Deze aankoopgids kan u helpen om uw offerte aanvraag voor te bereiden. U vindt er informatie over de diensten en produkten die u wilt aankopen. Neem de tijd om de gids te raadplegen en leer meer omtrent de terminologie, de kostenfactoren en praktische tips om een gepaste leverancier te vinden.
Aankoopgids: Banner design Inhoud |
Sinds het ontstaan van het Internet zijn banners de belangrijkste vorm van on-line publiciteit. Banners laten toe het verkeer op de website van de adverteerders te doen stijgen. Ze bestaan in alle maten en formaten. Tegenwoordig kunnen bijna alle ideeën omgezet worden in een banner. De enige echte limiet voor de realisatie van banners is het prijskaartje. Dit is vooral het geval voor geanimeerde banners.
De kwaliteit van een banner wordt gemeten aan de hand van zijn CTR, de Click-Through
Rate. Dit is een ratio die weergeeft hoe vaak de banner aangeklikt wordt
ten opzichte van het aantal keer dat hij verscheen. Het is een efficiënte manier
om een snelle en volledige feedback te krijgen in verband met uw publiciteitscampagne
over het Internet.
Het enorme succes van web banners is te wijten aan verscheidene factoren:
- Zichtbaarheid en verhoging van het verkeer : banners laten toe uw aanwezigheid op het net te bevestigen, door surfers van andere websites naar de uwe te lokken.
- Meetbaar marketinginstrument: de impact van een publiciteitscampagne via het Internet is veel makkelijker meetbaar dan wat de traditionele communicatiemiddelen tot nu toe toelieten.
- Mogelijkheid te focussen: banners laten u toe een zeer fijne focus uit te voeren op uw doelgroep in de context van een direct marketingcampagne (bijvoorbeeld : uw banner verschijnt enkel aan internauten die een bepaalde opzoeking gedaan hebben).
Na het uitdenken en realiseren van uw banner door een
specialist terzake, is het nodig dat u één of meerdere websites zoekt waarop
u uw banner wenst te laten verschijnen. Ofwel doet u dit op eigen houtje, ofwel
doet u beroep op een regie voor on-line publiciteit. Zo bestaan er in de Benelux
meer dan twintig regies, die het grootste deel van het bannerverkeer voor hun
rekening nemen.
Hoe definieert u uw behoeften?
1.Types
Er bestaan drie grote onderverdelingen in de types banners:
De overgrote meerderheid van de banners op Internet zijn
van het geanimeerde type.
2. Grootte
Het is cruciaal exact te weten welke grootte van banner u wenst. Deze beslissing
is immers heel nauw verbonden met de manier waarop de sites waarop u wenst te
adverteren hun pagina's hebben ontworpen. Indien u reeds nu al weet welke sites
dit zullen zijn, contacteer dan de webmaster teneinde meer te weten over wat
kan en wat niet. Uw banner zal in ieder geval één van de volgende maten hebben
(uitgedrukt in pixels):
Nieuwe bannerformaten voorgesteld door de IAB:
|
|||||
Oude bannerformaten (nog steeds geldig)
3. Mate van personnaliseren van uw banner
Ontwerpers van goedkopere banners werken meestal volgens een vast stramien,
waarbij ze een opeenvolging van afbeeldingen volgens een vast model in een cyclus
plaatsen. Tijdens dit type van realisatie zal de wisselwerking tussen uzelf
en de ontwerper miniem zijn.
Andere ontwerpers bieden u een volledig nieuw concept aan voor de uitwerking
van uw banner. De resultaten hiervan zijn vaak heel aantrekkelijk en origineel,
maar het is duidelijk dat de kostprijs dan ook een stuk hoger ligt dan voor
banners van het lagere gamma. Het is aan u om uit te maken welke mate van personnalisatie
u nodig heeft.
Het ontwerpen en uitwerken van een kwaliteitsbanner
is een werk dat een zekere ervaring van de leverancier vereist. Vraag dus
steeds naar referenties teneinde zijn vorige prestaties te kunnen evalueren
vooraleer u een contract afsluit.
Het spreekt voor zich dat een ontwerper met enige marketing-ervaring (en meer
bepaald in de reclamewereld) beter uw ideëen zal kunnen vertalen in een aangepaste
banner. Dit wil echter niet zeggen dat hij ook alle technische aspecten ervan
onder de knie heeft.
Toch kunnen ook onafhankelijke ontwerpers zeer mooie en efficiënte banners
creëeren. Bekijk dan ook zeer goed de offertes die u ontvangt.
Alvorens een bepaalde campagne te starten, is het belangrijk dat men reeds
een aantal verschillende banners ontwerpt om zodanig de aandacht van de internaut
te blijven trekken.
Definieer goed uw doelgroep; een gerichte marktstudie zal uw
impact verhogen. Uw banners zullen efficiënter zijn en dus zal uw CTR verhogen.
Welke factoren beïnvloeden de prijs?
1. De complexiteit
De prijs is afhankelijk van het type banner dat u kiest (statisch of geanimeerd).
Vraag bij een aantal ontwerpers wat de prijsincidentie kan zijn in functie
van de complexiteit van een banner, zo kan u zich reeds een idee van de prijs
vormen.
2. Het niveau van professionnalisme van de ontwerper.
Indien u zich richt tot een ontwerpbureau voor de realisatie van een banner,
zult u wellicht meer betalen dan indien u contact opneemt met een zelfstandig ontwerper, maar hun dienstenpakket zal veel uitgebreider zijn.
Wees dus zeker van uw noden vooraleer een specialist gezien de meerprijs.
3. De plaatsing
U moet uw banner op verschillende sites laten verschijnen; contacteer de webmaster
van iedere site om de prijs en het commissiesysteem te weten te komen. U kan
ook een on-line publiciteitsagentschap contacteren, zij vertegenwoordigen
vaak publicitaire ruimtes op meerder sites.
- U vraagt de integrale opmaak van uw banner. Uw leverancier staat dan in voor de lay out (look and feel), de tekst en de praktische uitvoering ervan.
- U maakt zelf uw lay out en tekst; dit laat u toe het eindresultaat beter te voorzien en bespaart bovendien aardig wat geld.