Deze aankoopgids kan u helpen om uw offerte aanvraag voor te bereiden. U vindt er informatie over de diensten en produkten die u wilt aankopen. Neem de tijd om de gids te raadplegen en leer meer omtrent de terminologie, de kostenfactoren en praktische tips om een gepaste leverancier te vinden.
Aankoopgids: Consulting Inhoud |
Stuur nu een offerteaanvraag en ontvang offertes (gratis en vrijblijvend) Offerte- aanvraag Offerte- aanvraag |
Inleiding: de consulting markt
Er bestaat een grote verscheidenheid in de consulting markt, in functie van de specialisatie en de grootte van het kantoor. Zo vindt men individuele zelfstandige raadgevers naast grotere advieskantoren met nationale of internationale faam. In theorie heeft elke consultant een specialiteit. Sommigen zijn expert in functionele domeinen (financieel, productie, marketing, human resources,...), anderen hebben een sectoriële specialisatie (voeding, chemie,?), of zijn gespecialiseerd in zeer specifieke domeinen (bv. een bepaald beheerssysteem, een specifieke technologie,...).
Aangezien elke consultant zich als een specialist profileert, is het belangrijk dat u duidelijk uw behoeften, uw objectieven en de verwachtte resultaten op voorhand definieert.
Types dienstverlening: wat zijn uw behoeften?
De keuze van een consultant zal eerst en vooral afhangen van het type project. Typische consulting projecten zijn bv. het aanpassen van een organisatietructuur, het verbeteren van een productieproces, het doorvoeren van een kostenbesparing, het lanceren van een nieuw produkt. Elk project vereist een specifieke aanpak en daarom is het belangrijk om vanaf het begin van het project duidelijk af te lijnen.
Een mogelijke opsplitsing van de verschillende consultingdiensten:
Alhoewel elk type consulting anders is, vindt men vaak dezelfde stappen in de aanpak van een project:
Vooraleer u begint met een aanbesteding uit te zenden naar potentiële dienstenleveranciers, zal u eerst het project duidelijk omlijnen: Welke zijn de knelpunten die u wilt oplossen? Wat verwacht u concreet van een consultant? Hoeveel tijd heeft u om een oplossing te vinden?
Vervolgens vraagt u zich af of u een beroep doet op een zelfstandige consultant, op een klein adviesbureau of op een groter kantoor? In ieder geval zult u meestal samenwerken met een kleine ploeg raadgevers of experten, zelfs al werkt u met een groot kantoor. Het grootste voordeel van een groot adviesbureau is de ervaring en de uitwisseling van die ervaring tussen de verschillende consulenten. De kans is groot dat het kantoor reeds gewerkt heeft op projecten die sterk lijken op het uwe, wat uiteraard een aanzienlijke troef is. Maar de tarieven van grotere consultingkantoren zijn vaak heel hoog en zij werken meestal enkel voor grotere ondernemingen of multinationals.
Kies steeds een consultant die gekwalificeerd is m.b.t. wat u van hem vraagt. Niets is frustrerender (voor uzelf en voor uw portefeuille) dan te moeten vaststellen dat een project niet vordert omdat u de slechte expert heeft gekozen. Vraag naar referenties: welke (succesvolle) projecten hebben zij reeds verwezenlijkt? welk opleidingsniveau hebben zij? wat zijn hun specifieke bekwaamheden?
Welke factoren beïnvloeden de prijs?
Het is moeilijk om de waarde (en dus de prijs) van een consultingopdracht goed te begrijpen en te becijferen.
In het algemeen is de kost van uw project rechtstreeks verbonden met:
Er bestaan verschillende vergoedingsmechanismen om de diensten van een consultant te waarderen. De meest voorkomende methodes zijn:
Zoals hierboven vermeld, is het bijzonder nuttig om duidelijk het project af te bakenen op het vlak van timing, doelstelling en resultaat. Neem voldoende tijd om samen met de consultant duidelijk vast te leggen wat u van hem verwacht. Dit is bijzonder belangrijk indien u werkt met een vergoeding volgens uurtarief.
Vaak wordt aangeraden om met een forfait te werken en duidelijk de te bereiken resultaten te omschrijven. Op het einde van het project zal u samen een evaluatie maken en analyseren of de verhoopte resultaten gerealiseerd zijn.
Bepaal ook duidelijk wie van uw medewerkers het project zal volgen. Een consultingopdracht is nooit éénzijdig, u zult waarschijnlijk intern een projectleider of misschien zelf een projectteam opzetten om samen met de consultants het project uit te voeren. Zorg ervoor dat het team over de nodige tijd beschikt om deel te nemen aan het prohject, zoniet bestaat de kans dat de timing van het project niet gerespecteerd wordt. Vergeet ook niet dat die medewerkers minder tijd zullen hebben voor hun dagdagelijkse activiteiten.