Deze aankoopgids kan u helpen om uw offerte aanvraag voor te bereiden. U vindt er informatie over de diensten en produkten die u wilt aankopen. Neem de tijd om de gids te raadplegen en leer meer omtrent de terminologie, de kostenfactoren en de praktische tips om een gepaste leverancier te vinden.
Aankoopgids: Direct mailing Inhoud |
Stuur nu een offerteaanvraag en ontvang offertes (gratis en vrijblijvend) Offerte- aanvraag Offerte- aanvraag |
Inleiding: de direct mailing markt
Bent u vastbesloten om uw publiciteitsaanpak te veranderen door de communicatie met uw klanten te verbeteren? Met het oog op het vervolmaken van hun marketingcampagne, nemen meer en meer commerciële ondernemingen hun toevlucht tot direct mailing. Dit is het opsturen per post van een informatiepakket naar de potentiële klanten. Het pakket bestaat meestal uit een brief, brochures, antwoordformulieren en een briefomslag voor terugzending. Een beetje zoals uw belastingsaangifte, alleen veel sympathieker.
Deze laatste wijze van communicatie vormt het meest verspreide middel om over zijn bedrijf te doen spreken in de directe marketing. Het doorslaggevende voordeel van deze wijze van publiciteit is de gepersonaliseerde relatie die ze toelaat met de bestemmeling, terwijl de verkoopsargumenten voor uw dienst of product behouden blijven. Door op voorhand uw doelgroep te definiëren zal de direct mailing effectiever worden en het antwoordpercentage hoger liggen.
De geadresseerde communicaties lijken door vele bedrijven verkozen te worden, terwijl anderen beginnen terug te grijpen naar technieken van geomarketing. De geomarketing maakt het mogelijk om rekening te houden met meerdere factoren (bijvoorbeeld sociale factoren, zoals inkomen of type van woning) dan de factoren die bij de klassiekere studies in aanmerking worden genomen (factoren die enkel betrekking hebben op naam, geslacht en leeftijd). Bovendien laat geomarketing toe om te besparen op kosten van nutteloze verzendingen naar bestemmelingen die weinig of geen belang hebben bij uw aanbod. Inderdaad, het lijkt nutteloos om brochures van barbecues te verzenden naar vegetariers die in een appartement leven. Best voert u vóór enige publiciteitsactie een targetting van uw cliënteel uit. Het sleutelelement van een goede direct mailing is de zgn. fichebak (of fichier), zijnde het totaal aantal personen aan wie u uw berichten gaat zenden. De goede fichebak vinden is een delicate operatie voor het merendeel van de ondernemingen: de aankoop of de huur van een fichebak schudt men niet uit zijn mouw.
Dankzij Internet wordt deze operatie aanzienlijk vereenvoudigd door toedoen van het on-line tellen. Die maakt het mogelijk om het aantal personen dat aan de gezochte voorwaarden voldoet te evalueren. Een nieuwe tendens in direct mailing is e-mailing. Hierbij dient gepreciseerd te worden dat moet opletten met de praktijk van het e-mailen. Tal van personen houden er niet van om publicitaire e-mails te krijgen. Deze praktijk wordt spâmming genoemd en heeft vaak tegengestelde gevolgen dan deze die u zou gewenst hebben. Niettemin bestaan er gespecialiseerde bedrijven die over mailing lists beschikken van mensen die wél toestemming gegeven hebben om bepaalde e-mails te ontvangen. Hiervoor krijgen die mensen vaak een voordeel zoals een abonnement of een nieuwsbrief, of gewoon, informatie die hun interesseert.
Types dienstverlening: wat zijn uw behoeften?
Welke factoren beïnvloeden de prijs?
Asielpostpakket: reclameboodschappen in postpakketten die geadresseerd zijn aan de klanten van een postorderbedrijf
BtoB, ook B2B: Business to Business, d.w.z. de communicatie gericht naar het bedrijf
BtoC, ook B2C: Business to Customer, d.w.z. de communicatie gericht naar het grote publiek
Busmailing: Verzameling van boodschappen van verschillende adverteerders die hetzelfde publiek viseren.
Drukwerk zonder adres: post die rechtstreeks in de brievenbussen wordt gestoken
E-mailing: reclameboodschappen doorgezonden naar elektronische adressen
Faxmailing: verdeling van post via de fax.
Geadresseerde mailings: deze maken het mogelijk om de boodschap te personaliseren door de aanwezigheid van de naam en het adres van de bestemmeling. Het is dus een gepersonaliseerde vorm van reclame.
Geomarketing: communicatietechniek die een reclameboodschap focust door middel van een geografische criterium, en niet in functie van een adres.
In-house: letterlijk in het huis, d.i. wanneer het bedrijf zelf bijvoorbeeld een project beheert
Postorderbedrijf: bedrijf dat verkoopt via briefwisseling
Heeft u bijkomende vragen, aarzel niet om ons te contacteren of om aanverwante gidsen te raadplegen.