Aankoopgids: Promotieartikelen, relatiegeschenken en promotiekledij

Deze aankoopgids kan u helpen om uw offerte aanvraag voor te bereiden. U vindt er informatie over de diensten en produkten die u wilt aankopen. Neem de tijd om de gids te raadplegen en leer meer omtrent de terminologie, de kosten en praktische tips om een gepaste leverancier te vinden.

 

Aankoopgids: Promotieartikelen, relatiegeschenken en promotiekledij

Inhoud

Stuur nu een offerteaanvraag en ontvang offertes (gratis en vrijblijvend)
recherche:Offerte-
aanvraag
Offerte-
aanvraag

 

Inleiding: de markt van promotieartikelen, relatiegeschenken en promotiekledij

Promotieartikelen en promotiekledij, alsook relatiegeschenken maken deel uit van de marketing en communicatie van een onderneming. Inderdaad, promotieartikelen met uw logo kunnen u helpen uw marketingboodschap te versterken en uw imago te benadrukken. Deze artikelen zijn heel flexibel en kunnen voor verschillende doeleinden gebruikt worden: ze kunnen uitgedeeld worden in het kader van een specifieke promotionele actie (bv. tijdens een beurs), of tijdens een bredere campagne (bv. direct mailing) of ze kunnen ook buiten een campagne uitgedeeld worden (bv. tijdens een fabrieksbezoek). De belangrijkste categorie promotieartikelen is de promotiekledij. In deze groep zijn de t-shirts en de petten de belangrijkste produkten, mede dankzij hun aantrekkelijke prijs en hun frequent gebruik. Promotionele kledij wordt vaak gebruikt om een eenheid te creëren, en om het merk extra in het licht te plaatsen. Uw hostessen zullen immers meer opvallen indien zij allemaal kledij dragen in de kleur van uw logo.

Relatiegeschenken worden daarentegen minder gebruikt voor campagnes op grote schaal, maar eerder voor individuele promoties. De geschenken kunnen u bv. helpen om uw dankbaarheid uit te drukken ten opzichte van trouwe klanten. De zakengeschenken die het meest succesvol zijn, zijn de bureel- en schrijfartikelen, alsook de gastronomische artikelen.

 

Hoe definieert u uw behoeften?

Indien u promotieartikelen of relatiegeschenken zoekt kunt u ons formulier "Promotieartikelen en relatiegeschenken" invullen. Als u daarentegen, t-shirts of andere promotiekleding zoekt, vult u de vragenlijst "Promotiekleding " in.

Tijdens de keuze van de relatiegeschenken of promotieartikelen zal u rekening moeten houden met: de objectieven van uw campagne, de keuze van uw doelgroep, het budget en de planning.

In een eerste stap bepaalt u de objectieven van uw campagne: Wenst u de artikelen te gebruiken om uw medewerkers te belonen of te motiveren ? Wenst u uw bedrijfsimago te veranderen? Wilt u de boodschap van een reklamecampagne versterken? Terzelfdertijd bepaalt u ook ter welke gelegenheid u deze artikelen zal uitdelen, bv. tijdens een beurs, een bedrijfsbezoek, of een verjaardag.

De keuze van het promotieartikel zal ook aangepast zijn aan uw doelgroep. Als u zich richt op een specifiek doelsegement, zult u wellicht artikelen kiezen die aan de behoeften en levensstijl van dat segment beantwoorden.

De moeilijkste vraag is wellicht het type geschenk of artikel. De keuze is immers zeer breed: sport- en recreatieartikelen, paraplu's, elektronica, bureel accessoires, aanstekers, sleutelhangers, design objecten, ... De meeste artikelen kunnen aangepast worden in functie van uw persoonlijk imago, met uw logo, boodschap en adres. Indien u uw logo op het gekozen artikel wil laten afdrukken, is het praktisch om een elektronische versie van het logo te leveren. Het is eveneens interessant dat uw leverancier weet op welke manier uw document werd aangemaakt: het type computer dat gebruikt werd (PC of Mac), het gebruikte programma voor aanmaak van het logo, alsook de manier waarop u de gegevens wenst door te sturen (via internet, cd of diskette). Vergeet niet het aantal kleuren van uw logo op te geven.

Naast het type geschenk of artikel is er ook de omschrijving: de kleur, de vorm, de maat en de hoeveelheden.

Bij de aankoop van promotionele kledij, moet rekening gehouden worden met de keuze van het procédé. Een logo kan immers eenvoudigweg gedrukt worden, maar ook geborduurd worden, wat een extra kwaliteitsgevoel meegeeft.

Uiteindelijk zal in uw offerte aanvraag tevens het budget en de planning besproken worden. Rekening houdend dat veel artikelen in Azië geproduceerd worden en dat leveranciers vaak beperkte voorraden aanleggen, kan het soms moelijk zijn om uw bestelling op korte termijn te leveren.

De laatste stap is de keuze van de verpakking van uw promotieartikel. Wenst u de balpennen in een koker te plaatsen of hebt u liever een doos met uw logo?

 

Hoe kiest u een leverancier?

  • De keuze van leverancier zal in de eerste plaats afhangen van het type artikel of geschenk. Elke leverancier verhandelt immers niet noodzakelijk alle produkten.
  • Uw budget per artikel, evenals het volume van uw bestelling zullen uiteraard eveneens uw beslissing beïnvloeden.
  • Indien u het artikel wenst te bedrukken, verzeker u dan eerst van de kwaliteit van het drukwerk van uw leverancier, alvorens uw bestelling te plaatsen. Eventueel kunt u aan de verkoper een test van het drukwerk op een artikel vragen.
  • Indien u op zoek bent naar een origineel artikel of een creatief idee, kunt u de leveranciers vragen om u originale suggesties te maken.

Welke factoren beïnvloeden de prijs?

Sommige leveranciers stellen meer traditionele produkten voor, terwijl anderen u meer originele artikelen kunnen bieden. De prijs zal natuurlijk afhangen van het type produkt dat u kiest, maar deze factor is niet de enige die de kosten zal beïnvloeden. Er is namelijk ook:

  • Het bedrukken of het borduren van uw logo
  • Het aantal bestellingen dat u wenst te plaatsen
  • De timing van uw project: een bestellling 3 dagen voor de eindejaarsfeesten zal een effekt op uw faktuur hebben.
  • Het overschot aan artikelen : sommige leveranciers kunnen u artikelen voorstellen aan buitengewone voorwaarden (artikelen die bv. niet werden verkocht of die een kleine gebrek hebben)

 

Tips

  • Om de samenhang en de geloofwaardigheid van uw promotiecampagne te verzekeren is het handig om een rode draad te zoeken waarrond u uw project zal opbouwen. Het is belangrijk om een zekere samenhang te behouden tussen de verschillende onderdelen van uw marketing activiteiten, ttz. dezelfde boodschap, de kleuren,?
  • Kies een produkt dat het best overeenstemt met uw bedrijf en de boodschap die u wenst over te dragen. Schenk bijvoorbeeld geen bagagedragers voor fiesten als u auto's verkoopt !
  • Tenslotten moet u rekening houden met de toekomstige behoeften van uw firma. Het zal voordeliger zijn om nu 5,000 stukken te bestellen in plaats van vijf keer 1,000 stukken.

Lexicon

 

Verwante aankoopgidsen

U kunt eneveens volgende aankoopgidsen raadplegen:

  • Direct mailing
  • Aankoop van databanken
  • Beheer van databanken

Indien u vragen of opmerking heeft betreffende deze aankoopgids, aarzel niet om ons te contacteren op: info@bobex.com