Deze aankoopgids kan u helpen om uw offerte aanvraag voor te bereiden. U vindt er informatie over de diensten en produkten die u wilt aankopen. Neem de tijd om de gids te raadplegen en leer meer omtrent de terminologie, de kosten en praktische tips om een gepaste leverancier te vinden.
Aankoopgids: Promotieartikelen, relatiegeschenken en promotiekledij Inhoud |
Stuur nu een offerteaanvraag en ontvang offertes (gratis en vrijblijvend) Offerte- aanvraag Offerte- aanvraag |
Inleiding: de markt van promotieartikelen, relatiegeschenken en promotiekledij
Promotieartikelen en promotiekledij, alsook relatiegeschenken maken deel uit van de marketing en communicatie van een onderneming. Inderdaad, promotieartikelen met uw logo kunnen u helpen uw marketingboodschap te versterken en uw imago te benadrukken. Deze artikelen zijn heel flexibel en kunnen voor verschillende doeleinden gebruikt worden: ze kunnen uitgedeeld worden in het kader van een specifieke promotionele actie (bv. tijdens een beurs), of tijdens een bredere campagne (bv. direct mailing) of ze kunnen ook buiten een campagne uitgedeeld worden (bv. tijdens een fabrieksbezoek). De belangrijkste categorie promotieartikelen is de promotiekledij. In deze groep zijn de t-shirts en de petten de belangrijkste produkten, mede dankzij hun aantrekkelijke prijs en hun frequent gebruik. Promotionele kledij wordt vaak gebruikt om een eenheid te creëren, en om het merk extra in het licht te plaatsen. Uw hostessen zullen immers meer opvallen indien zij allemaal kledij dragen in de kleur van uw logo.
Relatiegeschenken worden daarentegen minder gebruikt voor campagnes op grote schaal, maar eerder voor individuele promoties. De geschenken kunnen u bv. helpen om uw dankbaarheid uit te drukken ten opzichte van trouwe klanten. De zakengeschenken die het meest succesvol zijn, zijn de bureel- en schrijfartikelen, alsook de gastronomische artikelen.
Hoe definieert u uw behoeften?
Indien u promotieartikelen of relatiegeschenken zoekt kunt u
ons formulier "Promotieartikelen en relatiegeschenken"
invullen. Als u daarentegen, t-shirts of andere promotiekleding zoekt, vult u
de vragenlijst "Promotiekleding " in.
Tijdens de keuze van de relatiegeschenken of promotieartikelen zal u rekening
moeten houden met: de objectieven van uw campagne, de keuze van uw doelgroep,
het budget en de planning.
In een eerste stap bepaalt u de objectieven van uw campagne: Wenst
u de artikelen te gebruiken om uw medewerkers te belonen of te motiveren ? Wenst
u uw bedrijfsimago te veranderen? Wilt u de boodschap van een reklamecampagne
versterken? Terzelfdertijd bepaalt u ook ter welke gelegenheid
u deze artikelen zal uitdelen, bv. tijdens een beurs, een bedrijfsbezoek, of
een verjaardag.
De keuze van het promotieartikel zal ook aangepast zijn aan uw doelgroep.
Als u zich richt op een specifiek doelsegement, zult u wellicht artikelen kiezen
die aan de behoeften en levensstijl van dat segment beantwoorden.
De moeilijkste vraag is wellicht het type geschenk of artikel.
De keuze is immers zeer breed: sport- en recreatieartikelen, paraplu's, elektronica,
bureel accessoires, aanstekers, sleutelhangers, design objecten, ... De meeste
artikelen kunnen aangepast worden in functie van uw persoonlijk imago, met
uw logo, boodschap en adres. Indien u uw logo op het gekozen artikel wil laten
afdrukken, is het praktisch om een elektronische versie van het logo te leveren.
Het is eveneens interessant dat uw leverancier weet op welke manier uw document
werd aangemaakt: het type computer dat gebruikt werd (PC of Mac), het gebruikte
programma voor aanmaak van het logo, alsook de manier waarop u de gegevens wenst
door te sturen (via internet, cd of diskette). Vergeet niet het aantal kleuren
van uw logo op te geven.
Naast het type geschenk of artikel is er ook de omschrijving: de kleur, de vorm, de maat en de hoeveelheden.
Bij de aankoop van promotionele kledij, moet rekening gehouden worden met de keuze van het procédé. Een logo kan immers eenvoudigweg gedrukt worden, maar ook geborduurd worden, wat een extra kwaliteitsgevoel meegeeft.
Uiteindelijk zal in uw offerte aanvraag tevens het budget
en de planning besproken worden. Rekening houdend dat veel artikelen
in Azië geproduceerd worden en dat leveranciers vaak beperkte voorraden aanleggen,
kan het soms moelijk zijn om uw bestelling op korte termijn te leveren.
De laatste stap is de keuze van de verpakking van uw promotieartikel.
Wenst u de balpennen in een koker te plaatsen of hebt u liever een doos met
uw logo?
Welke factoren beïnvloeden de prijs?
Sommige leveranciers stellen meer traditionele produkten voor, terwijl anderen u meer originele artikelen kunnen bieden. De prijs zal natuurlijk afhangen van het type produkt dat u kiest, maar deze factor is niet de enige die de kosten zal beïnvloeden. Er is namelijk ook: