Aankoopgids: Grafisch design

Deze aankoopgids kan u helpen om uw offerte aanvraag voor te bereiden. U vindt er informatie over de diensten en produkten die u wilt aankopen. Neem de tijd om de gids te raadplegen en leer meer omtrent de terminologie, de kostenfactoren en praktische tips om een gepaste leverancier te vinden.

Aankoopgids: Grafisch design

Inhoud

Stuur nu een offerteaanvraag en ontvang offertes (gratis en vrijblijvend)
recherche:Offerte-
aanvraag
Offerte-
aanvraag

 

Inleiding: de grafisch design markt

Het is niet altijd eenvoudig om de stijl te vinden die het best het imago van uw onderneming weergeeft. Grafisch design eist vaak de vakkennis van professionele ontwerpers, die uw ideeën in grafische taal kunnen omzetten. De ontwerpers zullen u helpen om een merk te ontwikkelen en om u te differentiëren van de concurrentie. Er bestaan verschillende vormen waarmee een grafisch ontwerp: het ontwerpen van een brochure of een mailing, de design van een nieuw product, het heropfrissen van het merk (de huisstijl), of nog, het inrichten van een winkel. De markt van de grafisch ontwerpers is eenerzijds opgebouwd rond agentschappen die uit kleine designteams bestaan, en anderzijds uit een grote groep zelfstandige ontwerpers, die vaak minder bekend zijn dan de grotere agentschappen, maar die niettemin uitstekend werk kunnen leveren aan interessante tarieven.

Hoe definieert u uw behoeften?

Vooraleer een grafisch ontwerper aan te werven moet u overtuigd zijn van wat u wenst te bereiken, van het imago dat u aan het brede publiek wil laten doorschijnen.

De eerste vraag die u zich hierbij moet stellen betreft het doel dat u wenst te bereiken. U kunt inderdaad best eerst het type missie vastleggen waarbij een grafisch ontwerper u zal kunnen helpen, aangezien de meeste grafisch ontwerpers in specifieke domeinen gespecialiseerd zijn. Enkele voorbeelden zijn:

- Het ontwerpen van een logo
- Het ontwerp van een product of een verpakking
- Het ontwikkelen van een brochure of van een catalogus
- Het ontwikkelen van een website

De keuze van een grafisch ontwerper zal eveneens van uw budget afhangen. Het ligt nogal voor de hand dat het beroep doen op een groot designagentschap merkelijk duurder zal zijn dan wanneer u met een zelfstandige grafisch ontwerper werkt, hoewel de kwaliteit van de diensten soortgelijk kan zijn.

In het geval u reeds een eigen huisstijl of een bestaand design ter beschikking heeft, zult u moeten beslissen of u dit volledig wenst te herzien of u het wenst op te frissen, dit wil zeggen de bestaande stijl licht aanpassen. U kunt tevens de grafisch ontwerper sturen in de richting van de stijl die u verkiest (bij wijze van voorbeeld: technisch, klassiek, sober,?).

Het designagentschap zal ook proberen zo goed mogelijk te vatten welk type publiek u wenst aan te spreken. Indien u zich naar een welbepaalde doelgroep richt, is het interessant hun profiel zo nauwkeurig mogelijk te omschrijven, dit door bv. leeftijd, geslacht en gewoontes te specifiëren.

Hoe kiest u een leverancier?

U wilt zich uiteraard wenden tot een leverancier die de vereiste bevoegdheden bezit. Daarom is het interessant zijn/haar referenties te bekijken. Deze bieden u namelijk een eerste zicht over zijn/haar stijl. Het is ook aan te raden ondernemingen aan te spreken voor wie de ontwerper voorheen projecten heeft verwezenlijkt, wat toelaat de kwaliteit met meer zekerheid in te schatten.

Een groter agentschap is niet noodzakelijk nuttiger dan een zelfstandig designer. Naargelang uw noden kan een kleinere agentschap ruimschoots voldoen, en dit aan een veel gunstiger tarief. Daar tegenover bieden grotere agentschappen een veel ruimere waaier diensten aan, indien u een nieuw concept zou wensen te ontwikkelen of u een strategische verdieping over een project verlangt. Het zelfde geldt voor projecten die deel uitmaken van veel ruimere initiatieven (bij wijze van voorbeeld: een reclame campagne met het oog op het lanceren van een product), waartoe het beroep doen op grotere agentschappen zich beter verleent.

Welke factoren beïnvloeden de prijs?

Grafisch ontwerpers werken doorgaans met tarieven op uurbasis. De last per uur hangt van verscheidene factoren af:

  • De complexiteit van de opdracht is één van de hoofdfactoren bij het ramen van de prijs. Zo zal een eenvoudig zwart-wit afbeelding goedkoper uitvallen dan een 3D-kleurenanimatie.
  • Indien de grafisch ontwerper beroep moet doen op gespecialiseerd materiaal of specifieke computerprogramma's bij het ontwerpen, zal het kostenplaatje hoger liggen.
  • De naambekendheid van het agentschap waartoe u zich richt zal eveneens het tarief gevoelig beïnvloeden.


Tips

  • Het is steeds veiliger om referenties aan te vragen. Een ontwerper gespecialiseerd in een bepaald domein, is misschien totaal niet vertrouwd met uw activiteitsdomeinen. Zo is bv. een webdesigner niet noodzakelijk gevormd om verpakkingsmateriaal te ontwerpen. U hoeft uiteraard geen beroep te doen op dezelfde personen: u kunt zich wenden tot een grafisch ontwerper voor het tekenen van de verpakking en tot een webdesigner voor het samenstellen van een internet site. In dit laatste geval kunt u zich eveneens richten tot onze rubriek Web design.
  • Het is wel mogelijk dat u voor meerdere projecten met eenzelfde grafisch ontwerper moet samenwerken. In dit geval is het uiteraard heel belangerijk dat de ideeën van de ontwerper nauw samenhangen met de uwe. Een duidelijke communicatie tussen het agentschap en de klant zijn onontbeerlijk om tot goede resultaten te komen.
  • Er bestaan ontwerpers die u een mogelijkheid bieden om bv. uw logo via hun internetsite te ontwikkelen. Deze dienst maakt de communicatie tussen de leverancier en zijn klant niet eenvoudig, maar is in sommige gevallen een efficiënt middel voor eenvoudige ontwerpen.
  • Niemand kent beter uw onderneming en haar waarden beter dan u. Laat u daarom niet leiden door het ontwerp van een graficus dat u niet ligt. Neem tijd om voordien voldoende te overleggen om aldus een homogene boodschap vast te leggen. De inleidende briefing is hiertoe dus héél belangrijk en vraagt als gevolg voldoende tijd.
  • Om te vermijden dat u nodeloze kosten voor marketing en communicatie maakt, of u zich blindelings in verregaande projecten stort, kan het aangeraden zijn om een marktstudie te laten uitvoeren omtrent een ontwerp model. U kunt de resultaten hiervan aan uw grafische partner doorgeven zodat de nodige wijzigingen gebeuren.

Lexicon

Concept: voorstelling die u in gedachten hebt bij aanvang van het project, een samenhang van ideeën, bedachte en overdachte processen.

DPI (dots per inch): kenmerkt een index die de grafische resolutie op uw computerscherm, uw printer, uw scanner weergeeft. Verscheidene categorieën hiervan zijn mogelijk, waarbij de resolutie fijner en van hogere kwaliteit zal zijn naarmate de index hoger ligt.

Interletter: horizontale ruimte tussen de letters van een woord.

Interlinie: verticale ruimte tussen de lijnen van een tekst.

Lay out: paginaweergave; alles wat de vorm van eender welk type document betreft.

Multimedia: communicatiemiddel dat verscheidene elementen zoals tekst, geluid, beelden en animatie samen verwerkt.

Verwante aankoopgidsen

U kunt volgende aanverwante gidsen raadplegen:

  • Copywriting
  • Fotografie

Voor bijkomende informatie of opmerkingen omtrent deze gids kunt u ons contacteren op info@bobex.com