Aankoopgids: Copywriting

Deze aankoopgids kan u helpen om uw offerte aanvraag voor te bereiden. U vindt er informatie over de diensten en produkten die u wilt aankopen. Neem de tijd om de gids te raadplegen en leer meer omtrent de terminologie, de kostenfactoren en enkele praktische tips om een gepaste leverancier te vinden.

 

Aankoopgids: Copywriting

Inhoud

Stuur nu een offerteaanvraag en ontvang offertes (gratis en vrijblijvend)
recherche:Offerte-
aanvraag
Offerte-
aanvraag

Inleiding: de copywriting markt

Zowel de inhoud als de vorm van uw communicatiemiddelen spelen een niet te onderschatten rol in de relationele marketing. Woorden kunnen overtuigen en tot verkopen leiden, maar ze kunnen eveneens een scepticisme en onverschilligheid uitstralen, ze kunnen vervelen en zo de slaagkansen van uw onderneming in het gedrang brengen. Dit zijn de argumenten die vele ondernemingen ertoe brengen om een beroep te doen op zelfstandige copywriters (freelancers) of op copywriter ondernemingen om hen bij te staan bij het ontwikkelen van reclamefolders, catalogi, brochures, nieuwsbrieven en andere documenten.

De professionele copywriters weten inderdaad hoe ze op een efficiënte manier van woorden gebruik kunnen maken, hoe ze de woorden aan een boodschap kunnen aanpassen en hoe ze hen als een instrument voor directe marketing kunnen gebruiken teneinde de doelgroep met succes aan te spreken.

De markt van de copywriters bestaat voornamelijk uit zelfstandigen, maar de communicatie- en publiciteitsagentschappen beschikken eveneens over professionele copywriters.

 

Types dienstverlening: wat zijn uw behoeften?

Copywriting wordt in verscheidene reclametechnieken toegepast, van de directe marketing tot de massamarketing. De copywriters zouden u bij wijze van voorbeeld kunnen bijstaan in het opstellen van:

  • Handelsdocumenten (catalogi, ...)
  • Ondernemingsbrochures
  • Technische documenten
  • Boodschapreclame of reclame via slagzinnen
  • Directe mailing
  • Webpagina's
  • Persartikelen
  • Boodschappen op verpakkingen
  • Nieuwsbrieven
  • Uitnodigingen
  • Standaard brieven
  • Andere

    Opgelet, een copywriter houdt zich niet bezig met de wettelijke bescherming (copyright) van uw slogans of van andere communicatieformules. Desondanks zult u hier vaak mee geconfronteerd worden zodra u iets dergelijks opstelt. In dit geval zult u op een advocaat of een gespecialiseerd advocatenkantoor beroep moeten doen.

Hoe kiest u een leverancier?

Het lijkt logisch dat de ideale copywriter voor één van uw projecten niet noodzakelijk de meeste adequate copywriter zal zijn. Dit zal van zijn specialisatiedomein en van zijn ervaring afhangen. Vandaar het belang om bij het kiezen van een copywriter of van een copywriteragentschap, voorbeelden te raadplegen van eerder gerealiseerde projecten en zijn referenties na te gaan.


Voor wie kiest u nu? Een zelfstandige externe copywriter, een reclamebureau of iemand binnen uw bedrijf?

  Voordelen Vereiste voorwaarden
Interne redacteur
  • Lagere kost per project
  • Vertrouwdheid en continuïteit met de onderneming en betere kennis
  • Is er voldoende werk om een interne redacteur voltijds bezig te houden?
  • Leent deze functie zich binnenin de structuur van de onderneming en in een gepast HR-management?
  • Is hij klaar om alle verschillende diensten te verwerken?
Externe zelfstandige
  • Geschikt voor tijdelijke projecten en beperkte budgetten
  • Inbreng van externe ervaring
  • Gespecialiseerde deskundigheid
  • Zich ervan verzekeren dat de zelfstandige gespecialiseerd is in het type van het desbetreffende project
Reclamebureaus
  • Breder dienstengamma, vollediger dienstenpakket
  • De taken en de diensten moeten voldoende gewicht hebben alvorens op hen beroep te doen, aangezien u ook over een groter budget dient te beschikken.

Alternatief bestaat de mogelijkheid om de interne redacteur van de onderneming met zelfstandige copywriters te laten samenwerken.

Welke uw keuze ook is, u dient bepaalde punten in het oog houden :

- Ervaring in de door u bevoorrechte onderliggende marketing (vb: directe marketing)
- Ervaring in uw industriële of dienstverlenende sector
- Voorafgaande raadpleging van voorbeelden en voormalige realisaties
- Referenties, klantenlijsten en naambekendheid
- Stijl van de copywriter: welk type copywriting oefent hij uit, voor welke media in het bijzonder en voor welk publiek?
- Mogelijkheid om herzieningen uit te voeren indien u het werk niet bevredigend acht
- Inschatting van de vereiste tijd om de gevraagde taken uit te voeren - Modaliteiten bij de facturatie (vaste en variabele kosten, per project of per uur)

Opgelet,

1° Bij copywriting bestaat er geen enkele garantie. De kwaliteit van het geleverde werk is een louter subjectieve beoordeling. Zelfs de beste copywriter kan uw verwachtingen niet altijd vervullen. Hierdoor blijkt nog eens het belang van een goede, gedetailleerde briefing tussen de klant en de leverancier.

2° De woorden spelen een grote rol maar men mag de inhoud van de te verspreiden boodschap niet verwaarlozen. De inhoud blijft onder de definitieve verantwoordelijkheid van de klant.

Welke factoren beïnvloeden de prijs?

  • Ingeschatte duur van het project
  • De omvang en de specificiteit van het ontwerp
  • De faam en de deskundigheid van de copywriter of van de copywritingonderneming

Tips

  • Vraagt u om eerder verwezenlijkte ontwerpen in het domein dat u aangaat te raadplegen of laat hen een klein testontwerp maken voor de dienst die u hen vraagt.
  • Door zo goed mogelijk het aan de copywriter voor te leggen materiaal voor te bereiden en door reeds op voorhand de vereiste informatie in uw bedrijf samen te brengen, vermindert u drastisch de tijd die nodig is voor het ontwerpen van de boodschap. Hiermee vermindert u zonder twijfel de uiteindelijke kostprijs.
  • Indien u meermaals op dezelfde copywriter of reclamebureau beroep doet, kunt u betere prijzen onderhandelen. Deze zal bovendien des te beter uw onderneming en uw producten kennen en zal dus minder voorbereidend werk hebben.
  • Sta erop dat uw copywriter uw oorspronkelijk bestek aan zijn eindfactuur hecht, om te verzekeren dat de afspraken die u met uw leverancier hebt, nageleefd worden.

Lexicon

Copyright (auteursrechten): wet die het resultaat van bepaalde ontwerpen beschermt (welgespecifieerde voorwaarden voor de bescherming) omwille van de deskundigheid van de persoon in kwestie. De desbetreffende werken zijn literair (boeken, wetenschappelijke geschriften, dienstennota's, gebruikersgids, ...) muzikaal, dramatiek en artistiek.

Copywriting : voorstelling en opstelling van reclame- of handelsteksten volgens de regels van de kunst, met de doelstelling van de marketing en de positionering van het product/dienst vooraf vastgelegd.

Directe marketing: geheel van technieken en media die als doel hebben een "duurzame handelsrelatie van op afstand" op te bouwen tussen een producent (van diensten of producten), leveranciers en de verantwoordelijke van een onderneming en/of de consumenten op de uiteindelijke markt. Er wordt met andere woorden een persoonlijke relatie opgebouwd met de klant door hem direct en bij zijn naam aan te spreken. Dit kan per telefoon, fax, e-mail en andere directe technieken bereikt worden.

Verwante aankoopgidsen

Hebt u bijkomende vragen, aarzel niet om ons te contacteren of om aanverwante gidsen te raadplegen: