Deze aankoopgids kan u helpen om uw offerte aanvraag voor te bereiden. U vindt er informatie over de diensten en produkten die u wilt aankopen. Neem de tijd om de gids te raadplegen en leer meer omtrent de terminologie, de kostenfactoren en praktische tips om een gepaste leverancier te vinden.
Aankoopgids: Aankoop van databanken Inhoud |
Stuur nu een offerteaanvraag en ontvang offertes (gratis en vrijblijvend) Offerte- aanvraag Offerte- aanvraag |
Wenst U een direct marketing aktie te organiseren (zoals bijvoorbeeld een direct mail of een e-mailing) ? Wenst U een verkoopaktie via de telefoon te organiseren ? Is uw verkoopteam op zoek naar een nieuwe databank ? Om deze marketingakties te kunnen ondersteunen is een betrouwbare databank noodzakelijk.
Er bestaat een zeer grote markt voor aankoop en verhuur van databanken. Deze kostbare informatie, nodig voor het focussen van nieuwe klanten, is vooral nuttig op het domein van de one-to-one marketing (marketing die meer gericht is op een bepaalde prospectgroep). Het aantal databanken en andere prospectiebestanden is aanzienlijk. Door lijsten te combineren kunt u met weinig moeite de databank samenstellen die het best aan uw behoefte beantwoordt.
One-to-one marketing, die dus gericht is op bepaalde individuen, wordt uitgevoerd via de post, de telefoon, de fax of recentelijk via e-mail. Dit verklaart waarom de markt van databanken sinds de komst van het Internet steeds maar verder groeit.
Types dienstverlening: wat zijn uw behoeften?
Het is absoluut noodzakelijk om uw behoeften heel duidelijk af te bakenen alvorens naar een databank op zoek te gaan. Eerst moet u het doel van uw aktie bepalen. Waarom wenst u een databank te kopen ? Zijn de direct mailing of de televerkoop de meest aangepaste middelen om uw doelen te bereiken ?
Uw marketingstrategie zal meestal één van de volgende doelen nastreven :
Daarna zal u het profiel van de personen of firma's die u wil bereiken moeten bepalen. Wie zijn uw prospecten en waaruit bestaat u doelgroep ? Stel: u verkoopt douchekabines. Dan kunt u bijvoorbeeld gegevens vragen aan een aankoopsdirecteur van een distributiefirma voor sanitair materiaal waarvan de omzet meer dan 500,000 euro bedraagt.
Daarna zal u moeten beslissen welke variabelen u in uw databank wil invoeren.
Wanneer u werkt in de B2C (Business to Consumer) markt zouden dit de volgende variabelen kunnen zijn:
In B2B (Business to Business), wanneer u op zoek bent naar prospecten in de bedrijfswereld, zal u waarschijnlijk meer aandacht besteden aan volgende gegevens:
Indien u dat wenst, kan u ook informatie betreffende de kaderleden in een bepaalde firma te verkrijgen. U bent bijvoorbeeld geïnteresseerd in een lijst die alle gegevens bevat over de financiële directeuren in uw sector.
Lijsten met prospecten kunnen ook onderverdeeld worden op basis van de gebruikte gegevens. Zo kan men gedragsgerelateerde lijsten onderscheiden van niet-gedragsgeralteerde lijsten.
De niet-gedragsgerelateerde lijsten zullen gegevens bevatten zoals leeftijd, woonplaats, telefoonnummer, etc.
De gedragsgerelateerde lijsten bevatten de leefgewoonten en het gedrag van de mensen. Deze gegevens vertellen u meer over tijdschriften die ze lezen, sporten die ze beoefenen, aankopen die ze via postorderbedrijven plegen, etc.
U zal moeten beslissen over de hoeveel adressen per categorie waarover u wilt beschikken. Vraag op voorhand naar het aantal adressen die binnen een categorie beschikbaar zijn, zodat u op voorhand het door u gegewenste aantal adressen per categorie kan bepalen. Deze dienst moet gratis zijn! U koopt toch geen kat in een zak?
Tenslotte kan het interessant zijn om verschillende lijsten samen te voegen om de nodige informatie bijeen te krijgen. Op die manier kan u uw eigen databank aanvullen met prospecten afkomstig van andere lijsten. Denk eveneens aan het systeem van gedeeltelijk aankopen. Dit systeem laat u toe om enkel bepaalde velden te kopen in de databank van een leverancier!
Nadat u uw behoeftes heeft bepaald moet u beslissen welke leverancier het best in staat is om aan deze te beantwoorden. U laat zich hierbij het best leiden door volgende criteria:
Kwaliteit van de gegevens (historiek en onderhoud van de lijst): Gezien databanken vrij vlug verouderen is het belangrijk, indien u gegevens koopt om gedurende een relatieve lange periode te gebruiken, te vragen of de verkoper het onderhoud na de aankoop op zich wil nemen. Om te vermijden dat u met gegevens zit die niet meer juist zijn moet u zich ook verzekeren dat de lijst die u wordt aangeboden recent is (dwz dat ze minder dan een jaar oud is).
Soorten gegevens: Sommige leveranciers zijn meer B2C gericht, andere meer B2B. Sommigen geven enkel het postadres, anderen geven ook het e-mail adres.
Aantal gegevens: Naar gelang de grootte van uw doelgroep moet u er zich van verzekeren dat uw leverancier over uitgebreide lijsten beschikt om aan uw eisen te kunnen beantwoorden. Laat hem hiervoor een (gratis) telling uitvoeren per kategorie.
Informatische behandeling: De databanken worden onder verschillende formaten verspreid (elektronische en andere) : diskette, CD-ROM, etiketten,? Om het gebruik en de eventuele herwerking van de lijst in uw firma te optimaliseren kunt u beter over de elektronische gegevens beschikken; de CD-ROM is de meest verspreidde vorm.
Welke factoren beïnvloeden de prijs?
Databank : Een databank is een georganiseerde structuur met informatie over een bepaald onderwerp. Ze bevat alle informatie, zoals naam en adres van geadresseerden, die nodig zijn voor een direct mailing aktie. De relationele databanken laten een flexibel gebruik en behandeling van de gegevens toe dankzij het aanmaken van relaties tussen de gegevens die de databank samenstellen.
Datamining : Verrichting waarbij de mensen geselecteerd worden aan de hand van opgegeven criteria.