Edito : Nieuwe Bobex site in Web 2.0 stijl |
Nieuwe technologiëen leiden tot nieuwe gebruiken. Het Web 2.0 fenomeen is een perfect voorbeeld hiervan. Deze nieuwe aanpak maakt het mogelijk om op een bredere schaal te communiceren, maar ook om sneller en met meer soepelheid partijen met elkaar te ‘matchen’. Dit heeft geleid tot een aanzienlijke vereenvoudiging van de communicatie, meer interactie en een grotere betrokkenheid van de gebruikers.
Als Belgische internetpionier was Bobex, sinds onze start in 2000, een typisch voorbeeld van een Web 1.0 bedrijf. Als één van de weinigen had Bobex de ‘dotcom-zeepbel’ overleefd en is het, door de jaren heen, één van de vaste spelers geworden binnen het Belgisch internet gebeuren.
Met de komst van Web 2.0 – eind 2006 – evolueerde het internet van een statisch medium (geïsoleerde informatie-eilanden) naar een sociaal netwerk waar gebruikers informatie uitwisselen en beoordelen. In Web 2.0 ligt de nadruk op het delen van informatie en de interactie tussen de gebruikers van deze informatie. De inhoud wordt door de gebruiker gemaakt, en niet meer door de website zelf. Hoewel Bobex reeds sinds het prille begin een open uitwisselingsplatform is – een soort Web 2.0 avant la lettre dus – hebben we onze site toch sterk aangepast en de nieuwe praktijken volledig geïntegreerd.
Zo hebben wij bijvoorbeeld RSS feeds geïntroduceerd om informatie eenvoudig uit te wisselen. Deze techniek maakt het mogelijk om, aan de hand van standaard protocollen, bepaalde delen informatie van een website elders opnieuw te gebruiken, in een andere context. Een Bobex leverancier kan bijvoorbeeld enkel die offerteaanvragen, die hem interesseren, automatisch naar zich toe laten komen. Ook heeft Bobex een nieuwe zoekmachine ontwikkeld. Deze motor voegt automatisch tags (sleutelwoorden) aan de berichten, zodat een efficiëntere semantische opzoeking mogelijk wordt. Op dezelfde wijze zijn de gebruikersprofielen van de leden herzien, met als resultaat een meer persoonlijke en transparantere voorstelling. Het verder aanpassen van het evaluatiesysteem was ook een belangrijke stap om van de Bobex handelsplaats een zelfregulerende gemeenschap te maken. Het zijn immers de leden zelf die elkaar beoordelen, en zo hun online reputatie opbouwen.
Tot slot zijn de kleuren en visuele aspecten van de site overgoten met een mooi Web 2.0 sausje, met bijvoorbeeld kleurenverloop en afgeronde hoeken. |
Christophe Van Damme, commercieel verantwoordelijke: « Bobex is een concreet voorbeeld van wat Web 2.0 kan bieden aan bedrijven. Namelijk een eenvoudige en directe manier van contacten leggen, waarbij de betrokken partijen elkaar op de gewone markt moeilijk zouden vinden. De inhoud van de site wordt bepaald door de gemeenschap en de leden kunnen elkaar wederzijds beoordelen en feedback geven. Bobex biedt de infrastructuur aan en bewaakt de kwaliteit. Op de nieuwe Bobex.be site kunnen kopers en leveranciers online berichten uitwisselen, profielen bekijken, over contracten onderhandelen en deze afsluiten.» |
|
|
E-biz niews |
Consumenten grijpen de macht op het Internet
Meer en meer website openen hun deuren en laten consumenten de kans om hun mening te geven over de andere gebruikers of over de producten of diensten op de website. Deze aanpak is niet enkel zeer "Web 2.0" en "User Generated Content" stijl, het heeft ook een reële economische waarde. De betrouwbaarheid van klanteninformatie wordt immers hoger ingeschat dan de input van de website of het bedrijf zelf. Logisch, niet? Of, zoals wij schrijven in het artikel, je zal meer waarde hechten aan de ervaringen en evaluaties van andere klanten of gebruikers, dan de commerciële speech van het bedrijf zelf. Lees meer.
Salonkortingen op de Vehiko marktplaats
Overweegt u om binnenkort een nieuwe auto te kopen? Op de Vehiko auto markplaats bieden de dealers, per veiling, hun beste prijs. Tot 15 februari 2008 kan u daarenboven genieten van een bijzondere promotie: dankzij de Bobex couponcode VH2008 kost het plaatsen van een prijsaanvraag slechts € 24,95 (BTW incl.) i.p.v. € 59,29 en is er een geld-teruggarantie van minimum € 1.000 korting! Wij raden u aan om de proef op de som te nemen. Overtuig uzelf en probeer onze diensten uit. U riskeert niets en u krijgt er zeker geen spijt van! Lees meer.
Aankoopgids: tips en advies om vertalers en tolken te vinden
Om nauwer samen te werken met buitenlandse partners is het soms nodig om u in een totaal andere taal uit te drukken dan uw moedertaal. Soms kan een vertaling van een brochure volstaan, maar misschien zal u ook beroep moeten doen op een expert die een volledig gesprek of andere communicatievorm gesprek dient te vertalen. Tegenwoordig vindt men steeds vaker on-line vertaalsites, maar de technologie op dit vlak staat nog in zijn kinderschoenen en garandeert dan ook geen aanvaardbare kwaliteit. Lees meer. |
|
|
Bobex news |
Bobex.nl op Frankwatching "Site gespot"
Frankwatching is, volgens Marketingfacts, de nummer één blog van Nederland. Misschien minder bekend in Vlaanderen, is deze site een echt fenomeen bij onze Noorderburen. Onlangs beoordeelde deze invloedrijke weblog Bobex.nl (de Nederlandse Bobex website) in de rubriek Site gespot: "Leads en leveranciers kunnen elkaar vinden op Bobex.nl. Top of flop?". Lees meer.
Bobex, the movie
We konden ons Web 2.0 avontuur toch niet voltooien zonder een zelfgemaakt YouTube filmpje, niet? Daar is hij, Bobex The Movie. En zoals het hoort, in drie talen. Hieronder de Nederlandstalige (zeg maar Vlaamse) versie. Enjoy!
BelgaBlog (Bobex blog) in top 100 beste Vlaamse blogs
MetaTale is een analysetool dat de invloedrijke gebruikers van sociale media wil blootleggen. Invloedrijke weblogs in Vlaanderen: wie schrijft ze, waarover schrijven ze en waar kan je ze vinden? De MetaTale whitepaper wil een inzicht bieden in de zoektocht naar influencers in de Vlaamse blogosfeer en zet de honderd meest invloedrijke blogs, ongeacht hun thema en focus, op een rijtje. Lees meer.
|
|
|
Uw wachtwoord of gebruikersnaam vergeten? Klik hier
Bobex België: www.bobex.be
Bobex internationaal: www.bobex.com
Bobex blog: www.belgablog.be
Social nieuwssite: www.bligg.be
Redactie: E-mail
Reclame: E-mail
Pour lire cette newsletter en Français, cliquez ici.
Indien u deze nieuwsbrief niet meer wenst te ontvangen, klik dan hier, log aan met uw wachtwoord en vink "Gelieve geen nieuwsbrief te verzenden". Deze nieuwsbrief wordt enkel naar opt-in adressen verstuurd. |
|
|
© 2008 Bobex.com NV (Aalststraat 7A2, B-1000 Brussel)
Alle rechten voorbehouden. |
|
|
|