<\/span><\/h2>\n\n\n\nWerknemers zouden zo’n 60 procent<\/strong> van hun tijd doorbrengen op de werkvloer<\/strong>. Een ongezonde werkomgeving heeft bijgevolg een enorme impact op hun gezondheid en algemeen welzijn. Maar waarom is welzijn op de werkvloer zo belangrijk?<\/p>\n\n\n\n<\/span>Verplichting: Veiligheid en gezondheid waarborgen<\/span><\/h3>\n\n\n\nWerkgevers zijn verplicht <\/strong>om de gezondheid van hun medewerkers te beschermen<\/strong>. Het medisch toezicht organiseren, het waken over de arbeidsveiligheid en het ter beschikking stellen van veilige materialen waarmee werknemers hun arbeid veilig kunnen uitvoeren, zijn bij wet verplichte verantwoordelijkheden <\/strong>van de werkgever.<\/p>\n\n\n\nGezondheid op de werkvloer is echter veel meer dan het naleven van een verplichting<\/strong>.<\/p>\n\n\n\n<\/span>Minder afwezigheden<\/span><\/h3>\n\n\n\nGezonde werknemers worden minder vaak \u00e9n minder lang ziek<\/strong>. Absente\u00efsme kan een onderneming niet enkel duur komen te staan, maar is ook nefast voor de motivatie <\/strong>op de werkvloer, de productiviteit <\/strong>van de organisatie en de kwaliteit <\/strong>van het geleverde werk.<\/p>\n\n\n\n<\/span>Vitaliteit: Verhoogde productiviteit, motivatie en effici\u00ebntie<\/span><\/h3>\n\n\n\nGezonde, fitte medewerkers zijn goed voor de productiviteit \u00e9n de effici\u00ebntie van de organisatie<\/strong>: werknemers die genieten van voldoende slaap, een goede algemene gezondheid en een verbeterde conditie komen een organisatie enkel ten goede. Gezonde medewerkers zijn bovendien meer gemotiveerd,<\/strong> waardoor het personeelsverloop in een gezonde werkomgeving heel wat lager <\/strong>ligt.<\/p>\n\n\n\n<\/span>Positief imago<\/span><\/h3>\n\n\n\nInvesteren in de gezondheid van de werknemers en het voeren van een actief gezondheidsbeleid komt het imago van de organisatie en de werkgever <\/strong>ten goede. Zowel klanten als kandidaat-werknemers<\/strong> voelen zich meer aangetrokken tot een organisatie met een positief imago.<\/p>\n\n\n\n <\/figure>\n\n\n\n<\/span>Hoe houdt u uw medewerkers gezond?<\/span><\/h2>\n\n\n\nGezondere werknemers in 4 stappen!<\/p>\n\n\n\n
<\/span>Stap 1: Onderzoek en analyse<\/span><\/h3>\n\n\n\nOm een beter beeld te krijgen van de gezondheidsrisico’s<\/strong> op de werkvloer en de algemene gezondheid<\/strong> van de medewerkers kan een preventieadviseur een uitgebreid onderzoek doen. Zo brengt u die vlakken in beeld waarop uw organisatie goed scoort, en die vlakken waarop ruimte voor verbetering<\/strong> is.<\/p>\n\n\n\n<\/span>Stap 2: Actieplan<\/span><\/h3>\n\n\n\nMet een duidelijk overzicht van de werkpunten kan de preventieadviseur aan de slag. Werk een visie<\/strong> uit die past binnen de bedrijfscultuur,<\/strong> en focust op die aspecten die relevant zijn binnen het bedrijf<\/strong>.<\/p>\n\n\n\nEnkele thema’s die aan bod kunnen komen:<\/p>\n\n\n\n
\nGezonde voeding<\/li>\n\n\n\n Slaap<\/li>\n\n\n\n Beweging<\/li>\n\n\n\n Roken<\/li>\n<\/ul>\n\n\n\n