Aankoopgids: Fotografie

Deze aankoopgids kan u helpen om uw offerte aanvraag voor te bereiden. U vindt er informatie over de diensten en produkten die u wilt aankopen. Neem uw tijd om de gids te raadplegen en leer meer omtrent de terminologie, de kostenfactoren en praktische tips om een gepaste leverancier te vinden.

 

Aankoopgids: Fotografie

Inhoud

Stuur nu een offerteaanvraag en ontvang offertes (gratis en vrijblijvend)
recherche:Offerte-
aanvraag
Offerte-
aanvraag

Inleiding: de markt van de fotografie

Foto's spelen een belangrijke rol in elke vorm van publiciteit. Elke foto omtrent uw bedrijf of activiteiten zal namelijk een duidelijke en nauwkeurige boodschap moeten overdragen. Om dit te realiseren kan u beroep doen op professionele diensten. Zo kan u foto's laten nemen van uw producten of personeel op een professionele manier, zowel binnen als buiten uw kantoor. Deze foto's kan u dan zowel voor promotiedoeleinden als voor documentatie gebruiken. U kan de foto's natuurlijk ook gebruiken om uw website of jaarverslag aantrekkelijker te maken. De markt van de fotografie bestaat voornamelijk uit zelfstandige beroepsfotografen. Daarnaast beschikken enkele grotere communicatiebedrijven en reclamebureaus over hun eigen beroepsfotografen.

 

Types dienstverlening: wat zijn uw behoeften?

Vooraleer u een beroep kan doen op deze professionele diensten, dient u uw behoeften te bepalen in functie van het onderwerp en het doel van de foto's. Ook het gebruikersprofiel speelt een belangrijke rol om het meest gepaste formaat te kunnen bepalen. In een tweede fase kan u dan, in samenwerking met de professionele ploeg, de opnameplaats, het aantal gewenste foto's en, indien nodig, meer specifieke diensten kiezen.


Types van fotografie:

  • Personen: Zichtopnames van één of meerdere personen in een bepaalde situatie en/of omgeving.
  • Activiteit/situatie: Foto's van een bepaalde situatie, een nauwkeurig bepaald moment (bijvoorbeeld, een wagen op een havenpier) of van een activiteit (een vakman aan het werk).
  • Industrieel: Foto's van industriële installaties, uitrustingen of toestellen.
  • Reportage van gebeurtenissen: Fotoreportages over persconferenties, conventies of seminaries.
  • Gebouwen: Foto's van zowel de binnen- als buitenkant van gebouwen.
  • Productengamma (product shot): Zichtopnames voor promotiedoeleinden (brochure, folder) of voor informatieve en documentaire doeleinden (catalogus).
  • Voedselproducten (food shot): Statisch of dynamisch, deze soort foto's zijn zeer ingewikkeld en sugereren een beweging van het product (rijst in kokend water, chocoladereep die breekt).
  • Detail (macroscopisch): Zichtopname van een detail (zoom), van een technische verfijning (bijvoorbeeld een sleutelgat).

    Types van formaat:

    Na de fotosessie levert de fotograaf u de negatieven, zodat u de gewenste foto's kan kiezen, ofwel in digitaal formaat ofwel in gedrukt formaat. De digitale foto's kan u per e-mail versturen en ontvangen, of opslaan op CD of Zip-disk. In het geval van het gedrukte formaat dient u zelf de grootte van de foto's te bepalen. Het is evident dat u de opnamen ook op dia, slide of negatief kan verkrijgen. Het uiteindelijke formaat zal bepaald worden door de bestemming van de foto's. Zo zal het digitale formaat gepast zijn voor een toepassing op een website. Het internet heeft in deze sector een enorme meerwaarde. Voor de leverancier is het internet een ideaal middel om zijn opnames voor te stellen en de klant hoeft zich niet te verplaatsen en kan de opnames rustig bekijken. Een bijkomend voordeel is dat de klant zich tijdens de selectieperiode een beeld kan vormen over de stijl van de fotograaf zonder dat de fotograaf zich hiervoor moeten verplaatsen.


    Omgeving op een foto:


  • Product of persoon zonder bijzondere omgeving: dit zijn meestal foto's die in een studio gemaakt worden.
  • Product of persoon in een buitenomgeving: bijvoorbeeld een foto van een groep bedienden vóór de ingang van het kantoor
  • Product of persoon in een binnenomgeving : bijvoorbeeld een bediende aan de telefoon, een werkende arbeider,?

    Optiediensten:

  • Locatiebepaling: Indien de klant buitenopnames wil nemen om aan specifieke eisen te voldoen (bijvoorbeeld, huis in een Provençaalse landschap), moet de fotograaf eerst een locatie opzoeken (wat transportkosten, hotelkosten, enz teweegbrengt).
  • Casting-Modellen: Wanneer de klant een bepaalde type van figurant zoekt moet er een casting georganiseerd worden of moet er een modellenbureau geraadpleegd worden.
  • Stylisme: Wanneer er een bijzondere atmosfeer moet hangen in de studio, dienen de omgeving en het decor aangepast te worden (bijvoorbeeld, het aanleggen van gras, bloemen en planten,?)

 

Hoe kiest u een leverancier?

In geval van het gedrukte formaat wordt er, om vanzelfsprekende praktische redenen, meestal een beroep gedaan op een lokale leverancier (minder verplaatsingen, gemakkelijkere raadplegingen voor fysieke visualisatie). Voor het digitaal formaat kan er wel beroep gedaan worden op een niet-locale fotograaf. In beide gevallen is het wel sterk aangeraden om leveranciers te kiezen die genoeg ervaring hebben opgedaan in het type van fotografie die uw voorkeur wegdraagt. Ook moet u er zeker van zijn dat de gekozen fotograaf de door u gewenste formaten kan leveren. Het is evident dat vertrouwen en discretie belangrijk selectiecriteria kunnen vormen.

Volgende vragen worden bij het selectieproces van een leverancier best niet vergeten:

- Welke stijl heeft hij ? (jong, klassiek,...)
- In welk type van fotografie is hij gespecialiseerd ?
- Kan hij u enkele voorbeelden tonen van zijn werk ?
- Biedt hij raadpleegmogelijkheden om u te helpen bij het kiezen van het type fotografie dat bij u activiteiten past? - Heeft hij de nodige uitrusting voor uw project?

Opgelet : omdat de foto's het imago van uw bedrijf weerspiegelen, moeten die overeen komen met de identiteit van uw firma.

 

Welke factoren beïnvloeden de prijs?

Er zij twee belangrijke kostenfactoren, namelijk de prijs per uur en de prijs per opname. In de meeste gevallen rekenen professionele fotografen u een minimum aantal uren werk aan (flat fee). Ook de foto's zal u moeten betalen. Over het algemeen neemt de fotograaf verschillende foto's waaruit u dan zelf kan kiezen welke u wil kopen. U kan de foto's ook per package te kopen, dit kan voordeliger uitvallen aangezien de kost per foto bij deze formule gevoelig lager zal liggen.

Boven het betalen van de gepresteerde uren en het aantal genomen foto's kunnen nog andere specifiekere factoren de kost voor de klant beïnvloeden, zoals:

  • Het type van fotografie (formaat, visualisatiemedium,...)
  • De plaats van de fotosessie : wanneer de klant specifieke eisen heeft aangaande het onderwerp van de foto, de plaats en de locatiebepaling zullen er bijkomstige kosten aangerekend worden.
  • De hoeveelheid van de bijkomende diensten die per uur aangerekend worden: zie hierboven (casting, vraag naar modellen, locatiebepalingskosten).
  • De auteursrechten : Het is belangrijk om vooraf te bepalen wie de eigenaar van de foto's wordt. Meestal wordt de klant er de eigenaar van, maar het wordt ten zeerste aanbevolen de auteursrechten in het contract te vermelden. Let ook op het aantal exemplaren die gedekt zijn door de auteursrechten, evenals het type van media. Het gebruik van de foto's zal beperkt worden door de bepalingen zoals gestipuleerd in uw contract. De auteursrechten kunnen wijzigen naargelang het aantal getrokken foto's of de gemaakte herdrukken. De auteursrechten dekken over het algemeen ook slechts één soort media. Indien u de foto's in andere media wil laten verschijnen zal u waarschijnlijk bijkomende rechten moeten betalen.

Tips

Meestal kan u enkel onderhandelen over de kost per gepresteerd overuur (uren gepresteerd buiten de flat fee). Het is evident dat de grootte van de bestelling een invloed zal hebben op uw onderhandelingspositie om voordeligere prijzen te kunnen bekomen.
Wat de figuranten betreft mag u zeker niet uit het oog verliezen dat de wetgeving op de bescherming van minderjarigen zeer streng is, (beperkte werkuren, rustkamer, enz.) wat de kost gevoelig zal opdrijven.

Lexicon

Analoog: Bij analoge foto's worden de gegevens afgebeeld door een oneindig aantal waarden. Klassieke foto's zijn meestal analoog omdat ze een oneindig gamma kleuren, vormen en dichtheden bevatten. Het analoge formaat is het tegengestelde van het digitaal formaat.

Dia (ekta): Positief fotobeeld dat meestal op een scherm geprojecteerd wordt.

Casting: Het bedrijf dat voor de casting zorgt, zoekt en selecteert personen die voldoen aan het vooropgesteld profiel, en dit zowel voor een defilé als voor een reclamespot, een bedrijfsfilmpje of een langdurige film.

Ekta (ektachrome): zie Dia

Food shot: statisch of dynamisch, dit type van foto is zeer complex en beeldt een bijzondere staat van een product af (rijst in kokend water, chocoladereep die afbreekt).

Negatief: Omgekeerde beeld waarin de donkere zones van een foto bleek lijken en omgekeerd.

Numeriek: Type van gegevens die gecodeerd zijn onder de vorm van een aantal elektrische golfstoten op twee niveaus die overeenstemmen met het binaire codesysteem (1 of 0). Het numerieke formaat is het tegengestelde van het analoge formaat. Een analoge foto moet eerst in verschillende binaire gegevens opgedeeld worden voordat het door een een computer kan herkend worden.

Pixel: Elementaire punten die een numeriek beeld vormen. Hoe hoger het aantal pixels, hoe scherper de foto. Het woord pixel komt van picture element (beeldelement).

Product shot: Foto's die genomen worden voor promotie- of documentatiedoeleinden en gefocusd zijn op een welbepaald product.

Locatiebepaling: De fotograaf bezoekt en kiest een buitenplaats volgens de eisen van de klant.

 

Verwante aankoopgidsen

Heeft u bijkomende vragen, aarzel dan niet om ons te contacteren of om aanverwante gidsen te raadplegen: