Inhoud
Betekenis: Wat is een outbound of inbound callcenter? Wat is het verschil?
Outbound en inbound callcenters bieden elk verschillende, ondersteunende diensten. Een outbound callcenter belt (potentiële) klanten zelf op in het kader van bijvoorbeeld marketing campagnes of tevredenheidsenquêtes. Een inbound callcenter is een telefonisch aanspreekpunt voor (potentiële) klanten met vragen, bestellingen of problemen.
Hieronder vindt u een overzicht met diensten waarvoor u een inbound of outbound center kunt inschakelen.
1. Outbound: Sales, telemarketing, tevredenheidsenquêtes en meer
Een outbound callcenter neemt proactief contact op met (potentiële) klanten. De callcentermedewerkers bellen de klanten met andere woorden zelf op. Dat kan in het kader van een heleboel acties, zoals:
- Telemarketing. Het callcenter contacteert (potentiële) klanten om hen op de hoogte te brengen van uw aanbod aan diensten en producten. Dat kan via cold calling, maar ook aan de hand van ‘warme’ leads.
- Marktonderzoek. Vergaar een dieper inzicht in de noden en wensen van potentiële klanten om de impact van marketinginspanningen te vergroten en uw aanbod te verfijnen.
- Planning. Het callcenter contacteert klanten om afspraken te boeken en helpt u met het beheren van uw planning.
- Customer care. Van welcome calls tot tevredenheidsenquêtes: het callcenter ondersteunt u met allerhande customer care acties.
- Data verzamelen. Update klantengegevens of verrijk uw contactdatabase met actuele klanteninformatie.
2. Inbound: Klantenservice, contact, inbound marketing, tijdelijke ondersteuning en meer
Een inbound callcenter is hét aanspreekpunt voor potentiële en bestaande klanten. De callcentermedewerkers ontvangen telefoontjes van klanten en prospects, en zorgen voor een opvolging op maat.
U kunt een inbound callcenter inschakelen voor heel wat projecten, waaronder:
- Klantenservice. Het inbound callcenter zorgt voor een professionele opvolging van vragen en verzoeken van (potentiële) klanten.
- Klachtenafhandeling. De callcentermedewerkers onthalen klanten met klachten en zorgen voor een delicate opvolging.
- Helpdesk en telefonische ondersteuning. Het inbound callcenter biedt telefonische ondersteuning bij vragen en problemen.
- Inbound telemarketing, sales en orderverwerking. De medewerkers volgen bestellingen op en verkopen diensten en/of producten aan geïnteresseerde klanten.
- Planning. Het inbound callcenter fungeert als aanspreekpunt voor klanten die afspraken willen boeken, wijzigen of annuleren.
3. In- en outbound
Een mix van beide diensten is uiteraard ook mogelijk.
Wat kost het om een callcenter in te schakelen?
Externe callcenters werken met verschillende formules, met heel wat opties op maat van uw bedrijf. Denk aan tarieven per uur of per minuut, maar ook aan formules met een vast aantal oproepen per maand of het afhandelen van specifieke (marketing) campagnes. Reken op een prijs van 30 tot 45 euro per uur, of 0,30 tot 1 euro per minuut.
Overzicht formules en richtprijzen
Soort tarief | Richtprijs (inclusief btw) |
---|---|
Uurtarief (inbound en outbound) | € 30 – 45 per uur |
Tarief per minuut (inbound en outbound) | € 0,30 – 1 per minuut |
Prijs per oproep | € 3 – 10 |
Vaste formule met aantal oproepen per maand | Prijs op maat |
Commissie (enkel bij sales oproepen) | Percentage per sale |
CPL (cost per lead) | Prijs op maat per gegenereerde lead |
Bellijst opmaken of gegevens updaten (outbound) | Prijs op maat voor bepaald aantal klanten |
Belscript, verkoopstrategie of campagne ontwikkelen | Prijs op maat |
Campagne met vaste strategie | € 1.000 – 4.000, prijs op maat |
Afhankelijk van het soort samenwerking dat u aangaat met het callcenter, kan een eenmalige opstartkost van toepassing zijn.
De precieze kost is afhankelijk van heel wat factoren. Denk aan het soort samenwerking, het aantal klanten dat u wil bereiken (of waarvoor u bereikbaar wil zijn), de openingstijden van het callcenter en meer.
Waarom een extern out- of inbound callcenter gebruiken?
Met een outbound of inbound callcenter bespaart u tijd, kosten en ruimte, en kunnen u en uw werknemers zich volledig focussen op essentiële taken. Een callcenter zorgt bovendien voor een vakkundige opvolging van klantencontacten, met aandacht voor klantvriendelijkheid.
Een samenwerking verloopt bovendien steeds op maat: u bepaalt zelf het soort project, en hebt keuze uit heel wat aantrekkelijke formules en tarieven.
1. Bespaar tijd, ruimte en kosten
Een intern callcenter oprichten, kost niet enkel geld, maar ook tijd en ruimte. Door uw project uit te besteden aan een extern outbound en/of inbound callcenter, hoeft u geen extra personeel in te schakelen of ruimte te voorzien. Een extern callcenter beschikt bovendien over alle nodige soft- en hardware om u optimaal te ondersteunen.
2. Behoud de focus op uw kerntaken
Een professionele afhandeling van allerlei klantencontacten (van outbound marketing tot het plannen van afspraken) maakt dat u en uw werknemers de focus kunnen leggen op de kerntaken binnen uw bedrijf.
3. Profiteer van een elegante afhandeling van telefoongesprekken
Callcentermedewerkers zijn onderlegd in het voeren van professionele klantengesprekken. Gespecialiseerde call agents:
- Zorgen voor een delicate opvolging van klachten
- Voeren overtuigende salesgesprekken
- Voorzien een hartelijk onthaal van nieuwe, bestaande en potentiële klanten
- Verzekeren een klantvriendelijke opvolging bij problemen en vragen
Dat zorgt niet enkel voor meer klantentevredenheid, maar ook voor een positief bedrijfsimago.

4. Een nauwkeurige opvolging van dossiers
Medewerkers in een callcenter zorgen niet enkel voor een klantvriendelijke aanpak van gesprekken. Ze kunnen u ook ondersteunen met allerlei praktische taken, zoals het opvolgen en verwerken van bestellingen of het beheren van boekingen.
U behoudt daarbij ook zicht op de gang van zaken. Het callcenter houdt u op de hoogte van hun activiteiten en biedt u een overzicht van bijvoorbeeld klantengegevens, afspraken, problemen, vragen en meer.
5. Schakel een callcenter in voor diverse projecten
U kunt inbound en outbound callcenters op de meest diverse manieren inschakelen.
- Marketing, met opties voor het ontwikkelen van een verkoopstrategie en belscript
- Klantenservice, met aandacht voor de communicatiestijl en identiteit van uw bedrijf
- Lead generatie, om uw verkoop te boosten
- Helpdesk, voor een optimale ondersteuning van bestaand cliënteel
- Marktonderzoek, van het vinden van testpersonen tot het polsen naar de noden van uw doelpubliek
Een goed callcenter zorgt voor een professionele opvolging van uw project: van het bijschaven van het script tot het bijsturen van uw verkoopstrategie.
6. Verbeter de bereikbaarheid van uw bedrijf
Met een extern inbound callcenter zorgt u ervoor dat klanten uw bedrijf op een ruimer aantal tijdstippen kan contacteren. Breid uw beschikbaarheid bijvoorbeeld uit tot weekend- en feestdagen, of voorzie een bereikbare service buiten uw normale kantooruren.
7. Vergroot uw gesprekscapaciteit op een flexibele manier
Beschikt uw bedrijf al over een (kleine) interne klantendienst, maar verwacht u een tijdelijke piek in het aantal oproepen? Via flexibele samenwerkingen breidt u uw oproepcapaciteit uit naar wens.
8. Geniet opties en formules voor kleine tot grote ondernemingen
Callcenters zijn er niet alleen voor grote ondernemingen. Steeds meer kleine bedrijven besteden zaken als telefonische ondersteuning uit aan externe callcenters. U kunt zelfs een callcenter inzetten voor het onderhouden van het contact met 1 enkele klant.
9. Kies de formule die bij u past
Tot slot heeft u keuze uit ontzettend veel inbound en/of outbound callcenters, met elk hun eigen troeven, expertises, formules en tarieven. Via ons offerteformulier deelt u uw project met erkende callcenters. U ontvangt gratis vrijblijvende prijsvoorstellen op maat.
Samenwerking starten met een callcenter? Enkele tips
Van glasheldere KPI’s voor een gestroomlijnde samenwerking tot software die past bij de service die u verwacht: met onderstaande tips kiest u de juiste partner voor het outsourcen van inbound en/of outbound gesprekken.
1. Software op maat
Callcenters maken gebruik van professionele software voor het opvolgen, behandelen en verwerken van een groot aantal oproepen. Afhankelijk van het soort samenwerking kan het meer dan handig zijn wanneer u zelf toegang krijgt tot die software.
Via agenda’s en CRM-integraties krijgt u bijvoorbeeld toegang tot boekingen, klantengegevens en andere waardevolle informatie.
2. Duidelijke KPI’s
Key performance indicators geven vorm aan uw samenwerking met het callcenter. Zaken als responstijd, conversie en gemiddelde gespreksduur geven zicht op de prestaties van het callcenter.
Bespreek uw verwachtingen en de beoogde KPI’s met het callcenter. Dat maakt het voor u eenvoudiger om hun prestaties op te volgen, en zorgt ervoor dat de callcentermedewerkers gestructureerd te werk gaan.
Een SLA (Service Level Agreement) bundelt afspraken over KPI’s en zaken als de beoogde kwaliteit van de geleverde service en meer.
3. Aanbod en tarieven vergelijken
Er zijn heel wat inbound en outbound callcenters, met elk hun eigen formules, tarieven en expertises. Het juiste callcenter vinden voor uw bedrijf? Dat doet u door het aanbod snel, eenvoudig en objectief te vergelijken. Vul het offerteformulier onderaan deze pagina in en ontvang voorstellen op maat.
Inbound of outbound callcenter inschakelen? Vergelijk offertes op maat en vind de juiste partner voor uw bedrijf
Een goed callcenter is een waardevolle partner voor elke onderneming. Elk callcenter heeft echter zijn eigen expertises, formules en tarieven. De juiste partner vinden, kan een tijdrovende klus zijn.
Tijd besparen en snel, eenvoudig en objectief het aanbod vergelijken dat relevant is voor uw bedrijf? Dat kan u via onderstaand formulier.
Beschrijf uw project of de beoogde samenwerking, en deel uw aanvraag geheel vrijblijvend met erkende, relevante callcenters. U ontvangt gratis voorstellen op maat, zonder verplichtingen. Zo kunt u uw opties verkennen, tarieven vergelijken, en de juiste partner vinden voor uw onderneming.