Aankoopgids: Schoonmaakdiensten
Deze aankoopgids kan u helpen om uw offerte aanvraag
voor te bereiden. U vindt er informatie over de diensten en produkten die
u wilt aankopen. Neem de tijd om de gids te raadplegen en leer meer omtrent
de terminologie, de kostenfactoren en praktische tips om een gepaste leverancier
te vinden.
Inleiding: de markt van de schoonmaakdiensten
De netheid van uw lokalen reflecteert het imago van uw bedrijf,
en verdient dus wat nadere aandacht.
U moet voor ogen houden dat uw dagelijkse activiteiten zorgen
voor wanorde, vuil en afval. Het is ook duidelijk dat uw personeel niet kan
instaan om de hele schoonmaak te doen. In dit geval kan u een beroep doen
op een schoonmaakbedrijf. België telt ongeveer 1200 schoonmaakbedrijven. Het
merendeel van deze bedrijven beschikt over een CQL-attest (Cleaning Quality
Label) of over een ISO 9002-certificaat. De markt van de schoonmaakdiensten
bestaat uit bedrijven van verschillende grootte, gaande van de kleine zelfstandige
over KMO's tot zeer grote ondernemingen. De aangeboden diensten kunnen gespecialiseerd
zijn (industriële schoonmaak, schoonmaak van ziekenhuizen, van computer- en
telefoonmateriaal,?) of algemeen, d.w.z. dat een volledig gamma van schoonmaakdiensten
wordt aangeboden. Het is dus belangrijk om uw behoefte duidelijk te bepalen
gezien de prijs afhangt van het type van onderhoud, van de periode en de frequentie
van schoonmaak, van de oppervlakte en soms van de nabijheid van andere werkplaatsen.
Types dienstverlening: wat zijn
uw behoeften?
Soorten prestaties
- Algemene schoonmaak
Schoonmaak en onderhoud van parkings, bureaus, opslagplaatsen en fabrieken.
De verwijdering van afval en de aanvulling van de voorraad produkten voor
persoonlijke hygiëne maken vaak deel uit van de algemene schoonmaak.
- Industriële schoonmaak
Onderhoud van bureaumateriaal, machines en productiemiddelen.
- Schoonmaak van gevels en ramen
- Schoonmaak van tapijten
- Schoonmaak van textiel, reinigen van werkkleding,
handdoeken...
- Schoonmaak van sanitaire lokalen
Desinfectering en ontkalking van sanitaire lokalen, onderhoud van de
airconditioning, enz.
- Onderhoud van elektriciteit- en sanitaire voorzieningen
Industriële schoonmaak, kleine werken m.b.t. elektriciteit en sanitaire installaties
- Groenzorg
Onderhoud binnenshuis (planten en bloemen) en buitenshuis, dit kan ook voor
bedrijven
- Afvalbeheer
- Verscheidene kleine werken
Schilderen en diverse kleine herstellingen.
- Voorziening van produkten voor persoonlijke hygiëne
De frequentie en de duur
Vervolgens dient u de frequentie van de dienst bepalen.
Heeft u de dienst frequent nodig, op regelmatige tijdstippen of bent u enkel
geïnteresseerd in een éénmalige prestatie?
De frequentie hangt af van uw behoefte; een algemeen onderhoud dient misschien
tweemaal per week te gebeuren, maar hetzelfde geldt niet voor het onderhoud
van bureaumateriaal. Maar waarom zou u niet voorzien in een frequente preventieve
reiniging van tapijten en desinfectering van de buizen van de airconditioning?
Voorkomen is beter dan genezen!
Ook belangrijk is het bepalen van een gepast tijdstip voor de schoonmaak aangezien
het niet aangewezen is dat dit de activiteiten van uw personeel verhindert.
Het oppervlak
Tenslotte dient u rekening te houden met het soort en
de grootte van de oppervlakte die gereinigd moeten worden. Een industriële hal
van 4000 m2 zal niet op dezelfde manier gereinigd worden als een lokaal met
kasten en bureaus.
Het type vloerbekleding, de oppervlakte, de toegankelijkheid, de uitrusting
met meubilair, enz., zijn dus factoren waarmee u rekening dient te houden. Al
deze elementen zullen u toelaten om het meest geschikte systeem van schoonmaak
te kiezen, zij het mechanisch, zij het manueel.
Het materiaal dat ter beschikking wordt gesteld
De schoonmaak vergt het gebruik van producten en van
materiaal (machines of werktuigen). Het is van belang dat wordt meegedeeld wat
ter beschikking zal worden gesteld, zodat uw leverancier precies weet in welke
machines hij moet voorzien en wat hij moet aanrekenen als leveringskosten.
Hoe
kiest u een leverancier?
Nadat u uw behoeften heeft bepaald, gebeurt het zoeken
naar een leverancier door het opstellen van een lastenboek dat als referentiedocument
zal dienen voor alle leveranciers die u contacteert:
-
De prijs speelt hier uiteraard
een zeer belangrijke rol, maar men mag in deze sector zeker niet de kwaliteit
van de dienst uit het oog verliezen.
-
Via de de reputatie van het schoonmaakbedrijf
zal u al heel wat te weten komen over de kwaliteit van zijn prestaties.
Indien u een bedrijf kiest met een grote naambekendheid zal u ongetwijfeld
tevreden zijn over hun diensten.
-
Wanneer kan u beschikken over
de diensten van het schoonmaakbedrijf? Werken ze ook 's nachts of tijdens
het weekend?
-
Een contract afgesloten op middellange
termijn (één tot drie jaar) moet u toelaten een voordelige prijs te verkrijgen.
Het zal zeker zo zijn dat de onderhandelingen over een contract gemakkelijker
zullen verlopen wanneer het een contract over een langere periode betreft.
Welke
factoren beïnvloeden de prijs?
-
De kosten variëren naargelang
de oppervlakte en de plaats die moet schoongemaakt worden. Het aantal m²
van uw bureaus heeft een rechtstreekse invloed op de prijs. Wanneer een
verre verplaatsing noodzakelijk is, zal de prijs van de prestatie logischerwijze
ook stijgen.
-
Voor sommige types van schoonmaak
kunnen er extra kosten aangerekend worden voor het gebruik van specifieke
schoonmaakmachines. Deze kosten kunnen soms hoog oplopen. Vergeet niet te
vermelden indien u reeds over dergelijk materiaal beschikt.
-
Hoe frequenter de schoonmaak
moet gebeuren, des te hoger de kosten van de schoonmaak zullen zijn.
-
U zal geld besparen wanneer u
opteert voor een globale prijs voor de schoonmaak. De prijzen worden dus
interessanter wanneer de prestatie verschillende activiteiten groepeert.
-
Het is noodzakelijk dat u duidelijk
bepaalt wat u van het schoonmaakbedrijf verwacht, net als de kwaliteit die
u verwacht. Stel dus vooraf een plan op, waarin u de schoonmaakfrequentie
stipuleert alsook het vereiste resultaat. Preciseer tevens de verantwoordelijkheden
van beide partijen. Dit vermijdt mogelijke misverstanden. Bijvoorbeeld:
het opruimen van de werktuigen komt ten laste van de arbeiders van uw bedrijf,
terwijl het schoonmaakbedrijf verantwoordelijk is voor de opbergkasten.
-
Probeer toch een minimum aan
informatie te verkrijgen over het schoonmaakbedrijf. Beschikken ze over
een verzekering? Betalen ze hun RSZ? Gaat het om een jonge onderneming of
is ze reeds gedurende lange tijd gevestigd op de markt?
-
Gezien de concurrentie op de
schoonmaakmarkt dient u niet te aarzelen om verschillende bedrijven tegen
mekaar uit te spelen, teneinde de beste prijs te verkrijgen.
-
Beschikt het schoonmaakbedrijf
over een nooddienst? Als een plotse gebeurtenis (brand of overstroming)
zich voordoet in uw lokalen, kan het dan aan uw onmiddellijke noden beantwoorden?
-
Het is altijd interessant om
verschillende offertes te laten opmaken. OP die manier kunt u de duurste
schoonmaakbedrijven gemakkelijk elimineren. Vraag ook eens uw personeel
naar hun behoeften en verwachtingen bij het bepalen van het lastenboek;
niets ontmoedigt meer dan te moeten werken in een ruimte waarvan men vindt
dat ze slecht onderhouden is.
Verwante aankoopgidsen
Heeft u bijkomende vragen, aarzel niet om ons te contacteren
of om aanverwante gidsen te raadplegen.