Aankoopgids: Direct mailing

Deze aankoopgids kan u helpen om uw offerte aanvraag voor te bereiden. U vindt er informatie over de diensten en produkten die u wilt aankopen. Neem de tijd om de gids te raadplegen en leer meer omtrent de terminologie, de kostenfactoren en de praktische tips om een gepaste leverancier te vinden.

 

Aankoopgids: Direct mailing

Inhoud

Stuur nu een offerteaanvraag en ontvang offertes (gratis en vrijblijvend)
recherche:Offerte-
aanvraag
Offerte-
aanvraag

 

Inleiding: de direct mailing markt

Bent u vastbesloten om uw publiciteitsaanpak te veranderen door de communicatie met uw klanten te verbeteren? Met het oog op het vervolmaken van hun marketingcampagne, nemen meer en meer commerciële ondernemingen hun toevlucht tot direct mailing. Dit is het opsturen per post van een informatiepakket naar de potentiële klanten. Het pakket bestaat meestal uit een brief, brochures, antwoordformulieren en een briefomslag voor terugzending. Een beetje zoals uw belastingsaangifte, alleen veel sympathieker.

Deze laatste wijze van communicatie vormt het meest verspreide middel om over zijn bedrijf te doen spreken in de directe marketing. Het doorslaggevende voordeel van deze wijze van publiciteit is de gepersonaliseerde relatie die ze toelaat met de bestemmeling, terwijl de verkoopsargumenten voor uw dienst of product behouden blijven. Door op voorhand uw doelgroep te definiëren zal de direct mailing effectiever worden en het antwoordpercentage hoger liggen.

De geadresseerde communicaties lijken door vele bedrijven verkozen te worden, terwijl anderen beginnen terug te grijpen naar technieken van geomarketing. De geomarketing maakt het mogelijk om rekening te houden met meerdere factoren (bijvoorbeeld sociale factoren, zoals inkomen of type van woning) dan de factoren die bij de klassiekere studies in aanmerking worden genomen (factoren die enkel betrekking hebben op naam, geslacht en leeftijd). Bovendien laat geomarketing toe om te besparen op kosten van nutteloze verzendingen naar bestemmelingen die weinig of geen belang hebben bij uw aanbod. Inderdaad, het lijkt nutteloos om brochures van barbecues te verzenden naar vegetariers die in een appartement leven. Best voert u vóór enige publiciteitsactie een targetting van uw cliënteel uit. Het sleutelelement van een goede direct mailing is de zgn. fichebak (of fichier), zijnde het totaal aantal personen aan wie u uw berichten gaat zenden. De goede fichebak vinden is een delicate operatie voor het merendeel van de ondernemingen: de aankoop of de huur van een fichebak schudt men niet uit zijn mouw.

Dankzij Internet wordt deze operatie aanzienlijk vereenvoudigd door toedoen van het on-line tellen. Die maakt het mogelijk om het aantal personen dat aan de gezochte voorwaarden voldoet te evalueren. Een nieuwe tendens in direct mailing is e-mailing. Hierbij dient gepreciseerd te worden dat moet opletten met de praktijk van het e-mailen. Tal van personen houden er niet van om publicitaire e-mails te krijgen. Deze praktijk wordt spâmming genoemd en heeft vaak tegengestelde gevolgen dan deze die u zou gewenst hebben. Niettemin bestaan er gespecialiseerde bedrijven die over mailing lists beschikken van mensen die wél toestemming gegeven hebben om bepaalde e-mails te ontvangen. Hiervoor krijgen die mensen vaak een voordeel zoals een abonnement of een nieuwsbrief, of gewoon, informatie die hun interesseert.

 

Types dienstverlening: wat zijn uw behoeften?

  • In de eerste plaats dient u uw doeleinden te bepalen. Het doel van uw nieuwe mailingcampagne bevindt zich waarschijnlijk in de volgende lijst:
    -uw positie in een bepaalde markt verstevigen
    -een nieuwe markt ontwikkelen
    -het vertrouwen van uw klanten onderhouden
    -de effectiviteit van uw verkoopkracht verbeteren
    -het gemiddelde aankoopbedrag van uw klanten verhogen
    -het opzetten van een distributiekanaal voor informatie en reclame naar uw klanten toe.

  • Uw cliënteel focussen: in het algemeen bestaan er twee soorten lijsten: op professioneel en op particulier niveau. De bedrijven die zich specialiseren in B2B zullen businesslijsten gebruiken die professionelen registreren, terwijl de ondernemingen die diensten en producten aan particulieren aanbieden (B2C) lijsten van consumenten zullen gebruiken.

    Gelieve de rubriek "prospect list" te raadplegen voor meer informatie.

    Tijdens het creëren van uw direct mailing, is het van het grootste belang om te overwegen in welk formaat u uw campagne wil opbouwen. Traditioneel omvat elke mailing campagne

  • een brief die uwcampagne uitlegt,
  • een catalogus of een brochure die uw diensten et aangeboden producten beschrijft,
  • een antwoordformulier dat het uw klant mogelijk maakt om op uw aanbod te antwoorden of uw producten te bestellen,
  • een gefrankeerde briefomslag die uw eigen adres vermeldt. U kan eveneens opteren voor creativiteit door in uw pakket een video of een staal van uw product bij te voegen.

    ALLES ZAL UITERAARD AFHANGEN VAN HET BUDGET DAT U WENST TE BESTEDEN AAN UW CAMPAGNE

    Kennis van de verschillende soorten mailings is primordiaal om uw doel te bereiken.

  • Geadresseerde mailings maken het mogelijk om de boodschap te personaliseren door de aanwezigheid van de naam en het adres van de bestemmeling. Ze zijn voordelig, aangezien ze een hoog rendement en een zeer effectieve focus opleveren. Deze soort mailing is echter duur en stoot op bepaalde praktische moeilijkheden. Doelgroep: Ondernemingen die, bijvoorbeeld, evenementen meedelen.

  • Faxmailing bestaat uit het verdelen van post via een fax. De voornaamste voordelen zijn de snelheid, de functie multi-taken (die meerdere verzendingen mogelijk maakt) en de lage kost. Dit type mailing is echter weinig aantrekkelijk (geen kleuren). Soms deelt de ontvanger in de verzendingskosten en in sommige ondernemingen gaat dit type document gemakkelijk verloren. Doelgroep: kleine ondernemingen (voor de doorzending van perscommuniqués bijvoorbeeld).

  • Busmailing laat het toe om berichten die van verschillende adverteerders naar hetzelfde publiek uitgaan, te verzamelen. Busmailing heeft talrijke aantrekkelijke voordelen, nl. een vermindering van vaste kosten (in functie van het aantal adverteerders), een vermindering van de kosten per eenheid en de dekking van een zeer breed klantenbestand dat het mogelijk maakt om een zeer ruim publiek te bereiken. Daartegenover staat dat de terugzending van post vrij zeldzaam is en dat deze soort mailing geen grote creativiteit van de toelaat. Doelgroep: Professionelen

  • De drukwerken zonder adres bestaan uit post die rechtstreeks in de brievenbussen wordt gestoken. Het voordeel is dat ze een groot klantenbestand omvatten tegen een zeer lage kost en dat ze, dankzij hun vorm, minder beperkt zijn dan vele andere types mailing. Spijtig genoeg ligt het percentage van terugzending in het merendeel van de gevallen zeer laag, zelfs al zijn de verzendingsmodaliteiten in het algemeen eenvoudig. Doelgroep: Particulieren

  • Het asielpostpakket bestaat uit een reclamebericht wordt toegevoegd aan de postpakketten geadresseerd aan klanten van een postorderbedrijf. De pluspunten van het asielpostpakket kunnen zeer eenvoudig worden samengevat. Het maakt een zeer fijne focus mogelijk, dankzij het adressenbestand van het postorderbedrijf, en een zeer kleine kost (er zijn immers geen verzendingskosten). Het grote gevaar van deze soort publiciteit is de hoeveelheid documenten. Inderdaad, uw bericht riskeert onopgemerkt te blijven in de massa van allerhande verschillende berichten die uitgaan van verschillende adverteerders. Doelgroep: Een vast cliënteel

 

Hoe kiest u een leverancier?

Er zijn verschillende mogelijkheden: een agentschap gespecialiseerd in directe marketing kiezen dat uw mailing van A tot Z zal beheren, of (de moeilijkere oplossing) de mailing zelf beheren ·
  • De agentschappen (handling company) vormen een aanlokkelijke oplossing. Ze hebben tal van voordelen: ze beschikken over een belangrijke know-how, maken een zekere tijdwinst mogelijk en op budgettair vlak bieden ze een bijkomende waarborg van zekerheid, dankzij de verschillende handelingen die op voorhand becijferd kunnen worden. Hun achilleshiel situeert zich op het vlak van de vaste kosten; opdat een handeling rendabel zou zijn, moet men reeds over een budget van een zekere omvang beschikken.

  • Uw mailing in-house beheren is minder vanzelfsprekend. Het vraagt meer inspanning en bovenal vergt het competente personen om deze missie tot een goed einde te brengen.

  • Sommige activiteiten uitbesteden zoals de creatie door een tekenaar of copywriter, het drukken, de sortering of de verzending, biedt waarschijnlijk de ideale tussenoplossing.

  • Heeft u eenmaal uw doeleinden en behoeften bepaald, zend uw vraag dan naar verschillende leveranciers om van elk van hen een bestek te verkrijgen.

  • Indien uw verzendingen bestemd zijn voor het buitenland, richt u dan tot een beroeps die dergelijke taken gewoon is. Specialisten op nationaal vlak kunnen perfect aan uw eisen voldoen indien uw behoeften deze beperkt blijven tot het lokale niveau.

  • Vraag u af welke diensten u wil die de leverancier verstrekt. Sommige professionelen inzake mailingdiensten verzekeren de opvolging van de teruggezonden documenten. Dit vormt in zekere zin een maatregel voor de effectiviteit van uw mailingactie. Als gepresteerde diensten bestaan eveneens:

    • Het opbouwen en de realisatie van de campagne: die dienst kan interessant zijn in de mate dat uw leverancier een zekere ervaring heeft in zijn beroep.

    • Drukken, sortering en verzending

 

Welke factoren beïnvloeden de prijs?

  • Het tarief van uw mailingactie zal afhangen van het soort mailing die u kiest. Een klassieke mailing zal minder duur zijn dan een mailing die tevens de verzending van een supplementaire catalogus omvat. U dient dus op voorhand het type van verzending te bepalen dat u wenst te gebruiken.

  • Het tarief van uw mailingactie zal tevens afhangen van de geografische zone of zones waarop u wil focussen: regionaal of internationaal.

  • Het aantal verzendingen die u wenst uit te voeren zal de prijs per eenheid beïnvloeden. Mailingdiensten worden in het algemeen gefactureerd per duizend eenheden. Hoe meer verzendingen u doet, des te meer u een verminderd tarief per eenheid zult kunnen genieten vanwege de dienstenleverancier.

  • De mailingkosten hangen in sterke mate af van het gewicht, het drukwerk, het type papier en het sorteren. Bepaal duidelijk uw type van communicatie opdat u later niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

  • De kost van de agentschappen varieert. Men kan vooral een beroep op hen doen waneer de verzending ingewikkeld is of wanneer het budget groot is.

  • Een in-house beheer van de mailing kan voordelig zijn voor budgetten van kleinere omvang.

Tips

  • De mailing lijst vormt het doorslaggevend element voor een goede campagne van direct mailing.

  • Om uw leverancier te kiezen, dient u te weten welke diensten vervat zitten in de verschillende offertes.

  • Stel een lange termijnscontract op met een mailingbedrijf voor al uw operaties inzake verzending van post. Op die manier zal u de mogelijkheid genieten voorkeurstarieven te verkrijgen.

  • Een slimme manier om de diensten van uw leverancier te volgen: voeg in uw mailing list personen of bedrijven van uw entourage toe, teneinde de ontvangst van uw post door uw bestemmelingen na te gaan.

  • Sommige leveranciers bieden de mogelijkheid om de mailing een tijd op te volgen. Verwaarloos deze dienst niet bij uw keuze. U kunt uw opvolging ook aan een ander agentschap dan hetgeen dat de mailing gedaan heeft toevertrouwen. Dit verhoogt de objectiviteit.

  • Beperk het aantal berichten en documenten per verzending tot maximaal zes om verwarring bij de lezer te vermijden.

  • Voorzie gefrankeerde omslagen, om u te behoeden voor de onaangename verrassing van een zwakke terugzending van post.

Lexicon

Asielpostpakket: reclameboodschappen in postpakketten die geadresseerd zijn aan de klanten van een postorderbedrijf

BtoB, ook B2B: Business to Business, d.w.z. de communicatie gericht naar het bedrijf

BtoC, ook B2C: Business to Customer, d.w.z. de communicatie gericht naar het grote publiek

Busmailing: Verzameling van boodschappen van verschillende adverteerders die hetzelfde publiek viseren.

Drukwerk zonder adres: post die rechtstreeks in de brievenbussen wordt gestoken

E-mailing: reclameboodschappen doorgezonden naar elektronische adressen

Faxmailing
: verdeling van post via de fax.

Geadresseerde mailings: deze maken het mogelijk om de boodschap te personaliseren door de aanwezigheid van de naam en het adres van de bestemmeling. Het is dus een gepersonaliseerde vorm van reclame.

Geomarketing: communicatietechniek die een reclameboodschap focust door middel van een geografische criterium, en niet in functie van een adres.

In-house: letterlijk in het huis, d.i. wanneer het bedrijf zelf bijvoorbeeld een project beheert

Postorderbedrijf: bedrijf dat verkoopt via briefwisseling

 

Verwante aankoopgidsen

Heeft u bijkomende vragen, aarzel niet om ons te contacteren of om aanverwante gidsen te raadplegen.