Aankoopgids: Verhuizingen
Deze aankoopgids kan u helpen om uw offerte aanvraag
voor te bereiden. U vindt er informatie over de diensten en produkten die
u wilt aankopen. Neem de tijd om de gids te raadplegen en leer meer omtrent
de terminologie, de kostenfactoren en de praktische tips om een gepaste leverancier
te vinden.
Inleiding: de verhuismarkt
Eenmaal de beslissing is genomen om een onderneming
of een deel van een onderneming te verplaatsen, stelt zich de vraag van de
keuze van de verhuizer. De kost van deze operatie en de keuze van verhuizer
zullen van een aantal criteria afhangen, die min of meer vanzelfsprekend zijn.
Er zijn verhuisondernemingen die gespecialiseerd zijn
in internationaal transport, terwijl andere zich slechts concentreren op lokale
verplaatsingen. Er bestaan ook professionelen die gespecialiseerd zijn in
tijdelijke verplaatsingen (bijvoorbeeld naar de zalen voor een expositie),
in tegenstelling tot degenen die zich slechts bezighouden met definitieve
verhuizingen.
Types dienstverlening: wat zijn
uw behoeften?
Eigenlijk bieden alle verhuizers u dezelfde dienst aan:
uw goederen verplaatsen van één punt naar een ander. Niettemin is het mogelijk
om dat basisconcept uit te breiden met de volgende diensten.
- Hulp bij de verpakking: Als u geen tijd wil
besteden aan het voorbereiden van de verhuis, kan u een beroep doen op uw
verhuizer om u te helpen bij het inpakken. Aangezien zijn ervaring op dit
vlak aanzienlijk is, wint u zowel aan snelheid als aan zekerheid.
- Demonteren en in elkaar steken van meubels:
Informeer of uw verhuizer meubels kan demonteren voor het transport, eerder
dan om louter transport te verzoeken. Opnieuw zal zijn ervaring het mogelijk
maken om sneller te werken en met minder risico's dan indien u zich zelf met
alles zou bezig houden.
- Tijdelijke stockage: Het kan zijn dat uw verhuizer
over plaatsen beschikt voor de tijdelijke stockage van uw goederen. Indien
u op deze dienst een beroep wil doen, ga dan de maatregelen na inzake hygiëne
en veiligheid door de depots te bezoeken.
- Verzekering: Aan elke verhuizing zijn risico's
verbonden. Er bestaan meerdere verzekeringen om dit te verhelpen. De premie
voor het merendeel van de verzekeringen wordt berekend op basis van het gewicht
van de te transporteren goederen. Er zijn ook meer gesofistikeerde verzekeringen,
waar alle goederen eerst geschat worden om dan een premie vast te stellen
die is aangepast aan het niveau van verzekering dat de verzekerde wenst. Vraag
aan uw verhuizer om zijn standaard-verzekeringscontracten te mogen in kijken.
Hoe kiest u een leverancier?
Bij de keuze van verhuizer laat men zich het best leiden
door de criteria van kwaliteit en van prijs.
-
In de eerste plaats de kwaliteit
U heeft een verhuizer nodig van goede kwaliteit. Een echte professioneel
kan u behoeden voor tal van problemen bij onvoorziene omstandigheden op
het laatste ogenblik.
Een geslaagde verhuizing begint verscheidene weken voor het effectieve transport.
Begin met de aanduiding van een verantwoordelijke in uw team die alle gegevens
m.b.t. de verhuis zal centraliseren. Contacteer verschillende verhuizers
door een oproep tot aanbiedingen en nodig hen die u interesseren, uit om
een concrete schatting te doen. De wijze waarop ze de praktische vragen
aanpakken (zoals de parking voor de vrachtwagens, de beschikbaarheid van
liften, de mogelijkheid om losse liften te installeren, de schatting van
het aantal werklui die nodig zijn,...) zal u onmiddellijk een goede indicatie
geven van het niveau van professionaliteit van het verhuisbedrijf.
Vraag referenties om deze subjectieve indruk te vervolledigen. Contacteer
de bedrijven die een beroep hebben gedaan op deze onderneming en die verhuizingen
hebben gedaan gelijkaardig aan de uwe.
-
De prijs
De verhuizers werken in het algemeen op uurbasis. U heeft twee mogelijkheden:
ofwel fixeert u het uurtarief, ofwel fixeert u het globale budget, u kiest
welke formule u het best schikt. Wanneer u dus aanbiedingen krijgt, vergelijk
dan tegelijk het uurtarief, het geschatte aantal uren en het voorgestelde
aantal werklui. Deze drie variabelen hangen uiteraard af van uw eventuele
beslissing om supplementaire nevendiensten te vragen, zoals hulp bij de
verpakking of het demonteren van uw meubels.
Denk er echter aan dat de totale kost voor uw onderneming meer is dan wat
u aan uw verhuizer betaalt. Er zijn inderdaad een reeks opportuniteitskosten
waarmee men rekening moet houden: de onbeschikbaarheid van een groot deel
van het personeel, het computernetwerk dat afgekoppeld is,? Wanneer u de
aangepaste waarde van het verhuisproject berekent, vergeet dan niet de impact
van het niet functioneren van uw bedrijf gedurende een bepaalde periode
mee te rekenen.