Aankoopgids: Databankaankoop

Deze aankoopgids kan u helpen om uw offerte aanvraag voor te bereiden. U vindt er informatie over de diensten en produkten die u wilt aankopen. Neem de tijd om de gids te raadplegen en leer meer omtrent de terminologie, de kostenfactoren en praktische tips om een gepaste leverancier te vinden.

 

Aankoopgids: Aankoop van databanken

Inhoud

Stuur nu een offerteaanvraag en ontvang offertes (gratis en vrijblijvend)
recherche:Offerte-
aanvraag
Offerte-
aanvraag

 

Inleiding: de markt van de aankoop van databanken

Wenst U een direct marketing aktie te organiseren (zoals bijvoorbeeld een direct mail of een e-mailing) ? Wenst U een verkoopaktie via de telefoon te organiseren ? Is uw verkoopteam op zoek naar een nieuwe databank ? Om deze marketingakties te kunnen ondersteunen is een betrouwbare databank noodzakelijk.

Er bestaat een zeer grote markt voor aankoop en verhuur van databanken. Deze kostbare informatie, nodig voor het focussen van nieuwe klanten, is vooral nuttig op het domein van de one-to-one marketing (marketing die meer gericht is op een bepaalde prospectgroep). Het aantal databanken en andere prospectiebestanden is aanzienlijk. Door lijsten te combineren kunt u met weinig moeite de databank samenstellen die het best aan uw behoefte beantwoordt.

One-to-one marketing, die dus gericht is op bepaalde individuen, wordt uitgevoerd via de post, de telefoon, de fax of recentelijk via e-mail. Dit verklaart waarom de markt van databanken sinds de komst van het Internet steeds maar verder groeit.

Types dienstverlening: wat zijn uw behoeften?

Het is absoluut noodzakelijk om uw behoeften heel duidelijk af te bakenen alvorens naar een databank op zoek te gaan. Eerst moet u het doel van uw aktie bepalen. Waarom wenst u een databank te kopen ? Zijn de direct mailing of de televerkoop de meest aangepaste middelen om uw doelen te bereiken ?

Uw marketingstrategie zal meestal één van de volgende doelen nastreven :

  • Het gemiddeld aantal aankopen van uw klanten laten stijgen
  • Uw zichtbaarheid of "branding" laten toenemen
  • De trouw van uw klanten bevorderen
  • Nieuwe klanten verkrijgen
  • Reageren op de concurrentie
  • Uw klantendienst verbeteren
  • De doeltreffendheid van uw verkoopsteam optimaliseren

Daarna zal u het profiel van de personen of firma's die u wil bereiken moeten bepalen. Wie zijn uw prospecten en waaruit bestaat u doelgroep ? Stel: u verkoopt douchekabines. Dan kunt u bijvoorbeeld gegevens vragen aan een aankoopsdirecteur van een distributiefirma voor sanitair materiaal waarvan de omzet meer dan 500,000 euro bedraagt.

Daarna zal u moeten beslissen welke variabelen u in uw databank wil invoeren.

Wanneer u werkt in de B2C (Business to Consumer) markt zouden dit de volgende variabelen kunnen zijn:

  • leeftijd
  • geslacht
  • woonplaats
  • samenstelling van het huishouden
  • inkomen
  • burgelijke stand
  • kredietkaarten
  • abonnementen op weekbladen
  • kranten

In B2B (Business to Business), wanneer u op zoek bent naar prospecten in de bedrijfswereld, zal u waarschijnlijk meer aandacht besteden aan volgende gegevens:

  • aktiviteit/sector
  • aantal wernemers
  • omzet
  • Adres van de bedrijfszetel
  • Adres van de beheerzetel
  • Naam en functie van bepaalde mensen binnen de structuur van de bedrijven (bijvoorbeeld: de sales manager, de verantwoordelijke voor het Intenet, ...)
  • E-mail adres

Indien u dat wenst, kan u ook informatie betreffende de kaderleden in een bepaalde firma te verkrijgen. U bent bijvoorbeeld geïnteresseerd in een lijst die alle gegevens bevat over de financiële directeuren in uw sector.

Lijsten met prospecten kunnen ook onderverdeeld worden op basis van de gebruikte gegevens. Zo kan men gedragsgerelateerde lijsten onderscheiden van niet-gedragsgeralteerde lijsten.

De niet-gedragsgerelateerde lijsten zullen gegevens bevatten zoals leeftijd, woonplaats, telefoonnummer, etc.

De gedragsgerelateerde lijsten bevatten de leefgewoonten en het gedrag van de mensen. Deze gegevens vertellen u meer over tijdschriften die ze lezen, sporten die ze beoefenen, aankopen die ze via postorderbedrijven plegen, etc.

U zal moeten beslissen over de hoeveel adressen per categorie waarover u wilt beschikken. Vraag op voorhand naar het aantal adressen die binnen een categorie beschikbaar zijn, zodat u op voorhand het door u gegewenste aantal adressen per categorie kan bepalen. Deze dienst moet gratis zijn! U koopt toch geen kat in een zak?

Tenslotte kan het interessant zijn om verschillende lijsten samen te voegen om de nodige informatie bijeen te krijgen. Op die manier kan u uw eigen databank aanvullen met prospecten afkomstig van andere lijsten. Denk eveneens aan het systeem van gedeeltelijk aankopen. Dit systeem laat u toe om enkel bepaalde velden te kopen in de databank van een leverancier!

Hoe kiest u een leverancier?

Nadat u uw behoeftes heeft bepaald moet u beslissen welke leverancier het best in staat is om aan deze te beantwoorden. U laat zich hierbij het best leiden door volgende criteria:

  • Aankoop of verhuur: In dit geval kan u zich wenden tot bedrijven die over de door u gewenste lijsten beschikken, ofwel kan u een beroep doen op de diensten van een makelaar in databanken. In het laatste geval zal u meer moeten betalen aangezien er een tussenpersoon in het aankoopsproces is. Voordeel hierbij is wel dat u zal kunnen genieten van zijn ervaring en globaal inzicht op de markt van de prospectlijsten.
  • Kwaliteit van de gegevens (historiek en onderhoud van de lijst): Gezien databanken vrij vlug verouderen is het belangrijk, indien u gegevens koopt om gedurende een relatieve lange periode te gebruiken, te vragen of de verkoper het onderhoud na de aankoop op zich wil nemen. Om te vermijden dat u met gegevens zit die niet meer juist zijn moet u zich ook verzekeren dat de lijst die u wordt aangeboden recent is (dwz dat ze minder dan een jaar oud is).

  • Soorten gegevens: Sommige leveranciers zijn meer B2C gericht, andere meer B2B. Sommigen geven enkel het postadres, anderen geven ook het e-mail adres.

  • Aantal gegevens: Naar gelang de grootte van uw doelgroep moet u er zich van verzekeren dat uw leverancier over uitgebreide lijsten beschikt om aan uw eisen te kunnen beantwoorden. Laat hem hiervoor een (gratis) telling uitvoeren per kategorie.

  • Informatische behandeling: De databanken worden onder verschillende formaten verspreid (elektronische en andere) : diskette, CD-ROM, etiketten,? Om het gebruik en de eventuele herwerking van de lijst in uw firma te optimaliseren kunt u beter over de elektronische gegevens beschikken; de CD-ROM is de meest verspreidde vorm.

  • Opvolgingssystemen: Er bestaan opvolgingssystemen die toelaten om na te gaan in welke mate uw reclamecampagne succes heeft geboekt. Sommige leveranciers van databanken stellen deze dienst voor.

 

Welke factoren beïnvloeden de prijs?

  • Het volume van de gegevens : Hoe meer gegevens u vraagt, hoe meer u er voor zal moeten betalen. Het is goed om te weten dat er soms degressieve prijzen worden toegepast.

  • De specificatie van uw behoeften : het zoeken naar heel specifieke gegevens kan duur uitvallen, ze kunnen u wel meer van nut zijn dan anderen.

  • Om te weten of de huur van gegevens in plaats van de aankoop ervan interessanter is, moet u de frequentie van uw gebruik goed kunnen inschatten. Wanneer u wenst te huren vermindert de eenheidsprijs van een prospect met de frequentie van het gebruik, hoewel de totale kosten uiteraard stijgen. Vanaf een zekere drempel wordt het aankopen dus goedkoper.

Tips

  • Alvorens over te gaan tot een eventuele aankoop of huur van gegevens, kunt u zelf uw eigen databank samenstellen van personen en firma's die u kent. Aan de hand van uw aktiviteiten kunt u zeker al een klantendossier samenstellen waarmee u een nieuwe databank kunt aanmaken.

  • Als u zelf een interne databank wil opzetten of verbeteren, kan u onze aankoopgids: "Beheer van een databank" raadplegen.

  • Het samenvoegen van databanken. : vanaf het ogenblik waarop u uw eigen databank heeft samengesteld kan u proberen om uw databank samen te voegen met de databank van een andere klant, die op hetzelfde type klanten als u focust, maar zonder elkaar te beconcurreren. Deze methode stelt u in staat om uw databank zonder veel bijkomende kosten aan te vullen.

  • Er bestaan enkele veel gevraagde lijsten, met het gevolg dat deze duurder zullen uitvallen. Wees dus origineel in het opstellen van uw vraag naar een databank. Als u bijvoorbeeld zoekt naar een databank met jonge huishoudens (veel gevraagd dus heel duur) kan u beter vragen naar mensen die in de laatste 12 maanden een abonnement aangevraagd hebben bij een tijdschrift voor jong gehuwden of jonge moeders.

  • Het is aangeraden om zich tot verschillende leveranciers te wenden met het doel de quasi-totale markt die u wenst te onderzoeken te dekken. Alvorens uw verschillende bronnen samen te voegen is het beter om de kwaliteit van elk dossier te testen.

  • Indien u van plan bent om gegevens in eenzelfde categorie meermaals per jaar aan te kopen, kan u onderhandelen over een goedkoper tarief.

  • Hoewel het organiseren van een e-mailling (direct marketing langs een e-mail) minder duur zal zijn dan mailings via de post mag u niet vergeten dat sommige mensen ongewenste e-mails niet aanvaarden. Om dit te vermijden kan u de doelgroep op voorhand verwittigen en eventueel om hun toestemming vragen. Sommige databanken beschikken over lijsten van personen die juist wel bepaalde e-mails aanvaarden.

Lexicon

Databank : Een databank is een georganiseerde structuur met informatie over een bepaald onderwerp. Ze bevat alle informatie, zoals naam en adres van geadresseerden, die nodig zijn voor een direct mailing aktie. De relationele databanken laten een flexibel gebruik en behandeling van de gegevens toe dankzij het aanmaken van relaties tussen de gegevens die de databank samenstellen.

Datamining : Verrichting waarbij de mensen geselecteerd worden aan de hand van opgegeven criteria.

Verwante aankoopgidsen

Heeft u bijkomende vragen, aarzel niet om ons te contacteren of om aanverwante gidsen te raadplegen: