Deze aankoopgids kan u helpen om uw offerte aanvraag voor te bereiden. U vindt er informatie over de diensten en produkten die u wilt aankopen. Neem uw tijd om de gids te raadplegen en leer meer omtrent de terminologie, de kostenfactoren en praktische tips om een gepaste leverancier te vinden.
Aankoopgids: Fotografie Inhoud |
Stuur nu een offerteaanvraag en ontvang offertes (gratis en vrijblijvend) Offerte- aanvraag Offerte- aanvraag |
Inleiding: de markt van de fotografie
Foto's spelen een belangrijke rol in elke vorm van publiciteit. Elke foto omtrent uw bedrijf of activiteiten zal namelijk een duidelijke en nauwkeurige boodschap moeten overdragen. Om dit te realiseren kan u beroep doen op professionele diensten. Zo kan u foto's laten nemen van uw producten of personeel op een professionele manier, zowel binnen als buiten uw kantoor. Deze foto's kan u dan zowel voor promotiedoeleinden als voor documentatie gebruiken. U kan de foto's natuurlijk ook gebruiken om uw website of jaarverslag aantrekkelijker te maken. De markt van de fotografie bestaat voornamelijk uit zelfstandige beroepsfotografen. Daarnaast beschikken enkele grotere communicatiebedrijven en reclamebureaus over hun eigen beroepsfotografen.
Types dienstverlening: wat zijn uw behoeften?
Vooraleer u een beroep kan doen op deze professionele diensten, dient u uw behoeften te bepalen in functie van het onderwerp en het doel van de foto's. Ook het gebruikersprofiel speelt een belangrijke rol om het meest gepaste formaat te kunnen bepalen. In een tweede fase kan u dan, in samenwerking met de professionele ploeg, de opnameplaats, het aantal gewenste foto's en, indien nodig, meer specifieke diensten kiezen.
Types van fotografie:
Omgeving op een foto:
In geval van het gedrukte formaat wordt er, om vanzelfsprekende
praktische redenen, meestal een beroep gedaan op een lokale leverancier (minder
verplaatsingen, gemakkelijkere raadplegingen voor fysieke visualisatie). Voor
het digitaal formaat kan er wel beroep gedaan worden op een niet-locale fotograaf.
In beide gevallen is het wel sterk aangeraden om leveranciers te kiezen die
genoeg ervaring hebben opgedaan in het type van fotografie die uw voorkeur
wegdraagt. Ook moet u er zeker van zijn dat de gekozen fotograaf de door u
gewenste formaten kan leveren. Het is evident dat vertrouwen en discretie
belangrijk selectiecriteria kunnen vormen.
Volgende vragen worden bij het selectieproces van een leverancier best niet vergeten:
- Welke stijl heeft hij ? (jong, klassiek,...)- In welk type van fotografie is hij gespecialiseerd ?- Kan hij u enkele voorbeelden tonen van zijn werk ?- Biedt hij raadpleegmogelijkheden om u te helpen bij het kiezen van het type fotografie dat bij u activiteiten past? - Heeft hij de nodige uitrusting voor uw project?
Opgelet : omdat de foto's het imago van uw bedrijf weerspiegelen, moeten die overeen komen met de identiteit van uw firma.
Welke factoren beïnvloeden de prijs?
Er zij twee belangrijke kostenfactoren, namelijk de prijs per uur en de prijs per opname. In de meeste gevallen rekenen professionele fotografen u een minimum aantal uren werk aan (flat fee). Ook de foto's zal u moeten betalen. Over het algemeen neemt de fotograaf verschillende foto's waaruit u dan zelf kan kiezen welke u wil kopen. U kan de foto's ook per package te kopen, dit kan voordeliger uitvallen aangezien de kost per foto bij deze formule gevoelig lager zal liggen.
Boven het betalen van de gepresteerde uren en het aantal genomen foto's kunnen nog andere specifiekere factoren de kost voor de klant beïnvloeden, zoals:
Meestal kan u enkel onderhandelen over de kost per gepresteerd
overuur (uren gepresteerd buiten de flat fee). Het is evident dat de grootte
van de bestelling een invloed zal hebben op uw onderhandelingspositie om voordeligere
prijzen te kunnen bekomen.
Wat de figuranten betreft mag u zeker niet uit het oog verliezen dat de wetgeving
op de bescherming van minderjarigen zeer streng is, (beperkte werkuren, rustkamer,
enz.) wat de kost gevoelig zal opdrijven.
Analoog: Bij analoge foto's worden de gegevens afgebeeld door een oneindig aantal waarden. Klassieke foto's zijn meestal analoog omdat ze een oneindig gamma kleuren, vormen en dichtheden bevatten. Het analoge formaat is het tegengestelde van het digitaal formaat.
Dia (ekta): Positief fotobeeld dat meestal op een scherm geprojecteerd wordt.
Casting: Het bedrijf dat voor de casting zorgt, zoekt en selecteert personen die voldoen aan het vooropgesteld profiel, en dit zowel voor een defilé als voor een reclamespot, een bedrijfsfilmpje of een langdurige film.
Ekta (ektachrome): zie Dia
Food shot: statisch of dynamisch, dit type van foto is zeer complex en beeldt een bijzondere staat van een product af (rijst in kokend water, chocoladereep die afbreekt).
Negatief: Omgekeerde beeld waarin de donkere zones van een foto bleek lijken en omgekeerd.
Numeriek: Type van gegevens die gecodeerd zijn onder de vorm van een aantal elektrische golfstoten op twee niveaus die overeenstemmen met het binaire codesysteem (1 of 0). Het numerieke formaat is het tegengestelde van het analoge formaat. Een analoge foto moet eerst in verschillende binaire gegevens opgedeeld worden voordat het door een een computer kan herkend worden.
Pixel: Elementaire punten die een numeriek beeld vormen. Hoe hoger het aantal pixels, hoe scherper de foto. Het woord pixel komt van picture element (beeldelement).
Product shot: Foto's die genomen worden voor promotie- of documentatiedoeleinden en gefocusd zijn op een welbepaald product.
Locatiebepaling: De fotograaf bezoekt en kiest een buitenplaats volgens de eisen van de klant.