Deze aankoopgids kan u helpen om uw offerte aanvraag voor te bereiden. U vindt er informatie over de diensten en produkten die u wilt aankopen. Neem de tijd om de gids te raadplegen en leer meer omtrent de terminologie, de kostenfactoren en enkele praktische tips om een gepaste leverancier te vinden.
Aankoopgids: Copywriting Inhoud |
Stuur nu een offerteaanvraag en ontvang offertes (gratis en vrijblijvend) Offerte- aanvraag Offerte- aanvraag |
Inleiding: de copywriting markt
Zowel de inhoud als de vorm van uw communicatiemiddelen spelen een niet te onderschatten rol in de relationele marketing. Woorden kunnen overtuigen en tot verkopen leiden, maar ze kunnen eveneens een scepticisme en onverschilligheid uitstralen, ze kunnen vervelen en zo de slaagkansen van uw onderneming in het gedrang brengen. Dit zijn de argumenten die vele ondernemingen ertoe brengen om een beroep te doen op zelfstandige copywriters (freelancers) of op copywriter ondernemingen om hen bij te staan bij het ontwikkelen van reclamefolders, catalogi, brochures, nieuwsbrieven en andere documenten.
De professionele copywriters weten inderdaad hoe ze op een efficiënte manier van woorden gebruik kunnen maken, hoe ze de woorden aan een boodschap kunnen aanpassen en hoe ze hen als een instrument voor directe marketing kunnen gebruiken teneinde de doelgroep met succes aan te spreken.
De markt van de copywriters bestaat voornamelijk uit zelfstandigen, maar de communicatie- en publiciteitsagentschappen beschikken eveneens over professionele copywriters.
Types dienstverlening: wat zijn uw behoeften?
Copywriting wordt in verscheidene reclametechnieken toegepast, van de directe marketing tot de massamarketing. De copywriters zouden u bij wijze van voorbeeld kunnen bijstaan in het opstellen van:
Het lijkt logisch dat de ideale copywriter voor één van uw projecten niet noodzakelijk de meeste adequate copywriter zal zijn. Dit zal van zijn specialisatiedomein en van zijn ervaring afhangen. Vandaar het belang om bij het kiezen van een copywriter of van een copywriteragentschap, voorbeelden te raadplegen van eerder gerealiseerde projecten en zijn referenties na te gaan.
Voor wie kiest u nu? Een zelfstandige externe copywriter, een reclamebureau
of iemand binnen uw bedrijf?
Voordelen | Vereiste voorwaarden | |
Interne redacteur |
|
|
Externe zelfstandige |
|
|
Reclamebureaus |
|
|
Alternatief bestaat de mogelijkheid om de interne redacteur van de onderneming met zelfstandige copywriters te laten samenwerken.
Welke uw keuze ook is, u dient bepaalde punten in het oog houden :
- Ervaring in de door u bevoorrechte onderliggende marketing (vb: directe marketing)- Ervaring in uw industriële of dienstverlenende sector- Voorafgaande raadpleging van voorbeelden en voormalige realisaties- Referenties, klantenlijsten en naambekendheid- Stijl van de copywriter: welk type copywriting oefent hij uit, voor welke media in het bijzonder en voor welk publiek?- Mogelijkheid om herzieningen uit te voeren indien u het werk niet bevredigend acht- Inschatting van de vereiste tijd om de gevraagde taken uit te voeren - Modaliteiten bij de facturatie (vaste en variabele kosten, per project of per uur)
Opgelet,
1° Bij copywriting bestaat er geen enkele garantie. De kwaliteit van het geleverde werk is een louter subjectieve beoordeling. Zelfs de beste copywriter kan uw verwachtingen niet altijd vervullen. Hierdoor blijkt nog eens het belang van een goede, gedetailleerde briefing tussen de klant en de leverancier.
2° De woorden spelen een grote rol maar men mag de inhoud van de te verspreiden boodschap niet verwaarlozen. De inhoud blijft onder de definitieve verantwoordelijkheid van de klant.
Welke factoren beïnvloeden de prijs?
Copyright (auteursrechten): wet die het resultaat van bepaalde ontwerpen beschermt (welgespecifieerde voorwaarden voor de bescherming) omwille van de deskundigheid van de persoon in kwestie. De desbetreffende werken zijn literair (boeken, wetenschappelijke geschriften, dienstennota's, gebruikersgids, ...) muzikaal, dramatiek en artistiek.
Copywriting : voorstelling en opstelling van reclame- of handelsteksten volgens de regels van de kunst, met de doelstelling van de marketing en de positionering van het product/dienst vooraf vastgelegd.
Directe marketing: geheel van technieken en media die als doel hebben een "duurzame handelsrelatie van op afstand" op te bouwen tussen een producent (van diensten of producten), leveranciers en de verantwoordelijke van een onderneming en/of de consumenten op de uiteindelijke markt. Er wordt met andere woorden een persoonlijke relatie opgebouwd met de klant door hem direct en bij zijn naam aan te spreken. Dit kan per telefoon, fax, e-mail en andere directe technieken bereikt worden.