurt.

Jean-Louis Van Marcke, gedelegeerd bestuurder van Bobex,  is trots op de prestatie. “Het Planbureau verwacht in 2018 een economische groei van 1,8%, dus ik ben zeer tevreden dat wij zo’n mooie groeicijfers kunnen voorleggen. We verwachten dat we deze groei van 68% over de laatste drie jaar, kunnen doorzetten in de toekomst.”

Organische groei

Hoewel Bobex in 2015 haar concurrent OfferteX overnam, is de groei er toch voornamelijk op natuurlijke wijze gekomen. Zo kiezen meer en meer Vlamingen ervoor om een huis te renoveren de laatste jaren. De lage rente en het gebrek aan rendabele beleggingsalternatieven heeft deze evolutie enkel versterkt. “Beter geld steken in mijn huis, dan geld te verliezen op een spaarboekje dat amper iets opbrengt”, luidt de redenering. En voor die renovatie gebruiken ze steeds vaker het internet als bron van informatie.

Daarnaast is de toegang tot de markt ook vergroot. Bobex-partners als Facebook en Google maken het veel makkelijker om een breed publiek aan te spreken. En last but not least is er de toenemende naamsbekendheid van Bobex, dat stilaan een gevestigde waarde is in de bouwmarkt. Achter het merk schuilt er immers een dynamisch bedrijf dat gedreven wordt door ondernemende en enthousiaste mensen.

Michelin sterrengids van de bouw

Maar Bobex is meer dan een bedrijf, het is ook een gemeenschap van gebruikers die op het platform de deelnemende vakmannen en leveranciers beoordelen. Elke particulier met verbouwplannen krijgt dus niet alleen offertes en afspraken via het platform, maar kan de evaluaties van andere gebruikers ook consulteren. Dick Boelens, marketing specialist bij Bobex, bevestigt: “Doordat de deelnemers elkaar beoordelen, kunnen wij vandaag zeggen dat we met topleveranciers werken. Wij zijn daar heel transparant in, het is niet omdat je klant bent bij ons dat je een mooie score gaat krijgen. Onze waardering is enkel en alleen gebaseerd op de ervaringen van onze gebruikers.”

Barometer

Gezien de Bobex marktplaats een trefpunt van vraag en aanbod is, werkt het eigenlijk ook als een goede graadmeter voor het consumentenvertrouwen. Na een sterke groei van de vraag in de diverse bouwsectoren in 2016 bleef de vraag verder stijgen tot de zomer van 2017. De groei vertraagde in het derde trimester en daalde zelfs in het laatste trimester van 2017. Maar sinds 1 januari zijn de Vlamingen weer onverwachts positief en zijn ze massaal op zoek naar specialisten om hun woning te (ver)bouwen.

Over Bobex

Bobex is een online marktplaats die particulieren en bedrijven helpt om snel en betrouwbaar de juiste leverancier of vakman te  vinden. Gebruikers sturen er gratis hun offerteaanvragen uit. Bobex voert een diepgaande kwaliteitscontrole uit en gaat de vraag “matchen” met de gepaste leveranciers, die dan uitgenodigd worden om contact op te nemen voor een afspraak en een offerte.

Bobex is opgericht in het jaar 2000, als internetpionier in de Benelux. Vandaag is het bedrijf actief in drie domeinen. Als online marktplaats heeft het bedrijf de laatste 18 jaar 1.000.000 particulieren en bedrijven geholpen om de juiste leverancier te vinden. Daarnaast is Bobex ook actief in groepsaankopen en adviesverlening m.b.t. online marketing, en heeft het tevens een dienst om overheidsopdrachten op te volgen (Govex.be).

Interview Jean-Louis Van Marcke, CEO van Bobex

MiNT radio
2017

Jean-Louis Van Marcke, CEO van Bobex over zijn parcours en ondernemersvisie – interview door MiNT radio

Jean-Louis Van Marcke is onze ondernemer van de week. Hij richtte 17 jaar geleden het bedrijf Bobex op en is daarmee de Belgische pionier van online platformen waar vraag en aanbod elkaar vinden. We polsen naar zijn ondernemersvisie, zijn parcours en zijn bedrijf.

mint-1-1.jpg

Bobex is geen nieuw bedrijf. Waavoor stond Bobex vroeger en wat doet het vandaag?

Bobex is een offertevergelijker. Wij helpen particulieren of bedrijven om offertes te ontvangen en te vergelijken voor hun aankopen. Voor particulieren kan dit gaan over nieuwe ramen, zonnepanelen, vochtbestrijding enz. Kortom, alles wat te maken heeft met je huis. Ondernemers kunnen bijvoorbeeld offertes ontvangen voor koffiemachines, leasing van wagens of tankkaarten. Voor al deze diensten – we hebben er meer dan 135 – kan je gratis offertes aanvragen op onze website www.bobex.be en wij brengen je in contact met de juiste leveranciers of specialisten. Om dit tot een goed einde te brengen voeren wij enkele kwaliteitscontroles uit. We gaan we je opbellen om een goed beeld te krijgen van wat je zoekt. Daarna gaan we je aanvraag matchen met de meest geschikte leveranciers. Zij gaan je op hun beurt contacteren om een afspraak te maken en je een vrijblijvende offerte te bezorgen. Zo kan je heel gemakkelijk de beste specialisten vinden en vergelijken zonder zelf alle stappen te moeten ondernemen. Tenslotte peilen we ook naar je tevredenheid.

Gaan jullie zelf op zoek naar vakmensen en leveranciers?

Er zijn bedrijven die ons zelf benaderen om met ons samen te werken. Maar we gaan ook zelf actief op zoek naar specialisten. Hierbij gaan we ze uiteraard screenen op kwaliteit, maar het zijn vooral ook onze gebruikers die hen gaan evalueren en er dus voor gaan zorgen dat specialisten die niet beantwoorden aan onze kwaliteitscriteria niet langer aanwezig blijven op ons platform.

U bent begonnen in B2B en bent geëvolueerd naar B2C. Vandaag de dag bestaan er nog andere marktplaatsen die bijvoorbeeld een loodgieter in contact brengen met een particulier. Behoort u vandaag tot deze deeleconomie in België?

We zouden inderdaad kunnen stellen dat we deel uitmaken van deze economie. Eigenlijk zijn we louter een platform. Je kan het vergelijken met een ontmoetingsplek met aan de ene kant een grote groep leveranciers en specialisten die de juiste budgetten niet hebben of niet gekend zijn bij het grote publiek en aan de andere kant al deze particulieren en KMO’s die op zoek zijn naar een specialist in hun regio om bepaalde projecten uit te voeren. Bobex gaat deze groepen samenbrengen.

Wanneer heeft u beslist om ondernemer te worden? Of heeft het ondernemerschap altijd al in u gezeten?

Ik denk het. Eigenlijk heb ik veel geluk gehad. Na mijn universitaire studies kreeg ik het voorstel om een fabriek voor de productie van rekken op poten te zetten in China. Het was een ongelofelijk project. Ik sprak geen woord Chinees en had weinig of geen ervaring, laat staan industriële ervaring. Maar ik ben deze uitdaging aangegaan. Waarom ook niet? Het leek mij fantastisch. Dus op mijn 25 ben ik alleen naar China vertrokken. Gedurende 3 jaar heb ik daar van nul een productiefabriek uitgebouwd en heb ik honderd mensen aangeworven.

En dat allemaal vanuit de praktijk, zonder ervaring? Dat is toch waanzinnig?

Inderdaad. Dat heeft echt mijn ondernemingszin aangewakkerd. Ik wist altijd al dat ik een onderneming wou oprichten, maar na die ervaring besefte ik meer dan eens dat ondernemen hetgeen was dat ik wou doen en waar ik goed in was. Dus ben ik naar België teruggekeerd. Ik heb een tweetal jaar in consulting gewerkt en toen brak de komst aan van het commerciële internet, eind jaren 90. Iedereen sprak erover. Het was iets nieuws, iets dat de wereld ging veranderen. Dit was het uitgelezen moment om ervoor te gaan. We moesten enkel het juiste idee vinden en zo zijn we met Bobex gestart.

Uw werkneemster Audrey, die u opgaf voor dit interview, omschreef uw Bobex-team als ‘gebouwd op sterke waarden met open en toegewijde mensen’. Vertaalt zich dat in een familiale werksfeer?

Ja, dat vind ik belangrijk. Ik probeer dicht bij mijn werknemers te staan en ik denk dat ik hen ook veel vrijheid geef. Ik vind het normaal om vandaag op deze manier te werken.

Laten we het ook even over de huidige arbeidsmarkt in België hebben. U werft mensen aan, u heeft onder meer vacatures op uw website staan. Is er genoeg werk voor iedereen? En zijn Franstaligen voldoende tweetalig?

We bevinden ons vandaag in een paradox. De werkloosheidscijfers hier in Brussel liggen hoog, maar aan de andere kant is het voor ons moeilijk om de juiste mensen te vinden. De vraag en het aanbod op de arbeidsmarkt komen niet overeen. Wij zoeken o.a. mensen in IT en marketing, maar jongeren hebben vaak niet de juiste kwalificaties waar wij naar op zoek zijn.

Is dit een onderwijsprobleem?

Ja, absoluut. Wat mij betreft is het stimuleren van onderwijs het voornaamste doel van de overheid, meer dan het uitreiken van subsidies aan bedrijven. Onderwijs is echt fundamenteel en ik denk dat we op dat vlak nog een lange weg te gaan hebben.

U bent de eerste die dit zegt: opleiding is belangrijker dan bedrijfssteun.

Inderdaad, ik geloof niet echt in subsidies. Wat wij doen is mensen aanwerven die net afgestudeerd zijn en we leiden ze zelf op!

Beluister hier het interview in het Frans: http://bit.ly/2yNx0pH

logo-VRT.png logo-HLN.png logo-deTijd.png logo-VTM.png logo-deStandaard.png logo-GVA.png logo-kanaalZ.png logo-HBVL.png logo-deMorgen.png logo-hetNieuwsblad.png
dvo.png
MadeIn.png
BusinessAM.png
DataNews.jpg
Trends.png