Aankoopgids: Drukwerk

Deze aankoopgids kan u helpen om uw offerte aanvraag voor te bereiden. U vindt er informatie over de diensten en produkten die u wilt aankopen. Neem de tijd om de gids te raadplegen en leer meer omtrent de terminologie, de kostenfactoren en praktische tips om een gepaste leverancier te vinden.

 

Aankoopgids: Drukwerk

Inhoud

Stuur nu een offerteaanvraag en ontvang offertes (gratis en vrijblijvend)
recherche:Offerte-
aanvraag
Offerte-
aanvraag

 

Inleiding: de markt van het drukwerk

Welk drukwerk u ook nodig hebt (catalogus, brochure, leaflet), u moet altijd een drukker vinden die beantwoordt aan uw behoeften. Dit kan van een aantal uiteenlopende criteria afhangen, zoals ondermeer het type document, het aantal kleuren,de papiersoort, het formaat, de leveringstermijn en nog vele andere.

Er bestaan verschillende drukprocédés. Het offset drukken wordt het meest gebruikt en is dan ook de meest klassieke manier om te drukken op papier, op licht karton, kalk en vinyl voor stikkers (voor gebruik binnen). Het digitale drukken is een nieuwe techniek, die de flexibiliteit en snelheid van het opstarten verhoogt door het afschaffen van een stap in de prepress fase (flashage). Heliogravure (hoog volume drukwerk) wordt gebruikt om grote oplages te drukken (catalogi etc). Serigrafie maakt drukken op andere materialen dan papier mogelijk, zoals plastiek, karton, stof, enz. Flexografie is ideaal om in relief te drukken en wordt hoofdzakelijk gebruikt voor verpakkingen (zakken, papier, dozen, cellofaan; ?) en grote volumes.

 

Types dienstverlening: wat zijn uw behoeften?

Drukprocédés:

Alvorens een drukker te kiezen en een vraag te lanceren, moet u eerst bepalen welk procédé het meest geschikt is.

Offset drukken
Het offset drukken laat toe om zeer kwalitatief te drukken op papier, licht karton, kalk en vinyl voor stickers (voor gebruik binnen). Of er nu in vellen offset of rotatie gedrukt wordt, het offset drukken laat altijd een uitgebreide afwerkings, papier en kleurencombinatie (quadrichromie en pantone) toe. Offset drukken laat niet toe te drukken op donkere oppervlakken, omdat de gebruikte inkten te licht zijn (en het papier dus niet dekken). Offset is ideaal voor het drukken van catalogi, brochures, folder, leaflets, affiches, briefhoofden, uitnodigingen, business kaartjes etc.

Bekijk hieromtrent onze vragenlijsten:

  • Catalogi en brochures
  • Folder, leaflets en affiches
  • Briefhoofden, business kaartjes en uitnodigingen
  • Enveloppes

Zeefdruk (of screen)
Zeefdruk is een veelgebruikt procédé voor het drukken op plastiek in klein of groot formaat, zwaar karton of stof. Ze laat op verschillende materialen kleurendruk toe, maar voor elke kleur moet de machine opnieuw doorlopen worden. Zeefdruk is ideaal voor het drukken van stickers, panelen voor buiten, grootschalige displays, promotionele artikelen, vlaggen en wobblers. Zeefdruk laat toe om lichtere kleuren op donkere vlakken te drukken. Bekijk onze vragenlijst:

  • Zeefdruk

Digitaal drukken
Het digitaal drukken wordt meer en meer voorgesteld als de grote concurrent voor het offsetdruk in geval van kleine oplages. Basis van dit drukprocédé is een nieuwe druktechnologie die lijkt op het inktjet- en laserprocédé. De meeste drukkers beschikken enkel over machines om in quadrichromie te drukken (4 kleuren). Het digitaal drukken leidt tot een ander visueel aspect van het drukwerk. Het is daarom aangewezen om geen drukwerken, die verschilende procédés gedrukt zijn, te combineren.


Klein formaat
:
De leveranciers van digitaal drukwerk op klein formaat zijn vaak de klassieke drukkers die het aanbod van hun diensten vergroot hebben.
Het digitale drukwerk op klein formaat is voorlopig beperkt tot een maximaal formaat A3, en dus vooral geschikt voor folder, leaflets en affiches, uitnodigingen, business kaartjes. Het papier is bovendien vaak beperkt tot 280gr/m².

Groot formaat:
Digitaal drukwerk op groot formaat wordt vaak gebruikt voor het drukken op papier, doek, stickers en stof. Meestal hebben enkel gespecialiseerde leveranciers deze machines, gezien de bijkomende investeringen voor dit drukprocédé. De grondstoffen worden meestal aangeleverd op rol, wat toelaat te drukken op vastgestelde breedtes en op ongelimiteerde lengtes (de limiet is natuurlijk de lengte van de rol).

Het te drukken materiaal

  • Brochure, catalogus: drukwerk bestaande uit verschillende binnenpagina's met een kaft (cover) die eventueel in hetzelfde materiaal kan zijn, maar ook uit een andere materie (zoals karton) kan bestaan. Het vasthechten van een brochure gebeurt hoodzakelijk met nietjes, maar kan ook gekleefd of, zoals een boek, genaaid worden. Het aantal pagina's van een brochure wordt uitgedrukt in het aantal interne pagina's en het aantal pagina's van de kaft. Voorbeelden zijn produktcatalogi, jaarverslagen, receptenboekjes, etc.

  • Leaflet: Blad van klein formaat, niet geplooid met promotioneel doeleinde. Deze blaadjes worden vaak vastgemaakt per vast aantal (25,50,100,? stuks). Of ze worden vastgehouden met een elastiek om zo gemakkelijker door hostessen verdeeld te worden op beurzen of in een winkel. Ze kunnen evenwel geperforeerd worden, of samengekleefd aan de rand (zoals blocnotes, boekje met maaltijdcheques etc). Vaak worden leaflets ook voorzien van een gaatje bovenaan en via een koordje vastgehouden om zo aan het winkelrek te bevestigen.

  • Affiche: Een blad papier, meestal aan 1 zijde bedrukt , en gaande van een formaat A4 tot 70 X 100 cm. Voor een groter formaat zijn 2 procédés mogelijk. Men kan enerzijds beroep doen op drukkers van affiches voor affichagenetwerken (abribus, 20m²), of anderzijds drukken in serigrafie (het maximale formaat is dan wel +/- 120 X 180 cm).

  • Folder: Een folder bestaat uit een blad papier dat op verschillende manieren kan gevouwd worden om zo een 2-luik, een 3-luik of een 4-luik te bekomen. Het is heel belangrijk om het aantal vouwen te specifiëren omdat dit de prijs op een sterke manier beïnvloedt. Een veel gebruikte manier om te vouwen is de rolvouw. Een blad wordt op die manier in 2 gelijke luiken geplooid. Een folder wordt vaak gebruikt als promotioneel middel, om een bedrijf voor te stellen of als uitnodiging.

  • Business kaartjes: Het normale business kaartje wordt vaak gedrukt op "papier couché" (Conqueror, Rives ?), en heeft een formaat van ongeveer 5.5 X 9 cm. Business kaartjes zijn de basis van elke zakenrelatie en zijn dus een eerste element van het imago van uw bedrijf.

  • Briefpapier (briefhoofd etc): Briefhoofden worden hoofdzakelijk gedrukt op een klassiek offset papier of een huisstijlpapier (Conqueror, Rives,..). Controleer altijd of het gekozen papier door een laser printer kan gevoerd worden. Zo voorkomt u veel problemen bij het gebruik van printers en fotocopieerapparaten. Het briefpapier is zoals de business kaartjes de basis van alle bedrijfscommunicatie, en daarom is een kwalitatieve uitstraling primordiaal.

    Enveloppes: De meeste enveloppes hebben een standaard formaat en bestaan met of zonder venster. De meest courante formaten zijn:
    De amerikaanse enveloppe: (+/- 114 X 229 mm) voor het versturen van 3-voudig geplooide documenten (A4 formaat).
    De C5 enveloppe (+/- 162 X 229 mm) voor het versturen van 2-voudig geplooide documenten (A4 formaat).
    De C4 enveloppe (+/- 229 X 324 mm) voor het versturen van niet-geplooide documenten (A4 formaat).
    De enveloppes (vooral de Amerikaanse ) bestaan vaak in dezelfde papiersoort als het briefpapier, en zorgen alsdus voor een geuniformiseerde bedrijfscommunicatie.De C5- en C4- enveloppes zijn niet altijd standaard in een briefpapier gamma opgenomen. Meestal worden op de enveloppes het logo en adres van het bedrijf gedrukt (dit helpt bovendien voor het terugbezorgen van de post in geval van niet bedeling).
    De andere types enveloppes (publicitair, zakken, kartonnen rug) zijn meer gericht op zeer specifieke behoeften, zoals het versturen van voorwerpen of documenten die de enveloppe zouden scheuren, of voor het versturen van publicitaire mailings.

Het aantal, de versies en de verdeling per versie

Wanneer u het aantal exemplaren doorgeeft aan de drukker, hou dan rekening met de volgende elementen:

Het aantal: Houd zeker rekening met het volledig gebruik van uw drukwerk, alsook met de geldigheid van de in het drukwerk opgenomen gegevens. Herdruk houdt immers een aantal vaste kosten in (drukplaten, opstarten en afstellen van drukpersen) die u kan besparen indien u een voldoende hoeveelheid bestelt bij aanvang. Natuurlijk geldt ook het omgekeerde, het is evenzeer nutteloos om grote hoeveelheden drukwerk te verspillen, en dus te grote hoeveelheden te bestellen.

De passe is de afwijking op het bestelde aantal exemplaren.De drukker zal dus een groter dan gevraagd aantal exemplaren drukken, om toch een goede hoeveelheid af te leveren. Er gaan immers altijd exemplaren verloren bij elke stap van de afwerking. Deze passe kan positief zijn, wat op zich geen probleem is, behalve dat de drukker u de supplementaire hoeveelheid papier zal factureren. Omgekeerd, zal u, in het geval van een negatieve passe, niet alle gevraagde hoeveelheden ontvangen. Het voorgestelde en de door FEBELGRA (Belgische Federatie voor de grafische industrie) aanvaarde percentage is 10%. Speel liever veilig en verhoog het aantal gevraagde stuks of geef door aan de drukker dat het gevraagde aantal imperatief is.

De verschillende versies: De meeste drukwerken worden in verschillende versies aangemaakt (bv. Verschillende talen verschillende prijzen of verschillende technische specificaties). Het aantal versies en het aantal exemplaren per versie bepaalt hoe vaak een plaatwissel gebeurt (de pers wordt immers stilgelegd) en het aantal platen die nodig zullen zijn, en bepalen dus indirect de kosten. Om de exacte kostprijs te bepalen, moet ook aangegeven worden of de wijziging zich voordoet in alle kleuren. In de meeste gevallen wordt enkel de zwartfilm gewijzigd, dwz. de tekst. Maar indien de titels in kleur zijn, of u verandert een foto, dan is de wijziging noodzakelijk in alle kleuren en bijgevolg ook duurder.

Het aantal per versie: dit gegeven is niet alleen belangrijk voor de uiteindelijke levering, maar laat de drukker ook toe om zijn persen beter te organiseren en aldus het papiergebruik te optimaliseren, alsook om de prijs exacter te bepalen.

Het aantal pagina's, het aantal luiken en het formaat

Het aantal pagina's en het aantal luiken zijn samen met het formaat en de hoeveelheden, de elementen die de prijs zullen bepalen.

Het gesloten formaat is het uiteindelijke formaat van een drukwerk, eenmaal beëindigd en gesloten.Het is het uiteindelijke formaat waarin het drukwerk wordt geleverd.

Het open formaat is het formaat van een drukwerk wanneer alle luiken opengeplooid zijn.

Luik: Synoniem voor bladzijden, wanneer men spreekt van een folder (bv. Folder, drieluik). Het aantal luiken is dus het aantal gedeeltes van een folder afgescheiden door een plooi.

Het aantal pagina's : is het aantal zijden van een blad die een gesloten brochure of catalogus omvat. Opgepast: er wordt altijd gesproken in functie van bladzijden en niet van bladen. Dit kan immers voor verwarring zorgen. Het is ook belangrijk te vermelden hoeveel binnenpagina's de brochure omvat en hoeveel pagina's de cover omvat.

De kleuren

Kleuren kunnen op 2 verschillende manieren weergegeven worden:

In quadrichromie, dit betekent een combinatie van percentages van de 4 basiskleuren cyaan (blauw), magenta (rood), geel en zwart.

Basiskleuren Resultaat
Cyaan + Magenta Alle variaties van blauw + purper
Cyaan + Geel Alle variaties van groen
Magenta + Geel Alle variaties van rood + oranje
Magenta + Cyaan + Geel Alle variaties van bruin



In Pantone kleuren (PMS, Pantone Matching System). Dit is een internationaal referentiesysteem omtrent de samenstelling van de directe kleuren van de drukinkten. Deze kleuren zijn opgenomen in een gamma van kleuren die als referentie dient in de grafische sector.

Indien uw logo in kleur is, contacteer dan de grafisch designer die uw logo ontworpen heeft, en vraag hem naar de referenties PMS en quadrichromie. Bewaar ze zorgvuldig om zo een uniformiteit voor de kleuren van uw logo te verkrijgen op alle drukwerk.

De meest simpele manier om te drukken is de monochromie (1 kleur op witte achtergrond). Heel vaak wordt zwart in monochromie gebruikt (zwart-wit). Dit betekent dus dat het gebruik van zwart-wit, uiteindelijk het drukken in één kleur inhoudt. Maar drukken in 1 kleur kan natuurlijk ook in een andere kleur dan zwart.

Voor simpele illustraties , zoals tweekleurige logo's, is een druk in bichromie (2 kleuren) noodzakelijk. Voorbeelden zijn: blauw en rode tekst op witte achtergrond, groen logo op gele achtergrond. Er kan eveneens een derde kleur toegevoegd worden om zo tot een trichromie (3 kleuren) te komen.

Vanaf het moment dat kleurenfoto's moeten weergegeven worden, is een druk in quadrichromie nodig. Bovendien kunnen daar nog extra kleuren aan toegevoegd worden, wat natuurlijk de prijs naar boven drijft.

Eventueel kan het toevoegen van een extra PMS kleur toelaten om de exacte kleur van uw logo weer te geven en terzelfdertijd de kleuren van de beelden in quadrochromie te perfectioneren. Het gebruik van quadrichromie en een extra kleur is het meest voorkomend.

Het type papier

De keuze van het papier is van primordiaal belang, want deze bepaalt de uiteindelijke look van het drukwerk. Er bestaan er 2 grote categoriën papier:

Ongestreken papier: Dit papier heeft bij de fabricatie geen extra laag gekregen die de oppervlakte extra glad maakt. Daarom absorbeert dit papier meer inkt, zoals een vloeipapier. Dit papier is niet zeer geschikt voor drukwerk in quadrichromie, omdat vooral de beelden minder scherp weergegeven worden.Het heeft wel een zeer warm effect. Als de gevoelswaarde van het drukwerk belangrijker is dan de exacte weergave van de beelden, is dit ten zeerste aanbevolen. Het gamme van dergelijk papier is zeer uitgebreid. Wit of gekleurd klassiek offset papier (zoals papier voor de fotocopieermachine), gerecycleerd offset papier en huisstijlpapier met effecten of structuren (relief, motieven?).

Wend u tot uw grafisch designer voor de keuze van het "texte en couverture" papier, aangezien de keuze van dit papier vaak verbonden is aan het creative ontwerp.

Gestreken papier: In tegenstelling tot papier non couché, heeft dit papier soms tot wel 3 lagen afwerking ontvangen, waardoor het papier dus veel gladder en moeilijker doordringbaar is. Om die reden is het ook beter geschikt om een perfecte weergave van beelden te verzorgen. Dit papier bestaat in wit en crème, en heeft 3 verschillende afwerkingen (glanzend, half-mat en mat).

Glanzend gestreken papier: deze afwerking geeft het mooiste effect aan uw drukwerk, want het glanzende aspect versterkt de glans van de inkt en laat een perfect weergave van zeer contrasterende beelden toe.

Mat gestreken papier: deze afwerking geeft een goede weergave van beelden in quadrichromie, en is interessant voor drukwerk met veel tekst, omdat het lezen van de tekst wordt gestoord door de glans. Een ander voordeel is dat dit papier gemakkelijk overschreven wordt, en leent zich dus uitstekend voor antwoordkaarten, uitnodigingen, business kaartjes etc.

Half - mat gestreken papier: dit papier combineert de voordelen van mat en glanzend gestreken papier.

 



Het aantal types papier dat op de markt voorhanden is, is moeilijk te omvatten. Hierbij dan een korte selectie van de meest voorkomende:

  • Offset papier: papier voor fotocopieermachines, briefhoofden, enveloppes
  • Papier "textes et couverture": briefhoofden, enveloppes, omzijde van een exclusieve brochure, uitnodiging, kaft, ...
  • Mat gestreken papier: business kaartje, antwoordkaart, drukwerk met veel tekst
  • Glanzend gestreken papier: promotioneel drukwerk, magazines, affiches.

Grammage van het papier

De grammage van het papier wordt uitgedrukt per vierkante meter, en heeft een sterke invloed op de prijs en kwaliteit van het drukwerk.

  • Een lichter papier is transparanter. Wanneer men beelden moet weergeven, bestaat het risico dat ze door het papier heen schijnen.
  • Een te licht papier geeft vaak de indruk van een minder goede kwaliteit.
  • Een papier boven de 170gr/m² moet eerst "getraceerd" worden, alvorens geplooid te worden, wat supplementaire kosten met zich meebrengt.

De grammage van het papier heeft een invloed op het gewicht van het drukwerk en is dus heel belangrijk, aangezien het gewicht van een drukwerk de prijs van het verzenden per post of van de verdeling bepaalt. De meeste standaard drukwerken hebben een maximaal gewicht van 20g. Het is heel gemakkelijk om het gewicht van een drukwerk exact te berekenen.

Hoogte (van gesloten drukwerk, uitgedrukt in meters), vermenigvuldigd met breedte (van gesloten drukwerk, uitgedrukt in meters), vermenigvuldigd met het aantal luiken, vermenigvuldigd met de grammage van het papier.

H x L x aantal luiken x grammage = gewicht

Voorbeeld: een verzending die een klassieke amerikaanse enveloppe omvat (114 X 229 mm), een A4 brief, in 3 gevouwen en een folder met 3 luiken, gesloten formaat 210 X 100 mm.

Document
Hoogte
Breedte
Aantal luiken
Grammage
Gewicht
Enveloppe
0,114
0,229
2
80
4,2
Brief A4, geplooid in 3
0,1
0,21
3
90
5,6
Folder 3-luik
0,1
0,21
3
150
9,4
Totaal gewicht
-
-
-
-
19,2

Hieronder vind u een aantal veel gebruikte papiersoorten en hun gewicht.

Omslagblad van een productbrochure: 200-300gr/m²
Binnenblad van een productbrochure: 115-170 gr/m²
Omslagblad van een minder kwalitatieve catalogus: 150-170 gr/m²
Binnenblad van een minder kwalitatieve catalogus: 90-115 gr/m²
Promotionele folder: 115-170gr/m²
Bedrijfsvoortstelling (2-luik): 170-250gr/m²
Papier voor fotocopieermachine en printers: 80gr/m²
Briefhoofden: 80-110 gr/m²
Business kaartjes: 200-300gr/m²
Uitnodiging: 200-300gr/m²
Productfiche: 150-250gr/m²
Affiche: 135-170gr/m²

Afwerking

Lak
Lak heeft als doel het beschermen en verfraaien van het drukwerk. Lak kan aangebracht worden tijdens het drukken, maar ook erna in geval van serigrafie.

Offset lak: Deze vorm van lak wordt aangebracht tijdens het drukken, en dient vooral om de kleuren te beschermen. Dit geeft een extra bescherming om overzetten te voorkomen (dit zijn vlekken, die ontstaan door het contact van de verschillende bladen bij het verlaten van de machine). Deze vorm van lak is dus bijna noodzakelijk bij het drukken van grote kleurvlakken. Deze lak is zowel beschikbaar in mat als glanzend.
UV Lak: Zeer sterk glimmende lak, die enkel wordt gebruikt op foto's en deze aldus beter tot hun recht laat komen. Aangebracht bij een extra doorgang door de machine, heeft het als doel het drukwerk te beschermen tegen ontkleuring door zonlicht.
Plastificatie:
Het neerleggen van een plastiek film (transparant, mat of blinkend) op een gedrukt blad. Dit wordt gebruikt voor de omslag van een catalogus of brochure als luxe afwerking, ter bescherming tegen vlekken of om het papier te versterken. Zo kunnen fiches die een lange levensduur hebben, beschermd worden tegen water en vuil.

Perforaties en gaatjes
Uw drukwerk moet misschien in een map geklasseerd worden of opgehangen of misschien omvat het simpelweg een antwoordkaart.

Gaatje: In het drukwerk wordt op één of meerdere plaatsen een gaatje gemaakt die toelaat dat het document geklasseerd kan worden in een map, of via een draadje kan opgehangen worden aan een winkelrek (bv. Reductiebonnen, en pancartes).
Perforatie: Micro-perforaties laten het toe om een gedeelte van een document gemakkelijker af te scheuren of af te knippen (reductiebonnen, antwoordkaarten etc.)

Plooien
Behalve een leaflet en een affiche worden de meeste drukwerken geplooid. Dit kan gaan van een simpele rolvouw tot ingewikkeld vouwen zoals een wegenkaart.

Rolvouw: Dit zijn parallelle plooien, waarbij het ene uiteinde het andere vervoegt, door deze laatste altijd op zichzelf te plooien in dezelfde richting (bv. De centrale vouw in een catalogus).

Zigzagvouw: Vouw in de vorm van een "M", die toelaat om een folder te openen zoals een accordeon.
Kruisvouw: Dubbel vouw tot 4 gelijke stukken, waarbij de plooi zelf de vorm van een kruis heeft (zoals een brief geplooid wordt om in een C6 enveloppe te steken).
Portefeuille vouw: 3-voudige vouw in parallel, waarbij de 2 buitenste luiken naar het middenluik toe geplooid worden.
Tabernakelvouw: wordt gebruikt voor het vouwen van een 4-luik. De beide buitenste luiken worden naar de binnenste luiken dichtgevouwd. Daarna worden de beide luiken nog eens dichtgevouwd.

Vasthechten
Dit bepaalt de manier waarop uw catalogus of brochure worden samengehouden.

Nietjes: Meest voorkomende manier van vasthechten, door het plaatsen van 2 nietjes in de plooi van de brochure/catalogus.
Omega nietjes: Speciale vorm van nietjes, die lijken op de Griekse letter "Omega". Dit systeem laat klassement van catalogi in mappen toe, zonder daarvoor perforaties nodig te hebben.
Spiraal: Vasthechting door een metalen of plastieken spiraal zoals voor een kalender, bloc notes ...
Gelijmde rug: Bij deze manier worden de bladen aan de rug samengekleefd, zoals gebeurd bij een boek of magazine. Dit systeem is aangewezen wanneer het aantal pagina's oploopt.

 

Hoe kiest u een leverancier?

  • Het is noodzakelijk om exact je behoeften te formuleren bij de aanvraag, alsook de drukker uit te kiezen die het meest geschikte drukprocédé aanbiedt.
  • Bekijk ook de beschikbaarheden binnen de planning van de drukker. Aangezien het drukken een industrieel proces is, kan er een productiebeperking zijn. Controleer dus zeker of uw drukker kan leveren binnen de beloofde timing.
  • Het kan aangewezen zijn de kwaliteit van de drukker te meten, door een aantal voorbeelden te zien. Sommige drukkers verkiezen immers volume en leveren soms een minderwaardige kwaliteit..
  • Verifieer of het door de grafisch designer gebruikte programma ook door de drukker gebruikt kan worden.
  • Belangrijk is ook dat de drukker voldoende capaciteit heeft om bepaalde grote opdrachten uit te voeren.

Welke factoren beïnvloeden de prijs?

  • Het aantal te drukken documenten: Dit is de belangrijkste kostendrijver. In de meeste gevallen geven de drukkers een prijs voor de gevraagde aantallen , alsook voor 1000 extra stuks, zodat u zelf het prijsverschil kan berekenen in geval van een lichte volumewijziging.Het is duidelijk dat bij grote volumes de kost / eenheid daalt.
  • Het aantal versies: Hoe meer versies, hoe meer vaste kosten (films, platen en het afstellen van de machines). Het prijsverschil is afhankelijk van een verandering in de zwartfilm (tekst) of van een wijziging in de kleurenfilm (die uiteraard duurder is).
  • Het formaat van het drukwerk: Het drukken gebeurt meestal op papier in standaard formaat. Niet gestandardiseerde formaten brengen natuurlijk extra kosten met zich mee.
  • Het aantal kleuren: Hoe groter het aantal te drukken kleuren, hoe hoger de prijs van zowel het drukwerk als de fotogravure. Dit is evident, u gebruikt immers meer inkt en verhoogt dus de technische kosten. Bovendien hoort bij elke kleur een film, een plaat en een afstelling van de machine.
  • Het type en de grammage van het papier
  • De afwerking en het vasthechten: Offset lak wordt aangebracht tijdens het normale drukproces, terwijl UV lak en plastificatie aan afzonderlijk proces vragen en bijgevog duurder zijn. Simpele vouwmethodes en het nieten gebeuren ook vaak bij de drukker; terwijl meer gesofisticeerde vouwmethodes en vasthechtingmechanismes vaak worden uitbesteed aan gespecialiseerde onderaannemers.

Tips

  • Neem nooit een te juiste hoeveelheid. Herdruk is immers duur door de vaste kosten. Bereken liever het gebruik van je drukwerk op lange termijn, rekening houdend met de geldigheid van de gedrukte informatie.
  • Bepaal exact het aantal benodigde kleuren. Indien enkel uw logo in 4-kleuren wordt gedrukt, druk dan eerder in PMS, zodat u 3 kleuren kan besparen. Rationaliseer het aantal versies, alsook de veranderingen per versie. Een wijziging in de 4-kleurendruk is immers niet altijd te verklaren.
  • Kan het formaat van uw drukwerk aangepast worden? Vraag raad aan de drukker, misschien kan het gebruik van het papier op die manier geoptimaliseerd worden.
  • Papier is één van de grootste kostendrijvers. Toch zijn er verschillende manieren om de kost te verminderen
    • (1) Voor het drukken van grote hoveelheden of speciale formaten, kan het aangewezen zijn om papier in productie te kopen. Opgepast de levereing van dergelijk af te werken papier, bedraagt tussen 3 en 6 weken.
    • (2) Kies de drukker in functie van zijn specialiteit. Sommige drukkers zijn immers ontzettend grote afnemers van een bepaald type papier (door hun klanten of door hun specialiteit) en kunnen dan vaak ook interessantere prijzen voorleggen.
  • Verwittig de drukker op tijd van een eventuele nood aan lak, zodat geen keuzes gemaakt worden, die het lakken naderhand niet meer mogelijk maken.
  • Het is altijd interessant om de detail van de prijs te bekijken. Het kan immers voorkomen dat flashage en fotogravure ergens anders goedkoper zijn. Het is niettemin altijd handig als een en dezelfde leverancier het volledige werk voor zijn rekening neemt.
  • De deadline die u aan een drukker oplegt zal onvermijdelijk gevolgen hebben op de prijs. Het is evident dat aanvragen op het laatste moment een extra kost met zich meebrengen. Omgekeerd geldt ook, dat drukkers die hun machinepark nog vrij hebben, bereid zullen zijn om een betere prijs voor te stellen.

Lexicon

  • Bichromie: wordt gebruikt bij de reproductie van een beeld waarbij 2 kleuren worden gebruikt.
  • Blinddruk: specifiek drukprocédé om in reliëf te drukken.
  • CMYK: Letters die op het scherm verschijnen en die staan voor de 4 kleuren Cyaan, Magenta, Geel (Y voor "yellow" in het engels) en zwart (K voor "blacK" in het engels).
  • Gestreken papier: Type papier die een behandeling ondergaan heeft om een vlakke oppervlakte te bekomen.
  • Desktop Publishing: geinformatiseerd proces voor het zetwerk of de creatie van een maquette.
  • Drukcyclus: cyclus die start bij de fotogravure en eindigt bij de afwerking.
  • Afwerking: Laatste handelingen die, door het vouwen, versnijden etc, de definitieve vorm geven aan het drukwerk.
  • Film: fotografische film nodig om de drukplaten te belichten.
  • Flashage (= type setting in het engels): het omzetten van een document vanuit een disquette naar films of bromure van hoge resolutie door middel van een fotocomposeuse.
  • Aflopend: afdruk van een beeld, die lijkt over te lopen over de snijranden.
  • Fotogravure: Geheel van fotomechanische technieken die de realisatie van de te drukken elementen tot stand brengen: films, clichés of cilinders
  • Reliëfdruk: Drukprocédé die toelaat motieven in relief te drukken.
  • Goed voor druk: Akkoord van de klant op het laatste element (fotogravure proefdruk of ozalid) voor het starten van de definitieve druk, zodat de drukker ontheven wordt van verantwoordelijkheid.
  • Grammage: Gewicht van een blad of een stuk karton, uitgedrukt in gram per vierkante meter.
  • Diepdruk (helio): Procédé van gravure en druk, geschikt voor zeer grote oplages, die gebruik maakt van een koperen cilinder, met holtes
  • Kaart: dun karton, vanaf 250 gr/m².
  • Kraft: Woord met duitse origine, dat staat voor "kracht". Zeer stevig inpakpapier , gemaakt uit een chemisch stof op basis van sulfaat of natrium
  • Leaflet: 1 blad, twee zijden omvattende (recto en verso)
  • Luik: Een deel van een blad, dat afgescheiden wordt door een vouw. (bv. Brochure 3-luik).
  • Montage: Het plaatsen van een beeld in een ander, door middel van een fotografische montage of door middel van software programma's.
  • Offset drukken: mechanisch procédé die kleuren vanaf een metalen plaat naar papier overbrengt.
  • Offset: drukprocédé gebaseerd op de afstoting van water en vetten van inkt.
  • Pantone of PMS (Pantone Matching System): Internationaal referentiesysteem voor de samenstelling van de directe kleuren van drukinkt, gekleurd papier etc.
  • Inschiet: hoeveelheid papier nodig voor het instellen van een machine om tot een eerste goed gedrukt vel te komen..
  • Perforatie: Het maken van grote of minder grote gaatjes met behulp van naalden. Dit laat toe om het papier voor te snijden om het gemakkelijker los te maken.
  • Zetplaat: in metaal of rubber, gesneden of behandeld om als drager op te treden voor drukwerk.
  • Proefdruk: Proef net voor het drukken of voor de fotogravure ter controle.
  • Recto: één kant van een blad, namelijk het eerste blad dat bedrukt wordt, of ook de rechterkant van een boek. Antoniem: verso.
  • Serigrafie: drukprocédé die een zijden scherm gebruikt et toelaat om te drukken op verschillende dragers.

 

Verwante aankoopgidsen

Hebt u bijkomende vragen, aarzel niet om ons te contacteren of om aanverwante gidsen te raadplegen: