{"id":26586,"date":"2021-06-23T12:57:15","date_gmt":"2021-06-23T12:57:15","guid":{"rendered":"https:\/\/www.bobex.be\/nl-be\/?page_id=26586"},"modified":"2025-04-03T13:35:29","modified_gmt":"2025-04-03T13:35:29","slug":"bobex-in-de-pers","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.bobex.be\/nl-be\/bobex-in-de-pers\/","title":{"rendered":"Bobex in de media"},"content":{"rendered":"
\n
\n

Recente artikels over Bobex<\/h2>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
\n

Is een thuisbatte\u00adrij financieel interes\u00adsant? \u201cMet deze batterijen verdien je je toestel dubbel zo snel terug\u201d<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
HLN<\/div>\n
2025<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
\"documentsdfsdf-2.jpg\"<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n

Populariteit thuis-batterijen vorig jaar meer dan gehalveerd<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
De Tijd<\/div>\n
2025<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
\"De-tijd.jpg\"<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n

Door stopzetting terugdraaiende teller zitten thuisbatterijen in de lift, en dat is logisch: \u2018Toch is er ook een \u2018maar\u2019\u2019<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
De Morgen<\/div>\n
2025<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
\"DeMorgen-scaled.jpg\"<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n

Explosieve stijging in vraag naar thuisbatterijen in Vlaanderen<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
Bouw & Wonen<\/div>\n
2025<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
\"bouwenwonen-scaled.jpg\"<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n

Hoe gaat u het beste om met negatieve injectietarieven bij zonnepanelen?<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
De Tijd<\/div>\n
2025<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
\"tijd-scaled.jpg\"<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n

Almaar meer Vlamingen kiezen voor thuisbatterij door afschaffing terugdraaiende teller<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
Business AM<\/div>\n
2024<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
\"business_am-2025.png\"<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n

Einde van de terugdraaiende teller geeft boost aan vraag naar thuisbatterij<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
Business AM<\/div>\n
2024<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
\"livios.png\"<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n

Aanvragen voor thuisbatterij met 265% gestegen door verdwijnen van terugdraaiende teller: \u201cGezinnen beseffen dat het financieel slimmer is\u201d<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
Livios<\/div>\n
2025<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
\"hln-20205-e1741167603617.png\"<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n

“8
\nfinancieel aantrekkelijke jobs waarvoor je geen diploma nodig hebt”<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
De Morgen<\/div>\n
2024<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
\"241115_DeMorgen_Bobex-min.jpg\"<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n

“Ondanks
\nversoepeling regels stopzetting verzekering, zullen Belgen niet snel via direct kanalen een contract
\nbij een concurrent afsluiten”<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
Business AM<\/div>\n
2024<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
\"241002_Business-AM_NL_Bobex-verzekeringen-pdf.jpg\"<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n

\nVergelijkingswebsites bijten tanden stuk op verzekeringen<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
Trends Magazine<\/div>\n
2024<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
\"bobex-on-trends-09-2024.png\"<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n

Dit zijn de renovatie- en
\nbouwtrends volgens Bobex<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
Bouwenwonen.net<\/div>\n
2024<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
\n
\n
Bobex heeft de evolutie van de offerte-aanvragen (via het Bobex-platform) in 2023
\ngeanalyseerd en maakt een balans op van de tendensen in de bouw- en renovatiesector.
\nBobex is een website om offertes van bouw- en renovatiebedrijven te vergelijken. Komt
\nhet huidige lage consumentenvertrouwen vandaag tot uiting in de bouwsector? In welke
\nbouwsectoren zal de impact het grootst zijn? Een stand van zaken en een vooruitblik op
\n2024.<\/p>\n

Warmtepompen zijn nog steeds in opmars<\/h4>\n

Al in 2022 ontdekte de Belg massaal
\nde voordelen van warmtepompen. En ook in 2023 is de warmtepompsector de grote winnaar
\nmet een stijging van 43% in Vlaanderen. In het zuiden van het land zijn er
\nindrukwekkende groeicijfers te zien van maar liefst 76%. Lucht-luchtwarmtepompen waren
\nhet meest populair, goed voor meer dan de helft (56%) van de verkochte exemplaren. Ze
\nworden gevolgd door lucht-waterwarmtepompen met 39%. Die zijn wat minder duur dan het
\neerste type, en vooral populair bij nieuwbouw of complete renovaties. Water-water
\n(hydrothermische) en bodemwater (geothermische) warmtepompen kennen momenteel nog een
\nbeperkte vraag. De populariteit van warmtepompen toont een interesse van de consument om
\nover te stappen naar groenere verwarmingsoplossingen. We kunnen verwachten dat de
\npopulariteit zich in 2024 zal verderzetten dankzij de verlengde btw-verlaging naar 6% in
\nwoningen jonger dan 10 jaar.<\/p>\n

Vraag naar zonnepanelen aanzienlijk gedaald<\/h4>\n

De
\ngrootste daling in 2023 ligt bij de vraag naar zonnepanelen. Vooral in Vlaanderen zien
\nwe een daling ten opzichte van 2022 (-33%). Maar ook het Waalse gewest blijft niet
\ngespaard met een daling van 13%. Deze daling kan deels verklaard worden door het feit
\ndat de regio\u2019s minder financi\u00eble steun bieden voor de installatie van zonnepanelen.
\nHoewel in 2023 een recordaantal zonnepanelen werd ge\u00efnstalleerd, gaat dit waarschijnlijk
\nvoornamelijk over aankopen uit 2022 die pas later effectief werden geplaatst en gekeurd.
\nHet jaar 2024 belooft opnieuw een uitdaging te worden voor deze sector na het afschaffen
\nvan de premie in Vlaanderen, het einde van de terugdraaiende teller in Walloni\u00eb en de
\nbtw-verhoging in heel Belgi\u00eb. Wat betreft laadpalen en thuisbatterijen bleef de vraag
\nredelijk stabiel vergeleken met 2022. \u200b<\/p>\n

Vochtbestrijding blijft stabiel<\/h4>\n

Ook al
\nviel er in de zomer en het najaar van 2023 meer regen dan gemiddeld, toch bleef de vraag
\nnaar vochtbehandeling stabiel, zowel in Vlaanderen als in Walloni\u00eb.<\/p>\n

Isoleren was geen
\nprioriteit<\/h4>\n

Ondanks de vele mogelijke financi\u00eble steun, zowel in Vlaanderen als
\nin Walloni\u00eb, zijn de aanvragen voor isolatiewerken in Belgi\u00eb gedaald. Er kwam een daling
\nbij dakisolatie van 18% in Vlaanderen en 14% in Walloni\u00eb. Muurisolatie daalde in
\nVlaanderen ook (-22%), maar bleef in Walloni\u00eb stabiel. De Belgen isoleerden hun woning
\nin 2022 aanzienlijk en isolatie kwam in de lift. Er waren grote stijgingen van
\nspouwmuurisolatie (+ 86%) en dakisolatie (+ 91%). Het lijkt erop dat ze in 2023 een
\nkleine pauze namen.<\/p>\n

Meer vraag naar dakwerken<\/h4>\n

Belgen blijven investeren in
\ndakwerken, de vraag steeg zowel in Vlaanderen (+7%) als aan Franstalige zijde (+12%).
\nEen goed ge\u00efsoleerd dak opent mogelijks de deur naar meer isolatieprojecten. Dit kan een
\ngoede voorbode zijn voor 2024.\u200b<\/p>\n

Ramen en deuren krijgen klappen<\/h4>\n

In Vlaanderen
\ndaalden aanvragen voor ramen en deuren lichtjes met 11%. In het noorden van het land
\nbleef de vraag stabieler (+4%). Het makkelijker kunnen aanvragen van premies voor ramen
\nen deuren in Walloni\u00eb kan verklaren waarom de sector hier minder benadeeld werd.<\/p>\n

Veranda\u2019s, badkamers en gevelwerken waren populair in 2023<\/h4>\n

De energiecrisis in
\n2022 had een positieve invloed op duurzame sectoren, maar verlaagde de vraag naar andere
\nbouw \u2013 en renovatieprojecten. In 2023 zien we dat de Belg opnieuw gaat investeren in
\nesthetische projecten. Veranda\u2019s noteerden in Vlaanderen een stijging van de vraag
\n(+14%). Ze vormen een perfecte oplossing die de Vlaming heeft weten te verleiden:
\ngenieten van zomerse temperaturen terwijl je toch beschermd bent van de regen. Ook
\nbadkamers krijgen opnieuw een centrale rol in het leven van de Belgen. Er kwam een
\nstijging van zo\u2019n 17%. Deze groei is voornamelijk te danken aan de verhoogde
\npopulariteit in Vlaanderen (+27%). Gevelwerken waren dan weer voornamelijk in Walloni\u00eb
\npopulair. Daar zagen ze een groei van 12%.<\/p>\n

Offerteplatform Bobex doet het goed<\/h4>\n

Ondanks een algemene daling op de markt meldt Bobex voor het vierde jaar op rij een
\ngroei, met dit jaar een indrukwekkende toename van 38% in inkomsten. Deze prestatie is
\ntoe te schrijven aan de aanzienlijke vraag van bouwbedrijven, die actief op zoek gaan
\nnaar nieuwe klanten. De bedrijven zoeken meer dan ooit naar projecten, en zijn bereid
\nhier meer voor te betalen. Dit leidt tot een stijging van de prijzen. Er is een afname
\nbij de vraag van consumenten in bepaalde categorie\u00ebn, maar de wil om te investeren in
\nbouw en renovatiewerken blijft sterk aanwezig bij de Belgen. Zelfs in tijden van crisis.<\/p>\n

Diverse vaardigheden: de sleutel tot succes in 2024<\/h4>\n

Bobex fungeert als
\ntussenpersoon tussen consumenten en bedrijven. De vraag blijft hoog in vele sectoren en
\nparticulieren zijn steeds vastberadener een perfecte match te vinden. Hier ligt de
\ntoegevoegde waarde van Bobex: het biedt de mogelijkheid om aanbiedingen van bedrijven te
\nvergelijken, zowel op economisch vlak als niet-economisch. Dit jaar zal voor de
\nbouwsector ongetwijfeld gekenmerkt worden door een groeiende behoefte aan diversiteit.
\nMeer dan ooit zullen bedrijven zichzelf moeten heruitvinden en nieuwe vaardigheden
\nleren. Ondernemers uit de bouwsector hebben er, bijvoorbeeld door de forse daling van de
\nvraag naar zonnepanelen, alle belang bij om meerdere diensten te kunnen aanbieden.
\nBobex, genomineerd voor de prestigieuze Trends Gazellen 2024, is hier de ideale partner
\nom op de hoogte te blijven van alle veranderingen binnen de bouw- en renovatiesector.<\/p>\n<\/div>\n

\n

Bobex.com is
\ngenomineerd voor de prestigieuze Trends Gazellen 2024!<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
Trends-Tendances<\/div>\n
2023<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
\n
\n
\"trends_gazellen_2024_gold.png\"<\/div>\n
De redactie van Trends Magazine selecteert dit jaar voor 23ste keer de
\nTrends Gazellen. Gazellen zijn snelgroeiende bedrijven die als een inspirerend rolmodel
\ndienen voor andere bedrijven. Gazellen zijn snelgroeiende bedrijven, bovendien vormen ze
\neen integraal onderdeel van ons economisch landschap. Deze competitieve ondernemingen
\nhebben een positieve invloed op het ondernemingsklimaat in hun regio. Het zijn
\nkrachtbronnen van innovatie en werkgelegenheid. Een bekroning tot Trends Gazellen wordt
\ndoor de ondernemingswereld gekoesterd omwille van de nationale bekendheid \u00e9n regionale
\nerkenning. Trends Gazelle word je op basis van harde groeicijfers: Groei in Omzet
\n(Toegevoegde waarde), Personeel en Cash-flow<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n

Jean-Louis
\nvan Marcke is successvol met Bobex in Brussel<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
Krant van West-Vlaanderen<\/div>\n
2023<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
\n

Zonen en
\ndochters van: Jean-Louis Van Marcke (Bobex.com) rijdt prachtig parcours<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
Made in<\/div>\n
2023<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
\"20230921_Made-in-West-Vlaanderen_Jean-Louis-Van-Marcke-page-001-min-scaled.jpg\"<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n

Consument
\nschuift met energie-investeringen<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
HLN<\/div>\n
2023<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
\"062023-Bobex-HLN.jpg\"<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n

\nEnergiecrisis doet Belg anders (ver)bouwen<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
HLN<\/div>\n
2022<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
\"Energiecrisis-doet-Belg-anders-verbouwen.jpg\"<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n

Wat u moet
\nweten als u zonnepanelen wilt plaatsen<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
De Tijd<\/div>\n
2022<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
Met de stijgende elektriciteitsprijzen wordt de
\nterugverdientijd van zonnepanelen almaar korter. De investering lijkt een no-brainer voor wie ze
\naankan, maar roept heel wat praktische vragen op.<\/strong>Voor velen is de energiefactuur de
\nvoorbije maanden meer dan verdubbeld of zelfs verdrievoudigd. Een neveneffect van de hoge
\nenergieprijzen is dat de terugverdientijd van energiezuinige investeringen fors is ingekort. Dat
\nresulteert in een verhoogde vraag en langere levertermijnen bij installateurs van zonnepanelen.
\n\u2018De levertermijnen lopen bij sommige installateurs op tot 4 maanden, al zijn er ook nog die
\nvoldoende voorraad hebben\u2019, zegt Jean-Louis Van Marcke, de CEO van de prijsvergelijker
\nBobex.com. De levertermijn is maar een van de vele vragen die rijzen bij wie zonnepanelen
\noverweegt. We beantwoorden enkele veel gestelde vragen.<\/p>\n

Waarop moet ik letten als ik
\nzonnepanelen kies?<\/h4>\n

De keuze aan zonnepanelen en fabrikanten is de voorbije jaren zo
\nopgelopen dat het er voor gebruikers niet eenvoudiger op geworden is. Fr\u00e9d\u00e9ric Dumalin, manager
\nvan de organisator van groepsaankopen iChoosr, hanteert drie parameters bij de keuze: de
\nfabrikant en het product, de installateur en de persoonlijke situatie. “Sommigen schuwen Chinese
\nproducenten, maar vergeten vaak dat de zonnepanelen van vele Europese spelers ook vol zitten met
\nAziatische onderdelen. Belangrijker dan de afkomst is dat de producenten voldoen aan de Tier
\n1-vereisten.”, Fr\u00e9d\u00e9ric Dumalin, Manager iChoosr, organisator van groepsaankopen U kiest het
\nbest voor een Tier 1-producent. Die moet aan gereglementeerde kwaliteitsniveaus voldoen. Daarbij
\nis de afkomst van de producent niet zo belangrijk. \u2018Sommigen schuwen Chinese producenten. Maar
\nvaak wordt vergeten dat de zonnepanelen van vele Europese producenten ook vol zitten met
\nAziatische onderdelen. Belangrijker dan de afkomst is dat de producenten voldoen aan de Tier
\n1-vereisten\u2019, zegt Dumalin. Voor de omvormer, het toestel dat de gelijkstroom van de panelen
\nomzet naar de wisselstroom die u in huis kunt gebruiken, gaat u het best voor een producent die
\nop de Synergrid-lijst staat. Ook speelt de productgarantie een rol. Bij alle producenten krijgt
\nu een minimale garantie van tien jaar. Sommige producenten bieden productgaranties tot 30 jaar.
\n\u2018Die panelen zijn niet noodzakelijk beter. Sommigen verkiezen de gemoedsrust van een langere
\ngarantie, maar weet dat dat vaak doorgerekend wordt in de prijs\u2019, zegt Dumalin. Verder krijgt u
\neen rendementsgarantie op de panelen. Die garandeert dat de panelen na X jaar nog voldoende
\nrendement opleveren. \u2018Ook hier zijn de standaarden van kwaliteitsproducenten zo ver opgeschoven
\ndat de verschillen tussen panelen kleiner zijn geworden\u2019, zegt Dumalin. Wie een fabrikant
\ngekozen heeft, gaat het best in zee met een installateur met ervaring, financi\u00eble stabiliteit en
\neen dienst na verkoop. Wie aanspraak op de zonnepanelenpremie van de Vlaamse overheid wilt
\nmaken, moet een installateur kiezen met een certificaat van bekwaamheid (RESCert). De lijst met
\nerkende installateurs is te vinden op www.rescert.be. Ten slotte speelt de persoonlijke situatie
\neen belangrijke rol bij de keuze van zonnepanelen. Hebt u voldoende dakoppervlakte, hebt u een
\nelektrische wagen, valt er soms schaduw op het dak door bomen? Al die elementen bepalen hoe
\ngroot het vermogen van de panelen en de volledige installatie moet zijn, en of u moet opteren
\nvoor zonnepanelen die parallel staan in plaats van in serie.<\/p>\n

Is het interessant om
\nzonnepanelen via een groepsaankoop te kopen?<\/h4>\n

Via een groepsaankoop kunt u vaak besparen.
\nBovendien kiezen specialisten de gekochte zonnepanelen. Maar er zijn ook aandachtspunten. Door
\nde focus op de prijs liggen de garantieniveaus misschien niet zo hoog als u wenst. En weet dat u
\nbij een groepsaankoop de installateur van de panelen niet kunt kiezen. Ook is het eerste
\nprijsvoorstel vaak gebaseerd op een ‘gemiddelde’ woning. Pas na een bezoek ter plaatse kan de
\nleverancier een offerte op maat maken. Als uw woning dan niet zo gemiddeld blijkt te zijn, kan
\nde definitieve factuur hoger uitvallen. Standaard krijgt u bijvoorbeeld een voorstel voor
\nzonnepanelen in serie. Maar als delen van uw dak regelmatig in de schaduw liggen, dan is een
\n(duurdere) installatie in parallel aan te raden. Het voordeel van een groepsaankoop is dat die
\nvrijblijvend is. U bent niet verplicht erop in te gaan als u niet met het persoonlijke voorstel
\nakkoord gaat.<\/p>\n

In hoeveel jaar zijn mijn zonnepanelen terugverdiend?<\/h4>\n

De berekeningen lopen
\nuiteen. Conservatief berekend kunt u met de huidige stroomprijzen op de termijnmarkt een
\ndoorsnee-zonnepaneleninstallatie van 5.500 euro al terugverdienen in 2,5 jaar. Enkele jaren
\ngeleden lag de terugverdientijd op 7 \u00e0 10 jaar. De reden voor de kortere terugverdientijd is
\ndubbel. Door de hogere tarieven spaart u niet alleen meer geld uit voor de elektriciteit die u
\nniet van het net haalt. Daarnaast krijgt u meer betaald voor de overtollige elektriciteit die u
\nop het net zet. Ook die prijzen zijn gestegen. Wie een digitale meter heeft, krijgt een lagere
\nprijs voor de elektriciteit die hij op het net zet (injectietarief) dan voor de stroom die hij
\nvan het net afneemt (afnametarief). Maar dat prijsverschil wordt steeds kleiner. Dat komt omdat
\nu bij afname niet alleen de elektriciteit betaalt, maar ook netkosten, heffingen, bijdragen en
\nbtw. Het injectietarief is alleen gelinkt aan de elektriciteitsprijs.<\/p>\n

Wie bepaalt de prijs
\nvoor de elektriciteit die ik op het net zet, en verschilt die per leverancier?<\/h4>\n

Een
\nenergieleverancier is vrij het injectietarief te bepalen. Wettelijk zijn de leveranciers zelfs
\nniet verplicht zo\u2019n vergoeding te geven. Wie zonnepanelen en een digitale meter laat
\ninstalleren, vergelijkt dus het best het afname- en het injectietarief. U moet niet noodzakelijk
\nkiezen voor de aanbieder met het hoogste injectietarief. Veel hangt af van uw verbruiksprofiel
\nen de grootte van uw zonnepaneleninstallatie. Als u heel veel overtollige stroom produceert, is
\nhet belang van het injectietarief uiteraard groter dan als u al uw zonne-energie zelf
\nopsoupeert. Sinds 1 juli kunt u ook beslissen om uw te veel geproduceerde energie te verkopen
\naan buren, familie of vrienden in plaats van aan een energieleverancier. Het voordeel is dat u
\neen hogere prijs kunt bedingen dan die de energieleverancier biedt. Beide partijen moeten wel
\nover een digitale meter beschikken, en ze moeten aangesloten zijn bij dezelfde
\nenergieleverancier. Die laatste voorwaarde vervalt op 1 januari 2023. Verwacht wordt dat de
\npopulariteit van energiedelen dan toeneemt.<\/p>\n

Ben ik verplicht een digitale teller te
\ninstalleren als ik zonnepanelen heb geplaatst?<\/h4>\n

Nee, u mag de analoge meter met een
\nterugdraaiende teller tijdelijk (tot 2025) behouden. In dat geval krijgt u hetzelfde tarief voor
\nstroom die u zelf op het net zet als voor de elektriciteit die u van het net haalt. Dat is
\ngunstiger dan bij de digitale meter, waarbij het injectietarief lager ligt dan het afnametarief.
\nDe maximale premie voor de installatie van zonnepanelen bedraagt dit jaar 1.500 euro. Voor in
\n2023 ge\u00efnstalleerde installaties valt de maximale premie terug tot 750 euro. Maar er zijn ook
\nnadelen aan een analoge meter. Zo moet u een prosumententarief betalen. Dat is een forfaitair
\nbedrag gebaseerd op de capaciteit van de ge\u00efnstalleerde omvormers. Dat prosumententarief betaalt
\nu niet (meer) als u een digitale meter hebt. Bovendien kunt u met een analoge meter geen
\naanspraak maken op de Vlaamse premie voor zonnepanelen.<\/p>\n

Krijg ik een tegemoetkoming voor de
\ninstallatie van zonnepanelen?<\/h4>\n

Vlaanderen biedt een premie voor de installatie van
\nzonnepanelen, in combinatie met een digitale meter. Het premiebedrag is begrensd tot 40 procent
\nvan de investeringskosten (inclusief btw). De premie wordt berekend op basis van het vermogen
\nvan de zonnepanelen zelf. De maximale premie bedraagt dit jaar 1.500 euro. Voor in 2023
\nge\u00efnstalleerde installaties valt de maximale premie terug tot 750 euro, voor installaties van
\n2024 is dat 375 euro. Daarnaast biedt Vlaanderen de mogelijkheid om renteloos te lenen voor de
\ninstallatie van zonnepanelen. Met de MijnVerbouwlening kunt u sinds 1 september de aanvraag
\ndoen. Let wel: er is een inkomensgrens. De lening is weggelegd voor alleenstaanden met een
\nmaximaal jaarinkomen van 46.170 euro, of voor alleenstaanden met \u00e9\u00e9n persoon te laste of koppels
\nzonder persoon ten laste met een gezamenlijk jaarinkomen van maximaal 65.960 euro. Per persoon
\nten laste wordt de inkomensgrens met 3.700 euro verhoogd.<\/p>\n

Worden zonnepanelen duurder?<\/h4>\n

Volgens de sectorfederatie van hernieuwbare energie zijn de prijsstijgingen relatief beperkt
\ngebleven. \u2018Zonnepanelen zijn 10 \u00e0 15 procent duurder dan 24 maanden geleden\u2019, zet Dirk Van
\nEvercooren van de sectorfederatie ODE Vlaanderen. \u2018Maar weet dat de prijzen van zonnepanelen 15
\njaar voortdurend gedaald zijn. De prijsstijging van zonnepanelen weegt ook niet op tegen de
\nenorme stijging van de elektriciteitstarieven. Een investering in zonnepanelen is eigenlijk een
\nno-brainer voor wie ze aankan.’<\/p>\n

Zijn zonnepanelen interessant als ik overdag niet thuis
\nben?<\/h4>\n

Hoe meer elektriciteit u rechtstreeks verbruikt van uw eigen zonnepanelen, hoe
\nhoger het rendement van uw installatie. Maar dat betekent niet dat zonnepanelen oninteressant
\nzijn als u weinig thuis bent. Omdat u een vergoeding krijgt voor de elektriciteit die u op het
\nnet zet, brengen ze ook op als u van huis bent. “We zien almaar meer oost-westopstellingen,
\nwaarbij de helft van de panelen op de oostkant ligt en de andere helft op de westkant. Zo
\nbrengen uw zonnepanelen al van \u2018s ochtends vroeg op.”, Dirk Van Evercooren, CEO sectorfederatie
\nODE Vlaanderen. Wie overdag niet thuis is, kan het rendement van zijn zonnepanelen verhogen door
\nook een thuisbatterij te plaatsen. In die batterij kunt u uw overtollige stroom opslaan in
\nplaats van hem naar het net te sturen. U kunt die stroom dan gebruiken wanneer de zon niet of
\nminder schijnt. Dat bespaart u dure stroom die u van het net moet afnemen.<\/p>\n

Hebben
\nzonnepanelen zin als mijn dak niet zuidgericht is?<\/h4>\n

Zonnepanelen die op het zuiden
\ngericht zijn, zullen tijdens de dag het langst in de zon liggen. Maar u kunt ook zonnepanelen
\nlaten leggen als uw dak niet zuidgericht is. Om het rendement van uw zonnepanelen te
\nmaximaliseren is het belangrijk dat de panelen van \u2019s morgens vroeg tot \u2019s avonds laat
\nelektriciteit opwekken. \u2018Daarom zien we steeds meer oost-westopstellingen, waarbij de helft van
\nde panelen op de oostkant ligt en de andere helft op de westkant. Zo brengen uw zonnepanelen al
\nvan \u2018s ochtends vroeg op\u2019, zegt Van Evercooren. \u2018Over het hele jaar bekeken zal de productie
\nmisschien iets lager liggen dan bij een pure zuidopstelling, maar het rendement van de
\nzonnepanelen zal hoger liggen.\u2019 “De toestand van het dak is vaak niet goed bij
\nkandidaat-klanten. We raden hen aan dat eerst aan te pakken voor ze zonnepanelen laten
\nplaatsen.”, Jean-Louis Van Marcke, CEO Bobex.com. Minstens even belangrijk als de ori\u00ebntatie is
\nde toestand van het dak. \u2018Vaak is de toestand niet goed. Soms gaat het om een oud dak, soms om
\neen dat niet-ge\u00efsoleerd is. We raden kandidaat-klanten aan dat eerst aan te pakken, voor ze
\nzonnepanelen laten plaatsen\u2019, zegt Van Marcke.<\/p>\n

Kunnen zonnepanelen ook op andere plaatsen
\nge\u00efnstalleerd worden?<\/h4>\n

U kunt zonnepanelen ook plaatsen op andere delen van uw huis,
\nzoals een bijgebouw, een gevel of een tuinhuis. Zonnepanelen vereisen geen omgevingsvergunning
\nals ze ge\u00efntegreerd worden in een hellend dak, of op een plat dak als ze niet meer dan een meter
\nboven de dakrand komen. In een tuin met voldoende zon en ruimte kunnen de panelen op de grond
\nstaan. Zonnepanelen in de tuin kunnen worden vrijgesteld van een vergunning als ze voldoen aan
\nde regels van niet-overdekte constructies.<\/p>\n

Wat als ik in een appartement woon?<\/h4>\n

Technisch
\nis het zeker mogelijk zonnepanelen te installeren op het dak van een appartementsgebouw. Maar in
\nde praktijk is het niet makkelijk dat voor eigen verbruik te doen. Het dak van een
\nappartementsgebouw is gemeenschappelijk. Beslissingen over de gemeenschappelijke delen worden
\ndoor alle eigenaars samen genomen op de algemene vergadering van de vereniging van
\nmede-eigenaars (VME). Momenteel worden zonnepanelen op een appartementsgebouw vooral gebruikt
\nvoor de gemeenschappelijke delen, zoals de lift en de verlichting in de inkomhal.<\/p>\n

Moet ik aan
\nmijn energieleverancier laten weten dat ik zonnepanelen heb geplaatst?<\/h4>\n

Wie zonnepanelen
\nheeft geplaatst, is verplicht die te laten keuren door een erkende keurder. Vervolgens moet de
\ninstallatie aangemeld worden bij de netbeheerder Fluvius. Via de aanmelding weet Fluvius op
\nwelke punten elektriciteit in het net stroomt. Op basis van uw gemelde vermogen wordt uw
\nprosumententarief vastgelegd, als u vasthoudt aan een analoge meter. Fluvius zal u ook
\nvoorstellen over te schakelen naar een digitale meter. Die overschakeling is een noodzaak om de
\npremie te kunnen aanvragen.<\/p>\n

Kan een leverancier extra kosten aanrekenen als ik de
\nterugdraaiende teller behoud?<\/h4>\n

Onlangs raakte bekend dat de energieleverancier Mega een
\nextra forfait zal aanrekenen aan cli\u00ebnten die vasthouden aan de terugdraaiende teller. Op die
\nmanier wil Mega de extra onevenwichtskosten doorrekenen die het moet maken om te verzekeren dat
\nop ieder moment van de dag precies genoeg stroom is aangekocht om zijn klanten van stroom te
\nvoorzien. \u2018Bijkomende kosten voor eigenaars van zonnepanelen zijn mogelijk. Neem een (hogere)
\nvaste vergoeding of bijkomende kosten in functie van het vermogen van de omvormer, zoals Octa+
\nal probeerde te doen en Mega doet\u2019, zegt Eric Houtman, Ombudsman voor Energie. \u2018Belangrijk voor
\ndie bijkomende tarifering is dat ze op voorhand duidelijk wordt gecommuniceerd aan nieuwe
\nklanten – via de tariefkaart – of aan bestaande klanten. In het laatste geval moet dat minstens
\ntwee maanden voor de einddatum van het lopende contract bij een contractvernieuwing.’<\/p>\n

\n

\nOfferteplatform Bobex: \u201cEnergiecrisis leidt tot rush op zonnepanelen\u201d<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
Business AM<\/div>\n
2022<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
Zonnepanelen en airco staan hoger dan ooit op de
\nwenslijstjes van verbouwers, stelt CEO Jean-Louis Van Marcke van het offerteplatform Bobex vast.
\nEn dat zal nog even zo blijven, voorspelt hij. \u201cVakmensen die daarin specialiseren, hebben de
\nkomende jaren gegarandeerd werk.\u201d<\/strong>Het matchingplatform Bobex helpt verbouwers bij het
\nvinden van een vakman of installateur. De diensten zijn gratis voor de aanvragers, veelal
\nparticulieren die hun woning verbouwen. De vaklui betalen Bobex een vergoeding per ontvangen
\nofferteaanvraag. Het Brusselse internetbedrijf, dat Van Marcke in 2000 mee oprichtte in volle
\ndotcomhype, heeft dus een uitstekend zicht op de Belgische renovatiemarkt. \u201cVan corona over de
\nhaperende toeleveringsketen tot de oorlog in Oekra\u00efne en de energiecrisis, we moeten ons steeds
\naanpassen aan de veranderende omgeving. Want als je dat als bedrijf niet doet, kom je in de
\nproblemen\u201d, zegt de geboren Kortrijkzaan tijdens een gesprek in het Molenbeekse hoofdkwartier
\nvan Bobex.<\/p>\n

De dure energieprijzen houden iedereen in de ban. Hoe uit zich dat op de
\nrenovatiemarkt?<\/h4>\n

Jean-Louis Van Marcke:<\/strong>\u201cDe verbouwers willen massaal af
\nvan aardgas en stookolie en z\u00e9lf hun elektriciteit maken. En dus wil iedereen opeens
\nzonnepanelen op zijn dak, wat logisch is. Maar er is enorm veel vraag en een beperkt aanbod. Wij
\nzien als matchingplatform ook nog maar een deel van de grote vraag, want de vakmensen op ons
\nplatform krijgen natuurlijk ook rechtstreekse aanvragen.\u201d<\/p>\n

Zijn er lange wachttijden?<\/h4>\n

\u201cHoewel het aanbod in zonnepanelen beperkter is dan een paar maanden geleden, hebben we normaal
\ngezien nog voldoende vakmensen actief hierin. Het verschil zal wellicht zijn dat de klanten
\nminder gaan kunnen onderhandelen. Ze gaan niet in contact komen met 4 of 5 partijen maar eerder
\n1 \u00e0 3 partijen op dit moment. We gaan ervan uit dat deze situatie na het bouwverlof in augustus
\nweer gaat verbeteren.\u201d<\/p>\n

Eind vorig jaar worstelde de hele bouw- en renovatiesector met een
\ntekort aan materialen. Hoe zit dat vandaag?<\/h4>\n

\u201cHet is aan het verbeteren. In die periode
\nzetten veel van onze vakmensen zelf een stop op de nieuwe aanvragen, omdat ze geen stock meer
\nhadden \u2013 bijvoorbeeld van zonnepanelen uit het Verre Oosten \u2013 en er niet snel geleverd kon
\nworden. Dat had onder meer te maken met de fabriekssluitingen door corona in China en de
\nschaarste van computerchips.\u201d<\/p>\n

Toch groeide in het coronajaar 2021 de omzet van Bobex met 30
\nprocent in Belgi\u00eb, wat duidt op grote activiteit bij de verbouwers. Wat is de
\nverklaring?<\/h4>\n

\u201cEen combinatie van twee factoren. Vooreerst werkten veel mensen van thuis
\nuit, waardoor ze elke dag met de gebreken van hun woning geconfronteerd werden. Ten tweede
\nkonden ze vaak niet op reis gaan om coronaredenen. De reisbudgetten werden gebruikt om de woning
\nte renoveren.\u201d<\/p>\n

De coronacrisis is dan naadloos overgelopen in de Oekra\u00efne- en
\nenergiecrisis.<\/h4>\n

\u201cWat betekent dat we ons als matchingplatform steeds moeten aanpassen,
\nwant de klantenbehoeften van vandaag kunnen anders zijn dan die van vorig jaar. Er is niet
\nalleen de energiecrisis, maar klimaatverandering.\u201d \u201cHet is nog onduidelijk hoe dat de
\nrenovatiemarkt precies zal veranderen, maar het zal wellicht tot nieuwe diensten leiden,
\nbijvoorbeeld om de hitte te bestrijden of om wateroverlast of bosbranden tegen te gaan. Een
\ntrend is wel al duidelijk: de vraag naar airco is sterk gestegen de voorbije twee jaar, terwijl
\ndat vroeger heel uitzonderlijk was voor een particuliere woning.\u201d \u201cOok de warmtepomp komt op,
\nmaar is met een prijskaartje van 5.000 tot 20.000 euro voorlopig nog altijd heel duur. De mensen
\nrekenen uit hoelang het duurt vooraleer ze hun investering terugverdiend hebben en moeten soms
\nveel geduld hebben. Misschien gaat dat veranderen als er subsidieregelingen voor komen, want dat
\nverandert natuurlijk het hele financi\u00eble plaatje.\u201d<\/p>\n

Wat zou u jongeren met technische aanleg
\naanraden als specialisatie?<\/h4>\n

\u201cIn de technieken waar we het over hadden \u2013 warmtepompen,
\nzonnepanelen en airconditioning \u2013 zit enorm veel toekomst. Vroeger waren we actief in Zweden,
\ndat tien jaar voorloopt op Belgi\u00eb. Ik leerde twee woorden, omdat die steeds maar terugkeerden:
\nsolpaneler en v\u00e4rmepumpar. Een warmtepomp is daar al jaren doodnormaal. Maar ook in
\ntraditionelere afwerkingsklussen \u2013 schilderen, elektriciteitswerken \u2013 zal de vraag hoog
\nblijven.\u201d \u201cNog een tip voor de jonge Vlaamse vakmensen: leer Frans. In Walloni\u00eb zijn de woningen
\nveel minder ge\u00efsoleerd dan in Vlaanderen. Dubbelglas, hetzelfde verhaal. Voor glazenzetters of
\nverkopers van raamprofielen liggen daar dus nog grote opportuniteiten.\u201d<\/p>\n

U staat intussen 22
\njaar aan het hoofd van Bobex. Is dat niet erg lang voor een internetbedrijf? De stichters
\nvan pakweg Uber of Twitter zijn al helemaal verdwenen uit hun bedrijf.<\/h4>\n

\u201cPompen en zo
\nsnel mogelijk de grootste zijn, dat was rond 2000 de ingesteldheid van veel internetbedrijven.
\nVeel stichters van toen zijn inderdaad al vertrokken en naar een volgend project overgestapt.\u201d
\n\u201cWij hebben het na enige tijd anders aangepakt. We zijn op de rem gaan staan, om er eerst voor
\nte zorgen dat we winstgevend zijn. Onze internationale expansie hebben we ook teruggeschroefd.
\nDaarna zijn we organisch gegroeid (de bedrijfswinst van de Bobex-bedrijven bedroeg meer dan
\n500.000 euro in 2021, red.).\u201d<\/p>\n

Online platformen hebben het vaak over scalability of
\nschaalbaarheid, met een minimum aan extra investeringen snel internationaal groeien.<\/h4>\n

(glimlacht) \u201cOver de vraag of we scalable zijn, hebben al veel discussies gevoerd in onze raad
\nvan bestuur. Bij een internetbedrijf zou je denken: \u2018Een server, twee IT\u2019ers en hup, we zijn
\nvertrokken.\u2019 Maar wij zijn een atypisch internetbedrijf, want we contacteren onze aanvragers
\ntelefonisch en dat vergt mankracht, want we verwerken 35.000 aanvragen per maand. Bobex telt 60
\nmedewerkers, waaronder slechts 3 IT\u2019ers. We zijn dus eerder een dienstenbedrijf.\u201d \u201cBovendien
\nzijn er aan de kant van de vakmensen en installateurs maar weinigen die over de grenzen heen
\nwerken. Voor trapliften werken we samen met het Duitse ThyssenKrupp, maar dat blijft een
\nuitzondering.\u201d<\/p>\n

Bobex is gevestigd aan het kanaal in Sint-Jans-Molenbeek, een gemeente die
\nvaak negatief in de publiciteit komt. Hoe is het hier ondernemen?<\/h4>\n

\u201cHet klopt dat
\nMolenbeek bij sommigen bepaalde connotaties oproept, maar onbekend is onbemind. Ik vind het hier
\nalvast aangenaam werken. We hebben nooit problemen gehad. Het is alleen jammer dat het
\ngemeentebestuur niet ondernemersgezind is. In plaats van iets te doen om bedrijven aan te
\ntrekken, heb ik de indruk dat ze het tegenovergestelde doen.\u201d<\/p>\n

U loopt in november de marathon
\nvan New York. Is ondernemen ook een marathon?<\/h4>\n

\u201cWat mij betreft wel. Ik geloof meer in
\nlangetermijnrelaties en ook veel van onze personeelsleden zijn al heel lang aan boord. We namen
\nrecentelijk het Nederlandse digital marketing-platform verbouwkosten.com over. Het klikte, omdat
\nze dezelfde langetermijnrelaties met klanten en medewerkers beogen.\u201d<\/p>\n

Bobex volgt een eerder
\nklassiek groeiparcours?<\/h4>\n

\u201cIs dat te conservatief, te voorzichtig, te Belgisch? Ik ben er
\nvast van overtuigd: hadden we het niet zo gedaan, dan bestonden we niet meer.\u201d<\/p>\n

\n

\nPrijsvergelijker Bobex neemt verbouwkosten.com over<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
De Tijd – Bloovi – BouwenWonen – DVO<\/div>\n
2022<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
Brussel 15 juni 2022 – Bobex.com – Bobex, een
\nBelgische prijsvergelijker voor bouw en renovatie, koopt zijn Nederlandse sectorgenoot
\nverbouwkosten.com voor een onbekend bedrag.<\/strong>Verbouwkosten.com is een website waar
\nconsumenten terecht kunnen met vragen over bouwen en renoveren. Het internetbedrijf uit Den
\nBosch, dat 15 jaar geleden is opgericht door Peter Viveen, bereikt jaarlijks 4 miljoen unieke
\nbezoekers. \u2018Zij trekken elke maand 300.000 Nederlandse en 60.000 Vlaamse consumenten met
\nbouwprojecten aan op hun adviesplatform. Wij kunnen deze bezoekers nu helpen een stap verder te
\ngaan en ook offertes op maat te bieden voor hun bouwprojecten. Dankzij deze verticale integratie
\nkunnen wij ons netwerk van duizenden vakmensen meer en betere projecten aanleveren’, zegt
\nJean-Louis van Marcke, de oprichter en CEO van Bobex. De overname van de website komt enkele
\nmaanden na de overname van het online renovatienetwerk SVH en van het Franse Renowizz, begin
\nvorig jaar. Financi\u00eble details van de Nederlandse overname zijn niet bekend, maar oprichter
\nViveen blijft volgens een persbericht aandeelhouder van Verbouwkosten.com, en zal actief blijven
\nin het bedrijf. Prijsvergelijkers die gefocust zijn op de bouw doen momenteel goede zaken, als
\ngevolg van de inflatie en de schaarste aan bouwmaterialen. Vorig jaar groeiden we met 30 procent
\nin Belgi\u00eb en bijna 60 procent in Nederland’, zegt Van Marcke.<\/p>\n
\n

Bobex neemt
\nNederlandse sectorgenoot Verbouwkosten over<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
Persbericht<\/div>\n
2022<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
\n

Drie overnames op anderhalf jaar tijd voor Belgisch
\ninternetsucces<\/h4>\n

Bobex, de grootste Belgische vergelijkingssite voor offertes bij bouw- en
\nrenovatiebedrijven, zet zijn overnametocht gestaag verder en neemt het Nederlandse Verbouwkosten
\nBV over. De sectorgenoot is een gevestigde waarde in Nederland en \u00e9\u00e9n van de grootste
\nklusnetwerken in de Benelux. Met deze overname versterkt Bobex zijn positie in Nederland en zijn
\nleidende positie in de Benelux. Op Verbouwkosten.com kunnen consumenten terecht met al hun
\nvragen over bouwen en renoveren. Bobex wil met zijn derde overname op anderhalf jaar tijd nog
\nmeer inzetten op duurzame sectoren. Eerder dit jaar nam het al het online renovatienetwerk SVH
\nover en begin 2021 het Franse Renowizz.<\/p>\n

Uniek bouwnetwerk<\/h4>\n

Met maar liefst 4 miljoen
\nunieke bezoekers per jaar, is Verbouwkosten een gevestigde waarde voor Nederlandse bouwers en
\nverbouwers, die er terechtkunnen met al hun vragen. \u201cHet team digitale marketers uit
\n\u2018s-Hertogenbosch heeft een enorme expertise in huis op het vlak van online content en advies
\nover bouwprojecten in en rond het huis\u201d, vertelt Jean-Louis van Marcke, oprichter en CEO van
\nBobex. \u201cZij trekken elke maand 300.000 Nederlandse en 60.000 Vlaamse consumenten met
\nbouwprojecten aan op hun adviesplatform. Wij kunnen deze bezoekers nu helpen om een stap verder
\nte gaan en ook offertes op maat te krijgen voor hun bouwprojecten. En dankzij deze verticale
\nintegratie zullen wij ons netwerk van duizenden vakmensen nog meer en betere projecten kunnen
\naanleveren\u201d, vervolgt Jean-Louis van Marcke.<\/p>\n

\u201cGeen sprint maar een marathon\u201d<\/h4>\n

Peter
\nViveen, oprichter van Verbouwkosten: \u201cHet is een groot compliment voor mezelf en het hele team
\nvan Verbouwkosten dat Bobex interesse heeft getoond in het bedrijf dat ik 15 jaar geleden
\nopgestart heb. Dankzij deze samenwerking zullen we onze duizenden ge\u00efnteresseerde bezoekers met
\nbouwplannen dagelijks snel kunnen helpen met het vinden van de juiste vakman.\u201d Verbouwkosten
\nblijft trouwens opereren in de huidige vorm en locatie. \u201cIk blijf actief en aandeelhouder, want
\nik geloof in dit uniek project\u201d, vervolgt Peter Viveen. \u201cOok buiten het werk hebben we nauwe
\nbanden, daar Jean-Louis en andere Bobex collega\u2019s ook fervente hardlopers zijn. Vorig weekend
\nliepen wij samen de 20 km van Brussel, en binnenkort gaan we ook weer marathons lopen\u201d.
\nJean-Louis van Marcke bevestigt: \u201cInderdaad, we delen dezelfde passie maar ook dezelfde
\nlangetermijnvisie. Wij bieden kwaliteit aan en willen langetermijnrelaties met onze klanten,
\nmedewerkers en partners. Het is geen sprint maar een heuse marathon.\u201d<\/p>\n

\u201cElk nadeel heb se
\nvoordeel\u201d<\/h4>\n

Dat de bouwsector momenteel kreunt onder prijsstijgingen, is geen geheim. Vaak
\nzijn ze een gevolg van de schaarste van materialen en de inflatie. Bouwwerken worden stilgelegd
\nomdat er aan de afgesproken prijs niet meer gebouwd kan worden. Offertes zijn niet langer
\nbetrouwbaar en vaklui zijn vaak bezet of onderbemand. Een tendens die Bobex geen windeieren
\nlegt, want door prijzen te vergelijken op Bobex.com kunnen bouwers en verbouwers enorm veel geld
\nbesparen, tot wel 40 procent op een aankoop. \u201cWij zijn een kwalitatieve datingsite voor
\n(ver)bouwers en vaklui\u201d, vertelt Jean-Louis van Marcke. \u201cBobex zorgt voor de ideale match, op
\nbasis van criteria zoals de beschikbaarheid van een vakman, zijn expertise, zijn betrouwbaarheid
\nen uiteraard de specifieke behoefte en de voorkeuren van de verbouwer. Wij zijn matchmakers en
\nbrengen de twee partijen met elkaar in contact. De klant krijgt een overzicht van de vakman, met
\nreviews en recensies en een historiek op het platform. Zo verliest er niemand tijd en zorgen we
\nvoor een ideale kwalitatieve \u2018date\u2019. Hierin zijn wij uniek.\u201d<\/p>\n

\u201cOmzetgroei is goed, maar
\nrendabele groei is nog beter\u201d<\/h4>\n

Bobex.com bestaat al 22 jaar en kan gerust een van de
\nweinige Belgische internetsuccessen genoemd worden. Met de overname van Verbouwkosten is de
\nBrusselse tech-speler niet aan zijn proefstuk toe. Het Franse Renowizz en het Belgische
\nrenovatienetwerk SVH werden al eerder ingelijfd. \u201cVorig jaar groeiden we 30 procent in Belgi\u00eb en
\nbijna 60 procent in Nederland\u201d, vertelt Jean-Louis Van Marcke. \u201cMaar wij willen op een slimme en
\nrendabele manier groeien. Veel omzet draaien met veel verlies interesseert ons niet. Vandaar dat
\nwe heel selectief zijn bij onze overnames. We willen verder groeien in Nederland en Frankrijk en
\nook andere overnames sluiten we niet uit, we blijven de markt scannen voor andere
\nopportuniteiten.\u201d<\/p>\n<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

\nOffertevergelijker Bobex koopt klusnetwerk SVH<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
Persbericht<\/div>\n
2022<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
Brussel 25 januari 2021 – Bobex.com – de grootste
\nBelgische vergelijkingssite voor offertes bij bouw- en renovatiebedrijven – doet opnieuw een
\novername. Het neemt het online renovatienetwerk SVH van Sam Van den Haute over. De overname
\nkadert in de groeiplannen van Bobex, om nog meer actief te zijn in alle duurzame sectoren. Eind
\n2020 nam Bobex ook al de het Franse Renowizz (ex-Companeo) over.<\/strong><\/p>\n

Bouwplatform rond
\ninformatie en offertes<\/h4>\n

Het SVH bouwplatform is een uitgebreid informatiekanaal van
\ngespecialiseerde websites in de bouwwereld. Particulieren vinden er antwoorden op al hun vragen
\nvoor het bouwen en verbouwen van hun woning. Maar de bezoekers kunnen voortaan ook meteen in
\ncontact komen met de juiste vakmensen in hun regio via het uitgebreide Bobex netwerk van
\nduizenden gekwalificeerde vakmensen. \u2018Het SVH klusnetwerk geeft ons toegang tot nieuwe kennis in
\nde bouwwereld en tot nieuwe kanalen. We komen nu ook dagelijks in contact met duizenden nieuwe
\nge\u00efnteresseerde bezoekers met bouwplannen. En wij kunnen nu al die mensen helpen met het vinden
\nvan de juiste vakman.\u2019 zegt Dick Boelens, Marketing Manager van Bobex.<\/p>\n

Krapte op de
\nmarkt<\/h4>\n

\u2018In 2022 is het vaak niet eenvoudig om de juiste vakman te vinden, doordat de
\nagenda’s van de specialisten vaak maandenlang vol zitten, maar ook door de schaarste aan
\nbouwmaterialen. Bovendien is er de onzekerheid omtrent de prijzen van de materialen door de
\noplopende inflatie, wat offertes onzeker of soms onnauwkeurig maakt. Het Bobex platform biedt
\nhiervoor een passende oplossing, daar wij de matching gaan doen voor elk project op basis van
\neen veelheid aan criteria, zoals de beschikbaarheid van elke vakman, maar ook zijn
\nspecialiteiten en werkgebied, en uiteraard de behoeften en voorkeuren van elke klant. Op deze
\nmanier kunnen wij een unieke kwalitatieve match doen per project. Wij brengen de twee partijen
\nin contact en de klant krijgt ook een volledig transparant overzicht van elke vakman, met al
\nzijn reviews en recensies, maar ook zijn volledige historiek op het platform. Op deze manier
\nverliest er niemand tijd en zorgen we voor een \u2018ideale date\u2019\u2019, vervolgt Dick Boelens.<\/p>\n

Internationaal<\/h4>\n

Bobex.com werd meer dan twintig jaar geleden opgericht als een van de
\neerste online offertevergelijkingsplatforms in Europa. Oprichter Jean-Louis Van Marcke: \u2018We
\nwillen onze expansie verder zetten. In Belgi\u00eb, maar ook in het buitenland willen we groeien. In
\nBrussel zijn we uniek gepositioneerd om de Franse en Nederlandse markten verder uit te bouwen
\ndoor onze unieke kennis en nabijheid van de Franse en Nederlandse markten en culturen. Als je
\nbedenkt dat 90 procent van de verkoop in de bouwsector vandaag voortkomt uit
\nmond-tot-mondreclame, is er nog enorm veel potentieel voor de online \u2018match-making\u2019. De 10
\nprocent die de weg al heeft gevonden naar online platformen en offertevergelijkers zal sterk
\ngroeien in de komende jaren.\u2019<\/p>\n

Corona cocooning boost<\/h4>\n

Corona zette het bedrijf in 2020
\neven onder druk, maar toch bleven de omzet en marge groeien. \u2018In 2021 stegen we opnieuw heel
\nsterk\u201d\u2019, zegt Van Marcke. \u2018Corona deed de vraag bij consumenten sterk stijgen. De eindconsument
\nzat meer thuis, had meer tijd en sommigen konden sparen en meer uitgeven aan een renovatie.\u2019<\/p>\n

DVO.BE<\/h4>\n

Bobex.com N.V. (Brussel) , de Belgische vergelijkings-site voor offertes bij
\nbouw- en renovatiebedrijven, neemt het on-line renovatienetwerk SVH van Sam Van den Haute over.
\nDe overname kadert in de groeiplannen van Bobex om nog meer actief te zijn in alle duurzame
\nsectoren.<\/p>\n

\n

\nOffertevergelijker Bobex neemt activiteiten van Franse Renowizz over<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
Datanews Knack – Computable.nl – De Tijd – HLN<\/div>\n
2020<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
\n

Vrijwilligers
\nbouwen IT-platform voor hulp tijdens corona<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
De Tijd<\/div>\n
2020<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
Brussel \u2013 17 april 2020Dankzij
\nwww.help-coronavirus.be, het eerste grote \u2018matching\u2019 platform voor aangeboden hulp tijdens de
\ncoronacrisis, kunnen bedrijven en vrijwilligers beter inspelen op de specifieke behoeften van
\nziekenhuizen en andere organisaties.<\/strong>\u2018Als online offertevergelijkingsplatform heeft
\nBobex veel ervaring met het matchen van vraag en aanbod tussen bedrijven\u2019, stelt Jean-Louis Van
\nMarcke, de CEO van Bobex. \u2018Binnen het bedrijf hebben we samen nagedacht over hoe we onze
\ntechnologische expertise kunnen gebruiken in de strijd tegen COVID-19, en al heel snel is een
\nenthousiast team van vrijwilligers beginnen te werken aan een gloednieuw IT-platform om vraag en
\naanbod voor coronahulp in recordtempo op elkaar af te stemmen.\u2019<\/p>\n

Gratis online platform<\/h4>\n

\u2018Veel ziekenhuizen, rusthuizen en overheden worden overspoeld met voorstellen van bedrijven,
\norganisaties en individuen die hun steentje willen bijdragen in de strijd tegen het
\ncoronavirus\u2019, zegt Bobex. \u2018De verwerking van al die initiatieven, groot en klein, kost echter
\ntijd. Veel bedrijven en vrijwilligers weten niet waar ze hun aangeboden hulp kenbaar kunnen
\nmaken om mensen in nood te helpen. Daardoor is dus het risico re\u00ebel dat goede bedoelingen nooit
\nzullen worden gerealiseerd.\u2019 \u2018Een team van vrijwilligers bij Bobex heeft een IT-platform gebouwd
\nom snel en effici\u00ebnt te reageren op de aangeboden hulp tijdens de coronacrisis.\u2019 JEAN-LOUIS VAN
\nMARCKE, CEO VAN BOBEX Via het gratis online platform van Bobex maken organisaties hun specifieke
\nbehoeften kenbaar aan het grote publiek en kunnen ze ook het aanbod inkijken van bedrijven. Dat
\nkan vari\u00ebren van een bio-ethanolbedrijf dat 40.000 liter handreinigingsgel wil aanbieden tot een
\nautodistributeur die gratis auto’s ter beschikking wil stellen. Meer info op: www.bobex.be Elke
\noplossing gaat vergezeld van een beschrijving van de diensten of goederen, de locatie van het
\nbedrijf dat de dienst aanbiedt en een contactpersoon. Op deze manier hoopt de website alle
\npartijen op een effici\u00ebnte manier bij elkaar te brengen. Het samenwerkingsplatform is volledig
\ngratis, open en transparant.<\/p>\n

\n

\n#SamenTegenCorona: al voor meer dan 165.000 euro aan horecawaardebonnen gekocht<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
HLN<\/div>\n
2020<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
8 april 2020Samen Tegen Corona! Het coronavirus heeft
\nons dagelijkse leven veranderd. We moeten meer afstand nemen, maar gelukkig staan we er niet
\nalleen voor. Wil je mensen die zorgen of in quarantaine zitten steunen met een videoboodschap,
\nof heb je een idee om je medemens te helpen, deel dan jouw initiatief, een hartverwarmende
\nvideo, foto of bericht op sociale media met de hashtag #samentegencorona.<\/strong><\/p>\n

Crowdfundingsactie Cheer for Champions<\/h4>\n

Verschillende organisaties slaan de handen in elkaar
\nen starten met een nationale crowdfundingsactie voor mentale ondersteuning in de zorg. Onder
\nmeer Ann Lemmens, Sean Dhondt, G\u00e8ne Thomas, Leen Dendievel en Yanina Wickmayer zetten hun
\nschouders onder \u2018Cheer for Champions\u2019 en roepen op om voor onze helden te supporteren met een
\ngift. Met die giften biedt Cheer for Champions gratis mentaal-emotionele eerstelijnshulp aan de
\nzorgverleners via de vzw Coaching for Heroes. Op de website kunnen zorg- en hulporganisaties ook
\nzelf een pagina aanmaken om fondsen te werven voor hun eigen projecten rond mentale
\nweerbaarheid.<\/p>\n

165.000 euro horecawaardebonnen<\/h4>\n

Op vrijdag 3 april werd horeca-comeback
\ngelanceerd, een online platform waarop iedereen zijn of haar favoriete caf\u00e9 of restaurant kan
\nsteunen door waardebonnen aan te kopen. Ondertussen zijn al meer dan 4.300 zaken geregistreerd
\nop het platform, werden er bijna 4.000 waardebonnen aangekocht en staat de teller op meer dan
\n165.000 euro.<\/p>\n

Matchingplatform voor helpers en organisaties<\/h4>\n

Vandaag lanceert een team
\nvrijwilligers bij het Belgische bedrijf Bobex het eerste grote matchingplatform voor coronahulp.
\nBedrijven, organisaties of individuen kunnen er hun hulp aanbieden, en ziekenhuizen of andere
\norganisaties kunnen er al hun aanvragen plaatsen. Op de website staat een handig overzicht van
\nalle aanbiedingen en aanvragen, zodat partijen die \u2018matchen\u2019 snel met elkaar in contact kunnen
\nkomen.<\/p>\n

Gratis sushi voor de zorg<\/h4>\n

Op dinsdag en donderdag krijgen de mensen die in de
\nAarschotse zorgsector werken een gratis sushimaaltijd. Bipan Gurung baat het sushirestaurant
\nShokudo uit in Aarschot en is fel begaan met de mensen die werken in de zorgsector. Als
\ndankbetuiging voor hun harde werk maakt hij 600 sushimaaltijden klaar om uit te delen aan
\neenieder uit die sector. \u201cDinsdag bezorgden wij er al 300 en vandaag zijn we druk in de weer om
\nde 300 andere voor te bereiden. Donderdagochtend verdelen we die dan, onder andere aan mensen
\nvan het Wit-Gele Kruis en een zorgcentrum in Rillaar. In totaal bezorgen we maaltijden op een
\nvijftal locaties. We willen hen op die manier aanmoedigen in deze toch wel heel moeilijke
\ntijden\u201d, vertelt de restauranthouder.<\/p>\n

\n

Tachtig
\nelektrische wagens gekocht via groepsaankoop<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
De Standaard – Trends Knack – Vrt – HLN – Het Nieuwsblad<\/div>\n
2019<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
Vijf procent van de ge\u00efnteresseerden in de
\ngroepsaankoop gelanceerd door Vlaams minister Lydia Peeters (Open VLD), kocht ook effectief een
\nelektrische wagen.<\/strong>Elektrisch rijden toegankelijker maken via een groepsaankoop, dat was
\nde bedoeling van minister Lydia Peeters, die in januari het initiatief lanceerde. Het was geen
\ngroepsaankoop in de klassieke zin van het woord: de prijzen stonden op voorhand vast, maar lagen
\nwel onder de catalogusprijs. De kortingen waren vergelijkbaar met die op het Autosalon. Vier
\ntypes van elektrische wagens konden zo goedkoper worden aangeschaft: de Peugeot Ion, de \u00adRenault
\nZoe, de Nissan Leaf en de Hyundai Kona EV. Intussen heeft de formule geleid tot 80 verkochte
\nexemplaren, blijkt uit cijfers van Bobex, die in opdracht van de overheid de aankoop
\norganiseerde. 2.655 Vlamingen schreven zich in, 1.596 mensen \u00adwerden doorgestuurd naar een
\nverdeler in de buurt. 80 particulieren kochten ook effectief een elektrische wagen. \u2018Een
\nverkoops\u00adratio van 5 procent is zeer positief in de automobielsector en zelfs uitzonderlijk in
\nhet segment van elektrische wagens’, zegt Jean-Louis Van Marcke van Bobex. \u2018Meestal bedraagt die
\n2 tot 3 procent.’<\/p>\n

Drempel verlaagd<\/h4>\n

80 elektrische wagens lijkt weinig als je weet dat er
\nin het eerste kwartaal – in heel Belgi\u00eb weliswaar – meer dan tweeduizend stuks verkocht werden,
\nvoor een groot deel Tesla’s. De meeste \u00adge\u00efnteresseerden doen het dus zonder groepsaankoop.
\n\u2018Maar dat zijn meestal overheden of bedrijven’, zegt Van Marcke. \u2018De markt van elektrische
\nwagens is nog voor een groot deel een markt voor bedrijven. Wij richten ons op particulieren. En
\nwe zijn erin geslaagd de drempel voor hen te verlagen. In het eerste kwartaal werden er 230
\npremies voor de aankoop van een elektrische wagen aangevraagd door particulieren, waarvan er dus
\n80 via ons kwamen.’<\/p>\n

Vooral vijftigers<\/h4>\n

De meeste ge\u00efnteresseerden zijn vijftigers, meestal
\nwonen ze aan de rand van de stad. Bobex vroeg ook rond waarom ge\u00efnteresseerden uiteindelijk niet
\nkochten. \u2018De prijs blijkt de grootste drempel. De actieradius of laadproblemen spelen veel
\nminder een rol. 60 procent zegt wel nog een elektrische wagen te overwegen in de toekomst.’
\nAanmelden voor een testrit kan nog tot 15 mei. In het najaar plant Bobex een nieuwe
\ngroepsaankoop, niet in samenwerking met de overheid deze keer en gericht op bedrijven.<\/p>\n

\n

Al bijna 2000
\ninschrijvingen voor Vlaamse groepsaankoop van elektrische auto\u2019s<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
De Standaard – Knack – Vrt – VTM – HLN – Het Nieuwsblad – GVA – HBVL – Metrotime – Techpulse –
\nMilieumagazine<\/div>\n
2019<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
Vooral 55-plussers uit de Antwerpse stadsrand blijken
\ninteresse te tonen in de groepsaankoop, vaak ter vervanging van de tweede kleine wagen. De grote
\ninteresse toont volgens Vlaams minister van Energie Lydia Peeters aan dat Vlamingen elektrisch
\nrijden meer en meer in overweging nemen. Tegen 2020 wil de Vlaamse overheid het aandeel
\nelektrische wagens op 7,5 procent krijgen. ‘Deze groepsaankoop heeft nu al onze verwachtingen
\novertroffen’, zegt Jean-Louis Van Marcke, CEO en oprichter van Bobex. ‘Het bewijst duidelijk dat
\nde groepsaankoop de trigger is die veel Vlamingen nodig hadden om tot actie over te gaan. We
\nhebben bij Bobex ondertussen al extra personeel aangeworven om de grote toeloop op te vangen.
\nWant we willen alle ge\u00efnteresseerden uiteraard zo snel mogelijk kunnen opbellen om hen in
\ncontact te brengen met een verdeler in de buurt voor een testrit.’ Volgens Bobex is 44 procent
\nvan de inschrijvingen afkomstig van 55-plussers. ‘Het gaat opvallend vaak over iets oudere
\nmannen, uit de stadsrand van Antwerpen of Gent. Het succes is het grootst in de provincie
\nAntwerpen, met als topgemeente Wommelgem. Ook in Berlaar, Wijnegem, Moerbeke-Waas en De Pinte is
\nde groepsaankoop een groot succes’, klinkt het. Ge\u00efnteresseerde consumenten kiezen vaak voor een
\nelektrische wagen ter vervanging van een oude dieselwagen die dienst doet als tweede wagen. De
\ngrootste groep geeft aan minder dan vijftig kilometer per dag te zullen rijden met de wagen.<\/p>\n

Ombudsman kritisch<\/h4>\n

Toch reageert niet iedereen positief. ‘Meestal zijn groepsaankopen de
\nbeste garantie om ni\u00e9t de beste prijs te hebben’, zegt Vlaams ombudsman Bart Weekers. ‘Ook nu
\nkreeg ik al veel klachten van mensen die een betere deal hebben gevonden. Ik begrijp de goede
\nbedoelingen, maar ik kan de klachten over enkele maanden al voorspellen. Op de website doen ze
\nalsof iedereen recht heeft op de premie van de Vlaamse overheid. Terwijl dat helemaal niet zo
\nis. De zero-emissiepremie (tot 4000 euro) krijg je alleen als je die wagen als particulier
\naankoopt.’ ‘Dus over enkele maanden gaat het Vlaams Energieagentschap (VEA) de wind van voren
\nkrijgen, omdat het die premies niet aan iedereen zal uitbetalen’, gaat hij verder. ‘Die mensen
\ngaan klagen, en dan ga ik moeten zeggen: sorry overheid, als jullie zo communiceren, dan begrijp
\nik dat mensen dit niet wisten. Dan is de vraag: krijgen die mensen alsnog hun premie?’ Bij
\nBobex, het bedrijf dat de groepsaankoop organiseert, is men zich van geen kwaad bewust. ‘Dat
\nstaat w\u00e9l op onze website, maar we zullen het nog eens expliciet vermelden bij de
\nprijsvergelijking, zodat mensen zich zeker niet vergissen’, luidt het daar.<\/p>\n

\n

Vlaamse
\ngezinnen renoveren weer massaal hun woning<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
Immo Proxio – Immo Nobels<\/div>\n
2019<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
\n

\u201cVeel vraag naar zonnepanelen en veranda’s\u201d<\/h4>\n

Na een
\nkalmere periode eind 2017 zijn de Vlamingen in januari 2018 weer massaal aan het renoveren.
\nVolgens de bouwbarometer van Bobex, de online marktplaats, is er zelfs een groei van 28 procent
\ntegenover begin vorig jaar en zelfs 45 procent in vergelijking met begin 2015. Bobex is een
\nonline marktplaats die particulieren en bedrijven helpt om snel en betrouwbaar de juiste
\nleverancier of vakman te vinden. Gebruikers sturen er gratis hun offerteaanvragen uit. Bobex
\nvoert een diepgaande kwaliteitscontrole uit en gaat de vraag matchen met de gepaste
\nleveranciers, die dan uitgenodigd worden om contact op te nemen voor een afspraak en een
\nofferte. Gezien de Bobex marktplaats een trefpunt is van vraag en aanbod, is het doorgaans een
\ngoede graadmeter voor het consumentenvertrouwen. Na een sterke groei van de vraag in de diverse
\nbouwsectoren in 2016 bleef de vraag verder stijgen tot de zomer van 2017. De groei vertraagde in
\nhet derde trimester en daalde zelfs in het laatste trimester van 2017. Maar sinds 1 januari zijn
\nde Vlamingen weer onverwachts positief en zijn ze massaal op zoek naar specialisten om hunwoning<\/a>te
\nlaten renoveren of te verfraaien. Grijs weer, maar toch veel vraag naar zonnepanelen en
\nveranda’s. Door het aanhoudende regenweer van de laatste twee maanden is er uiteraard heel wat
\nvraag voor vochtbestrijding. Niettemin is de vraag slechts met 6 procent gestegen in
\nvergelijking met begin 2017. Ook ramen en deuren en condensatieketels, typisch winterse
\nproducten, deden het beter en stegen met respectievelijk 41 en 53 procent t.o.v. vorig jaar. Wat
\nverder wel opmerkelijk is, is dat de zonnepanelen en veranda’s een fenomenale groei kenden van
\nrespectievelijk 38 en 97 procent tegenover vorig jaar. Energiebewuste producten zoals
\nzonnepanelen zitten duidelijk weer in de lift, maar de Vlaamse gezinnen willen ook hun huis
\nverfraaien met een nieuwe veranda. Ook zijn de waterverzachters erg in trek met een toename van
\n23 procent in Vlaanderen.<\/p>\n

Minder vraag naar isolatie na wegvallen subsidies<\/h4>\n

Na het
\nwegvallen van de isolatiesubsidies eind 2016 kreeg de isolatiemarkt het moeilijker in 2017. Veel
\nisolatiespecialisten klaagden over de dalende vraag, voornamelijk degene die massaal
\nge\u00efnvesteerd hadden om de verwachte piek van eind 2016 te kunnen bedienen. De isolatiemarkt
\nbleef echter ook in januari dit jaar relatief kalm in vergelijking met de andere bouwsectoren.
\nOok warmtepompen en pelletkachels kennen nog maar relatief weinig succes in Vlaanderen.<\/p>\n

Recordaantal aanvragen<\/h4>\n

Januari 2018 was een recordmaand voor Bobex. Jean-Louis Van
\nMarcke, gedelegeerd bestuurder bevestigt dit: in januari hebben we 25.000 opdrachten verwerkt op
\nde marktplaats. En in februari verwachten we hetzelfde aantal. Veel gezinnen willen hun
woning
\nrenoveren<\/a>en hebben hiervoor duidelijk hun weg gevonden op het internet. Datingsites
\ndienen niet enkel meer om een partner te vinden, je kan er ook je vakman of installateur
\nontmoeten!?<\/p>\n

Waalse gezinnen renoveren nog meer<\/h4>\n

Ook in Walloni\u00eb ziet Bobex een forse
\ngroeitendens in de renovatiemarkt. Met 53 procent is de Waalse groei zelfs nog sterker dan de
\nVlaamse (28 procent). Dit lijkt op een inhaalbeweging, daar de groei een jaar eerder beperkt was
\nop de Waalse markt. Het aanbod, met name het aantal actieve aanbieders, is er veel meer
\ngeconcentreerd dan in Vlaanderen. Ook de
Nederlandse
\nmarkt<\/a>ging er sterk op vooruit in de eerste maand van 2018. Maar dit heeft deels te maken
\nmet het feit dat Bobex er nog jonger is, en nog geen gevestigde waarde is zoals in Belgi\u00eb.<\/p>\n<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

Bobex bij de
\nsnelst groeiende bedrijven van Europa<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
Inc. 5000 Europe List<\/div>\n
2018<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
\"inc-5000.fw_.png\"Brussel
\n\u2013 6 maart 2018.<\/strong>Bobex is door het gerenommeerde AmerikaanseInc.
\nMagazine<\/em>opgenomen in haar jaarlijkse ranglijst van de 5.000 snelst groeiende Europese
\nbedrijven. Het Amerikaanse weekblad voor groeibedrijven en start-ups zet Bobex op plaats 4.760
\nin zijn Inc. 5000 Europe ranking.<\/strong>Eerder namInc. Magazine<\/em>succesverhalen zoals
\nMicrosoft, HelloFresh en Coolblue op in deze lijst. Nu heeft ook het Belgische Bobex zijn plaats
\nbemachtigd met een groei van 68%.Dat heeft het bedrijf te danken aan zijn sterke groei als
\nofferteplatform de laatste jaren. Het platform is vooral populair bij Vlamingen die hun huis
\nwillen verbouwen en op het internet op zoek gaan naar offertes. Bobex brengt hen snel en gratis
\nin contact met de beste aannemers uit hun buurt. Jean-Louis Van Marcke, gedelegeerd bestuurder
\nvan Bobex, \u00a0is trots op de prestatie. “Het Planbureau verwacht in 2018 een economische groei van
\n1,8%, dus ik ben zeer tevreden dat wij zo’n mooie groeicijfers kunnen voorleggen. We verwachten
\ndat we deze groei van 68% over de laatste drie jaar, kunnen doorzetten in de toekomst.”<\/p>\n

Organische groei<\/h4>\n

Hoewel Bobex in 2015 haar concurrent OfferteX overnam, is de groei er
\ntoch voornamelijk op natuurlijke wijze gekomen. Zo kiezen meer en meer Vlamingen ervoor om een
\nhuis te renoveren de laatste jaren. De lage rente en het gebrek aan rendabele
\nbeleggingsalternatieven heeft deze evolutie enkel versterkt. \u201cBeter geld steken in mijn huis,
\ndan geld te verliezen op een spaarboekje dat amper iets opbrengt\u201d, luidt de redenering. En voor
\ndie renovatie gebruiken ze steeds vaker het internet als bron van informatie. Daarnaast is de
\ntoegang tot de markt ook vergroot. Bobex-partners als Facebook en Google maken het veel
\nmakkelijker om een breed publiek aan te spreken. Enlast but not least<\/em>is er de
\ntoenemende naamsbekendheid van Bobex, dat stilaan een gevestigde waarde is in de bouwmarkt.
\nAchter het merk schuilt er immers een dynamisch bedrijf dat gedreven wordt door ondernemende en
\nenthousiaste mensen.<\/p>\n

Michelin sterrengids van de bouw<\/h4>\n

Maar Bobex is meer dan een bedrijf,
\nhet is ook een gemeenschap van gebruikers die op het platform de deelnemende vakmannen en
\nleveranciers beoordelen. Elke particulier met verbouwplannen krijgt dus niet alleen offertes en
\nafspraken via het platform, maar kan de evaluaties van andere gebruikers ook consulteren. Dick
\nBoelens, marketing specialist bij Bobex, bevestigt: \u201cDoordat de deelnemers elkaar beoordelen,
\nkunnen wij vandaag zeggen dat we met topleveranciers werken. Wij zijn daar heel transparant in,
\nhet is niet omdat je klant bent bij ons dat je een mooie score gaat krijgen. Onze waardering is
\nenkel en alleen gebaseerd op de ervaringen van onze gebruikers.\u201d<\/p>\n

Barometer<\/h4>\n

Gezien de
\nBobex marktplaats een trefpunt van vraag en aanbod is, werkt het eigenlijk ook als een goede
\ngraadmeter voor het consumentenvertrouwen. Na een sterke groei van de vraag in de diverse
\nbouwsectoren in 2016 bleef de vraag verder stijgen tot de zomer van 2017. De groei vertraagde in
\nhet derde trimester en daalde zelfs in het laatste trimester van 2017. Maar sinds 1 januari zijn
\nde Vlamingen weer onverwachts positief en zijn ze massaal op zoek naar specialisten om hun
\nwoning te (ver)bouwen.<\/p>\n

Over Bobex<\/h4>\n

Bobex is een online marktplaats die particulieren en
\nbedrijven helpt om snel en betrouwbaar de juiste leverancier of vakman te \u00a0vinden. Gebruikers
\nsturen er gratis hun offerteaanvragen uit. Bobex voert een diepgaande kwaliteitscontrole uit en
\ngaat de vraag \u201cmatchen\u201d met de gepaste leveranciers, die dan uitgenodigd worden om contact op te
\nnemen voor een afspraak en een offerte. Bobex is opgericht in het jaar 2000, als internetpionier
\nin de Benelux. Vandaag is het bedrijf actief in drie domeinen. Als online marktplaats heeft het
\nbedrijf de laatste 18 jaar 1.000.000 particulieren en bedrijven geholpen om de juiste
\nleverancier te vinden. Daarnaast is Bobex ook actief in groepsaankopen en adviesverlening m.b.t.
\nonline marketing, en heeft het tevens een dienst om overheidsopdrachten op te volgen (Govex.be).<\/p>\n<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

Interview
\nJean-Louis Van Marcke, CEO van Bobex<\/h3>\n
<\/div>\n<\/td>\n

\n
MiNT radio<\/div>\n
2017<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n
Jean-Louis Van Marcke, CEO van Bobex over zijn
\nparcours en ondernemersvisie – interview door MiNT radio<\/strong>Jean-Louis Van Marcke
\nis onze ondernemer van de week. Hij richtte 17 jaar geleden het bedrijf Bobex op en is daarmee
\nde Belgische pionier van online platformen waar vraag en aanbod elkaar vinden. We polsen naar
\nzijn ondernemersvisie, zijn parcours en zijn bedrijf.<\/strong>\"mint-1-1.jpg\"Bobex
\nis geen nieuw bedrijf. Waavoor stond Bobex vroeger en wat doet het vandaag?<\/strong>Bobex is een
\noffertevergelijker. Wij helpen particulieren of bedrijven om offertes te ontvangen en te
\nvergelijken voor hun aankopen. Voor particulieren kan dit gaan over nieuwe ramen, zonnepanelen,
\nvochtbestrijding enz. Kortom, alles wat te maken heeft met je huis. Ondernemers kunnen
\nbijvoorbeeld offertes ontvangen voor koffiemachines, leasing van wagens of tankkaarten. Voor al
\ndeze diensten – we hebben er meer dan 135 – kan je gratis offertes aanvragen op onze websitewww.bobex.be<\/a>en wij
\nbrengen je in contact met de juiste leveranciers of specialisten. Om dit tot een goed einde te
\nbrengen voeren wij enkele kwaliteitscontroles uit. We gaan we je opbellen om een goed beeld te
\nkrijgen van wat je zoekt. Daarna gaan we je aanvraag matchen met de meest geschikte
\nleveranciers. Zij gaan je op hun beurt contacteren om een afspraak te maken en je een
\nvrijblijvende offerte te bezorgen. Zo kan je heel gemakkelijk de beste specialisten vinden en
\nvergelijken zonder zelf alle stappen te moeten ondernemen. Tenslotte peilen we ook naar je
\ntevredenheid.Gaan jullie zelf op zoek naar vakmensen en leveranciers?<\/strong>Er zijn
\nbedrijven die ons zelf benaderen om met ons samen te werken. Maar we gaan ook zelf actief op
\nzoek naar specialisten. Hierbij gaan we ze uiteraard screenen op kwaliteit, maar het zijn vooral
\nook onze gebruikers die hen gaan evalueren en er dus voor gaan zorgen dat specialisten die niet
\nbeantwoorden aan onze kwaliteitscriteria niet langer aanwezig blijven op ons platform.U
\nbent begonnen in B2B en bent ge\u00ebvolueerd naar B2C. Vandaag de dag bestaan er nog andere
\nmarktplaatsen die bijvoorbeeld een loodgieter in contact brengen met een particulier.
\nBehoort u vandaag tot deze deeleconomie in Belgi\u00eb?<\/strong>We zouden inderdaad kunnen
\nstellen dat we deel uitmaken van deze economie. Eigenlijk zijn we louter een platform. Je kan
\nhet vergelijken met een ontmoetingsplek met aan de ene kant een grote groep leveranciers en
\nspecialisten die de juiste budgetten niet hebben of niet gekend zijn bij het grote publiek en
\naan de andere kant al deze particulieren en KMO’s die op zoek zijn naar een specialist in hun
\nregio om bepaalde projecten uit te voeren. Bobex gaat deze groepen samenbrengen.Wanneer
\nheeft u beslist om ondernemer te worden? Of heeft het ondernemerschap altijd al in u
\ngezeten?<\/strong>Ik denk het. Eigenlijk heb ik veel geluk gehad. Na mijn universitaire
\nstudies kreeg ik het voorstel om een fabriek voor de productie van rekken op poten te zetten in
\nChina. Het was een ongelofelijk project. Ik sprak geen woord Chinees en had weinig of geen
\nervaring, laat staan industri\u00eble ervaring. Maar ik ben deze uitdaging aangegaan. Waarom ook
\nniet? Het leek mij fantastisch. Dus op mijn 25 ben ik alleen naar China vertrokken. Gedurende 3
\njaar heb ik daar van nul een productiefabriek uitgebouwd en heb ik honderd mensen
\naangeworven.En dat allemaal vanuit de praktijk, zonder ervaring? Dat is toch
\nwaanzinnig?<\/strong>Inderdaad. Dat heeft echt mijn ondernemingszin aangewakkerd. Ik wist
\naltijd al dat ik een onderneming wou oprichten, maar na die ervaring besefte ik meer dan eens
\ndat ondernemen hetgeen was dat ik wou doen en waar ik goed in was. Dus ben ik naar Belgi\u00eb
\nteruggekeerd. Ik heb een tweetal jaar in consulting gewerkt en toen brak de komst aan van het
\ncommerci\u00eble internet, eind jaren 90. Iedereen sprak erover. Het was iets nieuws, iets dat de
\nwereld ging veranderen. Dit was het uitgelezen moment om ervoor te gaan. We moesten enkel het
\njuiste idee vinden en zo zijn we met Bobex gestart.Uw werkneemster Audrey, die u opgaf
\nvoor dit interview, omschreef uw Bobex-team als ‘gebouwd op sterke waarden met open en
\ntoegewijde mensen’. Vertaalt zich dat in een familiale werksfeer?<\/strong>Ja, dat vind ik
\nbelangrijk. Ik probeer dicht bij mijn werknemers te staan en ik denk dat ik hen ook veel
\nvrijheid geef. Ik vind het normaal om vandaag op deze manier te werken.Laten we het ook
\neven over de huidige arbeidsmarkt in Belgi\u00eb hebben. U werft mensen aan, u heeft onder meer
\nvacatures op uw website staan. Is er genoeg werk voor iedereen? En zijn Franstaligen
\nvoldoende tweetalig?<\/strong>We bevinden ons vandaag in een paradox. De werkloosheidscijfers
\nhier in Brussel liggen hoog, maar aan de andere kant is het voor ons moeilijk om de juiste
\nmensen te vinden. De vraag en het aanbod op de arbeidsmarkt komen niet overeen. Wij zoeken o.a.
\nmensen in IT en marketing, maar jongeren hebben vaak niet de juiste kwalificaties waar wij naar
\nop zoek zijn.Is dit een onderwijsprobleem?<\/strong>Ja, absoluut. Wat mij betreft is het
\nstimuleren van onderwijs het voornaamste doel van de overheid, meer dan het uitreiken van
\nsubsidies aan bedrijven. Onderwijs is echt fundamenteel en ik denk dat we op dat vlak nog een
\nlange weg te gaan hebben.U bent de eerste die dit zegt: opleiding is belangrijker dan
\nbedrijfssteun.<\/strong>Inderdaad, ik geloof niet echt in subsidies. Wat wij doen is mensen
\naanwerven die net afgestudeerd zijn en we leiden ze zelf op! Beluister hier het interview in het
\nFrans:
http:\/\/bit.ly\/2yNx0pH<\/a><\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n<\/div>\n<\/section>\n
\n
\n
\"logo-VRT.png\"
\n\"logo-HLN.png\" \"logo-deTijd.png\"
\n\"logo-VTM.png\" \"logo-deStandaard.png\"
\n\"logo-GVA.png\" \"logo-kanaalZ.png\"
\n\"logo-HBVL.png\" \"logo-deMorgen.png\"
\n\"logo-hetNieuwsblad.png\" \"dvo.png\"
\n\"MadeIn.png\" \"BusinessAM.png\"
\n\"DataNews.jpg\" \"Trends.png\"<\/div>\n<\/div>\n<\/section>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Recente artikels over Bobex Is een thuisbatte\u00adrij financieel interes\u00adsant? \u201cMet deze batterijen verdien je je toestel dubbel zo snel terug\u201d HLN 2025 Populariteit thuis-batterijen vorig jaar meer dan gehalveerd De Tijd 2025 Door stopzetting terugdraaiende teller zitten thuisbatterijen in de lift, en dat is logisch: \u2018Toch is er ook een \u2018maar\u2019\u2019 De Morgen 2025 Explosieve […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"footnotes":""},"class_list":["post-26586","page","type-page","status-publish","hentry"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.bobex.be\/nl-be\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/26586","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.bobex.be\/nl-be\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.bobex.be\/nl-be\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.bobex.be\/nl-be\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.bobex.be\/nl-be\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=26586"}],"version-history":[{"count":9,"href":"https:\/\/www.bobex.be\/nl-be\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/26586\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":323217,"href":"https:\/\/www.bobex.be\/nl-be\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/26586\/revisions\/323217"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.bobex.be\/nl-be\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=26586"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}