Inboedel opruimen

Vergelijk gratis en vrijblijvend offertes

Inboedel opruimen: tips, wetgeving en kostprijs

Om verlost te geraken van je inboedel kan je ervoor opteren om een unboxing-verkoop bij jouw thuis te laten uitvoeren of om beroep te doen op professionele hulp. Wij raden je dat laatste aan met het oog op snelheid en efficiëntie, of het nu gaat om een huis, een appartement of een bedrijfspand.

Enkele fundamentele pijlers moeten in acht genomen worden voor een vlot verloop van de operatie en ook om het de professionals makkelijker te maken (en zo tijd en geld uit te sparen):

  • Sorteer elk object en controleer de staat waarin het verkeert. Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar het gaat om een beslissende stap. Om je te helpen kan je jezelf enkele vragen stellen: heb ik het nog nodig? Kan het in de nabije toekomst nog van pas komen?
  • Wees op alles voorzien en anticipeer op alle logistieke aspecten door op een efficiënte manier de leeg te maken plaats te organiseren. Je kan bijvoorbeeld objecten per familie klasseren.

De relevante wetgeving

Als je het op eigen houtje wil proberen via een unboxing-verkoop thuis, weet dan dat er in België een strikte regelgeving van kracht is. De verkoop van gebruikte persoonlijke goederen moet immers de “voorafgaande aangifte van uitverkoop” respecteren en ten minste 2 weken voor aanvang van het evenement aangevraagd worden. Met dit document verkrijg je de toestemming van je gemeente vooraleer je kan doorgaan met de verdere voorbereidingen.

Wees voorzichtig want als je dit niet doet, riskeer je een boete die kan oplopen tot €1500 en zelfs €3000 in het geval van recidive. Het zou heel jammer zijn om op dergelijke manier alle gegenereerde voordelen te verliezen. Houd er eveneens rekening mee dat je geen nieuwe objecten mag verkopen en dat je beperkt bent tot 2 vacatures per huishouden per jaar. Daarnaast staat er een limiet van maximaal 2 maanden op elk evenement.

Waarom beroep doen op een firma die je inboedel opruimt?

De voornaamste reden hiervoor is wel duidelijk: gerustgesteld zijn. Gezien de relatief strikte wetgeving en alle te doorlopen stappen, lijkt het geen slecht idee om de verkoop van de inboedel van je huis toe te vertrouwen aan een professional. Het zal je alvast een hoop stress besparen.

Als de eigenaar of huurder van de te ontruimen accommodatie lijdt aan het Diogenes-syndroom (gedragsstoornis die een extreme vorm van verzameldrang veroorzaakt) is het inschakelen van een professional des te belangrijker. Je zou in dergelijk geval wel eens te maken kunnen krijgen met twijfelachtige hygiënische omstandigheden.

Een ander voordeel dat je verwerft bij het laten uitvoeren van de taak door een professional is dat je een goed idee krijgt van de waarde van de objecten bij de schatting ervan. Zo is het makkelijker om de juiste prijs te krijgen voor je bezittingen.

Bovendien spreek je je vertrouwen uit in iemand die alle menselijke, logistieke, technische en noodzakelijke middelen ter beschikking heeft. Soms is het heel moeilijk om een parkeerplaats te vinden voor het desbetreffende gebouw. In dat geval kan het bedrijf zorgen voor bordjes met “verboden parkeren”. De werknemers passen zich perfect aan de omstandigheden aan en in het geval van een appartement beschikken sommige ondernemingen zelfs over een lift.

Hoe zit het met de schoonmaak nadien?

Bij het legen van je woning of pand bieden sommige bedrijven een complete en diepgaande reiniging aan. Of het nu gaat om afstoffen, vloeren reinigen, ramen, keukenmeubels of sanitair.

Inboedel opruimen: wat zijn de kosten?

De tarieven worden op dezelfde manier berekend als bij verhuizingen.

De professional beoordeelt eerst de op te ruimen hoeveelheid in kubieke meter. De kosten variëren tussen 45 en 75 euro per kubieke meter, afhankelijk van drie specifieke criteria:

  • De toegankelijkheid bepaalt de prijs van de opslag. Het is duidelijk dat de afstand tussen de vrachtwagens en de locatie én de aanwezigheid van verdiepen hierin een rol speelt.
  • Sanitaire voorzieningen: de prijs zal veranderen als de staat van de vrij te maken plaats het dragen van een specifieke uitrusting (masker, pak) met zich meebrengt
  • De geografische zone

De prijzen worden ook herzien in functie van de afvalsorteercentra aangezien deze betalend zijn voor professionele firma’s. Vervolgens wordt een inventaris opgesteld voordat een balans wordt opgemaakt tussen de kosten van de dienst en de aanwezige waarden in de woning, om het juiste type opslag te bepalen (betalend, gratis of gecompenseerd). Over het algemeen is het individu geen aanbetaling verschuldigd.

In het geval van het overlijden van een geliefde of gewoon het maken van afspraken voor een oudere persoon zetten onze medewerkers zich in voor nog discreter en respectvoller werk. Professionals zijn volledig gekwalificeerd om objecten of meubels in het huis te verplaatsen en verbinden zich er toe om efficiënt te sorteren en zo goed mogelijk te recyclen, met zorg voor het milieu.

Zelf niets doen, daar droom je toch van? Twijfel dan niet langer en kies voor een snelle, efficiënte en zorgvuldige manier van werken. Ontvang gratis en vrijblijvend offertes dankzij Bobex. Schakel een team van vakmensen in van de kelder tot de zolder en om er zeker van te zijn dat wat voor jou belangrijk is serieus genomen en op tijd uitgevoerd wordt!