Telemarketing

Vergelijk gratis en vrijblijvend offertes

Telemarketing: bel uw sales nieuw leven in!

Wilt u uw marketingcampagnes meer kracht bijzetten? Bent u op zoek naar een telemarketingbureau? Beschrijf ons welke dienst of product u wilt promoten en wij zoeken voor u de beste telemarketeers. Deze dienst is volledig gratis en vrijblijvend.

Nieuwe klanten
Professionele telemarketeers hebben inzicht in de markt waarop u werkt en hebben de werking van uw bedrijf volledig begrepen. Alleen zo kan een telemarketing agency klanten werven en binden aan uw onderneming.

Duizenden opties, altijd vriendelijk
Telemarketeers kunnen u op vele manieren versterken: huidige klanten of prospecten opbellen, potentiële klanten bellen (cold calling), databases verrijken, producten verkopen, enquêtes afnemen,… En dat doen ze steeds met de glimlach!

Op maat van uw onderneming
Een goed agentschap kan u op vele manieren van dienst zijn. Leg dan ook goed uit wat u nodig hebt en wat uw bedrijf juist doet. Zo kunt u samen met het telemarketingbureau een oplossing op maat vinden.

Wat is telemarketing

Telemarketing wordt meer en meer geapprecieerd door marketeers en bedrijfsleiders overal. Het is een persoonlijke manier om met je klanten te communiceren en je kan ze vlot van dienst zijn. Bedrijven moeten steeds beter bereikbaar zijn om de vragen van hun klanten te kunnen beantwoorden en een extra service te kunnen geven. Bovendien kan telemarketing gebruikt worden om nieuwe klanten te vinden, aarzelende klanten te overtuigen en geïnteresseerden de weg te leiden naar jouw product of dienst.

Wat zijn de kosten voor telemarketing?

De kosten voor een extern telemarketingbedrijf of callcenter kunnen op twee manieren berekend worden. 

  • Via een uurtarief: dat ligt tussen de €35 en €50 per uur.
  • Per gemaakte afspraak: tussen €100 en €150.

Afhankelijk van de aard van de telefoongesprekken kan de prijs ook nog variëren. Er wordt onderscheid gemaakt tussen business-to-business en business-to-consumer gesprekken.

Wat is telemarketing?

Telemarketing is een vorm van marketing waarbij je je klanten telefonisch bereikt. Telemarketeers verkopen je producten of diensten via een telefoongesprek of klanten kunnen telefonisch service krijgen van uw bedrijf. Wanneer telemarketeers zelf bellen naar potentiële of bestaande klanten wordt het outbound telemarketing genoemd en wanneer klanten uw bedrijf opbellen dan wordt het inbound telemarketing genoemd. Telemarketing kan zowel voor B2B als voor B2C marketing worden ingezet.

De meerwaarde van telemarketing

Telemarketing kan soms een negatief imago hebben. Mensen hebben slechte ervaringen met diensten waarvoor ze geen interesse hebben, ze zijn benaderd geweest door bedrijven waar ze nog nooit van gehoord hebben, of ze hebben een onaangenaam gesprek gehad. Telemarketing is zeer interessant, als het goed wordt toegepast binnen een logische strategie:

  • Je hebt persoonlijk contact met je klanten.
  • Je klanten kunnen vragen stellen en snel antwoord krijgen.
  • Je kan vlot inspelen op de vragen en twijfels van de klanten.
  • Je kan snel nieuwe klanten werven.
  • Het is een praktisch middel voor een efficiënte lead generation.
  • Je kan goed nieuwe markten voor je dienst of product ontdekken en je verkoop doen toenemen.

Hoe werkt telemarketing?

Voor je mensen kan beginnen opbellen, moet je weten wat je precies wil bereiken met telemarketing en hoe het past binnen jouw bedrijf. Dan kan je ervoor kiezen om interne telemarketeers in te schakelen of om het proces uit te besteden aan professionele callcenters. Een extern callcenter heeft doorgaans grote telefooncentrales beschikbaar en opgeleide medewerkers, en kan je bedrijf ondersteunen zonder dat je zelf de telemarketing moet organiseren. Eens je je doelen hebt opgesteld en gekozen hebt voor een callcenter, kan je beslissen of inbound of outbound telemarketing het best bij je service passen.

Nadien schrijf je eventueel een script en kan je beginnen met het bellen. Bewaar de gegevens en de statistieken van de gesprekken, op die manier voer je geen dubbel werk uit, en kan je potentiële klanten overzichtelijk opvolgen.

Inbound vs. outbound telemarketing

Er bestaan verschillende vormen van telemarketing. Een onderscheid dat eerst en vooral moet worden gemaakt, is dat tussen inbound en outbound telemarketing.

inbound telemarketing is het de klant die actief telefonisch contact opneemt met je bedrijf of je callcenter. De klant is bekend met je bedrijf en de producten of diensten die aanbiedt, maar heeft bijkomende vragen, zoekt hulp of meer informatie. Het kunnen ook potentiële klanten zijn die bellen. Het kan zijn dat ze reeds in aanraking zijn gekomen met je diensten of producten, en dat ze vooraleer ze overgaan tot een aankoop wat meer te weten willen komen over je bedrijf.

Bij outbound telemarketing neem je zelf initiatief om je klanten of potentiële klanten te bereiken. Op basis van databanken met gegevens worden mensen gecontacteerd met informatie over het bedrijf of vragen. De gegevens komen doorgaans uit lijsten met potentiële klanten, dat kunnen mensen zijn die zich al hebben ingeschreven voor een nieuwsbrief of ze hebben zich aangemeld op je website.

Op zoek naar nieuwe klanten? 

Telemarketing is een uitstekend middel om nieuwe klanten te vinden en doelgroepen te werven. Er bestaan verschillende technieken voor die je allemaal via een callcenter of door je eigen telemarketeers kan laten uitoefenen. Afhankelijk van je doelen is de ene techniek meer succesvol dan de andere.

De verschillende soorten telemarketing zijn:

Lead generation

Waar men vroeger zo veel mogelijk aandacht wilde trekken als merk of bedrijf, wordt er nu meer gericht op zoek gegaan naar potentiële klanten. Mensen die op een of andere manier interesse uiten voor het product of de dienst die je verkoopt, kan je verder opvolgen tot er wordt overgegaan tot aankoop. Op die manier hoef je slechts te investeren in potentiële klanten en heb je een hoger rendement voor je uitgaven aan marketing. Je kan als bedrijf betere kwaliteit leveren op vlak van marketing en meer uit je marketingacties halen.

Telemarketing kan op efficiënte wijze worden ingezet in het proces van lead generation. Telemarketing is arbeidsintensief en een goed telefoongesprek neemt wat tijd in beslag. Wanneer je het callcenter of je eigen telemarketeers alleen maar naar de potentiële klanten laat bellen, zal er minder tijd ‘verspild’ worden aan mensen die helemaal geen interesse hebben. Na een bepaalde periode kan je een lijst vragen van de klanten die positief gereageerd hebben op het gesprek en weet je hoeveel mensen overgegaan zijn tot aankoop of een andere conversie.

Je kan je potentiële klanten selecteren door de gegevens te gebruiken van mensen die in de afgelopen jaren al iets gekocht hebben bij je bedrijf, of mensen die informatie van je website hebben gedownload, … Potentiële klanten zijn mensen die geïnteresseerd zijn in je diensten of product.

Inbound vs. outbound telemarketing

Cold calling

Bij cold calling wordt er gebeld naar mensen die op voorhand nog geen interesse geuit hebben naar je bedrijf. De klant heeft zelf geen initiatief genomen om contact te hebben met je bedrijf, of kent het zelfs niet. Het is dus een totaal verschillende aanpak dan lead generation.

Toch kan het zeker effectief zijn. Cold calling werd oorspronkelijk vooral voor verkoop gebruikt. Tegenwoordig wordt ook het ingezet voor andere doeleinden, zoals het beïnvloeden van keuzes of de bewustmaking van nieuwe diensten of evenementen. 

De meeste mensen worden niet graag verrast door een telefoontje van een telemarketeer of callcenter. Ze zitten niet echt te wachten op een verkoopgesprek. Het is dan ook belangrijk dat de telemarketeer of het callcenter goed de signalen van de persoon aan de andere kant van de lijn kan oppikken. Op het moment dat je voelt dat er geen positief einde van het gesprek aankomt, kan je afronden om toch op een positieve noot te eindigen. Wanneer mensen eenmaal een beslissing hebben gemaakt, heeft het geen zin om ze te blijven overtuigen via de telefoon.

Als de ervaring te negatief wordt, kan het een slechte invloed op de imago van je bedrijf hebben. Een telemarketeer die elk gesprek positief afrondt en het script goed kent, is dus zeer waardevol voor je bedrijf. Cold calling hoeft dus niet negatief te zijn, wanneer het op voorhand goed wordt voorbereid.

Teleprospectie

Bij teleprospectie wordt er op zoek gegaan naar nieuwe markten of wordt er actief gezocht naar nieuwe klanten. Bij teleprospectie wordt er niet gewerkt met een bestaande telefoonlijsten of doelpublieken, zoals bij lead generation of cold calling. Er wordt dus ook niet met een vooraf bepaald script gewerkt. De mensen die aan de lijn komen kunnen potentiële of huidige klanten zijn, maar kunnen net zo goed nog nooit gehoord hebben van je product. De telemarketeer moet dus het gesprek laten leiden door de gesprekspartner, en kan zich niet van a tot z voorbereiden.

Het gesprek kan uitmonden in een verkoop, lead generation, tevredenheidssurvey, marktonderzoek, … er zijn veel mogelijkheden. Dat zorgt er natuurlijk ook voor dat je callcenter of telemarketeer kennis moet hebben van teleprospectie, niet zomaar eender welk callcenter heeft daar ervaring mee. Teleprospectie is vooral interessant voor bedrijven die nog een doelgroep moeten definiëren, of voor bedrijven met zeer grote databases aan gegevens. 

Bij teleprospectie is het interessant om goed alle gesprekken bij te houden en te analyseren. Die data en statistieken kunnen handig zijn voor het opvolgen van klanten.

Hoe de beste callcenter kiezen? Vergelijk offertes!

Afhankelijk van de soort telemarketing die je wil toepassen, kies je een callcenter dat bij je past. Het ene callcenter zal meer gespecialiseerd zijn in inbound telemarketing, en het andere meer in teleprospectie. Zoek referenties en check of de hoeveelheid prospects haalbaar is voor de periode waarin jij aan telemarketing wil doen.  Aarzel niet om bij verschillende callcenters offertes aan te vragen, om zo het bedrijf te vinden waarmee jij wil samenwerken.