<\/span><\/h2>\n\n\n\nNiet elke werknemer mag aangesteld worden als vertrouwenspersoon<\/strong>. U heeft de keuze uit verschillende partijen:<\/p>\n\n\n\n\nEen lid van het personeel van de onderneming.<\/li>\n\n\n\n Een extern persoon die niet bij u in dienst is.<\/li>\n\n\n\n De interne preventieadviseur (tenzij u die rol zelf vervult), of een preventieadviseur psychosociale aspecten.<\/li>\n<\/ul>\n\n\n\nDe kandidaat vertrouwenspersoon wordt aangesteld bij een akkoord van alle werknemersvertegenwoordigers of leidend ambtenaar. Daarna maken zij en de hi\u00ebrarchische lijn de rol bekend.<\/p>\n\n\n\n
Een vertrouwenspersoon moet de nodige opleidingen<\/strong>, goedgekeurd door de vlaamse overheid, volgen om zijn of haar rol te vervullen. Regelmatige bijscholing<\/strong> verzekert dat de vertrouwenspersoon de functie naar behoren kan blijven uitvoeren.<\/p>\n\n\n\nBepaalde functies sluiten de mogelijkheid om als vertrouwenspersoon aangeduid te worden uit<\/strong>. Als werkgever mag u bijvoorbeeld niet als vertrouwenspersoon optreden. Iemand met leidinggevende bevoegdheden of de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer komen evenmin in aanmerking. Een preventieadviseur kan u adviseren over welke werknemers binnen uw onderneming al dan niet in aanmerking komen.<\/p>\n\n\n\n<\/span>Waarom een externe of interne vertrouwenspersoon aanstellen?<\/span><\/h3>\n\n\n\nDe aanwezigheid van een vertrouwenspersoon op de werkvloer kan op de eerste plaats open communicatie<\/strong> op het werk ondersteunen. De nieuwe vertrouwenspersoon maakt namelijk deel uit van het personeel van de onderneming<\/strong>, waardoor werknemers zich minder geremd<\/strong> voelen om een gesprek aan te knopen. Dit draagt bijgevolg aan bij bescherming op het werk.\u00a0<\/p>\n\n\n\nHij of zij verlaagt de drempel naar het aankaarten van problemen of het verzoeken van een informele interventie<\/strong> (zowel tussen werknemers onderling als bij een conflict tussen werknemers en leidinggevenden). Een gesprek met de vertrouwenspersoon verloopt bovendien op volledig vertrouwelijke wijze<\/strong>. Voorzie hiervoor een passend lokaal en geef voldoende tijd voor gesprekken. <\/p>\n\n\n\nBijgevolg kan de vertrouwenspersoon belangrijke (geanonimiseerde) informatie aan het licht brengen. Die gegevens kunnen waardevol zijn voor het bijschaven van het welzijnsbeleid op het werk<\/strong>.<\/p>\n\n\n\n <\/figure>\n\n\n\n<\/span>Meer weten over de opleiding en taken van een vertrouwenspersoon, en wat die voor u als werkgever kan betekenen? Krijg advies op maat!<\/span><\/h2>\n\n\n\nEen vertrouwenspersoon kan een belangrijke rol spelen in uw onderneming. Wilt u meer weten over wat een vertrouwenspersoon doet, de kosten en hoe u de juiste persoon aanstelt? Of bent u op zoek naar een preventieadviseur? Vul dan onderstaand formulier in. U ontvangt gratis en volledig vrijblijvend advies op maat en offertes van preventieadviseurs<\/strong>. Zo vindt u snel en eenvoudig een oplossing voor uw onderneming!<\/p>\n\n\n\n