Als pionier en grootste offerteplatform wordt Bobex regelmatig opgepikt door de pers. We maakten voor u een
overzicht van onze belangrijkste en recentste passages in de media.

Bobex neemt
activiteiten Franse Renowizz over

Bobex bij snelst groeiende bedrijven
van Europa

“Wij werven mensen aan die net afgestudeerd zijn en leiden ze zelf op”

Bobex organiseerde in opdracht van de
Vlaamse Overheid een succesvolle groepsaankoop voor elektrische auto’s.

Lees de artikels









Uit de oude doos

Als pionier stond Bobex ook tijdens de eerste jaren van haar bestaan regelmatig in de pers.

Alle artikels over Bobex

Offertevergelijker Bobex neemt activiteiten van Franse Renowizz over

Datanews Knack – Computable.nl – De Tijd – HLN
2020

Datanews – Knack

Bobex, een grote Belgische site om offertes te vergelijken, neemt de
commerciële activiteiten van het Franse Renowizz over. Dat bedrijf is de
nummer vier op de Belgische markt van vergelijkingssites en was een
rechtstreekse concurrent van Bobex.

Computable

Bobex, de Belgische vergelijkingssite voor bouwoffertes, neemt zijn Franse
concurrent Renowizz over. Het is een aanzet voor groei in Europa en mogelijk
Nederland, vertelt directeur Jean-Louis Van Marcke.

De Tijd

HLN

Vrijwilligers bouwen IT-platform voor hulp tijdens corona

De Tijd
2020

Brussel – 17 april 2020

Dankzij www.help-coronavirus.be, het eerste grote ‘matching’ platform
voor aangeboden hulp tijdens de coronacrisis, kunnen bedrijven en
vrijwilligers beter inspelen op de specifieke behoeften van ziekenhuizen
en andere organisaties.

‘Als online offertevergelijkingsplatform heeft Bobex veel ervaring met het
matchen van vraag en aanbod tussen bedrijven’, stelt Jean-Louis Van Marcke,
de CEO van Bobex. ‘Binnen het bedrijf hebben we samen nagedacht over hoe we
onze technologische expertise kunnen gebruiken in de strijd tegen COVID-19,
en al heel snel is een enthousiast team van vrijwilligers beginnen te werken
aan een gloednieuw IT-platform om vraag en aanbod voor coronahulp in
recordtempo op elkaar af te stemmen.’

Gratis online platform

‘Veel ziekenhuizen, rusthuizen en overheden worden overspoeld met voorstellen
van bedrijven, organisaties en individuen die hun steentje willen bijdragen
in de strijd tegen het coronavirus’, zegt Bobex. ‘De verwerking van al die
initiatieven, groot en klein, kost echter tijd. Veel bedrijven en
vrijwilligers weten niet waar ze hun aangeboden hulp kenbaar kunnen maken om
mensen in nood te helpen. Daardoor is dus het risico reëel dat goede
bedoelingen nooit zullen worden gerealiseerd.’

‘Een team van vrijwilligers bij Bobex heeft een IT-platform gebouwd om snel
en efficiënt te reageren op de aangeboden hulp tijdens de
coronacrisis.’
JEAN-LOUIS VAN MARCKE
CEO VAN BOBEX
Via het gratis
online platform van Bobex maken organisaties hun specifieke behoeften
kenbaar aan het grote publiek en kunnen ze ook het aanbod inkijken van
bedrijven. Dat kan variëren van een bio-ethanolbedrijf dat 40.000 liter
handreinigingsgel wil aanbieden tot een autodistributeur die gratis auto’s
ter beschikking wil stellen.

Meer info op: www.bobex.be

Elke oplossing gaat vergezeld van een beschrijving van de diensten of
goederen, de locatie van het bedrijf dat de dienst aanbiedt en een
contactpersoon. Op deze manier hoopt de website alle partijen op een
efficiënte manier bij elkaar te brengen. Het samenwerkingsplatform is
volledig gratis, open en transparant.

#SamenTegenCorona: al voor meer dan 165.000 euro aan horecawaardebonnen gekocht

HLN
2020

8 april 2020

Samen Tegen Corona! Het coronavirus heeft ons dagelijkse leven
veranderd. We moeten meer afstand nemen, maar gelukkig staan we er niet
alleen voor. Wil je mensen die zorgen of in quarantaine zitten steunen
met een videoboodschap, of heb je een idee om je medemens te helpen,
deel dan jouw initiatief, een hartverwarmende video, foto of bericht op
sociale media met de hashtag #samentegencorona.

 

Crowdfundingsactie Cheer for Champions

Verschillende organisaties slaan de handen in elkaar en starten met een
nationale crowdfundingsactie voor mentale ondersteuning in de zorg. Onder
meer Ann Lemmens, Sean Dhondt, Gène Thomas, Leen Dendievel en Yanina
Wickmayer zetten hun schouders onder ‘Cheer for Champions’ en roepen op om
voor onze helden te supporteren met een gift. Met die giften biedt Cheer for
Champions gratis mentaal-emotionele eerstelijnshulp aan de zorgverleners via
de vzw Coaching for Heroes. Op de website kunnen zorg- en hulporganisaties
ook zelf een pagina aanmaken om fondsen te werven voor hun eigen projecten
rond mentale weerbaarheid.

165.000 euro horecawaardebonnen

Op vrijdag 3 april werd horeca-comeback gelanceerd, een online platform
waarop iedereen zijn of haar favoriete café of restaurant kan steunen door
waardebonnen aan te kopen.
Ondertussen zijn al meer dan 4.300 zaken
geregistreerd op het platform, werden er bijna 4.000 waardebonnen aangekocht
en staat de teller op meer dan 165.000 euro.

Matchingplatform voor helpers en organisaties

Vandaag lanceert een team vrijwilligers bij het Belgische bedrijf Bobex het
eerste grote matchingplatform voor coronahulp. Bedrijven, organisaties of
individuen kunnen er hun hulp aanbieden, en ziekenhuizen of andere
organisaties kunnen er al hun aanvragen plaatsen. Op de website staat een
handig overzicht van alle aanbiedingen en aanvragen, zodat partijen die
‘matchen’ snel met elkaar in contact kunnen komen.

Gratis sushi voor de zorg

Op dinsdag en donderdag krijgen de mensen die in de Aarschotse zorgsector
werken een gratis sushimaaltijd. Bipan Gurung baat het sushirestaurant
Shokudo uit in Aarschot en is fel begaan met de mensen die werken in de
zorgsector. Als dankbetuiging voor hun harde werk maakt hij 600
sushimaaltijden klaar om uit te delen aan eenieder uit die sector. “Dinsdag
bezorgden wij er al 300 en vandaag zijn we druk in de weer om de 300 andere
voor te bereiden. Donderdagochtend verdelen we die dan, onder andere aan
mensen van het Wit-Gele Kruis en een zorgcentrum in Rillaar. In totaal
bezorgen we maaltijden op een vijftal locaties. We willen hen op die manier
aanmoedigen in deze toch wel heel moeilijke tijden”, vertelt de
restauranthouder.

Tachtig elektrische wagens gekocht via groepsaankoop

De Standaard – Trends Knack – Vrt – HLN – Het Nieuwsblad
2019
Vijf procent
van de geïnteresseerden in de groepsaankoop gelanceerd door Vlaams minister
Lydia Peeters (Open VLD), kocht ook effectief een elektrische wagen.

Elektrisch rijden toegankelijker maken via een groepsaankoop, dat was de
bedoeling van minister Lydia Peeters, die in januari het initiatief
lanceerde. Het was geen groepsaankoop in de klassieke zin van het woord: de
prijzen stonden op voorhand vast, maar lagen wel onder de catalogusprijs. De
kortingen waren vergelijkbaar met die op het Autosalon. Vier types van
elektrische wagens konden zo goedkoper worden aangeschaft: de Peugeot Ion,
de ­Renault Zoe, de Nissan Leaf en de Hyundai Kona EV.

Intussen heeft de formule geleid tot 80 verkochte exemplaren, blijkt uit
cijfers van Bobex, die in opdracht van de overheid de aankoop organiseerde.
2.655 Vlamingen schreven zich in, 1.596 mensen ­werden doorgestuurd naar een
verdeler in de buurt. 80 particulieren kochten ook effectief een elektrische
wagen. ‘Een verkoops­ratio van 5 procent is zeer positief in de
automobielsector en zelfs uitzonderlijk in het segment van elektrische
wagens’, zegt Jean-Louis Van Marcke van Bobex. ‘Meestal bedraagt die 2 tot 3
procent.’

Drempel verlaagd
80 elektrische
wagens lijkt weinig als je weet dat er in het eerste kwartaal – in heel
België weliswaar – meer dan tweeduizend stuks verkocht werden, voor een
groot deel Tesla’s. De meeste ­geïnteresseerden doen het dus zonder
groepsaankoop. ‘Maar dat zijn meestal overheden of bedrijven’, zegt Van
Marcke. ‘De markt van elektrische wagens is nog voor een groot deel een
markt voor bedrijven. Wij richten ons op particulieren. En we zijn erin
geslaagd de drempel voor hen te verlagen. In het eerste kwartaal werden er
230 premies voor de aankoop van een elektrische wagen aangevraagd door
particulieren, waarvan er dus 80 via ons kwamen.’

Vooral vijftigers
De meeste
geïnteresseerden zijn vijftigers, meestal wonen ze aan de rand van de stad.
Bobex vroeg ook rond waarom geïnteresseerden uiteindelijk niet kochten. ‘De
prijs blijkt de grootste drempel. De actieradius of laadproblemen spelen
veel minder een rol. 60 procent zegt wel nog een elektrische wagen te
overwegen in de toekomst.’

Aanmelden voor een testrit kan nog tot 15 mei. In het najaar plant Bobex een
nieuwe groepsaankoop, niet in samenwerking met de overheid deze keer en
gericht op bedrijven.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20190427_04355449
http://www.standaard.be/cnt/dmf20190426_04354016

Eerste groepsaankoop elektrische auto’s succes https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190427_04354331

Groepsaankoop elektrische wagens: al 80 Vlamingen kochten auto https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190427_04355404

Groepsaankoop leidde al tot 80 aan particulieren verkochte elektrische wagens
https://www.hln.be/geld/economie/groepsaankoop-leidde-al-tot-80-aan-particulieren-verkochte-elektrische-wagens~a5cc698a/

Vlaamse groepsaankoop leidde al tot 80 aan particulieren verkochte
elektrische wagens https://trends.knack.be/economie/beleid/vlaamse-groepsaankoop-leidde-al-tot-80-aan-particulieren-verkochte-elektrische-wagens/article-news-1457449.html

Groepsaankoop elektrische auto’s is een succes: “Het is bespreekbaar geworden
in Vlaamse huiskamers” https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/04/26/eerste-groepsaankoop-elektrische-auto-s-is-succes/

Vlaamse groepsaankoop leidde al tot 80 aan particulieren verkochte
elektrische wagens http://www.skynet.be/nieuws-sport/auto-moto/artikel/1944135/vlaamse-groepsaankoop-leidde-al-tot-80-aan-particulieren-verkochte-elektrische-wagens

Al bijna 2000 inschrijvingen voor Vlaamse groepsaankoop van elektrische auto’s

De Standaard – Knack – Vrt – VTM – HLN – Het Nieuwsblad – GVA – HBVL – Metrotime – Techpulse – Milieumagazine
2019

Vooral 55-plussers uit de Antwerpse stadsrand blijken interesse te tonen in de groepsaankoop, vaak
ter vervanging van de tweede kleine wagen.

De grote interesse toont volgens Vlaams minister van Energie Lydia Peeters aan dat Vlamingen
elektrisch rijden meer en meer in overweging nemen. Tegen 2020 wil de Vlaamse overheid het aandeel
elektrische wagens op 7,5 procent krijgen.

‘Deze groepsaankoop heeft nu al onze verwachtingen overtroffen’, zegt Jean-Louis Van Marcke, CEO en
oprichter van Bobex. ‘Het bewijst duidelijk dat de groepsaankoop de trigger is die veel Vlamingen
nodig hadden om tot actie over te gaan. We hebben bij Bobex ondertussen al extra personeel
aangeworven om de grote toeloop op te vangen. Want we willen alle geïnteresseerden uiteraard zo snel
mogelijk kunnen opbellen om hen in contact te brengen met een verdeler in de buurt voor een
testrit.’

Volgens Bobex is 44 procent van de inschrijvingen afkomstig van 55-plussers. ‘Het gaat opvallend vaak
over iets oudere mannen, uit de stadsrand van Antwerpen of Gent. Het succes is het grootst in de
provincie Antwerpen, met als topgemeente Wommelgem. Ook in Berlaar, Wijnegem, Moerbeke-Waas en De
Pinte is de groepsaankoop een groot succes’, klinkt het.

Geïnteresseerde consumenten kiezen vaak voor een elektrische wagen ter vervanging van een oude
dieselwagen die dienst doet als tweede wagen. De grootste groep geeft aan minder dan vijftig
kilometer per dag te zullen rijden met de wagen.

Ombudsman kritisch

Toch reageert niet iedereen positief. ‘Meestal zijn groepsaankopen de beste garantie om niét de beste
prijs te hebben’, zegt Vlaams ombudsman Bart Weekers. ‘Ook nu kreeg ik al veel klachten van mensen
die een betere deal hebben gevonden. Ik begrijp de goede bedoelingen, maar ik kan de klachten over
enkele maanden al voorspellen. Op de website doen ze alsof iedereen recht heeft op de premie van de
Vlaamse overheid. Terwijl dat helemaal niet zo is. De zero-emissiepremie (tot 4000 euro) krijg je
alleen als je die wagen als particulier aankoopt.’

‘Dus over enkele maanden gaat het Vlaams Energieagentschap (VEA) de wind van voren krijgen, omdat het
die premies niet aan iedereen zal uitbetalen’, gaat hij verder. ‘Die mensen gaan klagen, en dan ga
ik moeten zeggen: sorry overheid, als jullie zo communiceren, dan begrijp ik dat mensen dit niet
wisten. Dan is de vraag: krijgen die mensen alsnog hun premie?’

Bij Bobex, het bedrijf dat de groepsaankoop organiseert, is men zich van geen kwaad bewust. ‘Dat
staat wél op onze website, maar we zullen het nog eens expliciet vermelden bij de prijsvergelijking,
zodat mensen zich zeker niet vergissen’, luidt het daar.

Al 1.926 kandidaten voor groepsaankoop elektrische auto https://www.hln.be/de-krant/al-1-926-kandidaten-voor-groepsaankoop-elektrische-auto~a195cda4/

Ombudsman waarschuwt voor populaire elektrische wagens: “Die groepsaankoop? De mensen gaan klagen” https://www.hln.be/de-krant/ombudsman-waarschuwt-voor-populaire-elektrische-wagens-die-groepsaankoop-de-mensen-gaan-klagen~ae90615b/

Vlaamse ombudsman waarschuwt voor groepsaankoop van elektrische wagens: “Ik kan de klachten al
voorspellen” https://www.gva.be/cnt/dmf20190126_04133063/vlaamse-ombudsman-waarschuwt-voor-groepsaankoop-van-elektrische-wagens-ik-kan-de-klachten-al-voorspellen

Vlaamse ombudsman waarschuwt voor groepsaankoop van elektrische wagens: “Ik kan de klachten al
voorspellen” https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190126_04133063/vlaamse-ombudsman-waarschuwt-voor-groepsaankoop-van-elektrische-wagens-ik-kan-de-klachten-al-voorspellen

OMBUDSMAN WAARSCHUWT VOOR POPULAIRE ELEKTRISCHE WAGENS: “DIE GROEPSAANKOOP? DE MENSEN GAAN KLAGEN”
(video) https://nieuws.vtm.be/binnenland/ombudsman-waarschuwt-voor-populaire-elektrische-wagens-die-groepsaankoop-de-mensen-gaan

Al bijna 2.000 inschrijvingen voor Vlaamse groepsaankoop van elektrische auto’s (video) https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/01/26/al-bijna-2-000-inschrijvingen-voor-vlaamse-groepsaankoop-van-ele/

Kritiek op groepsaankoop elektrische wagens: “Deze prijs kan ook elders en niet iedereen zal premie
ontvangen” (video) https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/01/26/vlaamse-ombudsman-bekritiseert-groepsaankoop-elektrische-wagens/

Vlaamse ombudsman waarschuwt voor groepsaankoop elektrische wagens http://www.standaard.be/cnt/dmf20190126_04133068

Al bijna 2000 inschrijvingen voor Vlaamse groepsaankoop van elektrische auto’s https://www.knack.be/nieuws/belgie/al-bijna-2000-inschrijvingen-voor-vlaamse-groepsaankoop-van-elektrische-auto-s/article-normal-1421705.html

Al bijna 2.000 inschrijvingen voor Vlaamse groepsaankoop van elektrische auto’s https://nl.metrotime.be/2019/01/26/news/al-bijna-2-000-inschrijvingen-voor-vlaamse-groepsaankoop-van-elektrische-autos/

Groepsaankoop elektrische auto’s via Vlaamse Overheid: garantie op de beste prijs? https://gocar.be/nl/autonieuws/actualiteit/groepsaankoop-elektrische-autos-via-vlaamse-overheid-garantie-op-de-beste-prijs

Groepsaankoop elektrische wagens succesvol, maar niet zo voordelig https://www.techpulse.be/nieuws/232232/groepsaankoop-elektrische-wagens-succesvol-niet-voordelig/
Groepsaankoop
elektrische auto’s ook interessant voor bedrijven https://www.milieumagazine.be/nieuws/mobiliteit-groepsaankoop-elektrische-autos-ook-interessant-voor-bedrijven

Vlaamse gezinnen renoveren weer massaal hun woning

Immo Proxio – Immo Nobels
2019

“Veel vraag naar zonnepanelen en veranda’s”
Na een kalmere periode eind 2017 zijn de
Vlamingen in januari 2018 weer massaal aan het renoveren. Volgens de bouwbarometer van Bobex, de online
marktplaats, is er zelfs een groei van 28 procent tegenover begin vorig jaar en zelfs 45 procent in
vergelijking met begin 2015.
Bobex is een online marktplaats die particulieren en bedrijven helpt om
snel en betrouwbaar de juiste leverancier of vakman te vinden. Gebruikers sturen er gratis hun
offerteaanvragen uit. Bobex voert een diepgaande kwaliteitscontrole uit en gaat de vraag matchen met de
gepaste leveranciers, die dan uitgenodigd worden om contact op te nemen voor een afspraak en een offerte.
Gezien de Bobex marktplaats een trefpunt is van vraag en aanbod, is het doorgaans een goede graadmeter voor
het consumentenvertrouwen.
Na een sterke groei van de vraag in de diverse bouwsectoren in 2016 bleef de
vraag verder stijgen tot de zomer van 2017. De groei vertraagde in het derde trimester en daalde zelfs in
het laatste trimester van 2017. Maar sinds 1 januari zijn de Vlamingen weer onverwachts positief en zijn ze
massaal op zoek naar specialisten om hun woning te laten
renoveren of te verfraaien.
Grijs weer, maar toch veel vraag naar zonnepanelen en veranda’s. Door het
aanhoudende regenweer van de laatste twee maanden is er uiteraard heel wat vraag voor vochtbestrijding.
Niettemin is de vraag slechts met 6 procent gestegen in vergelijking met begin 2017. Ook ramen en deuren en
condensatieketels, typisch winterse producten, deden het beter en stegen met respectievelijk 41 en 53
procent t.o.v. vorig jaar. Wat verder wel opmerkelijk is, is dat de zonnepanelen en veranda’s een fenomenale
groei kenden van respectievelijk 38 en 97 procent tegenover vorig jaar. Energiebewuste producten zoals
zonnepanelen zitten duidelijk weer in de lift, maar de Vlaamse gezinnen willen ook hun huis verfraaien met
een nieuwe veranda. Ook zijn de waterverzachters erg in trek met een toename van 23 procent in
Vlaanderen.
Minder vraag naar isolatie na wegvallen subsidies
Na het wegvallen
van de isolatiesubsidies eind 2016 kreeg de isolatiemarkt het moeilijker in 2017. Veel isolatiespecialisten
klaagden over de dalende vraag, voornamelijk degene die massaal geïnvesteerd hadden om de verwachte piek van
eind 2016 te kunnen bedienen. De isolatiemarkt bleef echter ook in januari dit jaar relatief kalm in
vergelijking met de andere bouwsectoren. Ook warmtepompen en pelletkachels kennen nog maar relatief weinig
succes in Vlaanderen.
Recordaantal aanvragen
Januari 2018 was een recordmaand
voor Bobex. Jean-Louis Van Marcke, gedelegeerd bestuurder bevestigt dit: in januari hebben we 25.000
opdrachten verwerkt op de marktplaats. En in februari verwachten we hetzelfde aantal. Veel gezinnen willen
hun woning renoveren en hebben hiervoor duidelijk hun
weg gevonden op het internet. Datingsites dienen niet enkel meer om een partner te vinden, je kan er ook je
vakman of installateur ontmoeten!?
Waalse gezinnen renoveren nog meer
Ook in
Wallonië ziet Bobex een forse groeitendens in de renovatiemarkt. Met 53 procent is de Waalse groei zelfs nog
sterker dan de Vlaamse (28 procent). Dit lijkt op een inhaalbeweging, daar de groei een jaar eerder beperkt
was op de Waalse markt. Het aanbod, met name het aantal actieve aanbieders, is er veel meer geconcentreerd
dan in Vlaanderen. Ook de Nederlandse markt
ging er sterk op vooruit in de eerste maand van 2018. Maar dit heeft deels te maken met het feit dat Bobex
er nog jonger is, en nog geen gevestigde waarde is zoals in België.

Bobex bij de snelst groeiende bedrijven van Europa

Inc. 5000 Europe List
2018


Brussel – 6 maart 2018. Bobex
is door het gerenommeerde Amerikaanse
Inc.
Magazine
opgenomen in haar jaarlijkse
ranglijst van de 5.000 snelst groeiende Europese bedrijven. Het
Amerikaanse weekblad voor groeibedrijven en start-ups zet Bobex op
plaats 4.760 in zijn Inc. 5000 Europe ranking.

Eerder nam Inc. Magazine succesverhalen zoals Microsoft, HelloFresh
en Coolblue op in deze lijst. Nu heeft ook het Belgische Bobex zijn plaats
bemachtigd met een groei van 68%.

Dat heeft het bedrijf te danken aan zijn sterke groei als offerteplatform de
laatste jaren. Het platform is vooral populair bij Vlamingen die hun huis
willen verbouwen en op het internet op zoek gaan naar offertes. Bobex brengt
hen snel en gratis in contact met de beste aannemers uit hun buurt.

Jean-Louis Van Marcke, gedelegeerd bestuurder van Bobex,  is trots op de
prestatie. “Het Planbureau verwacht in 2018 een economische groei van 1,8%,
dus ik ben zeer tevreden dat wij zo’n mooie groeicijfers kunnen voorleggen.
We verwachten dat we deze groei van 68% over de laatste drie jaar, kunnen
doorzetten in de toekomst.”

Organische groei

Hoewel Bobex in 2015 haar concurrent OfferteX overnam, is de groei er toch
voornamelijk op natuurlijke wijze gekomen. Zo kiezen meer en meer Vlamingen
ervoor om een huis te renoveren de laatste jaren. De lage rente en het
gebrek aan rendabele beleggingsalternatieven heeft deze evolutie enkel
versterkt. “Beter geld steken in mijn huis, dan geld te verliezen op een
spaarboekje dat amper iets opbrengt”, luidt de redenering. En voor die
renovatie gebruiken ze steeds vaker het internet als bron van informatie.

Daarnaast is de toegang tot de markt ook vergroot. Bobex-partners als
Facebook en Google maken het veel makkelijker om een breed publiek aan te
spreken. En last but not least is er de toenemende naamsbekendheid
van Bobex, dat stilaan een gevestigde waarde is in de bouwmarkt. Achter het
merk schuilt er immers een dynamisch bedrijf dat gedreven wordt door
ondernemende en enthousiaste mensen.

Michelin sterrengids van de bouw

Maar Bobex is meer dan een bedrijf, het is ook een gemeenschap van gebruikers
die op het platform de deelnemende vakmannen en leveranciers beoordelen.
Elke particulier met verbouwplannen krijgt dus niet alleen offertes en
afspraken via het platform, maar kan de evaluaties van andere gebruikers ook
consulteren. Dick Boelens, marketing specialist bij Bobex, bevestigt:
“Doordat de deelnemers elkaar beoordelen, kunnen wij vandaag zeggen dat we
met topleveranciers werken. Wij zijn daar heel transparant in, het is niet
omdat je klant bent bij ons dat je een mooie score gaat krijgen. Onze
waardering is enkel en alleen gebaseerd op de ervaringen van onze
gebruikers.”

Barometer

Gezien de Bobex marktplaats een trefpunt van vraag en aanbod is, werkt het
eigenlijk ook als een goede graadmeter voor het consumentenvertrouwen. Na
een sterke groei van de vraag in de diverse bouwsectoren in 2016 bleef de
vraag verder stijgen tot de zomer van 2017. De groei vertraagde in het derde
trimester en daalde zelfs in het laatste trimester van 2017. Maar sinds 1
januari zijn de Vlamingen weer onverwachts positief en zijn ze massaal op
zoek naar specialisten om hun woning te (ver)bouwen.

Over Bobex

Bobex is een online marktplaats die particulieren en bedrijven helpt om snel
en betrouwbaar de juiste leverancier of vakman te  vinden. Gebruikers
sturen er gratis hun offerteaanvragen uit. Bobex voert een diepgaande
kwaliteitscontrole uit en gaat de vraag “matchen” met de gepaste
leveranciers, die dan uitgenodigd worden om contact op te nemen voor een
afspraak en een offerte.

Bobex is opgericht in het jaar 2000, als internetpionier in de Benelux.
Vandaag is het bedrijf actief in drie domeinen. Als online marktplaats heeft
het bedrijf de laatste 18 jaar 1.000.000 particulieren en bedrijven geholpen
om de juiste leverancier te vinden. Daarnaast is Bobex ook actief in
groepsaankopen en adviesverlening m.b.t. online marketing, en heeft het
tevens een dienst om overheidsopdrachten op te volgen (Govex.be).

Interview Jean-Louis Van Marcke, CEO van Bobex

MiNT radio
2017
Jean-Louis Van Marcke, CEO van Bobex over zijn parcours en
ondernemersvisie – interview door MiNT radio

Jean-Louis Van Marcke is onze
ondernemer van de week. Hij richtte 17 jaar geleden het bedrijf Bobex op en is daarmee de
Belgische pionier van online platformen waar vraag en aanbod elkaar vinden. We polsen naar zijn
ondernemersvisie, zijn parcours en zijn bedrijf.

Bobex is geen nieuw
bedrijf. Waavoor stond Bobex vroeger en wat doet het vandaag?
Bobex is een
offertevergelijker. Wij helpen particulieren of bedrijven om offertes te ontvangen en te vergelijken
voor hun aankopen. Voor particulieren kan dit gaan over nieuwe ramen, zonnepanelen, vochtbestrijding
enz. Kortom, alles wat te maken heeft met je huis. Ondernemers kunnen bijvoorbeeld offertes ontvangen
voor koffiemachines, leasing van wagens of tankkaarten. Voor al deze diensten – we hebben er meer dan
135 – kan je gratis offertes aanvragen op onze website www.bobex.be
en wij brengen je in contact met de juiste leveranciers of specialisten.
Om dit tot een goed einde
te brengen voeren wij enkele kwaliteitscontroles uit. We gaan we je opbellen om een goed beeld te
krijgen van wat je zoekt. Daarna gaan we je aanvraag matchen met de meest geschikte leveranciers. Zij
gaan je op hun beurt contacteren om een afspraak te maken en je een vrijblijvende offerte te bezorgen.
Zo kan je heel gemakkelijk de beste specialisten vinden en vergelijken zonder zelf alle stappen te
moeten ondernemen. Tenslotte peilen we ook naar je tevredenheid.

Gaan jullie zelf op
zoek naar vakmensen en leveranciers?

Er zijn bedrijven die ons zelf benaderen om met
ons samen te werken. Maar we gaan ook zelf actief op zoek naar specialisten. Hierbij gaan we ze
uiteraard screenen op kwaliteit, maar het zijn vooral ook onze gebruikers die hen gaan evalueren en er
dus voor gaan zorgen dat specialisten die niet beantwoorden aan onze kwaliteitscriteria niet langer
aanwezig blijven op ons platform.

U bent begonnen in B2B en bent geëvolueerd naar
B2C. Vandaag de dag bestaan er nog andere marktplaatsen die bijvoorbeeld een loodgieter in contact
brengen met een particulier. Behoort u vandaag tot deze deeleconomie in België?
We zouden
inderdaad kunnen stellen dat we deel uitmaken van deze economie. Eigenlijk zijn we louter een platform.
Je kan het vergelijken met een ontmoetingsplek met aan de ene kant een grote groep leveranciers en
specialisten die de juiste budgetten niet hebben of niet gekend zijn bij het grote publiek en aan de
andere kant al deze particulieren en KMO’s die op zoek zijn naar een specialist in hun regio om bepaalde
projecten uit te voeren. Bobex gaat deze groepen samenbrengen.

Wanneer heeft u
beslist om ondernemer te worden? Of heeft het ondernemerschap altijd al in u
gezeten?

Ik denk het. Eigenlijk heb ik veel geluk gehad. Na mijn universitaire studies
kreeg ik het voorstel om een fabriek voor de productie van rekken op poten te zetten in China. Het was
een ongelofelijk project. Ik sprak geen woord Chinees en had weinig of geen ervaring, laat staan
industriële ervaring. Maar ik ben deze uitdaging aangegaan. Waarom ook niet? Het leek mij fantastisch.
Dus op mijn 25 ben ik alleen naar China vertrokken. Gedurende 3 jaar heb ik daar van nul een
productiefabriek uitgebouwd en heb ik honderd mensen aangeworven.

En dat allemaal
vanuit de praktijk, zonder ervaring? Dat is toch waanzinnig?

Inderdaad. Dat heeft echt
mijn ondernemingszin aangewakkerd. Ik wist altijd al dat ik een onderneming wou oprichten, maar na die
ervaring besefte ik meer dan eens dat ondernemen hetgeen was dat ik wou doen en waar ik goed in was. Dus
ben ik naar België teruggekeerd. Ik heb een tweetal jaar in consulting gewerkt en toen brak de komst aan
van het commerciële internet, eind jaren 90. Iedereen sprak erover. Het was iets nieuws, iets dat de
wereld ging veranderen. Dit was het uitgelezen moment om ervoor te gaan. We moesten enkel het juiste
idee vinden en zo zijn we met Bobex gestart.

Uw werkneemster Audrey, die u opgaf
voor dit interview, omschreef uw Bobex-team als ‘gebouwd op sterke waarden met open en toegewijde
mensen’. Vertaalt zich dat in een familiale werksfeer?

Ja, dat vind ik belangrijk. Ik
probeer dicht bij mijn werknemers te staan en ik denk dat ik hen ook veel vrijheid geef. Ik vind het
normaal om vandaag op deze manier te werken.

Laten we het ook even
over de huidige arbeidsmarkt in België hebben. U werft mensen aan, u heeft onder meer vacatures op
uw website staan. Is er genoeg werk voor iedereen? En zijn Franstaligen voldoende tweetalig?

We bevinden ons vandaag in een paradox. De werkloosheidscijfers hier in Brussel liggen
hoog, maar aan de andere kant is het voor ons moeilijk om de juiste mensen te vinden. De vraag en het
aanbod op de arbeidsmarkt komen niet overeen. Wij zoeken o.a. mensen in IT en marketing, maar jongeren
hebben vaak niet de juiste kwalificaties waar wij naar op zoek zijn. Is dit een
onderwijsprobleem?

Ja, absoluut. Wat mij betreft is het stimuleren van onderwijs het
voornaamste doel van de overheid, meer dan het uitreiken van subsidies aan bedrijven. Onderwijs is echt
fundamenteel en ik denk dat we op dat vlak nog een lange weg te gaan hebben.

U bent
de eerste die dit zegt: opleiding is belangrijker dan bedrijfssteun.

Inderdaad, ik
geloof niet echt in subsidies. Wat wij doen is mensen aanwerven die net afgestudeerd zijn en we leiden
ze zelf op!

Beluister hier het interview in het Frans: http://bit.ly/2yNx0pH