Deze aankoopgids kan u helpen om uw offerte aanvraag voor te bereiden. U vindt er informatie over de diensten en produkten die u wilt aankopen. Neem de tijd om de gids te raadplegen en leer meer omtrent de terminologie, de kostenfactoren en praktische tips om een gepaste leverancier te vinden.
Aankoopgids: Grafisch design Inhoud |
Stuur nu een offerteaanvraag en ontvang offertes (gratis en vrijblijvend) Offerte- aanvraag Offerte- aanvraag |
Inleiding: de grafisch design markt
Het is niet altijd eenvoudig om de stijl te vinden die het best het imago van uw onderneming weergeeft. Grafisch design eist vaak de vakkennis van professionele ontwerpers, die uw ideeën in grafische taal kunnen omzetten. De ontwerpers zullen u helpen om een merk te ontwikkelen en om u te differentiëren van de concurrentie. Er bestaan verschillende vormen waarmee een grafisch ontwerp: het ontwerpen van een brochure of een mailing, de design van een nieuw product, het heropfrissen van het merk (de huisstijl), of nog, het inrichten van een winkel. De markt van de grafisch ontwerpers is eenerzijds opgebouwd rond agentschappen die uit kleine designteams bestaan, en anderzijds uit een grote groep zelfstandige ontwerpers, die vaak minder bekend zijn dan de grotere agentschappen, maar die niettemin uitstekend werk kunnen leveren aan interessante tarieven.
Hoe definieert u uw behoeften?
Vooraleer een grafisch ontwerper aan te werven moet u overtuigd zijn van wat u wenst te bereiken, van het imago dat u aan het brede publiek wil laten doorschijnen.
De eerste vraag die u zich hierbij moet stellen betreft het doel dat u wenst te bereiken. U kunt inderdaad best eerst het type missie vastleggen waarbij een grafisch ontwerper u zal kunnen helpen, aangezien de meeste grafisch ontwerpers in specifieke domeinen gespecialiseerd zijn. Enkele voorbeelden zijn:
- Het ontwerpen van een logo
- Het ontwerp van een product of een verpakking
- Het ontwikkelen van een brochure of van een catalogus
- Het ontwikkelen van een website
De keuze van een grafisch ontwerper zal eveneens van uw budget afhangen. Het ligt nogal voor de hand dat het beroep doen op een groot designagentschap merkelijk duurder zal zijn dan wanneer u met een zelfstandige grafisch ontwerper werkt, hoewel de kwaliteit van de diensten soortgelijk kan zijn.
In het geval u reeds een eigen huisstijl of een bestaand design ter beschikking heeft, zult u moeten beslissen of u dit volledig wenst te herzien of u het wenst op te frissen, dit wil zeggen de bestaande stijl licht aanpassen. U kunt tevens de grafisch ontwerper sturen in de richting van de stijl die u verkiest (bij wijze van voorbeeld: technisch, klassiek, sober,?).
Het designagentschap zal ook proberen zo goed mogelijk te vatten welk type publiek u wenst aan te spreken. Indien u zich naar een welbepaalde doelgroep richt, is het interessant hun profiel zo nauwkeurig mogelijk te omschrijven, dit door bv. leeftijd, geslacht en gewoontes te specifiëren.
U wilt zich uiteraard wenden tot een leverancier die
de vereiste bevoegdheden bezit. Daarom is het interessant zijn/haar referenties
te bekijken. Deze bieden u namelijk een eerste zicht over zijn/haar stijl.
Het is ook aan te raden ondernemingen aan te spreken voor wie de ontwerper
voorheen projecten heeft verwezenlijkt, wat toelaat
de kwaliteit met meer zekerheid in te schatten.
Een groter agentschap is niet noodzakelijk nuttiger dan een zelfstandig designer. Naargelang uw noden kan een kleinere agentschap ruimschoots voldoen, en dit aan een veel gunstiger tarief. Daar tegenover bieden grotere agentschappen een veel ruimere waaier diensten aan, indien u een nieuw concept zou wensen te ontwikkelen of u een strategische verdieping over een project verlangt. Het zelfde geldt voor projecten die deel uitmaken van veel ruimere initiatieven (bij wijze van voorbeeld: een reclame campagne met het oog op het lanceren van een product), waartoe het beroep doen op grotere agentschappen zich beter verleent.
Welke factoren beïnvloeden de prijs?
Grafisch ontwerpers werken doorgaans met tarieven op uurbasis. De last per uur hangt van verscheidene factoren af:
Concept: voorstelling die u in gedachten hebt bij aanvang van het project, een samenhang van ideeën, bedachte en overdachte processen.
DPI (dots per inch): kenmerkt een index die de grafische resolutie op uw computerscherm, uw printer, uw scanner weergeeft. Verscheidene categorieën hiervan zijn mogelijk, waarbij de resolutie fijner en van hogere kwaliteit zal zijn naarmate de index hoger ligt.
Interletter: horizontale ruimte tussen de letters van een woord.
Interlinie: verticale ruimte tussen de lijnen van een tekst.
Lay out: paginaweergave; alles wat de vorm van eender welk type document betreft.
Multimedia: communicatiemiddel dat verscheidene elementen zoals tekst, geluid, beelden en animatie samen verwerkt.