Aankoopgids: Beheer van databanken
Deze aankoopgids kan u helpen om uw offerte aanvraag
voor te bereiden. U vindt er informatie over de diensten en produkten die
u wilt aankopen. Neem de tijd om de gids te raadplegen en leer meer omtrent
de terminologie, de kostenfactoren en praktische tips om een gepaste leverancier
te vinden.
Inleiding:
de markt van het beheer van databanken
Een databank
kan een praktisch en efficient middel zijn voor het verzamelen, analyseren
en beheren van informatie over de klanten en leveranciers van uw bedrijf (namen,
adressen, telefoonnummers ...). Databanken bieden een aanzienlijke analysecapaciteit,
die het mogelijk maakt aan de specifieke noden van uw onderneming tegemoet
te komen.
Een relationele databank is een databank waarvan de informatie zich in verschillende
tabellen bevindt. Men kan zich een databank inbeelden waar de naam van de
klant zich in één tabel bevindt, terwijl zijn jaarlijks budget zich in een
andere tabel bevindt. Samen vormen ze een relationele databank.
Met behulp van zoekopdrachten kan u uit de databank net datgene halen wat
u nodig heeft, zoals bijvoorbeeld de som van de inkomens opgebracht door een
bepaalde klant. Misschien beschikt u reeds over een databank, en wenst u ze
te verbeteren of het beheer uit te besteden. Via Bobex kan U op zoek gaan
naar iemand om een databank voor U op te stellen, of naar iemand om uw bestaande
databank te onderhouden.
Een degelijk beheerde databank zal het rendement van uw marketing en uw verkoop
verbeteren. Uw gegevens dienen evenwel onderhouden te worden, want het is
mogelijk dat bijvoorbeeld uw klanten van adres veranderen. Om zulke problemen
te vermijden moet uw databank dus beheerd worden.
Indien u een bestaande databank wenst te kopen of te huren, gelieve dan onze
aankoopgids en het formulier "aankoop van een databank" te raadplegen.
Types dienstverlening: wat zijn
uw behoeften?
Complexiteit van de databank
Er zijn 2 soorten databanken op de markt. De eerste categorie
omvat de databanken voor vereenvoudigd gebruik zoals Microsoft Access, Fox Pro
enz. De tweede categorie omvat de databanken voor complexer gebruik zoals Oracle
en SQL Server. Het verschil tussen de twee types situeert zich op het niveau
van de functies die door het programma worden aangeboden.
De frequentie waarmee de databank gebruikt wordt, bepaalt of men een eenvoudige
of complexe databank nodig heeft. Alles hangt eveneens af van wat u van de databank
verwacht: deze zou uitsluitend intern geraadpleegd kunnen worden (via intranet)
of ze zou geraadpleegd kunnen worden door een groot aantal externe gebruikers
(via extra- of internet)
De verschillende gebruiksmogelijkheden van de databank
Een databank kan gebruikt worden voor tal van onderzoeken
en analyses. Hieronder worden enkele typevoorbeelden opgesomd:
- Opvolgen en updaten van gegevens: een databank maakt
in de eerste plaats de bewaring mogelijk van gegevens die pertinent zijn voor
uw sector. Uw verkopers kunnen bijvoorbeeld informatie verzamelen over hun
klanten en deze informatie delen door middel van een relationele databank.
Zo krijgt uw bedrijf een collectief geheugen.
- Verdeling en bepaling van doeleinden: men kan gegevens
opvragen om een bepaalde categorie klanten uit de databank te sorteren, bijvoorbeeld
alle vrouwelijke adolescenten van vijftien tot achttien jaar. Een databank
kan dus uw direkte marketing vergemakkelijken. Naast de klassieke gegevens
(naam, adres,...) kunnen ook andere criteria worden gebruikt
om te segmenteren, zoals telefoonnummer,
geslacht, alsook kwantitatieve gegevens. Dankzij de databank kunt u zich toespitsen
op die groepen klanten waarvoor er een groeipotentieel is.
- Schatting van uw bedrijfsresultaat: aan de hand van
historische gegevens is het mogelijk om een schatting te maken van uw toekomstige
verkoopsresultaten. Hierbij dient te worden opgemerkt dat het verleden niet
automatisch de toekomst verklaart. Men moet met voorzichtigheid te werk gaan
wanneer men extrapoleert naar de toekomst toe.
- Gemakkelijke vergelijking van de impact van uw marketingcampagnes:
een databank laat een gemakkelijke vergelijking toe van uw campagnes, per
regio, per doeleind, of per product.
- Personalisering van marketingcampagnes: dit maakt
het mogelijk om een beter slaagpercentage van uw campagnes te bekomen en meer
vertrouwen te scheppen bij uw klanten. Een databank laat toe dat u zich persoonlijk
tot hen kan richten.
- Mogelijkheid om geautomatiseerde marketingcampagnes
te voeren: de databank kan u bijvoorbeeld verwittigen als er zich een bepaalde
gebeurtenis heeft voorgedaan in het leven van een klant, zoals zijn verjaardag.
Er kan zich ook een gebeurtenis voordoen in het leven van het product, zoals
een verbetering, wat dan aanleiding kan geven tot een nieuwe marketingcampagne.
Men kan ook denken aan een systeem van punten waardoor uw beste klanten beloond
worden.
- Identificatie van gecombineerde aankopen: uw databank
stelt u in de mogelijkheid om verbanden te zoeken tussen kopers en producten.
Dit laat toe om aan co-marketing of co-packaging te doen. Als u bijvoorbeeld
verschillende producten heeft die vaak samen gekocht worden, kan u gezamenlijke
activiteiten ontplooien, zoals een verkoop die de producten groepeert, of
een promo-actie die de verschillende producten groepeert.
Hoe kiest u een leverancier?
-
De eerste vraag die u zich dient te stellen luidt als
volgt: zoekt u iemand om een interne databank te creëren en ze te beheren,
of bent u op zoek naar een leverancier die u een vooraf opgestelde databank
kan verkopen of verhuren? In dit laatste geval raden we u aan om onze gids
"aankoop van databanken" te raadplegen.
-
Kiest u een individuele IT consultant of een bedrijf
voor uw databank? Vanzelfsprekend vormen de onafhankelijke of free-lance
consultants een belangrijk deel van de markt. De onafhankelijke consultants
zijn meestal gespecialiseerd in een specifieke sector en hebben geen voorkeur
wat betreft de grootte van het bedrijf waarvoor ze werken. Die onafhankelijke
consultants zijn doorgaans minder duur dan de grotere ondernemingen. Het
voordeel van deze laatste is dat ze vaak een reputatie en ervaring hebben.
In de meeste gevallen hebben ze hetzelfde type databank opgezet bij een
groot aantal andere klanten. Bovendien neemt dergelijke onderneming slechts
projecten aan van aanzienlijke omvang. Let bij grotere ondernemingen wel
op het eventuele grotere verloop van hun specialisten.
- In functie van beroepservaring: een bedrijf dat gespecialiseerd
is in databanken en over een zekere ervaring beschikt zal ongetwijfeld beter
voorbereid zijn om nauwkeuriger aan uw noden tegemoet te komen.
Welke factoren beïnvloeden
de prijs?
-
In het algemeen zijn er twee
fasen in de creatie van een databank. De duur van elke fase zal een zeer
grote invloed hebben op de kostprijs van het project:
-
De raadgeving: fase waar u de
doelstellingen bepaalt, alsook de inhoud van de databank ·
-
De ontwikkeling van de databank:
dit betreft zowel het onderhoud als de installatie van de informatica.
-
De complexiteit van de databank
(het aantal elementen dat de databank bevat, speelt hierin een grote rol)
-
De frequentie van het onderhoud.
Men moet zich er uiteraard van vergewissen dat de databank ernstig gebruikt
wordt. Het is onnodig regelmatig te betalen voor een aanvulling van de databank
indien u de adressen slechts eenmaal per jaar gebruikt.
- Het gebruik van een databank is onderworpen aan een
specifieke wetgeving. U dient dus de nodige inlichtingen in te winnen alvorens
echt met uw database te kunnen werken.
-
Eerst en vooral moeten de variabelen
geselecteerd worden die pertinent zijn voor uw behoeften. Een databank met
onvoldoende velden zal uw beheer onnodig bemoeilijken en zal een negatieve
invloed hebben op de efficiëntie en de kosten. Begin anderzijds ook niet
met een te ingewikkelde databank. Waarom zou men betalen voor een ingewikkelde
databank, als men niet al de functies gebruikt? Definieer in het begin goed
uw behoeften en verbeter ze vervolgens, indien daartoe aanleiding bestaat.
- Een frequente uitbreiding van de databank is nuttig
in de mate dat het gaat om een werkelijke investering. Recente gegevens zullen
u een beter beeld van de realiteit garanderen.
- Het is mogelijk dat een bedrijf reeds een databank
heeft ontwikkeld die beantwoordt aan uw noden. In dat geval is het mogelijk
tijd en geld te winnen op de conceptie en de vormgeving van de databank. Probeer
inlichtingen in te winnen bij de leveranciers.
- Opgepast, de namen zijn zeer vergankelijk. Indien
u poogt specifieke posten in een onderneming te contacteren, kan het effectiever
zijn om ze te contacteren bij wijze van hun benaming. Men zou kunnen denken
aan een databank die alle commerciële directeurs groepeert. Dit beperkt echter
in sterke mate de mogelijkheid van personalisering.
-
Eis referenties voor de onderneming
die u haar diensten inzake databanken aanbiedt en aarzel niet om ze te verifiëren.
Een klant die reeds met het bedrijf gewerkt heeft, zal u snel vertellen
of hij al dan niet tevreden was met de gepresteerde diensten.
-
Zorg ervoor dat u nauwkeurig
definieert wat u van het eindresultaat verwacht. Aarzel niet om met de consultant
of consultants te onderhandelen, zelfs als u onkundig bent in de materie.
Vergewis u er tenslotte van dat de voorgestelde oplossing kan voldoen aan
uw verwachtingen of uw problemen. Verwacht u een verhoging van uw zakencijfer?
Wil u de trouw van uw klanten verbeteren?
-
Sommige consultants, hetzij
onafhankelijken, hetzij bedrijven, zijn gecertificeerde specialisten met
betrekking tot een bepaald programma of een bepaalde taal. Anderen kunnen
verbonden zijn aan een vereniging van databankconsultants Vaak hebben deze
verenigingen een ethische code.
-
Het kan interessant zijn om
een intern team te hebben dat zich uitsluitend bezig houdt met de databank.
U kan bijvoorbeeld de creatie van uw databank toevertrouwen aan een externe
consultant en vervolgens het beheer ervan opdragen aan een lid van uw team.
Op die manier zal het contact tussen uw medewerkers die belast zijn met
de databank en de andere marketingmedewerkers versterkt worden.
-
Denk aan vernieuwende middelen
om uw databank uit te breiden in aanvulling van de actuele technieken: men
kan zich voorstellen dat uw klanten een fiche invullen op uw internetsite,
waardoor die informatie onmiddellijk in de databank wordt geïntegreerd.
-
Zorg er tenslotte voor dat de
databank een periodieke bewaring van uw informatie toelaat.
-
Databank (database of DB):
een databank is een georganiseerde informatietabel.
-
Relationele databank:
dit is een databank waarin de informatie verdeeld is over verschillende
tabellen.
-
CRM : customer relationship
management
-
Zoekopdracht : computerinstructie
die de databank bevraagt. Een zoekopdracht kan u toelaten om een cliënteel
te tellen of op te delen volgens een of meerdere specifieke criteria (bijvoorbeeld:
alle personen zoeken van het mannelijk geslacht tussen achttien en vijfentwintig
jaar).
Verwante aankoopgidsen
Hebt u bijkomende vragen, aarzel niet om ons te contacteren
of om aanverwante gidsen te raadplegen: